Permalänk
Lego Master
Skrivet av nils45:

Det ska ju inte behövas, och definitivt inte jag som inte är en expert inom området, ska ju inte behöva förvarna en expert. En expert måste ju vara medveten om magnituden utav risken, när man själv är medveten om vad som skedde i Wuhan under tiden, man hade ju förtroende att åtgärder togs. Vart enda journalist (nästan) på Expressen och Aftonbladet rapporterade om det dagligen. Att ni på Sweclockers satt och spelade DOTA, eller pillade på ett kretskort med snoppen under tiden när det pågick i Wuhan ska ju inte betyda att experter inom området som ska följa processen gjorde likadant med resonemanget att "ingen kunde förutspå". Det är ju rätt uppenbart att Sverige har EXTREMA brister. Sverige är duktiga på att agera i nuet, men har 0 framförhållning.

Vad får dig att tro att man inte kände till allt det här i förhand, men inte ville gå ut med "nu jävlar kommer farmor och morfar trilla av pinnen innan midsommar, håll i hatten svenskjävlar!"?
Det behövs en grad av finkänslighet i vad man berättar för den stora massan, även om man sitter på en hel del vetskap på egen kammare.
En person är smart, folk är dumma, panikbenägna kreatur. Se bara vad som hände så fort det ens kom ett uns av hint av att dasspappret skulle ta slut? Det tog slut. På ingen som helst tid alls. Var det slut? Nej, inte alls.

Man kan inte lita på att folk hanterar information på ett rimligt sätt i alla situationer, speciellt inte om det är en helt ny världsbild man ställs inför. Bättre att låta dem "växa in i det" så att säga, sprida ut de dåliga nyheterna över tid. Jag tror ingen i det ledande skiktet i varken regeringen eller FHM specifikt hade några som helst illusioner om åt vilket håll Sverige var på väg efter de första fallen dök upp i Italien. En tidsfråga, bara. Och hur väl vi kan begränsa smittan är avgörande för att minska antalet dödsfall, eftersom man vet att beredskapen är nedmonterad. För sent att göra nåt åt det nu, så vi för göra det bästa av situationen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Med tanke på att jag gång på gång påpekar att man inte behövde vara efterklok, när man visste att det pågick sedan Januari månad, inkl. journalister på diverse tidningar som inte är experter inom området. Hur kan folk som du fortfarande sitta och säga "Det är lätt att vara efterklok". Det är folk som du här i Sverige som skapar detta hjärndöda land. Man är tacksam att man aldrig behöver se, eller vara i din närhet :).

Världens forskare har varnat för pandemier sedan jag var liten på 70-talet.

Samtidigt som penicillin skrivits ut för lite halsont i större delen av världen.

Varför bor folk på Island, som kommer sjunka eller ett vulkanutbrott idag, eller om 500 år?

Varför bor folk i Japan, som har så mycket jordbävningar?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Med tanke på att jag gång på gång påpekar att man inte behövde vara efterklok, när man visste att det pågick sedan Januari månad, inkl. journalister på diverse tidningar som inte är experter inom området. Hur kan folk som du fortfarande sitta och säga "Det är lätt att vara efterklok". Det är folk som du här i Sverige som skapar detta hjärndöda land. Man är tacksam att man aldrig behöver se, eller vara i din närhet :).

Du dömer, gnäller och vill fördela skuld utan någon kompetens, underlag eller insikt om vilka avväganden som gjorts. Ta SARS epidemin som exempel som aldrig nådde Sverige. Stod du på barrikaderna då och ropade ut att man skulle låst ner Sverige? Du utgår från att det endast fanns en tolkning av det som pågick och i ljuset av det hänt så dömer du ut Tegnell. Det kallas efterklokhet och dessutom saknar du insikten om att det finns en hel myndighet som gjort bedömningarna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Förtroendet för myndigheter ökar

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12579285

Sifo-undersökning som TV4-nyheterna beställt.

80% känner numera förtroende!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punchboll:

Här i Göteborg rör sig folk som vanligt.
Folk hostar lite varstans ute.
Var och firade en släktings 9 åring idag med 6st andra vuxna varav 1 var lite förkyld.

Min uppfattning är att dom flesta bryr sig inte tyvärr.

