Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Infektionsläkare på KI säger i Aktuellt (03.30) ikväll att man troligen kommer att slå i taket med avseende på IVA-platser nu i helgen eller i början av nästa vecka i Stockholm. Då kommer det alltså att finnas fler patienter som behöver sådan vård än vad det finns platser. Man kommer då att få prioritera vilka personer som man kommer att ge IVA-vård till (baserat på biologisk ålder, osv). Det kommer att bli en tuff situation, både för de drabbade, sjukvårdspersonalen och anhöriga.

Jag är tacksam att det inte är jag som behöver ta dessa beslut.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag funderade på en sak gällande smittspridning i Sverige. Tror ni att snus har bidragit till spridningen?

I Sverige är det många som snusar. Jag kan tänka mig att det är många som tar en prilla utan att ha tvättat händerna innan och för upp händerna mot mun/näs-området i samband med det. Det borde ju vara en bidragande orsak.

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Jag funderade på en sak gällande smittspridning i Sverige. Tror ni att snus har bidragit till spridningen?

I Sverige är det många som snusar. Jag kan tänka mig att det är många som tar en prilla utan att ha tvättat händerna innan och för upp händerna mot mun/näs-området i samband med det. Det borde ju vara en bidragande orsak.

Jag tror inte det. Människor i allmänhet tar sig väldigt ofta i ansiktet oavsett:
- "Vi rör oss i ansiktet i medeltal 23 gånger i timmen, säger Per Carlbring, professor i psykologi vid Stockholms universitet."
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/13/vi-petar-oss-i-ansi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Dom kommer få jobb. Det kommer vända. Såsom det gjort efter varje ekonomisk kris. Det kommer ta tid och det kommer vara jobbigt. Men det är inte slutet.

Absolut inte slutet, men stora förändringar i hur arbetsmarknaden fungerar är inte orimligt. Förra krisen orsakades på grund av att vi hade ett stort kreditproblem som igentligen aldrig löstes fullt ut, nu har vi ett problem som i sin tur kommer orsaka ett stort kreditproblem, om inte världen snart öppnar upp sina gränser igen. Detta till stor del pga att pengar pumpas in i marknad utan att igentligen skapa något värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Google släpper statistik över hur folk rör sig
"See how your community is moving around differently due to COVID-19"

Också beskrivet av SR.

En av anledningarna att jag stängt av alla Google platstjänster i min telefon och aldrig har GPS igång. Uppenbarligen blir vi spårade av google. Hörde otäcka nyheter om att Teleoperatörerna i EU ska spåra oss med "anonymiserad data". Hur anonymt blir det när de kan se vilka platser jag besökt, måste ju vara lätt att se var man bor någonstans? Kan de se hur jag rör mig om jag sätter på flygplansläge? Jag tycker inte om massövervakning.

Men det här tycker jag om:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-sverige-inte-...
Betyder att de inte får införa orimligt hårda begränsningar tack vare vår grundlag.
Tror ändå vi kommer få mera begränsningar men de måste tänka till så det sker på vettigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag är ledsen men det värsta som kan hända av sjukdomen är att man dör, är man död så bryr man sig inte om något så jag ser inte vad som är att frukta.

Kanske fruktar man själva döden? Att fundera över upphörandet över ens egen existens och eventuellt lidande omkring detta är något som jag tror många finner otroligt obehagligt. Jag vet iaf att jag känner ett stort obehag kring detta.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

En av anledningarna att jag stängt av alla Google platstjänster i min telefon och aldrig har GPS igång. Uppenbarligen blir vi spårade av google.

Nu ser jag det här som en eminent service som Google serverar, har själv alltid platstjänster aktiverat inkl då GPS.
(debatt om detta får ske i annan tråd!)

Mycket intressant hur det ser ut i Sverige

https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2020-03-29_SE_Mobili...

