MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är det någon som har en Yamaha XJ6 här på forumet som är ganska lång?
Samt, finns det någon i Halmstadsområdet som eventuellt skulle kunna hjälpa mig provköra en XJ6 då jag ej fått mitt körkort? Mest för att se så det inte är några uppenbara problem med den.

Jag känner inte så många som har MC-kort och jag bor ca 2 timmar från Halmstad.
Tycker ni jag istället bör avvakta till jag har körkortet innan jag tittar på att köpa en? Nackdelen blir att det då är mitt i säsongen och priserna ökar en del men fördelen är att jag har möjlighet att själv?

Har ni andra tips så tar jag dem gärna. Jag kikar mest på IL4 (in line 4 cylinder). Budgeten är på upp till 50k. Jag är 194cm lång och gillar naked väldigt mycket.

194 och XJ6 är i min åsikt = nono

Kolla bandit modellerna, brukar fungera bättre för längre

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Påminner just dig, motorcyklist eller nyfiken som läser detta meddelande, att fortsätta betala och eller bli medlem i Sveriges motorcyklister (SMC). De kämpar hårt med att jobba och utveckla Sveriges mc-kultur samt skydda mc-intressena hos statens organ. SMC har makt och har påverkat många lagar till vår fördel. Oavsett vad du kör för mc, glidare som sporthoj till gamla 30-mopeder.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Funderat på att bli medlem tidigare, nu har jag blivit det. Provar på första året som ungdom medan det fortfarande gäller. Finns tidningarna digitalt? Isåfall kanske man skulle försöka be dem att inte skicka ut det för miljöns skull.

Jag har min försäkring via Bilsport MC och där får jag 500kr rabatt per år om jag är med i SMC. Alltså medlemsavgiften betald, så det är ju en no-brainer

Permalänk
Medlem

@lolrazz @dalton_sleeper

Lyckliga ni... här fick vi snöstorm inatt just när asfalten var helt bar och nästan all is borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@lolrazz @dalton_sleeper

Lyckliga ni... här fick vi snöstorm inatt just när asfalten var helt bar och nästan all is borta.

Norra Sverige? Äsch, det är april nu! Våren är verkligen på gång!

Permalänk
Medlem

Går miste om rejäla vintrar i södra Sverige men hoj säsongen startar ofta betydligt tidigare så det är väl ett plus. I år har det faktiskt gått att köra hela vintern om man haft lämpliga kläder men huj vad dammiga vägarna nere i Kalmar är nu.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag påbörjade arbetet i förrgår med att plocka upp hingsten. Batteriet var slut på 7.7 volt och köpte därför en CTEK XMS 5.0 för att ladda upp det. Det gick inte alls så jag fick låna en biltemaladdare som inte heller gick. Fick köpa nytt batteri och installera samt ladda (var på 12.2 volt vid köp) men nu startar den som den ska. Bara olja och snabb genomgång på kedja/däck kvar sen kan jag övningsköra det sista innan jag förhoppningsvis har kortet till Juni.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag påbörjade arbetet i förrgår med att plocka upp hingsten. Batteriet var slut på 7.7 volt och köpte därför en CTEK XMS 5.0 för att ladda upp det. Det gick inte alls så jag fick låna en biltemaladdare som inte heller gick. Fick köpa nytt batteri och installera samt ladda (var på 12.2 volt vid köp) men nu startar den som den ska. Bara olja och snabb genomgång på kedja/däck kvar sen kan jag övningsköra det sista innan jag förhoppningsvis har kortet till Juni.

7.7 volt låter RIKTIGT dött!

Själv är jag lite skärrad av obekväma erfarenheter där mina motorcyklar vid opassande tillfällen valt att inte starta. Numera underhållsladdar jag batteriet med CTEK typ varannan vecka för att vara säker på att det är fulladdat, rätt smidigt när man har en permanent CTEK-sladd monterad på batteriet.

Lyckat till med kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag påbörjade arbetet i förrgår med att plocka upp hingsten. Batteriet var slut på 7.7 volt och köpte därför en CTEK XMS 5.0 för att ladda upp det. Det gick inte alls så jag fick låna en biltemaladdare som inte heller gick. Fick köpa nytt batteri och installera samt ladda (var på 12.2 volt vid köp) men nu startar den som den ska. Bara olja och snabb genomgång på kedja/däck kvar sen kan jag övningsköra det sista innan jag förhoppningsvis har kortet till Juni.

