Asus RTX 2080 Dual OC-tråden

Permalänk
Medlem

Någon som känner sig manad & testa om detta kan hjälpa?
https://www.youtube.com/watch?v=3lTGCzomZXs&t=

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Någon som känner sig manad & testa om detta kan hjälpa?
https://www.youtube.com/watch?v=3lTGCzomZXs&t=

Såg ditt inlägg tidigare igår och plockade ur kortet för att kika nämligen.

Bild på kabeln

Just mitt exemplar har korrekt utsträckta kablar, så det slår inte i. Till och med försökt trycka lite lätt på fläkten och snurra samtidigt för att se om den överhuvudtaget tar i något eller inte, vilket den inte gör.

Jag kan inte reproducera ljudet när jag snurrar fläktarna för hand, vilket demonstreras i denna video där jag provar snurra den vänstra fläkten liggandes, sidledes och hängandes,

Medans jag ändå höll på att härja med grafikkortet så passade jag på att göra en lite tydligare video av fenomenet,

Det kan kännas som att jag lägger lite väl mycket energi på detta, men det frustrerar mig något att man betalar premium för en produkt som inte har premium kvalitetskontroll. Nu är ju dock den modellen jag har något billigare än Strix OC, XC Ultra, FTW3 osvosvosv... Oopsie!

Aja, får se vad jag gör härnäst. Har en fläktprofil i MSI Afterburner som lugnar ner detta lite, så man överlever väl tills vidare.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Såg ditt inlägg tidigare igår och plockade ur kortet för att kika nämligen.

Just mitt exemplar har korrekt utsträckta kablar, så det slår inte i. Till och med försökt trycka lite lätt på fläkten och snurra samtidigt för att se om den överhuvudtaget tar i något eller inte, vilket den inte gör.

Jag kan inte reproducera ljudet när jag snurrar fläktarna för hand, vilket demonstreras i denna video där jag provar snurra den vänstra fläkten liggandes, sidledes och hängandes,
https://www.youtube.com/watch?v=0RXeMiUJBaY

Medans jag ändå höll på att härja med grafikkortet så passade jag på att göra en lite tydligare video av fenomenet,
https://www.youtube.com/watch?v=O2UoWFIEzhE

Det kan kännas som att jag lägger lite väl mycket energi på detta, men det frustrerar mig något att man betalar premium för en produkt som inte har premium kvalitetskontroll. Nu är ju dock den modellen jag har något billigare än Strix OC, XC Ultra, FTW3 osvosvosv... Oopsie!

Aja, får se vad jag gör härnäst. Har en fläktprofil i MSI Afterburner som lugnar ner detta lite, så man överlever väl tills vidare.

Jag har exakt samma problem. Har du kontaktat försäljaren för att se om du eventuellt kan byta ut kortet?

Det känns oerhört tråkigt att betala en såpass hög prislapp för ett kort med "defekter". Utöver det oerhört jobbiga ljudet så blir ju dessutom kortet väldigt varmt vid load.

Jag ska kontakta webhallen där jag köpte mitt kort och se om jag kan få en ersättare eller eventuellt testa ett helt annat kort.

Permalänk
Medlem

@aleves @srlclint

Kan tillägga att jag också fått detta knarrande ljud på mina fläktar nu (fanns ej när kortet var nytt).
Det hörs när fläktarna har haft hög rpm och sen varvar ner efter att belastning har upphört. Knarrandet uppstår dom sista % innan 0 rpm.

Det är lite småstörigt att det är där, men hörs inte genom hörlurarna, och eftersom mitt kort ligger långt under temperaturgränsen för dess semi-passiv drift (idlar i 40-45 grader, gränsen är afaik vid 55 grader) så uppstår ljudet bara när jag spelat färdigt och stänger ner ett spel - något som inte händer särskilt många gånger per dag, om ens alls.

Eftersom jag personligen inte tycker det är något stort problem kommer jag fortsätta använda kortet as-is. Så länge kylaren kyler som det ska och ljudproblemen inte förvärras är det imo inte värt meckandet med reklamation och väntan på nytt kort.
Har även lyckats få ett chip som överklockar helt okej (+115 MHz på Core stabilt i alla spel, stabiliserar sig på 2025-2040 MHz), så vill inte riskera få ett ersättningskort som inte överklockar alls.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@aleves @srlclint

Kan tillägga att jag också fått detta knarrande ljud på mina fläktar nu (fanns ej när kortet var nytt).
Det hörs när fläktarna har haft hög rpm och sen varvar ner efter att belastning har upphört. Knarrandet uppstår dom sista % innan 0 rpm.

Det är lite småstörigt att det är där, men hörs inte genom hörlurarna, och eftersom mitt kort ligger långt under temperaturgränsen för dess semi-passiv drift (idlar i 40-45 grader, gränsen är afaik vid 55 grader) så uppstår ljudet bara när jag spelat färdigt och stänger ner ett spel - något som inte händer särskilt många gånger per dag, om ens alls.

Eftersom jag personligen inte tycker det är något stort problem kommer jag fortsätta använda kortet as-is. Så länge kylaren kyler som det ska och ljudproblemen inte förvärras är det imo inte värt meckandet med reklamation och väntan på nytt kort.
Har även lyckats få ett chip som överklockar helt okej (+115 MHz på Core stabilt i alla spel, stabiliserar sig på 2025-2040 MHz), så vill inte riskera få ett ersättningskort som inte överklockar alls.

Intressant att du skulle nämna det, mitt kort gjorde inte heller några ljud ifrån sig när jag först fick det. Det har alltså börjat nu efter en ungefär veckas bruk.

Vad får du för temperaturer med den överklockningen? Läste på Reddit att 2080 är ganska mottagliga för undervoltning för att sänka temperaturer ganska kraftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av srlclint:

Vad får du för temperaturer med den överklockningen? Läste på Reddit att 2080 är ganska mottagliga för undervoltning för att sänka temperaturer ganska kraftigt.

Med 120% PL +115 Core och +600 Memory får jag runt 77C.
Kör dock med en egen, ganska aggressiv fläktkurva (80% vid 80C.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag postar i denna tråd istället för att göra en ny.

Är det någon annan av er som har coil whine på grafikkortet? Är inte helt säkert på att det kommer därifrån, men det verkar som det. Kan länka två korta Youtube-videor jag spelade in, i första klippet går jag runt lite i lådan med mikrofonen på mobilen och på andra bara på grafikkortet. Man märker tydligt att det surrar enbart när jag tabbar in i spelet (som visat i början på första klippet) men inte i Windows. Kanske låter VRM-ljud från moderkortet coil whine från grafikkortet helt annorlunda, men har ingen tidigare erfarenhet.

Har inte varken bestämt mig för att göra någonting åt detta eller pratat med Inet om detta går att reklamera - någon som har tidigare erfarenheter? Går väl att lära sig leva med, men det är störande om man vill spela utan att ha musik då ljudet skär igenom lådan en del. Min skärm är även gammal och klarar bara 60 hz, har förstått att det kan låta än mer med högre hz? (Får en ny skärm inom några veckor).

Har ett Asus ROG Strix B450-F som moderkort och Corsair RM 750x som nätagg.

https://www.youtube.com/watch?v=YUMQmpz2ckQ

https://www.youtube.com/watch?v=9xToqPVLMlU

Permalänk
Medlem

Har experimenterat lite mer med fläktarna.

Att det "knarrande/snarkande" ljudet uppstår i väldigt låg fan-rpm (när semi-passiva läget går igång/slår av) är en sak, men testade även lite andra hastigheter.

Ser ni något märkvärdigt?

Med fläktarna på 25% (lägsta som går att ställa in i MSI Afterburner) uppstår en rad märkvärdigheter:
- Fläkthastigheten är inte jämn utan fluktuerar konstant. (1124 rpm är över 30% f.ö)
- Enligt grafterna så var fläktarna ibland nere i 0 rpm under en kort stund trots låst rpm på 25%, något som syns tydligt på graferna. Under varje "dipp" så knarrade/snarkade grafikkortet!
- Fläktarna verkade aldrig stanna helt dock, då de snurrade konstant (tittade på dom under tiden), men där är något motstånd vid 25% som gör att det uppstår ljud.

Ändrade sen till 30% fanspeed, och plötsligt så är fan tachmometer-grafen helt rak och fin, utan toppar och dippor, och de knarrande/snarkande ljuden försvann helt.

Överväger mer och mer att reklamera kortet faktiskt. Att fläktarna beter sig udda i >5% kan jag tåla, men när ljudet uppstår hela vägen upp till 25% (och att fläktarna inte ens klarar av att ligga i 25% utan missljud) så känns det inte rätt...

Edit: Går man från 30% rpm ner till 25% rpm så uppstår inte "rpm-hackandet" som jag beskrev ovan, men går man från 0% rpm till 25% rpm så uppstår det.

@aleves Förutsatt att du har kvar kortet, kan du tänka dig lägga 5 minuter och göra samma experiment?
Se om fläktarna låter om de går från 0% till 25%, och ifall de tystnar i 30%.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har experimenterat lite mer med fläktarna [...]

Jag skulle kunna testa samma sak, men i mitt den MSI Afterburner som jag laddade ned (4.5.0) jag inte ändra fläkthastigheten. Hur har du gjort för att låsa upp dem? Ser inte någon sådan inställning.

Går det ens att reklamera för detta annars tror du? Coil whine brukar väl inte fungera, det här föreställer jag mig att säljaren skulle lägga i samma fack av "saker som inte fungerar perfekt, men inte tillräckligt dåligt för att det ska räknas som en defekt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag skulle kunna testa samma sak, men i mitt den MSI Afterburner som jag laddade ned (4.5.0) jag inte ändra fläkthastigheten. Hur har du gjort för att låsa upp dem? Ser inte någon sådan inställning.

Går det ens att reklamera för detta annars tror du? Coil whine brukar väl inte fungera, det här föreställer jag mig att säljaren skulle lägga i samma fack av "saker som inte fungerar perfekt, men inte tillräckligt dåligt för att det ska räknas som en defekt"

Testa gärna. Jag använder version 4.6.0 Beta 9, där går det b.la. att ändra fläkthastigheten.

Vet inte om det går att reklamera faktiskt. Coil Whine går beroende på intensitet (och vem som hanterar reklamationen), kan tänka mig att detta hamnar i samma fack. Kommer nog inte reklamera själv antagligen, men kan tänka mig att det finns dom som vill.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Finns detta ljud på alla tillverkare? Verkar konstigt då alla har olika kylare?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med att skärmen tappar signal i kanske 0.5 sekunder för att direkt koppla på igen? Vanligt att det händer när skärmen varit av/viloläge, det som händer är att den startar upp sen kan man hålla på mellan 10-60 sekunder och där emellan så blinkar skärmen till. Men detta händer även under andra tillfällen när man använder datorn längre perioder.

Permalänk
Skrivet av qubiic:

Någon som har problem med att skärmen tappar signal i kanske 0.5 sekunder för att direkt koppla på igen? Vanligt att det händer när skärmen varit av/viloläge, det som händer är att den startar upp sen kan man hålla på mellan 10-60 sekunder och där emellan så blinkar skärmen till. Men detta händer även under andra tillfällen när man använder datorn längre perioder.

Nej har aldrig haft det med mitt kort, kolla med andra kablar om du har det liggandes, alternativt andra portar.
Men inget jag haft.

Permalänk
Medlem

Blev riktigt besviken på prestandan. Mot Asus 1070 dual OC är det inte stor skillnad i Battlefront 2 (Frostbitemotorn). Finns ingen benchmark i spelet men ser att fps går ned mot 120-125 fps på vissa ställen på kartan och med förra kortet gick den ned mot 110-115 fps. Samtidigt ligger cpu:n på ca 50% och grafikkortet på ca 60% när jag spelar. FPS-spel kör jag alltid på lägsta inställningar för högst prestanda.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

@bennyfax

Vad har du för CPU?
I min erfarenhet om varken GPU eller CPU ligger maxat när V-sync är av så är det något som flaskar, och i 90% av fallen är det CPU:n, f.a. vid "lägre" upplösningar.
50% usage kan fortfarande vara en flaskhals om programmet/spelet bara kan nyttja X antal kärnor, t.ex. 6 st när man har en 12-kärnig CPU.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2 Åfanken.. det är en Ryzen 7 1700 @ 3000Mhz, ej klockad för jag märkte ingen skillnad i spelet med förra grafikkortet. Jag kör 1920x1080 och det räknas väl som ok men relativt lågt idag.

Hur syns det om inte alla kärnor utnyttjas, några går mycket lägre?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@MinscS2 Åfanken.. det är en Ryzen 7 1700 @ 3000Mhz, ej klockad för jag märkte ingen skillnad i spelet med förra grafikkortet. Jag kör 1920x1080 och det räknas väl som ok men relativt lågt idag.

Hur syns det om inte alla kärnor utnyttjas, några går mycket lägre?

Skulle säga att din CPU definitivt flaskar i Battlefront då, f.a. med tanke på att du "bara" kör i 1920x1080p som får ses som en låg upplösning idag = mer press på CPU och mindre press på GPU.

Finns olika övervakningsprogram där man kan kolla hur mycket de olika kärnorna (och trådarna) jobbar, och BF 2 kan inte nyttja 16 trådar effektivt (det kunde inte nyttja mina 12 trådar effektivt heller), så redan där kommer du aldrig komma upp i 100% usage. Vill minnas att upp till 6-8 kärnor/trådar nyttjas rätt bra, sen faller det av.

Du lär märka en skillnad om du klockar nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2

Tack, du har rätt. Jag körde i 3700 Mhz nu och fick upp fps:en men behöver nog en ny CPU.
Ryzen 5 3600 kanske kan vara något eller behöver jag slå till på något bättre tror du?

För övrigt körs kortet i OC-mode med medföljande programvara från Asus. 1830 Mhz är läget på men den fortsätter till 1995 Mhz, ibland 2025 eller 2055 Mhz. Det ser ju bra ut men vet inte vad det innebär, kanske inte så mycket boost i fps.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

@bennyfax
Är inte superinsatt i 3000-serien f.n, men en snabb googling visar att det verkar vara värt att uppgradera från 1000-serien till 3000-serien rent allmänt, förutsatt att det går att använda samma moderkort (annars blir det plötsligt en väldigt dyr uppgradering.)

Gällande frekvenserna på grafikkortet så är det helt normalt, det är Nvidias GPU boost som kickar in och automatiskt höjer frekvenser om temperatur och elförsörjning tillåter. Med det sagt, så lär det inte ge någon noterbar prestandaökning då processorn redan flaskhalsar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2

Ok, jag har satt mig in lite men ska fråga på annat håll.
Annars såg jag att 3600 ger 25-30% bättre resultat mot 1700 vilket kan räcka för mig att alltid ligga på 144 fps i mitt spel. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.