Mycket bra Google!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

En av anledningarna att jag stängt av alla Google platstjänster i min telefon och aldrig har GPS igång. Uppenbarligen blir vi spårade av google. Hörde otäcka nyheter om att Teleoperatörerna i EU ska spåra oss med "anonymiserad data". Hur anonymt blir det när de kan se vilka platser jag besökt, måste ju vara lätt att se var man bor någonstans? Kan de se hur jag rör mig om jag sätter på flygplansläge? Jag tycker inte om massövervakning.

Men det här tycker jag om:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-sverige-inte-...
Betyder att de inte får införa orimligt hårda begränsningar tack vare vår grundlag.
Tror ändå vi kommer få mera begränsningar men de måste tänka till så det sker på vettigt sätt.

Hjälper ju dock inte, du blir spårad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Tror du inte att kostnaden är något man tar hänsyn till? Jag antar att du tycker att du har otroligt god koll som väljer att kalla hur världen sköter detta för "dårenskap"?

Snälla du och många andra som är så självsäkra: var lite blygsamma med er kunskap. I slutändan så är chansen ganska stor att er bedömning är sämre än de som jobbat med och funderat på dessa frågor under hela sina liv.

Jag tror kostnad är något man har tagit hänsyn till men sen valt att ignorera på rent politiska grunder, många länder har haft problem med ekonomi/humanitära/integration under en längre tid och när nu detta hände så måste de politiska ledarna i landet agera kraftigt och uttrycksfullt för att ha en chans att behålla makten.

Medans vi i Sverige har varit väldigt förskonade från mycket av problemen i övriga Europa och reagerar mer positivt när vi har en ledare som kör en annorlunda väg då det har varit framgångsrikt de senaste gånger vi haft problem, endast tiden kan utvisa om det var rätt val denna gången också!

Skulle man ta full hänsyn till ekonomin så skulle till och med viruset kunna ge positiva effekter då det drabbar den kategori människor som kostar absolut mest för staten i större omfattning än de som pumpar in pengar. Äldre belastar ofta sjukvården betydligt mer än gemene 30-åring samt att äldre "plockar ut" pengar medan yngre oftast fyller statskassan.

Så nej ingen hänsyn har tagits när det gäller ekonomin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Till och med Bagdad Bob har senaste dagarna sagt att de som åker in på IVA blir kvar där väldigt länge.

Höj nivån ett snäpp är du snäll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Så nej ingen hänsyn har tagits när det gäller ekonomin

Okej, men om vi jämför med andra länder som låst ner mycket mer än Sverige? Du tror inte att en del i varför Sverige gör annorlunda har med ekonomin att göra?

På mitt jobb kör vi på i princip som vanligt, hälften jobbar hemifrån, hälften på plats. Rätt många kan inte sköta jobbet hemifrån, så hade det varit helt nedlåst hade vi förlorat intäkter. Men eftersom läget är som det är fungerar företaget ganska bra ändå. Vi omsätter ca 1 miljard årligen, så inget jätteföretag, men om 200 liknande bolag kan göra likadant som vi pga. lagar och riktlinjer som inte stänger ner helt så har det enligt mig rätt bra påverkan på ekonomin.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hittade en podd där Alexander Bard förklarar utgår från synvinkeln att hysterin orsakar mer problem än själva pandemin:
https://play.acast.com/s/borssnack/1f7db96b-167c-445a-b228-eb...

intervjun börjar 31 minuter in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Okej, men om vi jämför med andra länder som låst ner mycket mer än Sverige? Du tror inte att en del i varför Sverige gör annorlunda har med ekonomin att göra?

På mitt jobb kör vi på i princip som vanligt, hälften jobbar hemifrån, hälften på plats. Rätt många kan inte sköta jobbet hemifrån, så hade det varit helt nedlåst hade vi förlorat intäkter. Men eftersom läget är som det är fungerar företaget ganska bra ändå. Vi omsätter ca 1 miljard årligen, så inget jätteföretag, men om 200 liknande bolag kan göra likadant som vi pga. lagar och riktlinjer som inte stänger ner helt så har det enligt mig rätt bra påverkan på ekonomin.

