Asus RTX 2080 Dual OC-tråden

Permalänk
Medlem

Asus RTX 2080 Dual OC-tråden

Tråden för oss som köpt eller snarare impulsköpt ett Asus RTX 2080 Dual OC.

Finns inte så många bra reviews om det här kortet, så tänkte att i denna tråden kan vi dela med oss av erfarenheter, tips, överklockningsresultat, m.m.

Har precis monterat in mitt, och några negativa saker som jag redan märkt av är;

1) 8+6 pins strömförsörjning.
På Inets hemsida (där jag köpte mitt kort) står det att kortet har 8+8, men kortet har i själva verket 8+6, vilket enligt Asus själva är korrekt. Inte mycket att göra åt, men trist oavsett. @Inet får gärna åtgärda sin felskrivning.

2) Brist på DVI-utång.
Detta är mitt eget fel som inte gjort efterforskningar, men kortet saknar DVI-ingångutgång, vilket gör att jag nu får försöka hitta en adapter om jag vill kunna använda min sekundärskärm.

3) Total brist på RGB/Belysning.
Detta visste jag istort sett när jag beställde kortet, men tycker ändå att det är lite dåligt att inte ens Geforce RTX på sidan av kortet har någon slags belysning.

Med det sagt så är allt ovan inga dealbreakers.

Nu ska kortet testas på riktigt. Kortet kylare är minst sagt thicc; här jämfört med mitt MSI GTX 1080 Gaming X, och det kortet är ju i litet heller direkt.

Återkommer senare under kvällen med lite temperatur, prestanda och ljudnivå-mätningar.

Uppdatering:

Kortets kylförmåga och ljudnivå är över förväntan.
Eftersom jag inte har så mycket att jämföra med får jag jämföra med mitt MSI 1080 Gaming X.

Efter 10 minuters idlande i BF:V-menyn ser det ut som följande:

MSI GTX 1080 Gaming X:
Stabiliserar sig runt 74-75 grader med en fanspeed på 71%. Fläktarna hörs, men är inte störande.

Asus RTX 2080 Dual OC:
Stabiliserar sig runt 76-77 grader, med en fanspeed på 57%. Fläktarna hörs knappt.

Kan dra upp fanspeed till 70% för att sänka temperaturen och då hörs fläktarna (precis som på MSI Gaming X) men utan att vara störande.

Coreclock verkar stabilisera sig runt 1890-1905 MHz, vilket verkar överrensstämma med Sweclockers egna resultat för Gigabyte RTX 2080 Gaming OC och MSI RTX 2080 Duke OC.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Var det värt att byta den populära MSI Gaming X kylare? Lägg inte upp annons direkt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

3) Total brist på RGB/Belysning.
Detta visste jag istort sett när jag beställde kortet, men tycker ändå att det är lite dåligt att inte ens Geforce RTX på sidan av kortet har någon slags belysning.

Definitivt fördel, inte nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Var det värt att byta den populära MSI Gaming X kylare? Lägg inte upp annons direkt,

Återstår att se.
Har inga planer att sälja mitt GTX 1080 (som jag f.ö. är extremt nöjd med) innan jag hunnit testa Asus-kortet noggrant.
Sen att relativt många RTX-kort verkar gå sönder inom en månad gör ju inte saken bättre. Nä MSI-kortet kan ligga säkert nerpackat i någon vecka till innan det riskerar att säljas.

Skrivet av murklor:

Definitivt fördel, inte nackdel.

Subjektiv (och på Sweclockers, opopulär) åsikt, men jag gillar personligen RGB.
Har blivit väldigt mörkt i Mitt Corsair 460X nu efter grafikkortsbytet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat med lite temperatur och ljudnivå-mätningar och det ser bra ut.
Tror inte att folk som köpt detta kortet kommer bli besvikna. (Såvida de som jag saknar en DVI-ingång och lite lysdioder...)

Hinner ej testa kortets överklockningspotential ikväll utan det får vänta till imorgon.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tack för en tråden, satt och fundera på samma sak (var en av dem som köpte kortet) men har inte hunnit testa det än. Uppdatera gärna med fler tankar.

