Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det är inte regeringen som avgör det och ska så heller inte göra eftersom de varken kan något om hur testningen ska/bör gå till eller vet det aktuella läget. Problemen är säkerligen att Regionerna i Sverige leker/har lekt företag och försöker vara så effektiva som möjligt och har ingen buffert på något någonstans och nu när det krisar sig så har de helt enkelt inte resurser till det utan det är full panikmode att bara hålla igång det hela nu. Att då avsätta x antal undersköterskor/sjuksköterskor att genomföra test och den skyddsutrustning de då måste använda fungerar antagligen helt enkelt inte. De har ju inte nog med skyddsutrustning som det är nu till den verksamhet de nu genomför så var skulle du få all skyddsutrustning från som de som ska utföra testerna måste ha?

Jag anser att man måste bygga upp testkapaciteten parallellt oavsett om sjuksköterskor osv har tid med det just nu. Vi kan ju inte vänta med det tills de har tid, utan den kapaciteten måste finns där då och byggas upp nu. Regeringen och riksdagen har det övergripande ansvaret så man kan visst kräva ansvar från dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kanskedet:

Dock anses testning som en väldigt central och viktig del i arbetet mot pandemin av flera olika organisationer, exempelvis WHO. Därför tycker jag att det är konstigt att man från regeringshåll inte allokerar stora resurser till det.

För att man nu jobbar efter en modell av att begränsa spridning. Och inte smittspårning i hopp om att isolera alla fall, iaf på de platser där vi redan har stor sammhällssmittning. Är målet att få ner smittan till 0 så är det självklart att det är en fördel att testa allt och alla. Men teorin är väl att alla dessa sammhällen som stänger ner, ändå kommer få spridning så fort dom börjar öppna igen.

Dom får redan en väldigt god indekator på hur smittan ser ut i samhället baserat på de fall som når sjukvården, öker det i sammhället, ja då ökar trycket inom vården. Dom anser alltså att tester utöver det egenetligen inte fyller någon nytta annat än att antal bekräftade smittade är mer statistiskt korrekt, eftersom riktlinjen är att du ska vara hemma isolerad om du är sjuk, oavsett om det är corona eller inte så spelar det ingen roll att testa den personen. Iom detta så anser dom att det är slöseri på resurser (som inte är oändliga) att försöka testa alla.

I princip varje gång fhm ställer sig framför en kamera så pratar dom om just detta. Är ju inte "konstigt" i sig, dom har en strategi, och motiverer den. Rätt eller fel, ja den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

För att man nu jobbar efter en modell av att begränsa spridning. Och inte smittspårning i hopp om att isolera alla fall, iaf på de platser där vi redan har stor sammhällssmittning. Är målet att få ner smittan till 0 så är det självklart att det är en fördel att testa allt och alla. Men teorin är väl att alla dessa sammhällen som stänger ner, ändå kommer vi spridning så fort dom börjar öppna igen.

Dom får redan en väldigt god indekator på hur smittan ser ut i samhället baserat på de fall som når sjukvården, öker det i sammhället, ja då ökar trycket inom vården. Dom anser alltså att tester utöver det egenetligen inte fyller någon nytta annat än att antal bekräftade smittade är mer statistiskt korrekt, eftersom riktlinjen är att du ska vara hemma isolerad om du är sjuk, oavsett om det är corona eller inte så spelar det ingen roll att testa den personen. Iom detta så anser dom att det är slöseri på resurser (som inte är oändliga) att försöka testa alla.

I princip varje gång fhm ställer sig framför en kamera så pratar dom om just detta. Är ju inte "konstigt" i sig, dom har en strategi, och motiverer den. Rätt eller fel, ja den som lever får se.

Vid någon tidpunkt kommer vården att vara mindre ansträngd eftersom antalet nya fall minskar, och då måste testkapaciteten finnas där för att man inte ska få upp spridningen igen. Så vid någon tidpunkt ska man gå tillbaka till kontaktspårning och då måste man ha storskalig testning.

