Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lagen om hemlig dataavläsning träder i kraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@Micke O: Bra att detta i alla fall kan användas mot de fruktansvärda personerna som har piratkopierat. Det är ju upp till 6 års fängelse. Då är bara ~80% av befolkningen redan berättigade mål för avlysning.

Du missade att minsta straffet MÅSTE vara minst två år. Minsta straffet för piratkopiering är dagsböter. Alltså ingår det inte i kategorin ifråga.

Skrivet av CubaCola:

Nu får vi snart vara nya Östtyskland. Fantastiskt.

Vet inte om du är historiskt okunnig eller bara gillar att komma med klyschor men jag kan garantera dig att Sverige är inte i närheten av DDR. Tro mig.

Skrivet av The Kristoffer:

Okej? När jag klickar på länken så finns den inte att finna. Mystiskt..

Skrivet av Swedman18:

För staten är fildelning värre än mord

Är det därför Mord både har betydligt högre minimalt och betydligt högre maxstraff än piratkopiering? Exempel. Minimistraffet för mord är tio år. Ministraffet för piratkopiering är dagsböter. Maximistraffet för mord är 35 år till obestämd tid (livstid) medan maxstraffet för piratkopiering är sex år. Med andra ord... Fildelnings maxstraff är 4 år mindre än det minimistraff som mord har.

Skrivet av hypermode:

Men tack staten, byebye integritet för medborgare.

Du menar att man inte tidigare kunnat inskränka på integriteten för medborgare? Avlyssning av folks telefoner har varit lagligt sedan 1963. Polisen har sedan tidigare kunnat använda sig av husrannsakan, riktad spaning etc. mot dig i årtionden. Men det är tydligen NU integriteten försvunnit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Nu får vi snart vara nya Östtyskland. Fantastiskt.

Njaa. Tycker liknelsen är rätt kass faktiskt.

Den här lagen handlar om att ge verktyg för riktad övervakning av brottsmisstänkta. Verktyg som tillåter polisen att utreda brottsmisstänkta har alla länder i väst så det här är inte nå märkvärdigt i sig. Möjligt att det finns brister i utformningen - men likheten med Östtyskland är svag.
Det Östtyskland gjorde sig känt för var snarare angiverisamhället vilket det här inte är relaterat till. Och massövervakningen vilket den här lagen inte heller är.
Det är lika riktat span som telefonavlyssning eller husrannsakan och det behövs domstolsbeslut för att få den riktade spaningen godkänd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du missade att minsta straffet MÅSTE vara minst två år. Minsta straffet för piratkopiering är dagsböter. Alltså ingår det inte i kategorin ifråga.

Vet inte om du är historiskt okunnig eller bara gillar att komma med klyschor men jag kan garantera dig att Sverige är inte i närheten av DDR. Tro mig.

Uppriktigt sagt så har vi nog passerat den mängden övervakning som fanns där. Konsekvenserna är dock helt annorlunda och all data används oftast inte.

Permalänk
Medlem

Såhär tycker jag: Om det endast används för att stävja grov brottslighet så är det jättebra. Men tyvärr har våra politiker svart bätle i ändamålsglidning så lär inte dröja länge innan olika intressegrupper vill kunna utnyttja verktygen för sina egna intressens skull. Menom det på riktigt förebygger mord, misshandel, terrordåd etc utan ovan nämnda ändamålsglidning så är det kanon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Klart det gör. Vad trodde du lagen skulle användas mot?

Jobbigt när man sätter frukosten i halsen.

Nej jag är rätt övertygad om att fildelning står högt på menyn.
Det kan man hävda är nog för misstanke om grovt brott och sedan kan man börja installera trojaner för det vilda.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Uppriktigt sagt så har vi nog passerat den mängden övervakning som fanns där. Konsekvenserna är dock helt annorlunda och all data används oftast inte.

Nej det har vi inte. Sverige är inte i närheeeeten av DDR där man beräknar att 1/10 av den totala befolkningen var delvis anställda under Stasi. Sverige må öka på polisens verktyg men man är inte i närheten av DDR. Faktum är att man är inte ens i närheten av vad man får i Storbritannien eller USA.