Permalänk
Medlem

När jag först tog upp kortet så blev jag förvånad över hur stor kylaren var. Jag hade tänkt mig ett 2-slotskort. Vid närmare inspektion så märks det snabbt att de sparat in en hel del på kylaren, inga heatpipes alls. Bara en stor aluminiumkylare i ett stycke. Blev genast rätt skeptisk.

Nu visade det sig att jag oroade mig i onödan. Knappt så jag hör kylaren, Ligger på ungefär samma värden som TS. Hade tidigare 980ti med EVGAs ACX 2.0 och det väsnades betydligt mer.

Kan inte komma på något att klaga på, RGB är inget jag vill ha. Utseendet kvittar då det ändå sitter instängt i en plåtlåda. Får säga att jag helt klart är nöjd med mitt köp.

Permalänk
Medlem

Joinar 2080 dual oc-klubben. Glömde helt kolla utgångarna, tack @MinscS2. Blir till att se över mina anslutningsval. Gillar DVI-D. Mitt ligger och väntar på posten, i väntan på att resten av datordelarna ska dyka upp.

Du menar väl utgång och inte ingång?

Permalänk
Medlem

För dom som inte vet om det än: https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/132... 7990kr dock ej OC versionen tror jag, men boost klocks lär vara snarlika.

Dom har Asus ROG Strix för 8990kr också och jag måste erkänna... jag valde det istället nu på BF >.< Vet inte om den fetare kylaren egentligen är värd tusenlappen mer men men var tvungen att välja.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kör med ett jag med

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Skrivet av murklor:

För dom som inte vet om det än: https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/132... 7990kr dock ej OC versionen tror jag, men boost klocks lär vara snarlika.

Dom har Asus ROG Strix för 8990kr också och jag måste erkänna... jag valde det istället nu på BF >.< Vet inte om den fetare kylaren egentligen är värd tusenlappen mer men men var tvungen att välja.

Velar mellan dessa två atm. Har sjukt svårt att bestämma mig x_x

Permalänk
Medlem

Hur funkar era kort ? mitt ligger i lådan fortfarande då jag inte fått resten av mina delar

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Angående köp Dual OC vs STRIX +1000 kr.

Från början hade jag tänkt ett Asus 2070 STRIX för 6800:- -ish (hade inte ens tänkt kolla åt 2080-hållet), men så såg jag 2080 för 1200:- spänn mer, och den prisskillnaden måste vara värt det. Har inte provat det än, men det känns bra.

Och nu då, Dual OC vs Strix för en tusenlapp mer. Samma kort, annan kylare. Nja.

Är det inte alltid så? För runt tusenlappen så får du alltid nåt bättre jobbigt det där.

Permalänk

@Spatten: jag är nöjd med mitt då jag bytte till mig ett nytt mot mitt 1080ti + 3000 kr imellan
Ingen direkt prestanda byte men men
Ångra jag inte tog ett 2080ti

Innan när jag körde 2080 ihopp med en 4790k låg högsta tempen på kortet 74 grader. Men efter bytet till 9700k
Får kortet jobba och ligger alltid på 85 grader

Har altid kört referens kort för att få ut varmluften ur lådan ...men men 2080 kortet är helt ok tyst vid 85 grader med default fläkt kurvan

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Du menar väl utgång och inte ingång?

Korrekt, ändrat. Har blivit många brainfarts gällande ingång/utgång på sistonde.

Skrivet av murklor:

Dom har Asus ROG Strix för 8990kr också och jag måste erkänna... jag valde det istället nu på BF >.< Vet inte om den fetare kylaren egentligen är värd tusenlappen mer men men var tvungen att välja.

Var själv inne på att skaffa ett MSI Trio X; Antagligen bättre kylare och har RGB som jag personligen gillar, men 1000:- för lite lysdioder och en eventuellt bättre kylare tyckte jag var lite väl saftigt. Med facit i hand så är Asus Dual-kylare rätt kompetent, så kommer nog behålla kortet.

Skrivet av agitax:

Visste inte, men har inte fått någon kod av Inet heller. Tydligen ska den skickas ut automatiskt. Väntar svar från Inet om promotionen även gällde dom nersatta SweC-korten. (Ser ingen anledning till varför den inte skulle göra det, men man vet ju aldrig.)

Skrivet av Spatten:

Hur funkar era kort ? mitt ligger i lådan fortfarande då jag inte fått resten av mina delar

Har hunnit testa överklocka än, men rent allmänt presterar kortet över förväntan när det kommer till kylning och ljudnivå.

Skrivet av exhale315:

Är det inte alltid så? För runt tusenlappen så får du alltid nåt bättre jobbigt det där.

Mjo, framför allt när det kommer till grafikkort: "Hmm, detta kortet är bra, men för bara några hundralappar till får jag en bättre kylare och högre fabriksöverklockning...men för några hundralappar till..."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ang blops 4 så chattade jag med Inet efter beställning och det var inga problem att få koden till mailen

Det ska ingå med viss ASUS-hårdvara (inte bara grafikkort)

Permalänk
Medlem

Knep precis det sista på Webhallen. Kunde inte motstå, får nästan lite ångest efteråt då jag i dagsläget sitter på ett 1080 Strix. Var inte jättelänge sen jag köpte nya delar. Känner dock att mitt 1080 inte riktigt mäktar med i 1440p, 144hz på det högre inställningarna. Något jag ändå kommer sitta ett tag på nu.

Att spara dryga 1000-lappen kändes ändå hyffsat bra för ett kort som presterar runt 30-40% mer än det jag har i dagsläget. Dessutom lite ny teknik, peppar peppar att det inte är i ett för ugnt stadie. Utan faktiskt kan bli något, redan i denna generation.

Sitter på en i7 7700k är det något som kan flaskhalsa vid 1440p? Hur står sig Dual-kylaren i jämförelse med andra 2080-kort? Vad kan man få sitt 1080 Strix sålt för idag? Utan tillbehör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Visste inte, men har inte fått någon kod av Inet heller. Tydligen ska den skickas ut automatiskt. Väntar svar från Inet om promotionen även gällde dom nersatta SweC-korten. (Ser ingen anledning till varför den inte skulle göra det, men man vet ju aldrig.)

Skrivet av exhale315:

Ang blops 4 så chattade jag med Inet efter beställning och det var inga problem att få koden till mailen

Det ska ingå med viss ASUS-hårdvara (inte bara grafikkort)

Jag frågade och fick svar:
"Tjenare!

Black ops 4 ingår inte med ditt ASUS kort

Önskar dig en fin dag.

Mvh"

Permalänk
Medlem

@Soil: 1080 brukar gå för runt 3500-4000 här på marknaden

Permalänk
Medlem

@H_A_N_72:
https://www.inet.se/kampanj/4716/asus-rog-cod-bo4-bundle

Skrivet av Inet:

Gör så här:
Köp en produkt nedanför.
Registrera koden som du får på email på ASUS kampanjsida.
Följ instruktionerna på ASUS kampanjsida

Vårt grafikkort står med i listan hos Inet.

Vårt grafikkort har benämningen DUAL-RTX2080-O8G
Kollar man länken bland grafikkorten hittar vi just detta, dock med tillägget -GAMING

Det är ju frågan om det är samma?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut allmänt för 2080-serien? Med tanke på alla dessa problem som uppstått med storebror Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hittar knappt några rescensioner av DUAL eller vad som skiljer exakt, Asus verkar alltid skicka ut STRIX till tester, man kan ju undra varför. Men om det är värt en tusenlapp för lite tystare kylning är nog rätt personligt. Såg lite klagomål på att 2080 Ti DUAL var varmt och högljutt dock.

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag spammar tråden men jag kan inte släppa det här med Black ops.

Vad jag kommit fram till:
Vårt kort heter DUAL-RTX2080-O8G <- bokstav O, inte nolla.
ASUS har listat ett grafikkort på sin kampanj som heter DUAL-RTX2080-O8G-GAMING
Gör man en produktsökning på ASUS hemsida på just "DUAL-RTX2080-O8G-GAMING" dyker det inte upp någon produkt.