EDIT: Sedan ska man komma ihåg att testet som vi pratar om testar om det finns antikroppar, dvs, om personen har haft viruset och i sådana fall är immun emot det. I ett senare skede är det så klart viktigt att veta vilka personer i samhället som är immuna. Nu har vi en massa människor som känner sig krassliga men de är osäkra på anledning (om det är Corona eller annat).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kanskedet:

Vid någon tidpunkt kommer vården att vara mindre ansträngd eftersom antalet nya fall minskar, och då måste testkapaciteten finnas där för att man inte ska få upp spridningen igen. Så vid någon tidpunkt ska man gå tillbaka till kontaktspårning och då måste man ha storskalig testning.

EDIT: Sedan ska man komma ihåg att testet som vi pratar om testar om det finns antikroppar, dvs, om personen har haft viruset och i sådana fall är immun emot det. I ett senare skede är det så klart viktigt att veta vilka personer i samhället som är immuna. Nu har vi en massa människor som känner sig krassliga men de är osäkra på anledning (om det är Corona eller annat).

Absolut! Men det kan vara veckor (månader bort). Jag har ingen aning om hur deras långtidsplanering för testkapacitet ser ut, vet du?

Angående edit, det har dom redan pratat om, tidigare i veckan togs det upp under en presskonferans att man planerade större stickprov i stockholm för att få en större inblick i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Absolut! Men det kan vara veckor (månader bort). Jag har ingen aning om hur deras långtidsplanering för testkapacitet ser ut, vet du?

Angående edit, det har dom redan pratat om, tidigare i veckan togs det upp under en presskonferans att man planerade större stickprov i stockholm för att få en större inblick i detta.

Jag kan bara konstatera att KI inte håller med om deras långtidsplanering eftersom de får finansering från annat håll.

Stickproven handlar om att uppskatta den allmänna spridningen i landet just nu, dvs, få en uppskattad lägesbild. Detta är inte samma sak som att ta reda på vilka människor i landet som är immuna mot viruset, som man får reda på med tester av antikroppar. Det senare är viktigt att veta eftersom personer som är immuna inte kommer att sprida viruset i nästa fas. Dvs, personer som är immuna är bra att ha på äldreboenden osv.

Permalänk
Medlem

Sydkorea och Tyskland är två länder som testar kanske mest just nu, vilket gör att man kan isolera även dom med lindriga fall å på sätt begränsa smittan. Tyskarna gör 500000 tester i veckan, så visst kan man testa mycket och organisera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag kan bara konstatera att KI inte håller med om deras långtidsplanering eftersom de får finansering från annat håll.

Stickproven handlar om att uppskatta den allmänna spridningen i landet just nu, dvs, få en uppskattad lägesbild. Detta är inte samma sak som att ta reda på vilka människor i landet som är immuna mot viruset, som man får reda på med tester av antikroppar. Det senare är viktigt att veta eftersom personer som är immuna inte kommer att sprida viruset i nästa fas. Dvs, personer som är immuna är bra att ha på äldreboenden osv.

Du gör en massa antaganden som man just nu inte vet hur det är med. Ingen vet om man blir immun om man haft det, ingen vet nu hur länge man i så fall blir immun osv osv osv

Ta och lägg lite tid på att nu i efterhand se på de presskonferenser de haft senaste veckan åtminstone så får du svar dina frågor och får förklarat för dig vad de gör och varför. Så slipper du gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du gör en massa antaganden som man just nu inte vet hur det är med. Ingen vet om man blir immun om man haft det, ingen vet nu hur länge man i så fall blir immun osv osv osv

Ta och lägg lite tid på att nu i efterhand se på de presskonferenser de haft senaste veckan åtminstone så får du svar dina frågor och får förklarat för dig vad de gör och varför. Så slipper du gissa.