Haha! Vad var det jag sa

Permalänk
Avstängd

Nu har FMH meddelat att "skyddsmasker" faktiskt kan hjälpa, jättebra det tog dem bara 2 månader? något som gemene man fattade ifrån dag 1. Ganska pinsamt att behöva pudla på en sån här basal nivå när man då är en Expert Myndighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Ja, det gör jag också. 100%

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Naaaw men lilla gubben. Kan du inte hålla dig bland dina gelikar på flashback istället?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dredd:

Nu har FMH meddelat att "skyddsmasker" faktiskt kan hjälpa, jättebra det tog dem bara 2 månader? något som gemene man fattade ifrån dag 1. Ganska pinsamt att behöva pudla på en sån här basal nivå när man då är en Expert Myndighet.

Baserat på vad? Länk till källa? Jag hittar inget på FHMs hemsida där skyddsmask eller ansiktsskydd nämns tillsammans med covid-19.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Dags för dig att sadla om och bli statsepidemilog, eller varför inte ledare för WHO, man vill ju tydligen få bort honom från tronen så då är ju den tjänsten vakant? Du som kan se in i tiden för alla världsproblem.

Eller så är det bara som så att saker och förutsättningar förändras under tidens gång. Gud förbjude om man får ändra strategi kring vissa saker under en pandemi.

För övrigt, källa på ditt påstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Alla vet att skyddsmasker kan hjälpa i viss utsträckning. Det krävs bara en del kompetens för att hantera, samt att det primärt är sjuka som har användning av ansiktsmasker då det mildrar smittan att ta sig lika långt som det gör utan mask.
Inga nyheter alls.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Baserat på vad? Länk till källa? Jag hittar inget på FHMs hemsida där skyddsmask eller ansiktsskydd nämns tillsammans med covid-19.

Aftonbladets direktrapportering.

Permalänk
Lego Master

@Dredd:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-c...
Dit alltså. Jag bad om en LÄNK, inget skärmklipp från en random rubrik. Tack för att du inte underlättar för någon i din närhet.

I övrigt är min uppfattning om Aftonbladet som källa att "även en blind höna kan hitta ett ägg" samt "du har inte rätt bara för att du skriker högst och har störst teckensnitt på rubrikerna."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

https://i.imgur.com/81g42Xh.jpg

Aftonbladets direktrapportering.

"Hon sa också att munskydd, som Folkhälsomyndigheten vidhållit inte fungerar som skydd för människor som inte arbetar inom vården, faktiskt kan ge ett skydd.

– Nu finns det nya data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, sa hon i Agenda."

Lite förtydligande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Här i Göteborg rör sig folk som vanligt.
Folk hostar lite varstans ute.
Var och firade en släktings 9 åring idag med 6st andra vuxna varav 1 var lite förkyld.

Min uppfattning är att dom flesta bryr sig inte tyvärr.

Du iignorerade mao alla svar du fick här i forumet och gick ändå på kalaset.
Inkluderar du dig själv i gruppen "dom flesta bryr sig inte tyvärr"?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Jo det finns en skrivning

Vad gäller för användning av munskydd utanför vården?

Munskydd behövs inte i vanliga situationer ute i samhället, då är det bättre att hålla avstånd till andra människor och att vara noga med att tvätta händerna.

Läs mer om hur du skyddar dig själv och andra från smittspridning.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Sen läser man de viktiga råden så ska ju en människa som har sympton vara hemma och inte vara ute bland folk!

Slutligen så finns då problematiken kring att det krävs skyddsnivå FFP3 och att vanliga männsikor inte vet hur dessa används. Diskuterades tidigt under utbrottet av de som vet.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Intressant att se ur ett kvasi-psykologiskt håll hur många i Aftonbladets/Expressens kontinuerliga "live-chatt" verkar agiterade för de inte får svar på sina specifika frågor i den chatten.
Oftast är svaren det som står att läsa på de officiella sidorna från Folhälsomyndigheten, 1177 och liknande.
Bristen på självständig slutledningsförmåga och perception är häpnadsväckande.

Exempel:
"Min mormor fyller 87 år på lördag och vi kommer vara 15 stycken hemma hos henne, vi behöver åka kommunalt för att ta oss dit. Skall vi avboka?"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Lego Master

@plunn: Sökte visst på fel termer för att hitta den sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Naaaw men lilla gubben. Kan du inte hålla dig bland dina gelikar på flashback istället?

