Ny stationär för gaming, ca 12k, hur ser detta ut?

Permalänk

Ny stationär för gaming, ca 12k, hur ser detta ut?

Tjena! Jag har framgångsrikt vänt mig till sweclockers för hjälp många gånger förut. Min första stationära 2013, laptop 2017 och skärm nyligen.

Nu är det så att min gamla stationära inte är så vass längre. Jag vill kunna spela spel såsom COD: MW warzone och framtida titlar med bra grafik och fps. Min skärm kör i 1440p och 144 hz. Några av de funderingar jag har är hur ni ser på att köpa dyra delar i dagsläget, är vi nära någon stor förändring i utbudet/priset av exempelvis CPU eller GPU, bör jag vänta?

Jag har kollat runt lite trådar och läst på lite och byggt ihop det här, noterade dock att grafikkortet inte längre är nedsatt:
https://www.inet.se/datorbygge/b1143920/datorbygge

Hur ser detta ut? Vad kan eventuellt förbättras eller dras in på för att få det billigare? Hur funkar det med operativsystem, kan man behålla sitt windows från tidigare stationärt köp?

Jag undrar även om jag kan återanvända något från min gamla stationära, samt om den är värd någon slant i dagsläget?
https://imgur.com/2qSEjsG

Permalänk

Tycker det ser ganska förnuftigt ut, hade kanske lagt lite mer krut på PSU inför framtiden:

https://www.inet.se/produkt/6902885/corsair-rm650x-650w-v2

My 2 cents

Visa signatur

Asus P8P67 Rev 3.1, i7-2600K@3,40GHz, MSI GTX1080TI, 16MB RAM, Intel SSD 530 240GB, WD Black 1TB, OCZ SSD Vertex 3 120GB, Intel SSD 500GB, Cooler Master Hyper 212, BeQuiet 700W 80+, BitFenix FanController, BeQuiet Shadow Wings 4x120mm, Windows 10 Home, Asus ROG PG279Q, Logitech G933, Razer Orochi, Corsair K70 Mk.2 Silent

Permalänk
Medlem

Byt ut grafikkortet till ett mera prisvärt, t.ex. https://www.inet.se/produkt/5410377/powercolor-radeon-rx-5700...

Sen skulle jag också ta ett annat moderkort (Asrock B450 Pro4 eller MSI B450 Tomahawk). Ssd:n skulle jag byta ut mot en nvme (t.ex. Intel 660p).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Byt också ut ram till minst 3200mhz.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Viking

Efter lite justeringar:
Edit: Bytte grafikkort
https://www.inet.se/datorbygge/b1144255/datorbygge

Men köp denna SSD istället!: https://www.dustinhome.se/product/5011137823/kc2000?utm_sourc...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Noterat att jag inte kan välja moderkort och RAM som jag vill, får upp "hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".

Vad beror detta på och hur kommer jag runt det?
Vet någon förresten om jag kan återanvända mitt gamla chassi: Fractal Design Define R4?

@Donnerstal: Jag gillar ditt ihopbygge ska kolla mer på det.

Permalänk
Viking
Skrivet av Tjockdator:

Noterat att jag inte kan välja moderkort och RAM som jag vill, får upp "hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".

Vad beror detta på och hur kommer jag runt det?

@Donnerstal: Jag gillar ditt ihopbygge ska kolla mer på det.

Du kan välja "alla hastigheter" istället för "standardhastigheter" lite till vänster om sorteringen när du väljer ram. Anledningen till detta är för att du måste gå in i BIOS för att sätta på xmp till ram-minnerna, alltså överklocka när de överstiger standardhastigheterna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Tänkte kolla med er om det är nåt som saknas? Fläktar, operativsystem? går mitt bygge ihop i övrigt?
Tänker på det bygget som Donnerstal länkat ovan

@xxbiker: Det kortet ser fint ut, bra pris!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tjockdator:

Jag undrar även om jag kan återanvända något från min gamla stationära, samt om den är värd någon slant i dagsläget?

Fractal Design Define R4 kan du ju definitivt behålla!
Kolla på Fractal Define C om du vill köpa nytt chassi.

Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze skulle du också kunna behålla!