Sverige ABSOLUT, resten=(stora delar) av världen drivs av nått helt annat som har mer med populism att göra än ekonomi, en sak som jag inte hittar något svar på är hur dom ska göra när alla får röra sig fritt igen och smittspridningen återigen ökar i takt? medan Sverige kör en mer nykter linje där man "vill" att smittan ska sprida sig men i en kontrollerad takt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kanske fruktar man själva döden? Att fundera över upphörandet över ens egen existens och eventuellt lidande omkring detta är något som jag tror många finner otroligt obehagligt. Jag vet iaf att jag känner ett stort obehag kring detta.

Ja så är det ju säkert, men det är ju stor skillnad på att känna obehag över det och att attackera FHM och regeringen för att man vill stänga ner landet pga rädslan.

Men vad vet jag, kanske är en av sakerna som är svåra att förstå när man själv inte känner så.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Jag saknar också Hans R. Trots att jag jobbar på Sveriges största(?) epidemiologiska institution så känner jag mig inte helt bekväm just nu.

Permalänk
Inaktiv

Nu rapporterar SIR även antal patienter som vårdas på IVA just nu (och inte bara totalt antal):

Intensivvårdspatienter med COVID-19 Uppdaterad: 2020-04-03 kl.12:00
Antal patienter som vårdas på IVA i Sverige: Ca 363

Så cirka 100st har dött eller blivit friska(are) som vart innlagda på VIA. Detta betyder även att majoriteten av dödsfall inte legat inne på VIA, eller tolkar jag detta fel?

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-in...

Verkar som att vi är uppe i runt 770 IVA platser i landet, det exluderar dock t ex älvsjömässan

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/iva-platserna-sinar-i-land...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dimetikon:

Sverige ABSOLUT, resten=(stora delar) av världen drivs av nått helt annat som har mer med populism att göra än ekonomi, en sak som jag inte hittar något svar på är hur dom ska göra när alla får röra sig fritt igen och smittspridningen återigen ökar i takt? medan Sverige kör en mer nykter linje där man "vill" att smittan ska sprida sig men i en kontrollerad takt

Landet Lagom säger: "If you can't beat them, join them! Slowly, though..."
Nej, men det känns ändå som vi har insett läget relativt fort och helt enkelt försökt göra det bästa av det utifrån rådande förutsättningar.
Inte nödvändigtvis objektivt "bäst", men det verkar ha passat svenskarna ganska bra, trots allt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En rejäl recession kostar människoliv. Det är enkelt att säga "det går inte att sätta ett pris på människoliv", verkligheten är mer komplicerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Nu rapporterar SIR även antal patienter som vårdas på IVA ju nu (och inte bara totalt antal):

Intensivvårdspatienter med COVID-19 Uppdaterad: 2020-04-03 kl.12:00
Antal patienter som vårdas på IVA i Sverige: Ca 363

Så cirka 100st har dött eller blivit friska(are) som vart innlagda på VIA. Detta betyder även att majoriteten av dödsfall inte legat inne på VIA, eller tolkar jag detta fel?

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-in...

Det stämmer bra, läste för ett par dagar sedan att prognosen på IVA är relativt bra och att majoriteten av de som dött inte varit aktuella för IVA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Mina eventuella fonder har gått ner. Attans. Men det lilla jag har är väl sparat på 20 år så totalt är det grovt plus ändå. Går inte att klaga.

En del oroar sig för matbrist i Sverige. Nej. Vi kan täcka med import, om inte annat, och driva upp världsmarknadspriserna. Så att folk i andra länder, som blir utan jobb, inte kommer att ha råd att köpa mat. Vår självförsörjandegrad (bristen på) kommer alltså att ta livet av fattigt folk i fattiga länder. Det kan man också fundera på, men det har väl ingen gjort.

Nej, nu är det dags för skogspromenad. Påskriset ska in. Blir ju ingen resa till släkten i år.

