Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Nu tycker jag att tråden börjar spåra lite. En användare förstör all möjlighet till konstruktuv diskussion. Jag misstänker att användaren bryter mot § 1.5 "Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.". Det är ju dock svårt att utröna uppsåtlighet. Jag tackar er övriga som håller sig sansade . Jag hoppas att tråden åter blivit konstruktiv imorgon, gärna rensad på trams. Kanske att användaren i fråga borde ta sig en paus från tråden och hitta på något annat ett tag.

Återigen ett tack till er andra. Att låta tråden helt spåra är ju allvarligt med tanke på att folk kan få idéer och liv hänger på att vi sköter oss där ute.

Ses imorgon!

Mja, jag tror inte att han trollar, snarare att han har tittat på siffror och tro sig veta bättre än alla andra. Och jag förstår ju honom, han är trots allt i riskzonen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Karantän kortet blir omöjligt att spela i flera omgångar likväl.

Hur så? Tror du fika behovet är så stort i Sverige att de väljer att riskera mor och farföräldrars liv för en kopp med dopp?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhugo:

Nu tycker jag att tråden börjar spåra lite. En användare förstör all möjlighet till konstruktuv diskussion. Jag misstänker att användaren bryter mot § 1.5 "Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.". Det är ju dock svårt att utröna uppsåtlighet. Jag tackar er övriga som håller sig sansade . Jag hoppas att tråden åter blivit konstruktiv imorgon, gärna rensad på trams. Kanske att användaren i fråga borde ta sig en paus från tråden och hitta på något annat ett tag.

Återigen ett tack till er andra. Att låta tråden helt spåra är ju allvarligt med tanke på att folk kan få idéer och liv hänger på att vi sköter oss där ute.

Ses imorgon!

Jag uppfattar det provocerande att värdera ekonomin högre än människoliv, allt annat är ju kallhjärtat...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Mja, jag tror inte att han trollar, snarare att han har tittat på siffror och tro sig veta bättre än alla andra. Och jag förstår ju honom, han är trots allt i riskzonen.

Nej, finns de som vet lika mycket som mig också, de förespråkar dock också karantän.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vad-varje-hobbyepidemiolo...

Tipsar om denna. Kanske redan tipsats i tråden, sorry isf.

Permalänk
Medlem

Total karantän är inte svaret, bara desperation att försöka hålla något ute som ändå läcker in olika vägar senare istället... - det man man kan uppnå med för stor social distansering under för lång tid med för få infekterade är att vi få en allvarlig smäll i höst istället eftersom det inte byggs upp någon gruppimmunitet hos de grupper som inte smittas - kort sagt detta är en puck som måste sväljas av alla - frågan är om det går på tvären eller kan hamras ut på längden och i lagom tjocklek att det är sväljbart. Sedan är frågan hur långt man kommit med olika bromsmediciner för att lindra verkan på dem som blir allvarligt sjuka med högre överlevnadschans - det är närmare till sådant än en vaccin

Är det för liten smittöverföring nationsmässigt så kan vi hamna i en oscillerande situation med våg efter våg jorden runt med återinfektering 1 eller 2 ggr per år som tar väldigt lång tid innan det klinga av - kanske 10 år, om någonsin och det handlar också om hur länge kroppen minns viruset...

Krasst sett så är nästan den bästa lösningen att så många som möjligt bli sjuka under 2 månaders period lika över hela världen och sedan finns ingen miljö för viruset att ta fart igen och sedermera kan bli helt utrotad, medans isolerar sig stora grupper så kommer det alltid finnas något ställe där det härjar eftersom det förr eller senare tar sig in och riskera återinfektera där gruppimmuniteten är låg pga. utegångsförbud, karantän, överdriven social distansering under för lång tid etc.

alla drömmar om att kväsa problemet i sin linda är bara drömmar - det är alldeles försent idag och alldeles för utspritt över världen. Frågan är om vi ens har haft den chansen att kunna kväsa det tidigare... troligen inte om man frågar mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Jag uppfattar det provocerande att värdera ekonomin högre än människoliv, allt annat är ju kallhjärtat...

Indirekt så är ekonomi också liv. Massarbetslöshet och ohälsa har ett starkt samband.

Balansgången mellan antalet som dör direkt av viruset och hur många som dör av konsekvenser av vad som sker i samhället med ekonomi, jobb, sociala begränsningar och psykisk ohälsa är ingen enkel fråga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

...
Jag gillar Finland och jag hoppas landet klarar sig lindrigt undan. Det har onekligen sett bättre ut för landet på sistonde än vad det gjort för de flesta andra, men det finns inga garantiner för att trenden håller i sig.
Återigen: Det är för tidigt att dra några slutsatser.