Skrivet av Tjockdator:

ASUS ROG STRIX B450-F Gaming

Inte särskilt bra VRM kylning på ASUS ROG STRIX B450-F Gaming.

ASUS ROG Strix B450-F Gaming är trevligt moderkort med bra I/O men bristfällig VRM.

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4
ASUS ROG Strix B450-F Gaming
Skrivet av Tjockdator:

Samsung 860 EVO 1TB

Mycket pengar för en SATA SSD. Jag hade köpt en M.2 NVMe SSD istället. Skall det vara från just Inet är 660p okej.

Skrivet av Sirflyalot:

Tycker det ser ganska förnuftigt ut, hade kanske lagt lite mer krut på PSU inför framtiden:

Varför? Seasonic är väldigt bra!

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson:
Jag har inga krav på att allt ska vara från Inet, tänkte lära mig att bygga ihop det hela själv ändå.

Hur ser detta justerade bygge ut och saknas det nån form av fläkt?

Blir nog nytt chassi ändå, tänkte försöka sälja av det gamla bygget för nån pytteslant.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tjockdator:

AMD Ryzen 5 3600X

Inte prisvärt. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

AMD Ryzen 5 3600X
Skrivet av Tjockdator:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, förlorar bara en USB Type-C port och kostar 150 kronor mindre.

Skrivet av Tjockdator:

Blir nog nytt chassi ändå, tänkte försöka sälja av det gamla bygget för nån pytteslant.

Inte bra idé ur en finansiellt synpunkt.
Du får nästan lika mycket om du säljer moderkort, processor och minne som ett paket och grafikkortet för sig som om du säljer hela datorn. De extra hundralapparna du får om du säljer hela datorn räcker inte till ett nytt chassi och definitivt inte till nytt chassi och nätaggregat.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson:

Ja, missat hela grejen med 3600 och 3600X men det det stämmer ju såklart, låter även rimligt med moderkortet.

Det här istället.

Angående chassi, jag är inte längre särskilt kunnig då jag inte gjort detta på 7 år, men har något ändrats i chassin, såsom mitt Fractal Design Define R4 som förhindrar mig från att återanvända det? Annars så låter det ju som att jag eventuellt gör bättre i att behålla chassit.

Den enda andra funderingen jag har är om det saknas någon form av fläkt?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Missat att det var rea på RAM minnen, köp dessa istället!

Skrivet av Tjockdator:

Angående chassi, jag är inte längre särskilt kunnig då jag inte gjort detta på 7 år, men har något ändrats i chassin, såsom mitt Fractal Design Define R4 som förhindrar mig från att återanvända det? Annars så låter det ju som att jag eventuellt gör bättre i att behålla chassit.

Nya chassin har USB Type-C, men det är väl typ det.
Samma ATX moderkortsformat, samma ATX nätaggregatsformat, samma kontakter till frontpanelen.

Skrivet av Tjockdator:

Den enda andra funderingen jag har är om det saknas någon form av fläkt?

Verkar inte som att det går att få tag på AM4 montering till din Antec KUHLER H20 tyvärr, men någon får rätta mig om jag har fel.

Medföljer en processorfläkt, men den är inte den bästa. Jag hade börjat med den och om ifall att den stör dig köpt en be quiet! Pure Rock.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson:
Toppen!
Glömt bort det själv, men min Antec Kühler pajjade för 2-3 år sedan och ersattes av min finurliga granne med en vanlig fläkt, någon form av cooler master av nåt slag, inte säker på vilken. Den kanske hade gått att återanvända? den är mycket tyst och trevlig.

Ser typ ut som denna eller någon liknande https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Tjockdator: Mycket möjligt att det är en sådan! De är väldigt vanliga.
Då behöver du köpa Cooler Master AM4 bracket ifall den inte kom med det, beror på hur gammal den är.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson:
Gött, plockar med en sådan.

Vad gäller förövrigt angående OS? Köpte med windows vid det senaste köpet men det kanske är kopplat till min förra dator. Behöver jag köpa en ny licens för 1k?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Tjockdator: Du kan koppla din Windowslicens till ditt Microsoftkonto och då skall den funka på en ny dator vad jag har hört.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|