Permalänk
Medlem

Här ser man att de har försökt att bända upp dörren, men misslyckats. Det andra förrådet hade dock inte samma tur med dörren, då de lyckades med just detta.

Såhär skriver en granne på föreningens gemensamma Facebook-sida:

Jättetråkigt att även andra förråd drabbats, vi har fått ovälkommet besök 3 gånger(10 C). Har varit i kontakt med byggande förening o PEAB förutom egna polisanmälningar o till vårt försäkringsbolag.
PEAB menar att utförandet är enligt norm och tänker inte göra någon förändring.
Man påstår att det är anmält till sitt försäkringsbolag så att det blir reparerat. Men det var två månader sedan och inget har hänt.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

En video som talar emot detta: https://www.youtube.com/watch?v=7Lsm4l3mRqw

Han lär upp några mer eller mindre noviser i hur man kommer igenom de populäraste hänglåsen. Det går förvånansvärt snabbt och enkelt.

Att man kan beställa verktyg på nätet och lära sig hur man använder dem talar inte emot att tjuvar brukar föredra verktyg man kan sno på ett bygge och som fungerar likadant oavsett märke på låset.
Varför bry sig om sånt finlir när du kan bryta upp skiten.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Uhm har dom alltså klarat av att bända upp en likadan dörr samt lyckats dra sönder, vad som borde vara minimum klass 3, slutbleck och hakkolv? Nu har ingen sagt att det är klass 3 eller högre utan jag antar det när jag tittar på dörrblad och karmen. Eftersom ni har elektriskt styrning och troligtvis inte vill pynta ut stålarna för högre klassning skulle jag inrikta mig på kamera och komplettera med dörravkänning.

Väldigt märkligt att dom kunnat sära på dörrblad och karmen för att komma in när det ser hyfsat robust ut. Det är inte så att dom bänt bort skyddsplåten och sedan kört bladmåttet på ett Evo 2000 lås? https://youtu.be/kvrkLMUiYqM?t=104

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Att man kan beställa verktyg på nätet och lära sig hur man använder dem talar inte emot att tjuvar brukar föredra verktyg man kan sno på ett bygge och som fungerar likadant oavsett märke på låset.
Varför bry sig om sånt finlir när du kan bryta upp skiten.

Jo, en kofot är förstås snabb och enkel där den funkar, och inbrottstjuvar är sällan så förberedda, häromkring i alla fall, utan mestadels pundare. Men finns det enkla tekniker som funkar snabbt och tyst så tenderar de att sprida sig även inom dessa kretsar även om de ställer aningen högre krav än att man har med en kofot. Se exempelvis på bump-nycklarna. Jag vet inte hur vanliga de var eller är men jag har sett riktiga inbrottstjuvar dema dem på TV eller liknande mer än en gång.

Videon jag länkade visar ju hur i princip vem som helst kan lära sig att öppna merparten av alla hänglås med ett par knep och ett några billiga verktyg (i en del fall hemmatillverkade av en gammal konservburk) på under en minut, efter typ tio minuters övning. Risken finns förstås att detta är något som inbrottstjuvarna tar till sig. Om inte nu så såsmåningom.

Jag har flera bekanta och kollegor som köper dyrk-kits på nätet och leker med hemma. Och om 40-åriga nördar gör en sådan sak så lär det finnas tolvåriga nördar som gör det också, och en del av dessa kommer det förstås att gå snett för och då har de redan kunskaperna.