Jag gillar också Finland, är finne själv så har kontinuerlig kontakt med familjen på andra sidan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Indirekt så är ekonomi också liv. Massarbetslöshet och ohälsa har ett starkt samband.

Balansgången mellan antalet som dör direkt av viruset och hur många som dör av konsekvenser av vad som sker i samhället med ekonomi, jobb, sociala begränsningar och psykisk ohälsa är ingen enkel fråga.

Det har du helt rätt i och har även, för mig själv, undrat hur många liv som räddas genom vapenvila och i långa loppet att jordens atmosfär fått ett andrum att reparera sig. Men är inte så haj på varken krig eller miljöfrågor så om någon kunnig vill diskutera så jag blir upplyst tackar jag och tar emot.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du baserar det på två dagars data...baserat på 18 dagar ser det fint ut.

Och ni testar mindre i Sverige, vi har inte ens haft 30 döda än här, ni bör ha över 1000 döda innan nästa veckas slut.

Jag tror inte du förstår grafen.

Varje datapunkt i grafen tar medelvärdet av tillväxten för den senaste veckan, så värdet för den 2:a april är medeltillväxten from 27/3 tom 2/4 och det ser dessvärre ut som att Finland är tillbaka vid exponentiell tillväxt. Fast jag hoppas att jag har fel och att det bara är ett fall av felaktig/förvrängd data, för du vet, det är liksom människoliv vi pratar om...

Mer information om grafen hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=54XLXg4fYsc

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Med tanke på att Stockholm är värst drabbat, så talar det väl mer om oviljan att efterfölja FHMs rekommendationer i huvudstaden än landet i sin helhet?

Vet inte om Stockholm är värst drabbat per kapita men sammhällsspridning verkar ha startat här därav är Stockholm senare i utvecklingen än andra platser i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tidigt under en epidemi skulle man kunna göra aggressiv smittspårning som i Sydkorea, vilket man också gjorde i Sverige tills man gav upp vid c:a 500-600 smittade varav en del smittats "i samhället". Den insatsen bidrog nog till att avsevärt fördröja epidemin i Sverige jämfört med vad annars hade varit fallet. Har man dock så många smittade i samhället som vi har vid det här läget (100 000 smittade?), då är det nog hopplöst att försöka smittspåra. Att testa sjuvårdspersonal och hemtjänst regelbundet är förstås prioriterat, men även att göra slumpmässiga stickprov ute i samhället för att se hur epidemin utbreder sig och bättre kunna uppskatta viktiga parametrar som dödlighet etc. Ett antirkoppstest är förmodligen än viktigare i det här läget, så man kan sätta tidigare sjuka åter i tjänst med förmodat gott immunitetskydd men också se hur många som varit sjuka kanske utan att själva veta om det.

Man ska inte underskatta smittans dödlighet, men heller inte grovt överskatta den som du gör här. Dödligheten beror på fler faktorer, där ålder verkar vara den viktigaste. För en demografi som Sveriges hamnar dödligheten förmodligen under 1%, kanske så lågt som 0.1%. Det betyder fortfarande 10 000 - 100 000 döda om alla blir smittade, förutsatt att inte sjukvården kollapsar, vilket skulle kunna driva upp siffrorna mot en halv miljon. Detta kan jämföras med ett normalt år då ungefär 90 000 dör, varav en tredjedel i hjärtkärlsjukdomar och en tredjedel i cancer.

Vad det gäller världen så är medelåldern betydligt lägre än i Sverige, särskilt i fattigare länder som i Afrika. Så även om de har betydligt mer begränsad sjukvård där kan dödligheten komma att begränsas av det. Men jo, det kan forftfarande bli skrämmande många som råkar illa ut, utan att överdriva.

Den "lösning" du förordar med nedstängning av samhället i två månader är dock ingen lösning så länge det finns gott om smittade i omvärlden, och ett vaccin är ännu långt bort. Det bästa man kan hoppas på vid en nedstängning är en tillfällig respit att rusta upp sin beredskap, vilket inte underlättas av nedstängningen (problem vid gränsövergångar etc). Om du är intresserad av hur olika strategier kan förväntas påverka dödligheten långsiktigt kan du ta en titt på den här studien som gjort just det.

Här är en länk som visualiserar effekterna av olika strategier, bl.a. de som nämns i den artikeln. Jag har inte sett videon nämnd här. I textbeskrivningen så länkar han till en stor mängd andra visualiseringar som tillsammans ger en bra överblick .