Att påstå att man är värre än Östtyskland är bara ett tecken på att man borde läsa på.

Hade Internet funnits i det forna Östtyskland (alltså i varje hem) så hade deras övervakning varit överlägsen den som svensk polis har. Bara det faktum att du kunde dömas i DDR utanför domstolar för politiska tillhörighet bevisar att du har fel.

Skrivet av krigelkorren:

Jobbigt när man sätter frukosten i halsen.

https://carolinemartina.files.wordpress.com/2011/02/633626872282278892.jpg

Nej jag är rätt övertygad om att fildelning står högt på menyn.
Det kan man hävda är nog för misstanke om grovt brott och sedan kan man börja installera trojaner för det vilda.

Förutom att det krävs ett domstolsbeslut och kravet är att minimistraffet ska vara 2 år? Du vet väl att minimistraffet för fildelning är dagsböter eller hur? Så som lagen ser ut nu så FÅR MAN INTE jaga fildelare via detta.

Skrivet av Ozzed:

Såhär tycker jag: Om det endast används för att stävja grov brottslighet så är det jättebra. Men tyvärr har våra politiker svart bätle i ändamålsglidning så lär inte dröja länge innan olika intressegrupper vill kunna utnyttja verktygen för sina egna intressens skull. Menom det på riktigt förebygger mord, misshandel, terrordåd etc utan ovan nämnda ändamålsglidning så är det kanon.

Vilken tur då att det inte är politiker som tar det aktiva beslutet baserad på fall då utan det är domstolar? Allt politiker gör är att ge domstolar rätten att ta detta beslut och skapar en ram för dem att jobba inom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förutom att det krävs ett domstolsbeslut och kravet är att minimistraffet ska vara 2 år? Du vet väl att minimistraffet för fildelning är dagsböter eller hur?

Det är väl lätt att bara höja straffskalan för brottet ifråga när det i såfall blir aktuellt.
Även om det inte går att genomföra -lagligt- i dagsläget säger det inget om läget imorgon. En sådan här lag öppnar upp ganska stora möjligheter att förändra till sin fördel.

Sedan är ju även frågan den om man litar på att alla regler och förordningar följs av såväl statliga som 3:e parts konsulter?

Att de följer reglerna är kanske ändå är mer troligt än om verktygen kommer på vift. Kan tjänstevapen göra det så kan garanterat deras trojanverktyg också göra det.

Nej, jag ser inte att denna lag tillför något gott för majoriteten av det svenska folket. Åtminstone inte som den är utformad i dagsläget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Håller med Leif G.W
Finns inget viktigare än att stoppa de grova våldtäkterna och den brutalare misshandeln som ökat enormt sedan vi öppnade våra hjärtan.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vilken tur då att det inte är politiker som tar det aktiva beslutet baserad på fall då utan det är domstolar? Allt politiker gör är att ge domstolar rätten att ta detta beslut och skapar en ram för dem att jobba inom.

Jag trodde det var underförstått att det var det jag menade, men för att förtydliga vad jag menar med ändamålsglidning då så är ju FRA-lagen en bra mall. Började med att endast SÄPO skulle få tillgång. "FRA-shoppen är stängd", sen fick vanliga polisen tillgång, och godisbutiken hade utökat sina öppettider.

För att förtydliga ytterligare så menar jag att jag hoppas att politikerna inte ger domstolarna utökat mandat, eller att definitionen av "grova brott" vidgas för att passa deras syften för stunden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ok men hur och vad skall man installera som känner av dessa trojaner..?
Borde ju komma en råtta katt lek inom detta segment

Permalänk
Avstängd

Det är otroligt tragiskt att se många weebs här inne ännu insett, att den grova kriminaliteten i Sverige, har vi till stor del att tacka våra makthavare för. Hade våra politiker verkligen velat stoppa den grova kriminaliteten i vårt land så hade de erkänt att de är själva som har varit orsaken till den och sedan avgått från sina positioner.