Tar det som en komplimang att du tycker jag är ung :).

Skrivet av Dredd:

Akta dig. Det är lätt att vara efterklok kommentarerna kommer hagla.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du dömer, gnäller och vill fördela skuld utan någon kompetens, underlag eller insikt om vilka avväganden som gjorts. Ta SARS epidemin som exempel som aldrig nådde Sverige. Stod du på barrikaderna då och ropade ut att man skulle låst ner Sverige? Du utgår från att det endast fanns en tolkning av det som pågick och i ljuset av det hänt så dömer du ut Tegnell. Det kallas efterklokhet och dessutom saknar du insikten om att det finns en hel myndighet som gjort bedömningarna.

Jag dömer ingen, jag kritiserar, men inte heller någon enskild. Den SARS epidemin är ju inte denna epidemi, så jag hoppas verkligen inte experterna gör som du, och använde den som exempel att gå efter. Jag säger inte heller att man skulle låst ner hela Sverige, om du läste mina tidigare inlägg så handlar det om att förbereda sjukvården, samt begränsa besök in och ifrån landet, tex.

Skrivet av Shudnawz:

Jag tror ingen i det ledande skiktet i varken regeringen eller FHM specifikt hade några som helst illusioner om åt vilket håll Sverige var på väg efter de första fallen dök upp i Italien. En tidsfråga, bara. Och hur väl vi kan begränsa smittan är avgörande för att minska antalet dödsfall, eftersom man vet att beredskapen är nedmonterad. För sent att göra nåt åt det nu, så vi för göra det bästa av situationen.

Det är ju det som är själva poängen. Att dom inte hade några illusioner, alltså kunskap eller en insikt vad som kunde hända när Wuhan gick på knäna. Om man var medveten om att det bara var en tidsfråga, varför inte agera tidigare?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av nils45:

Det är ju det som är själva poängen. Att dom inte hade några illusioner, alltså kunskap eller en insikt vad som kunde hända när Wuhan gick på knäna. Om man var medveten om att det bara var en tidsfråga, varför inte agera tidigare?

Agera med vad? Alla övergripande snabba åtgärder hade satt folk i panik, eller orsakat motsatta reaktioner: "jävla alarmister, bara för några italienare är förkylda så stänger man hela Sverige..."

Och igen, VAD skulle varit åtgärden? Kina och asien hade redan sugit upp mycket av skyddsmaterielen på marknaden, och svensk strategi att låta befolkningen uppnå flockimmunitet hjälps inte av att man fördröjer inflödet av smitta initialt, bara smittspridningen inom landet.

Jag förstår att folk tycker att "men man måste ju göra NÅNTING", och det har man också gjort. Men på ett annat sätt än danskar, finnar, britter, italienare och spanjorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Etremt förvånande FMH har inte prickat ett enda rätt, även när de har haft facit och sett utvecklingen i andra länder. Mitt förtroende är iallafall mindre än noll för svenska myndigheter, där inkompetents är en merit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Tar det som en komplimang att du tycker jag är ung :).

Akta dig. Det är lätt att vara efterklok kommentarerna kommer hagla.

Jag dömer ingen, jag kritiserar, men inte heller någon enskild. Den SARS epidemin är ju inte denna epidemi, så jag hoppas verkligen inte experterna gör som du, och använde den som exempel att gå efter. Jag säger inte heller att man skulle låst ner hela Sverige, om du läste mina tidigare inlägg så handlar det om att förbereda sjukvården, samt begränsa besök in och ifrån landet, tex.

Fråga FHM vettja

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Agera med vad? Alla övergripande snabba åtgärder hade satt folk i panik, eller orsakat motsatta reaktioner: "jävla alarmister, bara för några italienare är förkylda så stänger man hela Sverige..."

Och igen, VAD skulle varit åtgärden? Kina och asien hade redan sugit upp mycket av skyddsmaterielen på marknaden, och svensk strategi att låta befolkningen uppnå flockimmunitet hjälps inte av att man fördröjer inflödet av smitta initialt, bara smittspridningen inom landet.