Vad är det jag gissar på specifikt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kanskedet:

Rätt säker på att dom sa det var specifikt för att se hur immuniteten ser ut i sammhället. Alltå att dom skulle kolla hur många som vart smittade.

Var under denna https://www.ltz.se/artikel/tv-faltkliniker-aktuellt-i-jamtlan...

Dock inte riktigt tid att hitta exakt när det nämndes.

Permalänk
Medlem

Några citat från en artikel i New York Times:
"...
Do people who survive the infection become immune to the virus? The answer is a qualified yes, with some significant unknowns. That’s important for several reasons.
...
On Wednesday, officials of Public Health England said they had purchased millions of newly developed antibody tests and were evaluating them for patients to use at home. Citizens who discovered they had been exposed and now had some immunity to the coronavirus might be able to return to normal lives, the officials said.
...
That would be particularly useful for health care workers. Those who know they have at least some immunity could be placed on the front lines of emergency care, sparing colleagues who have not been exposed.
...
“If this really goes on for months at a time, for 18 months as some people have projected, having health care workers who are immune to the virus will be really, really helpful,” said Angela Rasmussen, a virologist at Columbia University in New York.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Rätt säker på att dom sa det var specifikt för att se hur immuniteten ser ut i sammhället. Alltå att dom skulle kolla hur många som vart smittade.

Var under denna https://www.ltz.se/artikel/tv-faltkliniker-aktuellt-i-jamtlan...

Dock inte riktigt tid att hitta exakt när det nämndes.

Fast man vill också veta vilka som är immuna, inte bara en uppskattning av den allmänna spridningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kanskedet:

Fast man vill också veta vilka som är immuna, inte bara en uppskattning av den allmänna spridningen.

Fast det var inte det du skrev, du skrev att stickprovet var för att se vilka som var smittade just nu. Och det var det jag svarade på.

Men ja detta är ju för att se hur resistansensen ser ut i stockholm i stort, och inte på individnivå (dock tycker jag nog att den tidigare är viktigare än den senare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Fast det var inte det du skrev, du skrev att stickprovet var för att se vilka som var smittade just nu. Och det var det jag svarade på.

Men ja detta är ju för att se hur resistansensen ser ut i stockholm i stort, och inte på individnivå (dock tycker jag nog att den tidigare är viktigare än den senare).

Jag har hela tiden skrivit att stickproven är till för att uppskatta den allmänna spridningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Blodspengar från wallenbergstiftelserna. Det är wallenbergsfären som varit drivande i utförsäljningar, och därmed uppsplittringen, av sjukvården i Stockholm. Bland annat har man gjort stora pengar på apotek, vårdcentraler och sjukhus. När jobbet var klart så anställde man Filippa Reinfeldt direkt på sitt eget vårdbolag. Den politiska ledningen har fortsatt att gynna privatvården genom att avveckla den statliga. För bara några månader sedan annonserade man stora varsel på SÖS, Danderyds och Karolinska. Sedermera har Filippa Reinfeldt nu bytt jobb till det wallenbergägda fastighetsbolaget Vectura AB som precis Bromma sjukhus av Filippa Reinfeldt partikamrater.

https://www.svd.se/apoteksaffar-klipp-for-wallenberg
https://www.dagensarena.se/innehall/vem-har-du-jobbat-for-fil...
https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2019/11/Missnoje-m...
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/filippa-reinfeldt-af...
https://www.di.se/nyheter/filippa-reinfeldt-gor-politisk-come...
https://mitti.se/nyheter/klart-bromma-sjukhus/

https://www.svd.se/nytt-faltsjukhus-far-kritik-en-papperskons...
https://www.svd.se/stormen-har-inte-natt-sin-fulla-styrka

Det känns långsökt att skylla på Wallenberg när det är politikerna som fattar besluten och ansvarar för sjukvården.