Skrivet av Hurtigbullen:

Kasta inte sten i glashus. Det ser dessvärre ut som att Finland återigen följer exponentialkurvan, så det kanske är lite tidigt för dig att utvärdera resultatet av Finlands åtgärder i nuläget.

Tack för bra länk!

https://aatishb.com/covidtrends/

Mycket tydlig! Märkligt att https://www.gapminder.org/ inte gjort något här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Indirekt så är ekonomi också liv. Massarbetslöshet och ohälsa har ett starkt samband.

Balansgången mellan antalet som dör direkt av viruset och hur många som dör av konsekvenser av vad som sker i samhället med ekonomi, jobb, sociala begränsningar och psykisk ohälsa är ingen enkel fråga.

Psykisk ohälsa borde ha storsatsats på ändå, och med dagens utsikter lär mer än hundra ggr fler dö i covid-19 i Sverige, och vid kriser blir inte alla självmordsbenägna. Covid-19 drabbar långt fler än att ekonomin pausar i några månader tills vi har vaccin ...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vet inte om Stockholm är värst drabbat per kapita men smittan kom hit först därav är Stockholm senare i utvecklingen än andra platser i Sverige.

Det är även den största staden i norra Europa och har tre internationella flygplatser. Om du enbart tittade på världsläget och inte visste något om situationen i just Stockholm är det precis var du skulle utgå från att smittan var mest utbredd baserat på hur det ser ut i andra länder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror inte du förstår grafen.

Varje datapunkt i grafen tar medelvärdet av tillväxten för den senaste veckan, så värdet för den 2:a april är medeltillväxten from 27/3 tom 2/4 och det ser dessvärre ut som att Finland är tillbaka vid exponentiell tillväxt. Fast jag hoppas att jag har fel och att det bara är ett fall av felaktig/förvrängd data, för du vet, det är liksom människoliv vi pratar om...

Mer information om grafen hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=54XLXg4fYsc

Fler testas nu, så troligen därför vi ser en spik. Håller på spicegirl regeringen. Löfven och Tengell har ren tappat kontrollen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Varje datapunkt i grafen tar medelvärdet av tillväxten för den senaste veckan, så värdet för den 2:a april är medeltillväxten from 27/3 tom 2/4 och det ser dessvärre ut som att Finland är tillbaka vid exponentiell tillväxt.

Kollar man Worldometer så ser man också det här..

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/finland/

Jag vet inte bakgrunden till varför Finland fick så många nya fall idag?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finland fick sitt första fall samma vecka som Sverige och vi låg jämt länge.
Italien stängde ned allt för sent, de hade flera tusen smittade när de stängde ner, nu följer Sverige i samma fotspår men utan att spridningen minskar då samhället inte är delvist nedstängt.

Frågan är inte när man fick sitt första fall, frågan är när smittan tog sig ut i samhället och började spridas okontrollerat. Som sagt så är det alldels för tidigt att dra några som helst slutsatser. Antalet bekräftat smittade är starkt beroende på hur många och hur brett man testar, antal döda är stark kopplat till när smittan började spridas okontrollerat och hur många som smittades direkt i början. Sedan finns det ytterligare en drös faktorer som gör att man inte kan jämföra. Det är egentligen bara först när sjukvården blir så överbelastad att man måste göra drastiska prioriteringar och välja bort personer som troligen hade överlevt med avancerad vård som det kommer att börja skilja mellan länderna. Innan dess så spelar eventuell nedstängning ingen som hest roll för hur många som kommer att dö. Om smittan sprids okontrollerat i samhället men vården hänger med så kommer skillnaden bara ligga i hur lång tidsperiod som man har dödsfall. Förutsatt att man utjämnar för faktorer i stil med skillnader i demografi.

Personligen tror jag att skillnaderna mellan Sverige och Finland i princip bara ligger i var man befinner sig i kurvan. Jämför man Finlands siffror mot hur det såg ut I Sverige för sådär 10 dagar sedan så ser kurvorna rätt lika ut.

Skrivet av Esseboy:

Om framgångsrikheten mäts i antalet döda så oundvikligen ett stort rungande JA.

Om alla slutade sprida smittan skulle den försvinna på några månader, men sen har vi Sverige som fikar och tycker det skulle vara jobbigt om krogen stänger.

Antalet döda...av vad? Hur många kommer att dö som en direkt konsekvens av ett nedstängt samhälle? Hur många kommer att dö som en indirekt konsekvens av ett nedstängt samhälle? Innan du gjort någon som helst analys av dessa saker så kan du inte säga att ett land är framgångsrikt för att man haft färre dödsfall/capita. För dödsorsaken i sig bör väl rimligen vara av mindre intresse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tack för bra länk!

https://aatishb.com/covidtrends/

Mycket tydlig! Märkligt att https://www.gapminder.org/ inte gjort något här.

Jasså du hade lyckats missa den
Jag gillar covidtrends just för att den är så tydlig, så jag har länkat till den ett flertal gånger här i tråden. Glöm inte att kolla in videon som förklarar (jag länkade till den igen några inlägg upp).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Kollar man Worldometer så ser man också det här..

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/finland/

Jag vet inte bakgrunden till varför Finland fick så många nya fall idag?

Jadu, jag är lika frågande till just det. I convidtrends så såg det ju ut som att Finland hade en vändning på gång fram tom 1/4. Jag hoppades på att det skulle hålla i sig, men den 2/4 vände det uppåt igen.

Kanske Finland haft någon eftersläpning i rapporteringen, eller kanske bara en påminnelse om risken att dra slutsatser på ett begränsat underlag?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Menar du att Getinge i Solna skulle börja sälja respiratorer/ventilatorer till Sverige, är du galen???

Kanske är en klurig situation för dem men jag antar att de också måste prioritera kunder som redan har beställt, tex Italien läste jag någonstans lagt in stora beställningar nyligen. Är ju dock intressant att Sverige har ett av de världsledande företagen inom just detta område.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/getinge-ska-...

https://www.getinge.com/se/om-oss/press-media/nyhetsrum/press...

Expressen uppmärksammar Getinge
https://www.expressen.se/nyheter/qs/risk-for-respiratorbrist-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Psykisk ohälsa borde ha storsatsats på ändå, och med dagens utsikter lär mer än hundra ggr fler dö i covid-19 i Sverige, och vid kriser blir inte alla självmordsbenägna. Covid-19 drabbar långt fler än att ekonomin pausar i några månader tills vi har vaccin ...

Nu var det inte bara självmord som var vad jag tänkte på. Men visst, de lär inte bli färre av vad som händer i världen idag.

Några risker rakt ur huvudet är olika typer av missbruk, konflikter och våld i hemmet eller nära relationer, psykisk ohälsa, brister i sjukvård eller att bli socialt utslagen pga ekonomiska skäl.

Att sätta mer eller mindre allt på extrem sparlåga tills man hittat ett vaccin tror jag är en väldigt farlig väg att gå. Men det är inte jag som ska avgöra vart gränsen går för hur mycket som ska vara öppet eller stängt... Och det är jag väldigt tacksam för.

Hur många som dör vet vi inte idag. Om några år kanske det går att sammanfatta vad som hände och hur det påverkat människor i olika länder.

Det bästa vi kan göra i dagsläget är att inte utsätta sig själv eller andra för onödiga risker. Håll er hemma om ni är sjuka, undvik folk i största allmänhet och spåra inte ur fullständigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

@Hurtigbullen: Jo och hursomhelst ser det ju ut som det borde vara under kontroll.

USA är kommande helvetet på jordklotet, kollade in CNN's löp och det här blir en rysare

https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-...

Sen är man då mycket rädd att det tar fart i Indien, Mumbai/Bombay där världens mest tätbefolkade slum finns.

https://edition.cnn.com/2020/04/03/asia/india-doctors-coronav...

Med lite större perspektiv på det hela....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Fler testas nu, så troligen därför vi ser en spik.

Då lär vi se om det vänder ner igen inom några dagar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Kollar man Worldometer så ser man också det här..

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/finland/

Jag vet inte bakgrunden till varför Finland fick så många nya fall idag?

Det är lite svajoga siffror över lag. Finland kommer ikapp nästa vecka eller veckan därpå.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Covid-19 drabbar långt fler än att ekonomin pausar i några månader tills vi har vaccin ...

Vaccin ligger långt bort i tiden, tidskalan blir år snarare än månader.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hur så? Tror du fika behovet är så stort i Sverige att de väljer att riskera mor och farföräldrars liv för en kopp med dopp?

Den som tror att man bara kan sätta hela länder i karantän och sen starta upp världsekonomin som inget har hänt är naiv. Det kommer bli massiva kreditförluster, och leverantörskedjor kommer braka ihop.

Man ser redan hur motsättningarna går i den tidigare hårda inre kärnan, eurogruppen. Många medlemmar har nekat både Italien och spanien stödlön, och vem kan klandra dem? Med 130% i statsskuld och fallande bnp kan man undra hur länge man kan fortsätta och låna av framtida generationer.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Kollar man Worldometer så ser man också det här..

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/finland/

Jag vet inte bakgrunden till varför Finland fick så många nya fall idag?

Skrivet av Hurtigbullen:

Jadu, jag är lika frågande till just det. I convidtrends så såg det ju ut som att Finland hade en vändning på gång fram tom 1/4. Jag hoppades på att det skulle hålla i sig, men den 2/4 vände det uppåt igen.

Kanske Finland haft någon eftersläpning i rapporteringen, eller kanske bara en påminnelse om risken att dra slutsatser på ett begränsat underlag?

Skrivet av Dockland:

Det är lite svajoga siffror över lag. Finland kommer ikapp nästa vecka eller veckan därpå.

Ser ni på dagssiffror för flera länder på https://www.worldometers.info/coronavirus/#countriesDaily New Cases och Daily New Deaths för varje land ser man ofta en dipp var sjunde dag.

Det är nog en veckoeffekt, kanske en helgeffekt, att man inte rapporterar på helgen, eller någon annan dag i veckan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Bättre att ta det säkra före det osäkra, skulle du säga samma sak om du var i riskgruppen? Det är folk som kommer att dö, inte insekter...visa lite respekt människa!

Killgissar? Är du inte lite sexisisk nu? Min mamma identifierar sig faktiskt som kvinna!

Men du förstår ju inte vad det "säkra" är. En total nedstängning av samhället är FARLIGT för människor. Det finns massvis av kvinnor och barn som riskerar att utsättas för våld i hemmet, barn som inte skulle få någon mat, människor i behov av vård som inte uppmärksammas för att deras närstående inte kan besöka dem etc etc etc. Utöver det har du ett extremt hårt slag mot en skör ekonomi som i sig skördar liv.

"Var är din empati?"

Om du inte ens kan greppa att problemet inte är så enkelt som du argumenterar för, då blir det svårt att ens diskutera detta med dig.

P.S. Använd "Citera flera" funktionen, du gör tråden rätt oläslig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men du förstår ju inte vad det "säkra" är. En total nedstängning av samhället är FARLIGT för människor. Det finns massvis av kvinnor och barn som riskerar att utsättas för våld i hemmet, barn som inte skulle få någon mat, människor i behov av vård som inte uppmärksammas för att deras närstående inte kan besöka dem etc etc etc. Utöver det har du ett extremt hårt slag mot en skör ekonomi som i sig skördar liv.

"Var är din empati?"

Om du inte ens kan greppa att problemet inte är så enkelt som du argumenterar för, då blir det svårt att ens diskutera detta med dig.

P.S. Använd "Citera flera" funktionen, du gör tråden rätt oläslig.

Att jämföra risk att utsättas för våld i hemmet eller att man inte uppmärksammar de i behov av vård med att vi ska ha ca 50-100 avlidna per dag, tycker jag det är ganska självklart att vi borde stänga ner. Att ekonomin skördar liv är fakta men dessa har ett val.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Att jämföra risk att utsättas för våld i hemmet eller att man inte uppmärksammar de i behov av vård med att vi ska ha ca 50-100 avlidna per dag, tycker jag det är ganska självklart att vi borde stänga ner. Att ekonomin skördar liv är fakta men dessa har ett val.

Skillnaden är att dessa 50-100 avlidna till slut når vägs ände, då viruset till slut har 'smittat färdigt.' Och vi har även det faktum att dessa 50-100 avlidna skulle ha utsatts för denna risk vid någon tidpunkt under detta år, den saken lär stå rätt klar.

Det samhällen behöver beakta är hur två eller tre månaders karantän har på den fullständiga hälsobilden för en population. För det lär väl inte undgå någon att den rätt snabbt blir sämre. Där handlar det heller inte om en enskild faktor, utan sannolikt påverkas alla markörer i en negativ riktning.

Utöver detta ska vi alltså sen gå igenom vad som kan komma att bli en monumentalt dålig ekonomisk period, som även den kommer skörda en hel del offer. Bara arbetslöshet har en väldigt negativ inverkan på hälsa, inte minst den mentala biten. Så nä, att ekonomin skulle skörda offer har inget med val att göra från mitt perspektiv.

Förstår vi? Det är inte en enskild sak, utan väldigt många aspekter av samhället hänger tätt ihop likt en kedja, och påverkar successivt varann åt ena eller andra hållet. Skillnaden är bara att du inte sett effekterna än.