Förvarar du din hoj utomhus i kallgarage? Då är det ett måste med underhållsladdning under vintern. Vissa tar till och med att de tar in sina hojar i deras bostäder. De lyckliga med eget varmgarage (mig inklusive) slipper underhållsladdning då batteriet inte förtar sig av styrka. Ändock kontrollerar jag alltid för säkerhetskull då och då men har aldrig varit lönt! Spännande att ta kortet. Mc kortet är bra den mest "spännande" kortet att ta än t.ex. lastbilkort.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Särimner:

Förvarar du din hoj utomhus i kallgarage? Då är det ett måste med underhållsladdning under vintern. Vissa tar till och med att de tar in sina hojar i deras bostäder.

Ett blybatteri mår bättre av att stå fulladdat svalt än varmt. Fulladdat lär det dock vara för att inte frysa sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Förvarar du din hoj utomhus i kallgarage? Då är det ett måste med underhållsladdning under vintern. Vissa tar till och med att de tar in sina hojar i deras bostäder. De lyckliga med eget varmgarage (mig inklusive) slipper underhållsladdning då batteriet inte förtar sig av styrka. Ändock kontrollerar jag alltid för säkerhetskull då och då men har aldrig varit lönt! Spännande att ta kortet. Mc kortet är bra den mest "spännande" kortet att ta än t.ex. lastbilkort.

Skrivet av hasenfrasen:

Ett blybatteri mår bättre av att stå fulladdat svalt än varmt. Fulladdat lär det dock vara för att inte frysa sönder.

Den står i centralt varmgarage (ca 14C). Men det satt ett billigt biltemabatteri (GEL) på 9ah och hade inte körts / laddats på flera månader och en eventuell batteritjuv finns. Nästan 30 år gammal MC så den får stå där den står.

Skrivet av naikon:

7.7 volt låter RIKTIGT dött!

Själv är jag lite skärrad av obekväma erfarenheter där mina motorcyklar vid opassande tillfällen valt att inte starta. Numera underhållsladdar jag batteriet med CTEK typ varannan vecka för att vara säker på att det är fulladdat, rätt smidigt när man har en permanent CTEK-sladd monterad på batteriet.

Lyckat till med kortet!

Haha ja, tack. Det var riktigt dött. Finns troligtvis batteritjuv i eländet. Inte min cykel så jag kan inte göra mycket mer än att nu ha lite koll på det. Fanns en CTEK kabel fastmonterad så är väldigt lätt att lösa det nu när jag köpt en laddare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ett blybatteri mår bättre av att stå fulladdat svalt än varmt. Fulladdat lär det dock vara för att inte frysa sönder.

Hur varmt har du i ditt garage?

Varmgarage = temp som du kan styra under vintern. Jag brukar ha 14 grader i mitt garage för att göra det behagligt att meka under vintern. Detta temp har jag funnit, är svalt för alla batterier jag har i garaget.

@sh4d0wfi3nd

Vad är det för mc du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Hur varmt har du i ditt garage?

Varmgarage = temp som du kan styra under vintern. Jag brukar ha 14 grader i mitt garage för att göra det behagligt att meka under vintern. Detta temp har jag funnit, är svalt för alla batterier jag har i garaget.

@sh4d0wfi3nd

Vad är det för mc du har?

Jag lånar den men en Honda NX 650 (Dominator).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag lånar den men en Honda NX 650 (Dominator).

Fina hojar! Det kommer gå bra på uppkörningen för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Fina hojar! Det kommer gå bra på uppkörningen för dig.

Får tyvärr inte använda den. Klarar inte kraven för A körkort. Ska köra upp med skolans Honda CB650

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Första turen för i år!

Vart en lång dag idag men på eftermiddan var metallhästen redo för första turen för i år, tänkte först inte ge mig ut i blåsten men sedan skulle det "endast" bli macken, och sedan bar det iväg som om hästen hade egen vilja. Riktigt jäkla kul va det, åkte runt lite i närmaste "byn" för att känna efter, men det var som om man aldrig hade gjort annat än kört hoj, och sen vart det över broarna över Hjälmaren och iväg en bit.

Metallhästen rengjord, laddad, pumpad, smörjd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ett blybatteri mår bättre av att stå fulladdat svalt än varmt. Fulladdat lär det dock vara för att inte frysa sönder.

Behöver inte vara helt fulladdat för att klara kyla men 50% så klarar dom ca -16 grader, vid 80% ca -45 grader.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Alla prov och risk1/2 bokat? - Sedan länge!
Men någon körlektion då? - Hela två stycken!
Ingen snö på vägarna? - Jupp!
Varmt i luften? - Plusgrader!
Massa villiga handledare? - Kölapp!
Enorm inhängnad yta för lågfart och manövrering? - Näst störtsta i kommunen!