Permalänk
Medlem

Verkar som viruset inte biter på värmläningar😁 50 testade idag 0 positiva👌

Född och uppvuxen i värmland💪

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

På frågan om Stockholm kan komma att stängas ner framöver svarar statsepidemiolog Anders Tegnell följande:

– Man kan stänga ner om man vill få bättre kontroll på spridningen i regionen. Det är inte en ja eller nej-fråga, men det kan hända om vi får väldigt mycket fall i ett väldigt litet område. Om vi vill få bättre kontroll kan vi karantänsätta ett område.

– Men där är vi inte i dag. I Finland har man haft en liten spridning i resten av landet, då blir en sån åtgärd bra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAOM2q/uppgifter-diskute...

Du borde ha tittat på Presskonferensen istället. Jag fick gallfeber på alla korkade journalister där som lät som okunniga ungdomar som tycker att allt borde kunna lösas med en simpel app från App Store. De suktade efter simpla omedelbara lösningar och jag bara rullade ögonen så hårt bak att jag blev blind i ett par minuter.

Som Tegnell sagt flera gånger om många förslagsvisa åtgärder: finns det ingen verklig och mätbar effekt av särskilda åtgärder så blir de bara onödiga att vidta och kan snarare ställa till med större bieffekter som man inte alls hade önskat sig. Jag är tämligen mycket kritisk mot vissa länders åtgärder att bara karantänsätta folk i 2-3 veckor och tro att sedan kan allt gå över till det normala igen. Livet är förändrat i minst ett år.

Det fungerar endast om många är villiga att följa till punkt och pricka som folket i det ytterst mycket demokratiska landet Kina gjorde. Ja, du ser problematiken där. Inte många i världen som är tillräckligt villiga och knappast många länder i världen utöver Kina, Ryssland och Nordkorea som skulle vilja bestraffa sin befolkning tillräckligt hårt för att åtgärda detta snabbt som attans.

Karantäner kommer endast agera som en förskjutning av den höga vårdkurvan för så fort folk börjar leva som om detta aldrig har hänt så kommer det fortsätta spridas i samma exponentiella takt. Viruset är här för att stanna, det sade Tegnell också under dagens presskonferens, och det enda sättet att bli av med det på lång sikt (kommer aldrig inträffa på bara några månader tyvärr) är att majoriteten av befolkningen lär sig grundläggande åtgärder som handtvättning (och strategisk användning av sina händer) och grundläggande förebyggande virologi.

Detta ÄR vår tids Spanska sjuka och världen kommer att komma förbi det. Vi kommer att klara det - spanska sjukan är ju över och vi lever ju, eller hur? Frågan är hur många dödsoffer det kommer att krävas dock till skillnad från ursprungliga spanska sjukan. Jag hoppas på bara någon miljon och då tror jag ändå att jag är rätt "generös" i min underskattning. Är inte världens befolkning typ flera gånger så många jämfört med 1918?

Majoriteten av folk måste förändra sina liv och leva helt annorlunda liv i minst 1 år för att kunna snabbt få bukt med detta. Att bara karantänsätta sig ett par veckor till och från kommer endast att förskjuta saker och ting, inte nödvändigtvis lösa dem eller göra dem bättre. Det enda sättet att platta vårdkurvan är att folk lär sig att de inte kan leva som de gjort tidigare. Det räcker nämligen med ett stolpskott som börjar smitta för att alla andras noga samarbete skall ha varit förgäves och vi börjar om kula ett igen med förhindrandet av smittspridningen.

Jag lider med Tegnell över majoriteten av folks idioti. Dessutom sa han även massmedia har ett viktigt ansvar i att rapportera saker och ting. Varje gång de presenterar siffror så är det ett ögonblickssnitt, ett tvärsnitt. Att då gnälla några timmar senare för att det dök upp nya data som de inte presenterade flera timmar innan det dök upp (duh, varför är inte Tegnell och company medium som kan se in i framtiden???) så fokuserade blaskpressarna på detta och vände folket mer mot FHM.