Du har missat hur långt vi låtit det hela gå, vi är numera endast på 50% av självförsörjande nivå. Stoppar länder export pga orolighet över att inte kunna mata sin egen befolkning, ja, då kan vi skrika oss hesa efter mat att importera. Det vi kan fixa är iofs morötter, vilket är tur, för de innehåller ganska mycket av det vi behöver. Men tror inte vi kan föda hela befolkningen på det.

Inte ens mjölk klarar vi längre av att producera så det räcker.

Förhoppningsvis, ytterligare en sak som folket får upp ögona för, så vi kan börja repatriera iaf jordbruksproduktionen.

Men, lite roligt å andra sidan är att vi producerar dasspapper åt nästan hela EU, så vi kanske kan hålla dasspappret som en produkt över huvudet på länder som inte vill exportera.. :}

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

.

Men, lite roligt å andra sidan är att vi producerar dasspapper åt nästan hela EU, så vi kanske kan hålla dasspappret som en produkt över huvudet på länder som inte vill exportera.. :}

Det innebär ju att Sverige skulle bli en stormakt i ett domedagsscenario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Hittade en podd där Alexander Bard förklarar att hysterin orsakar mer problem än själva pandemin:
https://play.acast.com/s/borssnack/1f7db96b-167c-445a-b228-eb...

intervjun börjar 31 minuter in

Höj nivån på källor, tack...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

En rejäl recession kostar människoliv. Det är enkelt att säga "det går inte att sätta ett pris på människoliv", verkligheten är mer komplicerad.

Rent krasst sätter man redan en prislapp på människoliv i ett antal olika scenarion. Exempelvis finns det en prislapp för ombyggnation av olycksdrabbade vägar där kostnaden inte får överstiga ett visst belopp för det antal liv man räknar med att rädda. Samma sak inom vården i vanliga fall, man lägger inte obegränsade resurser på att rädda liv. Någonstans finns en gräns där det inte längre är "ekonomiskt försvarbart" att rädda liv då man just inte har obegränsade resurser och måste prioritera för att få största nytta av de resurser man faktiskt har. Så i vissa sammanhang sätter man redan prislappar på människoliv. Rejält krasst, men ändå den verklighet vi lever i även innan coronaviruset.

Många är nog inte är vana och/eller bekväma att se världen ur den synvinkeln, vilket såklart är allmänmänskligt och helt förståeligt.

Permalänk
Medlem

Tror ni att skägg är farligt, att Corona smittan riskerar att fastna i skägget när man går förbi smittade? I och för sig har ju de flesta hår på huvudet och det fångar väl upp ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Detta är ju förjävligt.

https://omni.se/frankrike-har-beslagtagit-masker-fran-svenskt...

Nu får fan regeringen ta och visa lite styrka och starta inhemsk produktion. Försöka förlita sig på andra länder fungerar ju uppenbarligen inte!

Menar du att Getinge i Solna skulle börja sälja respiratorer/ventilatorer till Sverige, är du galen???

Kanske är en klurig situation för dem men jag antar att de också måste prioritera kunder som redan har beställt, tex Italien läste jag någonstans lagt in stora beställningar nyligen. Är ju dock intressant att Sverige har ett av de världsledande företagen inom just detta område.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/getinge-ska-...

https://www.getinge.com/se/om-oss/press-media/nyhetsrum/press...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du får läsa igen för det där kan inte varit ditt bästa försök, jag skriver uttryckligen att det handlar om en balans. Vissa här uttrycker ju att allt vi borde göra allt för att för att stänga ner landet och det var vad jag vände mig mot.

Får tacka för för förtydligandet. Jag läste inlägget igen (försökte mitt bästa) och tycker dock fortfarande att det lätt kan tolkas som att du förespråkar att strunta i de äldre som dör i infektionen. Uppenbarligen var jag inte den enda som tolkade inlägget på det viset heller. Stycket att det värsta som kan hända är död tror jag tolkas som kass människosyn hos många, därav att jag önskade ett förtydligande.