Denna nya lag må låta fint på pappret men den kommer utan tvekan att missbrukas. Det räcker bara med att du har "fel åsikter" för att du ska hamna under makthavarnas radar.

Snälla, titta på denna video så kommer ni förhoppningsvis förstå allvaret:
https://youtu.be/QJ-W_yib6uc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag trodde det var underförstått att det var det jag menade, men för att förtydliga vad jag menar med ändamålsglidning då så är ju FRA-lagen en bra mall. Började med att endast SÄPO skulle få tillgång. "FRA-shoppen är stängd", sen fick vanliga polisen tillgång, och godisbutiken hade utökat sina öppettider.

För att förtydliga ytterligare så menar jag att jag hoppas att politikerna inte ger domstolarna utökat mandat, eller att definitionen av "grova brott" vidgas för att passa deras syften för stunden.

Ja massövervakningsverktygen - där finns en hel del befogad kritik.

I det här fallet så tänker jag mig att en bättre mall är om man tittar på de liknande verktygen för riktad spaning av brottsmisstänkta polisen har haft sedan länge. Typ telefonövervakning, husrannsakan, dold mikrofonavlyssning, genomgång av post and all that.
Här har det trots allt inte skett några större ändamålsglidningar.
Jag upplever det nog lite missvisande att likna lagen som tillåter husrannsakan eller trojanspaning mot brottsmisstnäkta med massövervakningslagar från militär verksamhet ändå. Eller ja, missvisande kanske inte är rätt ord. Men kanske inte helt spot on. Inte minst när det finns mer liknande verktyg att jämföra med som visar på motsatsen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag trodde det var underförstått att det var det jag menade, men för att förtydliga vad jag menar med ändamålsglidning då så är ju FRA-lagen en bra mall. Började med att endast SÄPO skulle få tillgång. "FRA-shoppen är stängd", sen fick vanliga polisen tillgång, och godisbutiken hade utökat sina öppettider.

För att förtydliga ytterligare så menar jag att jag hoppas att politikerna inte ger domstolarna utökat mandat, eller att definitionen av "grova brott" vidgas för att passa deras syften för stunden.

Blandar du inte ihop FRA och IPRED här?

Oberoende är detta så kallad riktad spaning. Alltså mot person och inte grupper. FRA är så kallad massövervakning. Så det är lite äpplen och päron här.

Skrivet av MyLittlePwny:

Det är otroligt tragiskt att se många weebs här inne ännu insett, att den grova kriminaliteten i Sverige, har vi till stor del att tacka våra makthavare för. Hade våra politiker verkligen velat stoppa den grova kriminaliteten i vårt land så hade de erkänt att de är själva som har varit orsaken till den och sedan avgått från sina positioner.

Denna nya lag må låta fint på pappret men den kommer utan tvekan att missbrukas. Det räcker bara med att du har "fel åsikter" för att du ska hamna under makthavarnas radar.

Snälla, titta på denna video så kommer ni förhoppningsvis förstå allvaret:
https://youtu.be/QJ-W_yib6uc

Yes. För det finns ju länder utan någon som helst grov brottslighet.

Dina krav är ganska överdrivna eftersom den grova brottsligheten inte beror på politiker i sig utan pga. en rad olika orsaker så som uppväxt, ekonomi, socio-ekonomiska orsaker, dålig integration etc. Att beskylla politiker för detta och kräva deras avgång är verkligen att överdriva. Framförallt när det inte finns någon gyllene väg att tillgå utan man måste aktivt motverka brottslighet på tidigt stadium och hoppas på det bästa. Så din kommentar är hyfsat ironiskt med tanke på att du bevisar exakt samma egenskaper i din argumentation som du anklagar andra för att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Härligt!
Jag känner mig redan mycket säkrare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wasabi:

Ok men hur och vad skall man installera som känner av dessa trojaner..?
Borde ju komma en råtta katt lek inom detta segment

Din telefon har ytterligare två processorer som du inte har någon kontroll över, basbandet och SIM-kortet. Din operatör kan pusha ut kod som kör på dessa via SS7, så om de samarbetar med polisen och tillverkaren inte byggt in skydd specifikt mot detta finns det inte mycket mer du kan göra, än att lära dig älska storebror.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja massövervakningsverktygen - där finns en hel del befogad kritik.