Tack för en bra kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Att jämföra risk att utsättas för våld i hemmet eller att man inte uppmärksammar de i behov av vård med att vi ska ha ca 50-100 avlidna per dag, tycker jag det är ganska självklart att vi borde stänga ner. Att ekonomin skördar liv är fakta men dessa har ett val.

Om valet fanns att "rädda" människor som annars inte skulle dött skulle frågan vara mer komplicerad, ja, nu är det inte vad vi står inför. Vi kan inte bli av med COVID med mindre än flockimmunitet och/eller ett vaccin. Vi kan inte ha ett samhälle nedstängt under ett år om vi vill ha en fungerande civilisation.

Med din logik så har de som dör av COVID också ett val, om de hade hållit sig isolerade helt från omvärlden skulle de inte ha dött. Känns det som ett rimligt argument?

Skrivet av Esseboy:

Så du anser att fler dör i våld i hemmen av karantä och bristande kontakt med andrabsom leder till självmord? Hmm, låter inte riktigt vettigt.

Läser du ens vad man skriver eller bygger du bara halmgubbar? Jag har aldrig nämnt något om antal, bara gjort dig uppmärksam på att en karantän inte på något sätt är riskfritt.

Återigen, CITERA FLERA.

Skrivet av ramlösa:

Etremt förvånande FMH har inte prickat ett enda rätt, även när de har haft facit och sett utvecklingen i andra länder. Mitt förtroende är iallafall mindre än noll för svenska myndigheter, där inkompetents är en merit.

Vad är det som de faktiskt gjort fel menar du? Vi har ett rätt välfungerande samhälle, vi har en vårdapparat som än så länge klarar av belastningen och vi har fortfarande alternativen kvar att stänga ned under en kortare period, något som andra redan bränt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vilka fel har FHM och övriga berörda myndigheter haft tänker du?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Bättre de än att satsa på att riskgruppen överlever om dom kan isolera sig och om de kan få mat och om ingen i deras närhet smittas.

jag tillhör riskgrupp pga astma å genetiskt sett kass pump. inne på 4e veckan jag håller mig undan från stockholmare som absolut måste åka till Dalarna för AfterSki...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

jag tillhör riskgrupp pga astma å genetiskt sett kass pump. inne på 4e veckan jag håller mig undan från stockholmare som absolut måste åka till Dalarna för AfterSki...

Hej,
OM du inte har väldigt allvarlig astma så verkar det inte vara en riskfaktor enligt de senaste analyserna av hittills smittade.
Genetisk kass pump? Har du högt blodtryck? Även här verkar "måttligt" högt eller högt som behandlas framgångsrikt ha en mindre påverkan.
Riktigt höga risker är hög ålder och rökning!

(Sen finns ju alltid undantag och så gäller givetvis som alltid regeln "ha inte otur")

Permalänk
Medlem

Intressanta citat från Fauci (chef över amerikanska NIAID):
Dr. Anthony Fauci said Wednesday that improved coronavirus testing and tracing of infected people's contacts will help the country eventually be able to ease up on measures such as stay-at-home orders.
...
"If you have a really good program of containment, that prevents you from ever having to get into mitigation. We're in mitigation right now," he added.

Dvs, man måste kunna testa mycket och göra god kontaktspårning när man väl öppnar landet igen för att inte behöva stänga landet åter igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

Var väl sista helgen nu dock, i princip samtliga anläggningar i dalarna har stängt från och med idag så har du lite tur så slipper du Stockholmarna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

Hej,
OM du inte har väldigt allvarlig astma så verkar det inte vara en riskfaktor enligt de senaste analyserna av hittills smittade.
Genetisk kass pump? Har du högt blodtryck? Även här verkar "måttligt" högt eller högt som behandlas framgångsrikt ha en mindre påverkan.
Riktigt höga risker är hög ålder och rökning!

(Sen finns ju alltid undantag och så gäller givetvis som alltid regeln "ha inte otur")

folk med liknade status som mig trillar av pinn som fan i andra länder. jag riskar inget, och vår sjukvård har de jävligt tungt just nu.
20% av dem med astma som får behandling med respirator överlever finns det lite info om från USA´s håll. oavsett ålder.

jag tänker inte ifråga sätta denna typ av info för skulle de visa sig vara korrekt så är jag rökt. även min mor som är sjuksköterska ber mig hålla mig hemma tills de vet mer från KI

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.