Att du förespråkar balans mellan åtgärder i samhället och smittspridning tror jag inte är kontroversiellt alls för de flesta här. Så länge du inte lutar åt att offra en del av befolkningen med argumentet att de ändå inte känner något efter döden så har jag inget att anmärka på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Kanske är en klurig situation för dem men jag antar att de också måste prioritera kunder som redan har beställt, tex Italien läste jag någonstans lagt in stora beställningar nyligen.

Jo men det här visar ju skämtet med EU-Bryssel.... Det sitter eller satt tusentals högavlönade politiker samt byråkrater i Bryssel och allt rasade som ett korthus.

Givetvist så skulle man inom EU ha fördelat alla resurser på bästa sätt.

Så en viktig erfarenhet måste bli att lägga ner EU!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Höj nivån på källor, tack...

Va väl för f*n ingen källhänvisning? Intressant och höra en annan vinkling än den media rapporterar om, han säger ju klart och tydligt att han enbart filosoferar över vad som kan komma att ske

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo men det här visar ju skämtet med EU-Bryssel.... Det sitter eller satt tusentals högavlönade politiker samt byråkrater i Bryssel och allt rasade som ett korthus.

Givetvist så skulle man inom EU ha fördelat alla resurser på bästa sätt.

Så en viktig erfarenhet måste bli att lägga ner EU!

EU kan bara reglera sådant som medlemsländerna tillåter EU att reglera. Och eftersom EU inte fått det här uppdraget av medlemsländerna så kan de inget göra. Så i just det här fallet går det inte skylla på EU. Ibland klagar folk på att EU inte gör något och ibland att de gör för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

det är ganska många andra rika länder som också kommer att behöva importera för att klara sitt eget behov. Det finns rätt stor risk att grönsakerna kommer att minska i Sverige den här säsongen. P.ga. Brist på säsongsarbetare. Samma gäller övriga grödor som behöver skördas förhand och inte med effektiva maskiner.

Är du helt övertygad om att det går att täcka upp med importerad mat?
Enligt LRF så har Sverige en självförsörjningsgrad på 50%
https://www.lrf.se/politikochpaverkan/foretagarvillkor-och-ko...

Jag har nojat lite över vår självförsörjningsgrad i flera år, både som lantis-vän (jag är lantis från början) och som trygghetsvän.
Jag utgår dock ifrån, och här hoppas jag verkligen att jag inte har fel (fan vet med tanke på hur vår beredskap verkar), att bönderna faktiskt i år plöjer mer mark än vanligt och satsar mer på varor vi behöver här - eftersom exporten kan antas minska (den kan dock öka, för jag tror vi får sålt allt vi kan producera). Staten bör gå in och garantera att köpa allt vete, potatis, etc, till ett fast pris - om bönderna själva inte får sålt det (men det tror jag). Skulle vi mot förmodan få ett överskott som inte går att sälja får vi helt enkelt ge det som u-hjälp.

Staten bör även erbjuda beredskapsarbete åt lantbruk som inte klarar arbetsbördan. Dels för att de inte kan importera säsongsarbetare (exempel på hur dåligt det är att vara beroende av arbetskraftsimport), dels för att svensk arbetskraft faktiskt blir dyrare - och möjligen sämre då den är mindre erfaren. Med tanke på att livsmedelspriserna kan väntas stiga bör staten hålla koll på detta stöd, så pengar inte går rakt ner i fickorna på storbönder.

Mat är en vara, än mer än bostäder och läkemedel, där även en liten brist kan leda till kraftigt höjda priser. Betalningsförmågan hos de fattigaste länderna finns helt enkelt inte. Betalningsförmågan är enormt mycket högre i väst, och vissa asiatiska länder. Det kommer därför att bli så att rika länder kan importera mat till sin befolkning, med mindre än att alla länder inför exportförbud på mat. Vilket även det kommer att drabba många fattiga länder negativt.