Tragisk komedi: massmedier i Sverige börjar sakta men säkert förstöra folkets tillit mot FHM och övriga experter bara för några extra klick/annonsintäkter. Jag hoppas de är lika glada när deras kontor blir infekterade av oaktsamma stolpskott... Hmf.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Detta ÄR vår tids Spanska sjuka och världen kommer att komma förbi det. Vi kommer att klara det - spanska sjukan är ju över och vi lever ju, eller hur? Frågan är hur många dödsoffer det kommer att krävas dock till skillnad från ursprungliga spanska sjukan. Jag hoppas på bara någon miljon och då tror jag ändå att jag är rätt "generös" i min underskattning. Är inte världens befolkning typ flera gånger så många jämfört med 1918?

Tror vi var 1,5 miljarder runt 1918, och nu är vi väl runt 8-9 miljarder?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har ju hänt jämt lite med sjukvården sen 1918 också eller?

Permalänk
Medlem

edit: nevermind

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Har ju hänt jämt lite med sjukvården sen 1918 också eller?

Ja, vi har mer eller mindre samma problem: inte tillräckligt många intensivvårdsplatser - gäller runtom i hela världen. Dessutom kan situationen bli exponentiellt värre om något sjukhus skulle smittas ned helt, dvs., personalen, för då försvinner all arbetskraft där vilket gör att fler dör och så anhöriga som vill springa in, och andra desperata som vill komma in på akuten. Det kan bli en variant av Black Friday fast istället för att springa in och köpa varor på rea så springer man in för att roffa åt sig sin personliga ventilator.

Förhoppningsvis kommer det bli fart på tillverkningen av nödvändig skyddsutrustning så läkare och övriga sjukvårdare kan fortsätta med sitt jobb. Utan dem så blir mer eller mindre snarlikt Spanska sjukan fast i modern tid. Därför jag upprepat allvaret nu och hela tiden jämfört med det så att folk förstår att de måste förändra sina liv från och med sedan flera veckor tillbaka. Vården är extra känslig nu pga. hur smittsam sjukdomen är så att säga.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jag hörde av en bekant att igår Tegnell sa någonting om att det var lugnt kl 14:00 sen ändra sig kl 18:00. Jag kan inte bekräfta det dock. Men det är inte första gången han påstod om något för att ändra sig sen. Vet man inte säkert då ska man inte spekulera inför svenska folket tycker jag. Fast, jag tror inte han är dum utan helt enkelt försöker lugna folket så mycket det går.

Fast det stämmer ju inte! Din bekant pratar strunt

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Tror vi var 1,5 miljarder runt 1918, och nu är vi väl runt 8-9 miljarder?

Aha, jag var lite lat och kollade inte upp Men enligt wikipedia-källor så anses 50 miljoner döda under Spanska sjukan vara den högra uppskattningen vilket då på 1,5 miljarder skulle utgöra cirka 3% av världens befolkning. Anta att bara 1% denna gång skulle dö av 9 miljarder. 9 miljarder = 9 000 000 000 (eller har jag fått matten om bakfoten? )

9 000 000 000 x 0,01 = 90 000 000 eller 90 miljoner människor. Anta bara 0,1% så blir det 9 miljoner människor. En miljon människor är möjligen inte så "orimligt" tyvärr. Sjukvården må ha förbättrats sedan 1918 men det är INTE sjukvården (eller Tegnell & co) som förhindrar smittspridningen utan befolkningen!

Återigen varför jag pumpar in att folk måste ändra sina liv till viss del. Kanske trånga Valborg med ungdomar och den där skidresan inte är värt på lång sikt i år. Kanske man ska stå över ett år av det? Spara många människors liv på grund av aktsamhet istället för oaktsamhet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast det stämmer ju inte! Din bekant pratar strunt

Om du säger det så tack för svaret Bättre jag raderar en del av inlägget då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kanskedet:

Jag har hela tiden skrivit att stickproven är till för att uppskatta den allmänna spridningen?

Jag vet, men läs igen vad som skrivs:

Du skriver:
"Stickproven handlar om att uppskatta den allmänna spridningen i landet just nu, dvs, få en uppskattad lägesbild. Detta är inte samma sak som att ta reda på vilka människor i landet som är immuna mot viruset, som man får reda på med tester av antikroppar."

Jag svarar:
"Rätt säker på att dom sa det var specifikt för att se hur immuniteten ser ut i sammhället. Alltå att dom skulle kolla hur många som vart smittade."

Sen igen:
"Men ja detta är ju för att se hur resistansensen ser ut i stockholm i stort, och inte på individnivå (dock tycker jag nog att den tidigare är viktigare än den senare)."

Dvs, jag skrev att det alltså det inte var fallet, utan att det var just specifikt immuniteten som skulle testas (alltså även sådan som vart sjuka). Dock så måste dom formulerat det hela luddigt, så det var säkert vanliga smitttester som skulle göras iom att vi fortfarande är veckor bort på att göra stora tester för antikroppar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-ett-steg-narmare-a...

Eller så var det dessa tester som dom syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Verkar som viruset inte biter på värmläningar😁 50 testade idag 0 positiva👌

Född och uppvuxen i värmland💪

Född i Värmland, farsan är värmlänning och har sjukt mycket släkt där (har tom släktforskat) men vi flyttade ifrån när jag var ett år så jag minns inte så mycket. Föräldrarna flyttade ifrån för min skull eftersom de var rädd att jag skulle blivit väl ensam på vischan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Jag vet, men läs igen vad som skrivs:

Du skriver:
"Stickproven handlar om att uppskatta den allmänna spridningen i landet just nu, dvs, få en uppskattad lägesbild. Detta är inte samma sak som att ta reda på vilka människor i landet som är immuna mot viruset, som man får reda på med tester av antikroppar."

Jag svarar:
"Rätt säker på att dom sa det var specifikt för att se hur immuniteten ser ut i sammhället. Alltå att dom skulle kolla hur många som vart smittade."

Sen igen:
"Men ja detta är ju för att se hur resistansensen ser ut i stockholm i stort, och inte på individnivå (dock tycker jag nog att den tidigare är viktigare än den senare)."

Dvs, jag skrev att det alltså det inte var fallet, utan att det var just specifikt immuniten som skulle testas (alltså även sådan som vart sjuka). Dock så måste dom formulerat deta hela luddigt, så det var säkert vanliga smitttester som skulle göras iom att vi fortfarande är veckor bort på att göra stora tester för antikroppar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-ett-steg-narmare-a...

Fast min poäng var och är att man med stickprov gör uppskattningar av den allmänna spridningen (antingen andel som är sjuka just nu eller andel som har varit det), och det skiljer sig mot att ta reda på vilka som är immuna. Man vill ta reda på vilka som är immuna eftersom de kan bemanna kritiska positioner, såsom sjukhus, äldreboende, osv. Se även citat i mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, vi har mer eller mindre samma problem: inte tillräckligt många intensivvårdsplatser - gäller runtom i hela världen. Dessutom kan situationen bli exponentiellt värre om något sjukhus skulle smittas ned helt, dvs., personalen, för då försvinner all arbetskraft där vilket gör att fler dör och så anhöriga som vill springa in, och andra desperata som vill komma in på akuten. Det kan bli en variant av Black Friday fast istället för att springa in och köpa varor på rea så springer man in för att roffa åt sig sin personliga ventilator.

Förhoppningsvis kommer det bli fart på tillverkningen av nödvändig skyddsutrustning så läkare och övriga sjukvårdare kan fortsätta med sitt jobb. Utan dem så blir mer eller mindre snarlikt Spanska sjukan fast i modern tid. Därför jag upprepat allvaret nu och hela tiden jämfört med det så att folk förstår att de måste förändra sina liv från och med sedan flera veckor tillbaka. Vården är extra känslig nu pga. hur smittsam sjukdomen är så att säga.

Kan inte bara coronasmittad personal behandla corona patienter då? Problem sölved

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Född i Värmland, farsan är värmlänning och har sjukt mycket släkt där (har tom släktforskat) men vi flyttade ifrån när jag var ett år så jag minns inte så mycket. Föräldrarna flyttade ifrån för min skull eftersom de var rädd att jag skulle blivit väl ensam på vischan.

Då har nog immuniteten klingat av lite för dig tyvärr, min teori är att det är nått med vattnet som skyddar😂
Ska till Stockholm på praktik i 8v från och med måndag, så har bunkrat upp med 4x20L värmländskt vatten som skydd💪😂

Permalänk
Medlem

Känner att vi nog ska dra lite i bromsen om vi ska börja jämföra COVID 19 med Spanska Sjukan.

Rent filosofiskt kan man säga att detta är "vår tids spanska sjuka", men rent medicinskt ska vi vara ytterst glada att så inte är fallet.

Lite kort data om Spanska Sjukan:
- Orsakades av H1N1-virus, ej Corona-virus.
- Härjade under ca. 2 års tid under åren 1918-1920.
- Smittade ca. 500 miljoner (1/3 av jordens befolkning) och dödade ca. 50 miljoner, vilket gav en global dödlighet på 10%.
- Kom i tre "vågor" där den andra vågen ledde till flest dödsfall. (Enbart andra vågen dödade under 6 veckors tid 400.000 människor i USA och 200.000 människor i Tyskland, men den stora förloraren var Indien där 10 miljoner beräknats ha dött.)
- Många som dog var till synes friska unga vuxna(!).

Ett exempel på hur regeringen i bl.a. Italien försökte få bukt med sprittosmidningen var att få folk att 1) Tvätta händerna 2) Isolera de sjuka och 3) Hålla sig inomhus. Känns ju igen...

Så visst är där likheter med nuvarande utbrott, men i nuvarande situation finns det ingen anledning att tro att COVID 19 kommer bli lika förödande för mänskligheten sett till förlust av liv som Spanska Sjukan blev;
- Inte i närheten lika hög dödlighet bland unga vuxna, eller ens friska vuxna överlag.
- Den moderna medicinen ligger på en helt annan nivå än vad läkarna hade att jobba med under spanska sjukan. En sådan enkel sak som antibiotika för att behandla lunginflammation fanns inte.
- Spanska sjukan "ignorerades" av stora delar av världen pga. rådande världskrig och propaganda, så viruset fick massivt globalt fotfäste utan större försök att hindra spridningen förräns det var för sent. Tänk Italien och Lombardiet, fast nästan överallt.
- Betydligt bättre medvetenhet och hygien i allmänhet bland befolkningen idag än för 100 år sedan.
- Lättare för regeringar att sätta in åtgärder om och där det behövs.

Med det sagt så kan de ekonomiska skadorna bli mycket värre, men det är i grund och botten ett egenskapat problem.

Edit: Om vi leker med tanken att COVID 19 kommer smitta lika många % och att dödligheten ligger på samma % som Spanska Sjukan så skulle det resultera i ca. 260 miljoner dödsfall. Tanken är fruktansvärd, men dom flesta experter (eller ens lekmän) finner nog inte situationen särskillt realistisk. Titta bara på hur stora delar av världen har gått in i lockdown efter "bara" ett antal tusen dödsfall.
En miljon dödsfall globalt är nog inte omöjligt beroende på hur illa drabbat USA, Indien och länder i Sydamerika och Afrika blir, men 260 miljoner? Det är enbart en domedagsprofetia.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Var det bara vanligt grus de fick med sig därifrån?