I det här fallet så tänker jag mig att en bättre mall är om man tittar på de liknande verktygen för riktad spaning av brottsmisstänkta polisen har haft sedan länge. Typ telefonövervakning, husrannsakan, dold mikrofonavlyssning, genomgång av post and all that.
Här har det trots allt inte skett några större ändamålsglidningar.
Jag upplever det nog lite missvisande att likna lagen som tillåter husrannsakan eller trojanspaning mot brottsmisstnäkta med massövervakningslagar från militär verksamhet ändå. Eller ja, missvisande kanske inte är rätt ord. Men kanske inte helt spot on. Inte minst när det finns mer liknande verktyg att jämföra med som visar på motsatsen.

Det är sant,men buggning, genomgång av post etc har väl historiskt sett krävt fysiska ingrepp vilket innebär att det är krångligt så man gör det inte om man inte måste. Här har jag föreställt mig att trojanerna inte installeras handgripligen utan det sker väl på distans, vilket i alla fall i teorin sänker tröskeln för om man anser att en åtgärd är värt det eller ej. Men jag kan ha fel. Om det föreligger så att polisen måste ha fysisk tillgång till det som skall installeras en trojan på så blir det nog ungefär som nuvarande tvångsåtgärder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Dina krav är ganska överdrivna eftersom den grova brottsligheten inte beror på politiker i sig utan pga. en rad olika orsaker så som uppväxt, ekonomi, socio-ekonomiska orsaker, dålig integration etc. Att beskylla politiker för detta och kräva deras avgång är verkligen att överdriva. Framförallt när det inte finns någon gyllene väg att tillgå utan man måste aktivt motverka brottslighet på tidigt stadium och hoppas på det bästa. Så din kommentar är hyfsat ironiskt med tanke på att du bevisar exakt samma egenskaper i din argumentation som du anklagar andra för att göra.

Att den grova kriminaliteten beror på socioekonomiska faktorer är ju flumteorier som ingen vettig människa tror på. Dessa flumteorier har motbevisats gång på gång men lycka till med att göra en höna av en fjäder du.
https://timbro.se/smedjan/kriminalitet-handlar-inte-om-socioe...

Permalänk
Medlem

Borde vara dags att Sverige faktiskt ordnar en fristående myndighet som USA har som övervakar Polisen, så att allt faktiskt går rätt till. Idag har vi väl ingen sådan myndighet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är sant,men buggning, genomgång av post etc har väl historiskt sett krävt fysiska ingrepp vilket innebär att det är krångligt så man gör det inte om man inte måste. Här har jag föreställt mig att trojanerna inte installeras handgripligen utan det sker väl på distans, vilket i alla fall i teorin sänker tröskeln för om man anser att en åtgärd är värt det eller ej. Men jag kan ha fel. Om det föreligger så att polisen måste ha fysisk tillgång till det som skall installeras en trojan på så blir det nog ungefär som nuvarande tvångsåtgärder.

Ja det här är en rimlig fråga faktiskt.
Nu kan väl visserligen telefonavlyssning/avläsning av SMS och email också göras i massiv skala i teorin. Så den fronten är egentligen inte heller ny.
Vad jag förstått så behöver man fortfarande ansöka om tillstånd vid varje enskilt tillfälle där man kan beviljas en tidslucka för den enskilda övervakningen. Gäller för telefonövervakning också.

Oasvsett så är det svårt att vara för säker i endera riktning på just fronten kring handhavandet eftersom det inte är helt klart hur det här kommer användas i praktiken riktigt. Ser fram emot ett framtida journalistiskt gräv på hur tekniken faktiskt tillämpas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jaha mera övervakning. Kul.