Vår dåliga beredskap och försörjningsgrad kommer främst att betalas av fattiga människor i länder som får svälta när deras egen mat exporteras hit, med stor vinst för de få mark- och produktionsägarna (=kapitalisterna, om man så vill).

Dessutom säger jag som man alltid sagt, det går att klara 1 års missväxt. Man bara slaktar (vi har ju hur mycket hästar som helst exempelvis), äter utsädet (i fattigare länder), osv. Det stora problemet kan bli nästa år. Men då utgår jag ifrån att vi kraftigt sett över livsmedelsproduktionen.

Det här löser vi. Om andra gör det vettefan. Oroa er för vården, ekonomin, eller vad som helst, men maten fixar vi.

Skrivet av lorgix:

Ja, många liv kommer att gå åt, främst då i fattigare länder såklart. Se bara på Indien, ett land som stänger ner och miljontals människor åker hem från städerna till sina byar då de inte har inkomst längre och inte kan köpa mat. Indien, och en del fattiga länder, kan drabbas av både stora dödsfall från Corona (just Indien har ju många äldre, till skillnad från ännu fattigare länder där äldre redan kolavippat) och dödsfall från lågkonjunktur. Jag hoppas Indien lyckas administrera matdistribution och nödhjälp. De har ju en hungerkatastrof i Bengalen att fundera på också, alltså, i anslutning till andra världskriget, samt dåliga erfarenheter av Spanska sjukan.

Jag tror dock fortfarande att många av de riktigt fattiga länderna kan klara det här bättre än man tror. Ja, sjukhusen klarar det inte, men de har ung befolkning och är trist sagt mer vana vid att folk dör till höger och vänster. De flesta länder klarade spanska sjukan, i meningen att länderna inte föll samman trots att extremt många dog.

Skrivet av anon173292:

Du har missat hur långt vi låtit det hela gå, vi är numera endast på 50% av självförsörjande nivå. Stoppar länder export pga orolighet över att inte kunna mata sin egen befolkning, ja, då kan vi skrika oss hesa efter mat att importera. Det vi kan fixa är iofs morötter, vilket är tur, för de innehåller ganska mycket av det vi behöver. Men tror inte vi kan föda hela befolkningen på det.
Inte ens mjölk klarar vi längre av att producera så det räcker.
Förhoppningsvis, ytterligare en sak som folket får upp ögona för, så vi kan börja repatriera iaf jordbruksproduktionen.

Jag är ju stor vän av självförsörjning, som nation och som individ i den mån det går (potatis brukar gå, kanske äpplen, morötter, om man har en vettig trädgård) - jag terrorodlar hos en släkting, bor själv i lägenhet så här går inte. Jag tror att de flesta länderna i EU kommer att prioritera jordbruket i detta läge. Det kommer att produceras mat. Många länder vill inte ha exportförbud, däremot kanske exportbegränsningar. Men de behöver exportera för att få in pengar. Matbristen kommer att drabba de fattigaste länderna, samt fattig befolkning i de länder som inte klarar att distribuera pengar så att folk kan handla. Det sägs att många i Italien är pank och inte kan köpa mat? Hur fan då? Staten har inte levererat hjälp till dem, saknas det bankkonton, eller vad? I Italien finns mycket mat, svälter folk är det pga politisk misskötsel eller administrativ inkompetens.

Sverige är förmodligen världsbäst på att betala ut bidrag, vi ska inte oroa oss för att pengar inte dyker upp på kontot.

Mat kan bli dyrare, speciellt kött och vissa specialprodukter. Det får man räkna med. Å andra sidan kommer ingen att åka utomlands på semester, osv. För hushåll med "socialbidrag" blir det såklart svårast. Man får kanske skriva upp normen baserat på hur matpriser utvecklar sig.

Vi har mycket mark i träda. Den kan man fräsa upp. Man bör det till och med. I nödfall får vi väl odla potäter på golfbanorna, räkna med mig som frivilligarbetare i sådana fall

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave