Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@improwise: det är typ som att spela med 300 i ping. både jag och andra spelare "fastnar", det är asså helt ospelbart. Hade varit lättare att spela med 50fps :/ Om jag inte lyckas lösa det med en BIOS-update så kan jag länka en film till hur det ser ut

Ok, men då är det nog något helt annat och inte generellt prestandarelaterat och gissningsvis inget i BIOS om du inte har rejält stökat till inställningarna där.

Permalänk
Medlem

Det kan vara senaste cs uppdateringen som är problemet, det har det varit för mig och många andra.

Permalänk
Medlem

@improwise: jag kan med min kunskap inte dra någon annan slutsats än att moderkortet är trasigt och av någon anledning inte kan ge en jämn ström av bandbredd. Dessutom har ju spelet nu börjat krascha helt random och utan felmeddelande.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@JohanFlodqvist:
om inte annat så upptäckte jag i alla fall The Pine and The Elk, störtskönt ju
"jag måste ha köpt min egna lins" lol lol lol, nu fattas bara S01E03

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Jättesvårt att säga om ett moderkort är trasigt eller inte innan man bytt eftersom att det kan visa sig på så många olika sätt. Men med tanke på att problemen försvinner när du kör offline så skulle jag vilja säga att antingen så har du problem med nätet/routern eller så är moderkortets innbyggda nätverkskort paj.
Har du ett externt nätverkskort hade jag testat det

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Jättesvårt att säga om ett moderkort är trasigt eller inte innan man bytt eftersom att det kan visa sig på så många olika sätt. Men med tanke på att problemen försvinner när du kör offline så skulle jag vilja säga att antingen så har du problem med nätet/routern eller så är moderkortets innbyggda nätverkskort paj.
Har du ett externt nätverkskort hade jag testat det

Det är så jag har tänkt. Det som jag dock tyckte var lite konstigt var att spelet helt plötsligt även började krascha. Kan det bli såhär av om jag har råkat pillat nåt i datorn innan jag varit "grounded"? Jag använde inte ESD-armband innan jag bytte kylare, men tog i elementet innan jag började pilla.

För att det skulle ha med CPU'n att göra borde man väl kunna utesluta eftersom att allt funkar normalt när jag spelar CS offline med bottar, har heller inga problem att köra cinebench.

Jag har tyvärr inget nätverkskort, funderade på om jag skulle köpa ett för att testa, men tänker att om det nu är fel på moderkortet som bara är två veckor gammalt så vill jag ju ändå ha ett nytt. Men finns det någonting annat än moderkortet som skulle kunna ge de här problemen?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist Det kan som sagt vara senaste cs uppdateringen som är problemet, så ta en kik på denna tråden och se om du har samma problem:
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/fqniip/feed...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@improwise: jag kan med min kunskap inte dra någon annan slutsats än att moderkortet är trasigt och av någon anledning inte kan ge en jämn ström av bandbredd. Dessutom har ju spelet nu börjat krascha helt random och utan felmeddelande.

Moderkortet skulle vara trasigt men enbart för CS GO? Eller har du inte testat med något annat spel eller nätverkstest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Moderkortet skulle vara trasigt men enbart för CS GO? Eller har du inte testat med något annat spel eller nätverkstest?

Provade RocketLeauge, funkade okej nån minut först, sen blev jag kickad "for being idle"..

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Svårt att veta men låter helt ärligt inte som något problem med moderkortet utan är mer inne på @Phewski teori om att det är mjukvaruproblem.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

Att uppdatera bioset är inget man måste göra, bara om det krävs för att få stöd för en viss processortyp t.ex. Skadar dock inte att pröva om du vill det.

Prövade du reseta winsock?

Om din cpu och gpu presterar som dem ska i tester så är det inget fel på dem, och jag antar att du ha bra temps på båda under load?

Kan vara någon uppdatering till cs som strulat till det, men sånt brukar man hitta snabbt på forum ifall andra har liknande problem.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Har också börjat känna av lite sånt här senaste veckan. Om det är pga. Uppdateringen eller belastning på nätet pga. Corona. Vet jag inte..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Svårt att veta men låter helt ärligt inte som något problem med moderkortet utan är mer inne på @Phewski teori om att det är mjukvaruproblem.

Okej, men vad skulle det kunna vara för mjukvarufel? Har som sagt installerat om windows, raderat båda mina inkopplade ssd, nya drivrutiner till moderkortet samt GPU, resetat Cmos, uppdaterat BIOS. Jag har helt slut på idéer. Frågan är ju om problemet skulle lösas om man bytte ut moderkortet. Det är ju bara två veckor gammalt så om mjukvarufelet är knutet till moderkortet så borde jag ändå få byta ut det.

Skrivet av scimanyD:

@mongomanish:

Att uppdatera bioset är inget man måste göra, bara om det krävs för att få stöd för en viss processortyp t.ex. Skadar dock inte att pröva om du vill det.

Prövade du reseta winsock?

Om din cpu och gpu presterar som dem ska i tester så är det inget fel på dem, och jag antar att du ha bra temps på båda under load?

Kan vara någon uppdatering till cs som strulat till det, men sånt brukar man hitta snabbt på forum ifall andra har liknande problem.

Nej, det är det enda jag inte provat än. Ska göra det

Skrivet av Dekkan:

Har också börjat känna av lite sånt här senaste veckan. Om det är pga. Uppdateringen eller belastning på nätet pga. Corona. Vet jag inte..

Har inte problemet på den andra datorn här hemma, har heller inte läst om någon med samma problem efter uppdateringen. Så jag tror vi kan utesluta det i synnerhet eftersom att jag även hade problem med rocket league.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Okej, men vad skulle det kunna vara för mjukvarufel? Har som sagt installerat om windows, raderat båda mina inkopplade ssd, nya drivrutiner till moderkortet samt GPU, resetat Cmos, uppdaterat BIOS. Jag har helt slut på idéer. Frågan är ju om problemet skulle lösas om man bytte ut moderkortet. Det är ju bara två veckor gammalt så om mjukvarufelet är knutet till moderkortet så borde jag ändå få byta ut det.

Nej, det är det enda jag inte provat än. Ska göra det

Har inte problemet på den andra datorn här hemma, har heller inte läst om någon med samma problem efter uppdateringen. Så jag tror vi kan utesluta det i synnerhet eftersom att jag även hade problem med rocket league.

Jag har det inte varje game och inte alltid hela games heller. Inte testat andra spel heller. Men om du tycker dina tester utesluter det helt så sure.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Lagg sen uppdatering

Jag började uppleva en massa lagg i form av "gummibandseffekten" och hög ping sen de senaste två uppdateringarna kom.

Först en större på 300 MB med 2 nya kartor som verkar släppts den 31 mars 2020:
https://blog.counter-strike.net/index.php/2020/03/29379/
Efter denna kom en mindre på kanske 12-30 MB.

Under dagtid är pingen 160-220. Sent på kvällen går den ner till normala värden på 60-90. Med net_graph satt till ett så blinkar värdena för "sv" och "var" rött med jämna mellanrum och hoppar upp till 30-50 från ensiffriga värden när gummibandseffekten visar sig.

Min Internetleverantör är Telenor. Min vän som har Telia fiber upplever samma symptom. Team Fortress 2 som också använder Source fungerar utmärkt och vi har aldrig haft det här problemet tidigare. Ett fåtal andra spelare online på samma servrar har bekräftat att de upplever samma sak genom in-game text-chatten.

Jag lägger upp en Youtube-video som demonstrerar problemet imorgon.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag använde inte ESD-armband innan jag bytte kylare, men tog i elementet innan jag började pilla.

Att ta på elementet hjälper inte, det är en myt baserad på ett vanligt missförstånd om vad jordning innebär. Vad man vill uppnå är att utjämna potentialskillnaden mellan sig själv och datorn, inte sig själv och elementet, och det gör man genom att använda ett ESD-armband som kan göra det på ett kontrollerat sätt (armbandet innehåller ett motstånd så att laddningen utjämnas sakta).

Nu är det förstås för sent så här i efterhand, men bra att känna till för framtiden eftersom det sprids så mycket felaktigheter om ESD. Tänk bara på att armbandet måste fästas i en ledande del av chassit också, t.ex. i en skruv om chassit är helt lackat.

Permalänk
Medlem

Har trådskaparen provat byta tillbaks till ursprungliga originalkylaren igen?
Bara som ren felsökning, eftersom det ju verkar vara då problemen började uppstå...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Detta blir bara konstigare och konstigare, efter att ha pillat lite skulle jag prova att spela igen, det funkade perfekt att spela i alla spellägen utom dödsmatch.Däremot så kraschar spelet ibland när jag håller på att starta en bana. Således så kan jag iaf spela competetive, vilket är det viktigaste. Men jag fattar verkligen inte varför jag inte kan spela dödsmatch och varför spelet kraschar till och från när jag håller på att ladda in en bana.

Har provat att installera om CS och ta bort alla relaterade mappar osv, men det hjälper inte. Problemet verkar ju i första hand vara kopplat till CS och inte datorn i sig i alla fall. Spelade även Rocket Leauge en stund på morgonen nu utan problem. Jag hoppas att detta är som flera av er har spått, något som kom med den senaste uppdateringen och att det fixar sig snart.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Detta blir bara konstigare och konstigare, efter att ha pillat lite skulle jag prova att spela igen, det funkade perfekt att spela i alla spellägen utom dödsmatch.Däremot så kraschar spelet ibland när jag håller på att starta en bana. Således så kan jag iaf spela competetive, vilket är det viktigaste. Men jag fattar verkligen inte varför jag inte kan spela dödsmatch och varför spelet kraschar till och från när jag håller på att ladda in en bana.

Har provat att installera om CS och ta bort alla relaterade mappar osv, men det hjälper inte. Problemet verkar ju i första hand vara kopplat till CS och inte datorn i sig i alla fall. Spelade även Rocket Leauge en stund på morgonen nu utan problem. Jag hoppas att detta är som flera av er har spått, något som kom med den senaste uppdateringen och att det fixar sig snart.

Jag har exakt samma problem som dig och sitter på en 3700x, 1080ti Poseidon, Asus strix b350i, 32gb ram 3000mhz och har provat samma saker som dig och får en då små stutter/lag i cs och det är det enda spelet som det händer i warzone/apex/valorant funkar allt som det ska utan problem. Så måste va som dom andra säger att det är något med själva cs som är felet blir så himla irriterad på det för som dig är cs mitt main game och man blir bara irriterad av att stutter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asplaya:

Jag har exakt samma problem som dig och sitter på en 3700x, 1080ti Poseidon, Asus strix b350i, 32gb ram 3000mhz och har provat samma saker som dig och får en då små stutter/lag i cs och det är det enda spelet som det händer i warzone/apex/valorant funkar allt som det ska utan problem. Så måste va som dom andra säger att det är något med själva cs som är felet blir så himla irriterad på det för som dig är cs mitt main game och man blir bara irriterad av att stutter.

Jag har byggt ett fdmtiotal datorer här hemma senaste halvåret och får detta problem med nästan varje så verkar vara något strul med nätverket här hemma. Jag får även problem i CoD.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag har byggt ett fdmtiotal datorer här hemma senaste halvåret och får detta problem med nästan varje så verkar vara något strul med nätverket här hemma. Jag får även problem i CoD.

okej men har du provat att använda din dator hemma hos någon annan och funkar det då för dig? För jag får fortfarande stuttering när jag är på andra nätverk/internet anslutningar också. Men det är bara cs det drabbas för mig inget annat spel.

Permalänk
Medlem

Testa ett minne åt gången. Vid random krascher kan vara RAM som strular
För att minska streasen på cpun så testa avaktivera alla kärnor förutom en. Eller kanske två eller tre aktiverade.
Öppna chassidörren och kanske köra in lite extra fläktar över moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kolla om cfosspeed ligger under installerade program

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av asplaya:

okej men har du provat att använda din dator hemma hos någon annan och funkar det då för dig? För jag får fortfarande stuttering när jag är på andra nätverk/internet anslutningar också. Men det är bara cs det drabbas för mig inget annat spel.

Ja alla de datorer jag har byggt har funkat felfritt på andra nätverk.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@mezzo_: japp, tog av och kollade, hade nästan tagit för mycket. Tog lite mindre nu, men fortfarande samma problem tyvärr. Ska prova att installera om spelet.

För mycket finns inte, för lite finns.

Den ska täcka hela IHS, viktigt då enstaka kärnor kan överhettas och throttla hela CPU:n, att det spiller över gör ingenting om du inte kör flytande metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

För mycket finns inte, för lite finns.

Den ska täcka hela IHS, viktigt då enstaka kärnor kan överhettas och throttla hela CPU:n, att det spiller över gör ingenting om du inte kör flytande metall.

Du är ett år sen till festen

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.