Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köprådsgurun Eric H_3600/3700X - 5700/5700 XT

Permalänk
Medlem

Köprådsgurun Eric H_3600/3700X - 5700/5700 XT

Hej

Sitter på: i5 3770 med 2xGTX 660 (båda jag fått) som inte ens går att SLI:a pga moderkortet...... Det är min startpunkt!

Köpt ett Xbox one i tanken att jag ska lindra mitt spelande men det gick inte. "Fick" två kompisar som spelar "COD Warzone" så det är dags för ny dator. Det har fungerat att spela BF1 med ca 40fps men COD så går det uselt. Uppenbarligen kommer jag inte säga till mina kompisar när jag köpt ny dator för då har jag inget att skylla på på.

Köpt en fyndvara butiksbyggd dator; (12tkr)

  • Fractal Design Meshify C / Dark Tempered Glass / Svart

  • Ryzen 3600

  • Cooler Master Hyper 212 Black Edition

  • ASUS Radeon RX5700 Dual 8G EVO OC

  • ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

  • HyperX Fury RGB 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16

  • Kingston A2000 1TB M.2 NVME

  • Corsair TX550M 80+ Gold

Fick "soft" blue screens efter 30 min och uppdaterade bios = datorn postade inte (provade med rensa CMOS +USB recovery) = reklamation = Efter ett antal dagar fortfarande oklart om de kan fixa datorn.
Nu har jag har blivit med tanken av att ha ny dator (min budget ökade såklart)

Datorn blir lagad = Jag tar tillbaka den pga enkelheten + garantin.
Det blir återköpt = Jag bygger egen (missar garantin på 3 år) , men bättre prestanda

Det jag är fundersam över är ifall jag ska gå (i min mening) "all in" och köra 3700X + 5700 XT eller budget 3600 + 5700.
Jag har alltid hatat "Nvidia Experience" och vill köra AMD.
Kanske väldigt dumt att tänka så? Men sett benchmark att 5700 XT levererar väldigt bra.

Jag är van att köra spel mellan 30-60fps så har låga krav egentligen.
Men om man ska köpa ett 5700 XT - Är det Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC som gäller om man tänker på ljudnivå? Prestandamässigt är väl alla samma sak ungefär men ljudet är viktigt då jag tänkte ändå köra på Fractal Design Meshify C....
Vilket moderkort har man stöd direkt för Ryzen 3600/3700 ? - Har sett "MSI ?XXXXX? Max" ska fungera.

Hade velat undvika att bygga själv pga allt meck som jag märkte med en "färdigbyggd" dator och kostnaden av Windows 10.

Ber om ursäkt om långt och jobbigt inlägg på samma sak som alla andra....

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tagmors:

Köpt en fyndvara butiksbyggd dator; (12tkr)

  • Fractal Design Meshify C / Dark Tempered Glass / Svart

  • Ryzen 3600

  • Cooler Master Hyper 212 Black Edition

  • ASUS Radeon RX5700 Dual 8G EVO OC

  • ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

  • HyperX Fury RGB 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16

  • Kingston A2000 1TB M.2 NVME

  • Corsair TX550M 80+ Gold

Ser ut som en Webhallen Config D19-0403-V2 / R5 3600 / 16GB / 1TB SSD / RX5700 8GB / Win 10 fast med annat chassi???

Skrivet av Tagmors:

Fick "soft" blue screens efter 30 min och uppdaterade bios = datorn postade inte (provade med rensa CMOS +USB recovery) = reklamation = Efter ett antal dagar fortfarande oklart om de kan fixa datorn.

Snackas ju en hel del om drivrutinsproblem med RX 5700 XT, men det låter verkligen inte som att det skulle vara det.
Vet du ifall datorn körde RAM minnena i en A-XMP profil? Det skulle kunna leda till stabilitetsproblem, men låter inte heller korrekt.