Det är DUAL-RTX2080-O8G som är beteckningen som gäller, inget annat.
Och har du köpt detta kort är du berättigad till en spelkod. Så mitt råd är att påtala detta för återförsäljaren, alternativt hoppas på att spelkupongen följer med i lådan.

Jag vill inte öppna min låda förrän jag fått hem alla mina grejer.
Men ni som fått ert Dual OC, låg det en spelkupong för COD i lådan?

Permalänk
Skrivet av exhale315:

Ledsen att jag spammar tråden men jag kan inte släppa det här med Black ops.

Vad jag kommit fram till:
Vårt kort heter DUAL-RTX2080-O8G <- bokstav O, inte nolla.
ASUS har listat ett grafikkort på sin kampanj som heter DUAL-RTX2080-O8G-GAMING
Gör man en produktsökning på ASUS hemsida på just "DUAL-RTX2080-O8G-GAMING" dyker det inte upp någon produkt.

Det är DUAL-RTX2080-O8G som är beteckningen som gäller, inget annat.
Och har du köpt detta kort är du berättigad till en spelkod. Så mitt råd är att påtala detta för återförsäljaren, alternativt hoppas på att spelkupongen följer med i lådan.

Jag vill inte öppna min låda förrän jag fått hem alla mina grejer.
Men ni som fått ert Dual OC, låg det en spelkupong för COD i lådan?

Nej, ingen COD kupong i lådan eller på mail. Verkar som att vi inte får det som köpte via denna deal.

Ifall någon har info skriv gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Jag vill inte öppna min låda förrän jag fått hem alla mina grejer.
Men ni som fått ert Dual OC, låg det en spelkupong för COD i lådan?

Håller på att hjälpa en vän att fixa fram en ny dator och då passade jag på att köpa detta kort under SweC-kampanjen.

Dessvärre kunde jag inte finna någon kupong i kartongen och inte heller fick jag något mail med koden. Håller dock på att maila med Inet om detta atm, även om jag redan har testat här på SweC via PM. Men man kan säga att jag får lite olika svar, där den ena nekar mig rakt av och den andra menar på att möjligheten finns att jag kan få en kod.

Väldigt rörigt minst sagt

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Nej, ingen COD kupong i lådan eller på mail. Verkar som att vi inte får det som köpte via denna deal.

Ifall någon har info skriv gärna!

maila inet med ditt odernr så skickar de nog en kod till dig

Permalänk
Medlem

Har du köpt ett kort av rätt modellbeteckning så ska du ha en kod, oavsett vilken kampanj Inet kör.
Prova annars kontakta ASUS med bild på kvitto och kortets serienummer och kräv en kod.

Permalänk
Medlem

Vid den speciella swec-dealen för 7999 kr fanns det ingen "Black Ops 4 Bundle"-banner över produktbilden, som det fanns på "ordinarie-pris"-produkten, och som även finns den nuvarande black-friday-dealen. Jag misstänkte att de bara hade glömt att lägga till bannern när de skapade swec-dealen-sidan, det är ju samma grafikkort, och det är ju Asus som har dealen, varför skulle den inte ingå för att det är en swec-deal, liksom?

Men kundtjänst svarade som sagt "ingår inte med ditt ASUS kort", vi är väl inte fina nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_A_N_72:

Vid den speciella swec-dealen för 7999 kr fanns det ingen "Black Ops 4 Bundle"-banner över produktbilden, som det fanns på "ordinarie-pris"-produkten, och som även finns den nuvarande black-friday-dealen. Jag misstänkte att de bara hade glömt att lägga till bannern när de skapade swec-dealen-sidan, det är ju samma grafikkort, och det är ju Asus som har dealen, varför skulle den inte ingå för att det är en swec-deal, liksom?

Men kundtjänst svarade som sagt "ingår inte med ditt ASUS kort", vi är väl inte fina nog.

inet nämnde ju inget om att promotion inte gällde det erbjudandet.

kan ju va värt att gnälla på asus med
support@asus-promotion.com
du har en produkt i kampanjen som köptes under perioden.
skicka bild på kvitto till asus och fråga vad som försiggår