Men hur funkar det här i praktiken?
FBI kan inte ens låsa upp en iPhone men Sverige ska minsann installera appar utan din vetskap.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Borde vara dags att Sverige faktiskt ordnar en fristående myndighet som USA har som övervakar Polisen, så att allt faktiskt går rätt till. Idag har vi väl ingen sådan myndighet?

Vi har ju JO som granskar alla myndigheter - inklusive polisen.

Vilken myndighet tänker du på i USA? Kom ihåg att USA har mängder med poliskårer av olika slag - ett par dussin bara på federal nivå, och sedan tillkommer alla delstatliga och lokala polisorganisationer.

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Länken är bruten. Hur navigerar jag dit?

Testar igen:
https://images.app.goo.gl/do7JP7NWyMieTjGZ6

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Musikälskare

Då börjar övervakningssamhället på riktigt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Då börjar övervakningssamhället på riktigt!

Nää.
Övervakningssamhället refererar till att alla i samhället övervakas. Alltså oavsett om man är misstänkt för brott eller eller ej.
Exempel på massövervakning är FRA som skannar all typ av trafik som passerar landgränsen. Eller datalagringsdirektivet som plockar in metadata från alla användare på nätet.

Det handlar inte den här lagen om. Den här lagen är väl ungefär motsatsen. Det handlar här om ett riktat verktyg mot grövre brottsmisstänkta och där domstol först behöver godkänna varje enskilt användande.

Frågan om massövervakning är en konstant het potatis i samhället. Helt klart. Risken är väl att man vattnar ur begreppet övervakningssamhället om man använder det vid tillfällen när det inte passar in.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vi har ju JO som granskar alla myndigheter - inklusive polisen.

Vilken myndighet tänker du på i USA? Kom ihåg att USA har mängder med poliskårer av olika slag - ett par dussin bara på federal nivå, och sedan tillkommer alla delstatliga och lokala polisorganisationer.

Du har rätt, missade JO där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Håller med Leif G.W
Finns inget viktigare än att stoppa de grova våldtäkterna och den brutalare misshandeln som ökat enormt sedan vi öppnade våra hjärtan.

ja absolut, men tvivlar på att de gör det med denna lag.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyLittlePwny:

Att den grova kriminaliteten beror på socioekonomiska faktorer är ju flumteorier som ingen vettig människa tror på. Dessa flumteorier har motbevisats gång på gång men lycka till med att göra en höna av en fjäder du.
https://timbro.se/smedjan/kriminalitet-handlar-inte-om-socioe...

Det var inte vad jag påstod heller. Sa att det var EN AV Faktorerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Intressant för den som är paranoid: https://youtu.be/QJ-W_yib6uc

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille0x7c2:

Intressant för den som är paranoid: https://youtu.be/QJ-W_yib6uc

Skulle vara kul att veta mer om detta :

"Lagen ger också möjlighet för polis och åklagare att använda sig av hemlig dataavlässning även mot personer som inte är misstänkta för brott i vissa fall. "

Det fåniga är att grova brottslingar skulle lätt kunna använda äldre metoder för att kringå detta

Typ vanlig radio med kryptering.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

Jaha mera övervakning. Kul.

Men hur funkar det här i praktiken?
FBI kan inte ens låsa upp en iPhone men Sverige ska minsann installera appar utan din vetskap.

Det borde vara en fråga de politikerna som röstat genom förslaget borde behövt svara på för att ens få sin röst räknad.

Telefonen vart upplåst (som ja förstod det)och USAs underrättelsetjänster har haft bakdörrar till windows också så de tar sig in.
Kan vara mer pr-stunt där man låtsas som att man inte samarbetar med regeringen för att inte skada sitt varumärke eller så är det inte så svårt att ta sig in från första början.
Jag tror inte heller Apple mfl vill skada sina varumärken och förinstallera "spionprogram" bara för lilla Sverige.

Borde inte de kriminella på något sätt kunna mäta om kamera/mic är igång och på så sätt få sig en tidig varning?