Skrivet av Tagmors:

Datorn blir lagad = Jag tar tillbaka den pga enkelheten + garantin.
Det blir återköpt = Jag bygger egen (missar garantin på 3 år) , men bättre prestanda

12K låter som ett schysst pris!
Webhallen Config D19-0403-V2 / R5 3600 / 16GB / 1TB SSD / RX5700 8GB / Win 10 har ju utgått.
Men Taurus Gaming RX 5700 med sämre moderkort, chassi, nätaggregat, kylare & endast 500GB SSD kostar ju 13 500 kronor.

Skrivet av Tagmors:

Det jag är fundersam över är ifall jag ska gå (i min mening) "all in" och köra 3700X + 5700 XT eller budget 3600 + 5700.

Beror på vad du skall ha datorn till. Enbart spel? Tänker du köpa en AMD Ryzen 4000, kanske begagnad? Hur länge tänker du behålla datorn?

Skrivet av Tagmors:

Jag har alltid hatat "Nvidia Experience" och vill köra AMD.
Kanske väldigt dumt att tänka så? Men sett benchmark att 5700 XT levererar väldigt bra.

Båda har för och nackdelar.
Nvidia har RTX, CUDA, NVENC och just för tillfället lite bättre drivrutiner.

AMD har lägre pris för samma prestanda, Open CL och Freesync som finns på många skärmar.

Skall du bara spela hade jag kört på det som blir billigast för den prestanda du söker i de spel du spelar.

Skrivet av Tagmors:

Men om man ska köpa ett 5700 XT - Är det Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC som gäller om man tänker på ljudnivå?

Det är ett bra. Finns många andra bra också. Detta tillexempel:

Förutsatt att ASUS faktiskt har fixat sina RX 5700 XT grafikkort så väl som de säger (vilket jag inte lyckats hitta så mycket om) så är ju detta inte en dum deal heller;

Skrivet av Tagmors:

Vilket moderkort har man stöd direkt för Ryzen 3600/3700 ? - Har sett "MSI ?XXXXX? Max" ska fungera.

De flesta. MSI B450 XXX MAX & X570 har dock garanterat stöd.

Skrivet av Tagmors:

Hade velat undvika att bygga själv pga allt meck som jag märkte med en "färdigbyggd" dator och kostnaden av Windows 10.

Finns ju alltid en liten risk att det blir strul.
Windows 10 kan man köpa på Ebay eller en CD Keys sida för 50 kronor ungefär.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Kör du i 1080p?

Jag har svårt att tänka mig något spel som du får under 60fps med 3600x och 5700 med maxade inställningar.
Om du kollar Sweclockers prestandaindex så får du ca 10% mer prestanda att gå från 5700 till 5700XT.

Värt pengarna? du bestämmer.

Just nu använder jag en 3700x och 5700xt för att spela Worldoftanks i 75fps freesync och höga inställningar, använder knappt 30% av processorn och grafikkortet håller sig oftast under 1000mhz (1900 som max) i stridens hetta.

Hur lättkört är COD? WOT är väldigt väloptimerat.

Jag vill inte hålla med om att 3600 + 5700 är budget, snarare väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Artikeln fanns faktiskt kvar: webhallen

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Snackas ju en hel del om drivrutinsproblem med RX 5700 XT, men det låter verkligen inte som att det skulle vara det.
Vet du ifall datorn körde RAM minnena i en A-XMP profil? Det skulle kunna leda till stabilitetsproblem, men låter inte heller korrekt.

You lost me!

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

12K låter som ett schysst pris!
Webhallen Config D19-0403-V2 / R5 3600 / 16GB / 1TB SSD / RX5700 8GB / Win 10 har ju utgått.
Men Taurus Gaming RX 5700 med sämre moderkort, chassi, nätaggregat, kylare & endast 500GB SSD kostar ju 13 500 kronor.
Beror på vad du skall ha datorn till. Enbart spel? Tänker du köpa en AMD Ryzen 4000, kanske begagnad? Hur länge tänker du behålla datorn?