I helgen är det dags att plocka ut moppen från vinterförvaringen

PS. Om allt går som jag vill så blir det mc-semester i sommar. Weehuuu!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vart en lång dag idag men på eftermiddan var metallhästen redo för första turen för i år, tänkte först inte ge mig ut i blåsten men sedan skulle det "endast" bli macken, och sedan bar det iväg som om hästen hade egen vilja. Riktigt jäkla kul va det, åkte runt lite i närmaste "byn" för att känna efter, men det var som om man aldrig hade gjort annat än kört hoj, och sen vart det över broarna över Hjälmaren och iväg en bit.

Metallhästen rengjord, laddad, pumpad, smörjd...
https://i.imgur.com/dgI5A2i.jpg

Avundsjuk Inte kommit så lång som du i år....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@AkUs: Det har blivit tvåtimmars rundor + fika de senaste dagarna, soligt med 15 grader i solen

Permalänk
Medlem

Monterade Biltemas vindavisare på min MT-01, men händerna är iskalla ändå. Åker hemifrån kl 6 på morgonen och är ca 3 mil till jobbet, så måste nog köpa värmehandtag också. Men hade premiärtur 7 mars, kört för fullt sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@AkUs: Det har blivit tvåtimmars rundor + fika de senaste dagarna, soligt med 15 grader i solen

Jag har lyckats snurra till det med utdragen husrenovering och massa andra privata problem så inte haft så mycket ork att komma igång. Nu är iaf hojjen tvättat och nu skall hjälmarna rengöras och kläder tvättas så hoppas jag på en långtur nästa helg.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Härligt, upp med bilder. Var inte rädd, spelar ingen roll om er mc är skitig, ful eller snygg. Upp med bilder för bövelen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Härligt, upp med bilder. Var inte rädd, spelar ingen roll om er mc är skitig, ful eller snygg. Upp med bilder för bövelen!

Föregå med gott exempel nu då

Ctek-laddaren i sen flera dagar men ingen av mina handledare kunde/ville köra i helgen. Is framför garageporten, bortrest och ett par "det är för kallt", sen lite regn på det också
Får ta och göra lite underhåll istället så att moppen är i toppskick inför nästa vecka ^^

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Hämtade igår nylackade kåpor till hojen, nu närmar det sig!
Mantorp 21-23 april blir årets första 😎

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vet vilka butiker som säljer HJC-hjälmar? Helst i Östergötland men har inget emot att resa heller, för det verkar dåligt här i trakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Föregå med gott exempel nu då

Självklart! 😃

Inte helt klart efter vinterns renovering, förgasarsynk & kosmetika kvar på listan sen blir det bakhjulsåka 😉

Permalänk
Medlem

Tog kortet för ca 5 år sedan och passerade precis 50 tyvärr.
Första cykeln var en Buell XB 12 sedan blev det en V-rod och nu har jag även en Triumph Sprint 1050.
Satt mkt bra på Buellen men vibrationer i handtagen fick mig att byta mot V-roden.
Tyvärr pallar inte ryggen för V-roden så ska säljas.
Sprinten sitter jag jättebra på men tyvärr lite ansträngande för handlerna under 120km/h då kroppen lyfts upp av fartvinden.
Summan av allt detta är att jag körde en Suzuki 650 v-twin på körskolan och har inte varit i närheten av dess sköna körställning och lätta köregenskaper.
Summan av detta är att jag kan rekomendera en Suzuki 650 som första hoj pga dess utmärkta köregenskaper och kommer man från bil till mc så finns en ruggigt massa drag oavsett om det är 60hk.
Kanske ska tillägga att jag också är lång, ca 193cm.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Avstängd

För er som inte kör så långt kan jag tipsa om Husabergs endurocyklar (de som är vägreggade). Jag betalar ca 2000kr på år i försäkring för min (650). Nackdelen är täta serviceintervall men annars är det väldigt roliga cyklar.

De har högt komp (inte så sköna att köra långt med) men är rena monster som kräver att du kan hålla igen. 60-65hk på 103kg.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Självklart! 😃

https://i.imgur.com/6VbYMCq.jpg

Inte helt klart efter vinterns renovering, förgasarsynk & kosmetika kvar på listan sen blir det bakhjulsåka 😉

Dude, den där skulle bli så fett ball med bortplockad regplåtskräkla bak, hälften så lång sadel, och cliponstyre. Ja, och såklart lite småplock med att sänka annat jox framtill. Enkla grejer, do it

Edit: synka fyra förknasare förresten, stackars dig, tur du haft hela vintern på dig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!