Well, sett till historiken så iaf 5 år men kommer kanske tröttna innan...

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Båda har för och nackdelar.
Nvidia har RTX, CUDA, NVENC och just för tillfället lite bättre drivrutiner.
AMD har lägre pris för samma prestanda, Open CL och Freesync som finns på många skärmar.
Skall du bara spela hade jag kört på det som blir billigast för den prestanda du söker i de spel du spelar.
Det är ett bra. Finns många andra bra också. Detta tillexempel:
https://komponentkoll.se/bild/oeVnX.png
Förutsatt att ASUS faktiskt har fixat sina RX 5700 XT grafikkort så väl som de säger (vilket jag inte lyckats hitta så mycket om) så är ju detta inte en dum deal heller;
https://komponentkoll.se/bild/FLAEt.png

Prestandamässigt har jag förstått att det inte sån stor skillnad egentligen utan mer kanske vilken kylare det sitter på, kommer inte överklocka förens det gått ett antal år och datorn ska "dö" ändå....

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

De flesta. MSI B450 XXX MAX & X570 har dock garanterat stöd.
Finns ju alltid en liten risk att det blir strul.
Windows 10 kan man köpa på Ebay eller en CD Keys sida för 50 kronor ungefär.

Skrivet av Mindboggle:

Kör 1080p och det låter kanske som om att jag inte behöver satsa på en fetare processor egentligen utan kan köra på 3600. Kan inte minnas hur det var att köra på High/Ultra - var väl säkert BF2 känns det som

Permalänk
Medlem

Eftersom det enda spelet du har nämt är COD så ta en titt hur dom komponenterna funkar i det spelet.
https://www.youtube.com/watch?v=44Smfy1V_6M

Notera att det är MAX settings, finns säkert någon totalt onödig funktion som går att sänka för mer prestanda om det skulle behövas.

När du märker hur bra det flyter så vill förmodligen skaffa en skärm med högre hz för bättre flyt.

Permalänk
Medlem

Har inte ens tänkt att YT finns med en massa bra personer som lägger ut sånt där! Skulle tänkt på det såklart...
Det kommer bli Gears, Battlefield och Tomb raider på datorn. Har en 144hz skärm så tänker den fungerar även framöver.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mindboggle:

Jag har svårt att tänka mig något spel som du får under 60fps med 3600x

3600X är inte prisvärd. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

AMD Ryzen 5 3600X
Skrivet av Mindboggle:

Jag vill inte hålla med om att 3600 + 5700 är budget, snarare väldigt prisvärt.

Håller med!

Skrivet av Tagmors:

You lost me!

Funderade lite på vad som kunde vara problemet på din nuvarande dator bara.

Skrivet av Tagmors:

Well, sett till historiken så iaf 5 år men kommer kanske tröttna innan...

Om du inte tänker uppdatera på 5 är finns det en poäng med att köpa en Ryzen 7 3700X i och med att konsolerna också kommer att få 8C/16T.

Skrivet av Tagmors:

Kör 1080p och det låter kanske som om att jag inte behöver satsa på en fetare processor egentligen utan kan köra på 3600.

Processorn påverkar mer ju lägre upplösning man spelar i.
Vid högre upplösningar blir det istället grafikkortet som sätter gränsen.

Skrivet av Tagmors:

Kör 1080p

Skrivet av Tagmors:

Det kommer bli Gears, Battlefield och Tomb raider på datorn. Har en 144hz skärm så tänker den fungerar även framöver.

1080p 144Hz räcker RX 5700 bra.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack för info! Verkar som om att de inte är så angelägna att laga datorn så lutar mot bygga eget och nu vet jag hur jag ska tänka.
Prisskillnaden upp till 3700x + 5700xt får jag fundera på, innebär att jag även "behöver" ny skärm 😁