Xtrfy K4 RGB TKL – utmärkt och stabilt tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Xtrfy K4 RGB TKL – utmärkt och stabilt tangentbord

Tangentbord i tenkeyless-format, helvit och gedigen konstruktion står på menyn när Xtrfy K4 RGB TKL besöker testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett tangentbord sponsrat av Sweclockers får alltså betyget Utmärkt?

Permalänk
Medlem

"gamla spelkonsoler som Amiga"

Vafalls, kalla Amiga för en spelkonsol? Nä nu jävlar!

(Ja, Amiga CD32 fanns, men dels var den svart och dels är det aldrig den man syftar på när man nämner Amiga.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Oooh! Jag kör med ett Xtrfy K2 RGB white just nu, fullsize. Sjuuukt nöjd med det! Bästa jag haft. Mitt Corsair Strafe MX Silent åkte ut direkt! (Även om jag älskade det!)

Blev helt kär i Xtrfy som jag haft dålig koll på tidigare.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Införskaffade ett K4 idag, precis innan testet här kom ut. Är mycket nöjd, gick från ett Corsair K55 och skillnaden är stor (liksom priset)

I mitt tycke riktigt sköna brytare och tangentbordet känns gediget. Riktigt snyggt också då det inte osar "Gaming" om det.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem

Kan ju bara hoppas att kvalitén är bättre än i deras möss.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Köpte ett retro förra veckan och är nöjd än så länge. Gick från ett Corsair K95 med 18 extra knappar till ett TKL, så ganska stor omställning och sätter händerna fel på tangentbordet hela tiden då det känns som om det borde vara väldigt mycket mer knappar till höger vänster om WASDa 😛

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Köpte ett retro förra veckan men det åkte tyvärr tillbaka till Inet idag.
Vänster ALT är förskjuten väldigt till vänster så man knappt når den med tummen, och stabilisatorerna var alldeles för hårt smorda så dom tangenterna var som sirap och tog en väldig tid på sig att komma upp igen, blev förstås lite bättre efter användning men inte tillräckligt bra, visst hade jag kunnat tvätta ren dom och smörja in dom själv med lagom mängd fett men vänster ALT störde mig allt för mycket för att kunna behålla det ändå.

I övrigt ett väldigt välbyggt och trevligt tangentbord som även hade passat mycket bra med silent switchar, det blir lite obalans när switcharna låter som vanliga röda men dom stora tangenterna är så pass dämpade att dom knappt hörs.

Permalänk

Hur pass högljutt är detta tangentbord vid nedtryckning av tangenterna?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Köpte ett retro förra veckan men det åkte tyvärr tillbaka till Inet idag.
Vänster ALT är förskjuten väldigt till vänster så man knappt når den med tummen

Skulle inte påstå att den är förskjuten "väldigt" mycket till vänster. Ganska vanligt att ha den placerad där. Har exempelvis det på min G6 V2, och har inga som helst problem med att klicka på ALT med tummen. Går t.o.m. någorlunda bekvämt att klicka på Windows knappen med tummen också, men där är det på gränsen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

När jag såg klippets titel trodde jag först att det var en katt som hade traskat över tangentbordet...

"Xtrfy K4 RGB TKL" är ungefär som "hbui a978t klhew =)&Y"

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Finfin recension! Svårt att se varför man skulle välja detta framför Anne Pro 2 som förövrigt har PBT double shot keycaps, blåtand, lysande programvara & dessutom är billigare...

Men som sagt, trevlig recension!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

...Vänster ALT är förskjuten väldigt till vänster så man knappt når den med tummen...

Jag blir nyfiken, har bara studerat bilderna i detta test och jämfört med mitt gamla Logitech UltraX som ser ut att ha vänster ALT på samma position.(X-C) Vilket känns som standardposition på ett fullsize sen urminnes tider. Vilken modell använder du nu och var befinner sig vänster ALT? C-V eller hela vägen borta vid V-B?

Spelar ytterst sällan nu för tiden men har noterat att jag nu för tiden, jämfört med för ett gäng år sen vrider tangentbordet när jag kör FPSer, delvis just för att vänster ALT är "mitt i handen". Därav min nyfikenhet på hur andra tangentbord ser ut.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Vad pratar ni om med (vänster, och den enda på svenska tangentbord) Alt? Helt standard bottom row på det där tangentbordet.

1,25U (storlek, jämfört med en vanlig tangent som är 1U.) Control. 1,25U Win/Super. 1,25U Alt. 6U Mellanslag. Sen fyra 1,25U på höger sida också. Precis som 99,99% av alla tangentbord som säljs. Tittar var Alt och Mellanslag möts på X:et.

Ibland hamnar AltGr lite mera högerut, som på ett Realforce med 1,5U Ctrl, Alt och AltGr: https://www.keyboardco.com/product-images/swedish_topre_realf... men det är typ den enda skillnaden som är någorlunda mainstream.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av N0tepad:

Finfin recension! Svårt att se varför man skulle välja detta framför Anne Pro 2 som förövrigt har PBT double shot keycaps, blåtand, lysande programvara & dessutom är billigare...

Men som sagt, trevlig recension!

Jag ser Anne Pro 2 och Xtrfy K4 som två olika kategorier inom tangentbord, just för att den förstnämnda har blåtand som medför lite fördröjningar i överföringen. Jag skulle inte vilja sitta och spela t.ex cs eller något annat mer krävande med BT-bord, men skulle funkat i vardagsrummet med HTPC:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetzz:

Jag blir nyfiken, har bara studerat bilderna i detta test och jämfört med mitt gamla Logitech UltraX som ser ut att ha vänster ALT på samma position.(X-C) Vilket känns som standardposition på ett fullsize sen urminnes tider. Vilken modell använder du nu och var befinner sig vänster ALT? C-V eller hela vägen borta vid V-B?

Spelar ytterst sällan nu för tiden men har noterat att jag nu för tiden, jämfört med för ett gäng år sen vrider tangentbordet när jag kör FPSer, delvis just för att vänster ALT är "mitt i handen". Därav min nyfikenhet på hur andra tangentbord ser ut.

Som du säger, svårt att se på bilder.
Och jag förmodar du menar att du har ALT mellan Z och X?

Det är inte förhållandet upp till nästa rad som är problemet utan förhållandet mellan WASD och ALT, på K4 är den rakt under W medans den på mitt SteelSeries Apex 7 ligger rakt under S, ligger även under S på mitt Corsair K55. I och med detta så upplever jag den ligga för långt till vänster under spel där den används mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag ser Anne Pro 2 och Xtrfy K4 som två olika kategorier inom tangentbord, just för att den förstnämnda har blåtand som medför lite fördröjningar i överföringen. Jag skulle inte vilja sitta och spela t.ex cs eller något annat mer krävande med BT-bord, men skulle funkat i vardagsrummet med HTPC:n.

Att Anne pro 2 är trådlöst är en extra gimmick som du inte alls behöver använda, det finns där när det behövs för just det. Flexibilitet.

Permalänk
Medlem

Stort minus för Xtrfy K4: ej borttagarbar/utbytbar usb-kabel.

@SLARVA: Just dom två tangentborden har ovanligt breda Ctrl (ej standard alls) - antagligen nåt de försöker få folk tro gynnar gaming. Vanligen är den precis som samma som Shift, på dina tangentbord sticker den ut över <>|. Layouten på det här tangentbordet är precis som 99,99% av alla tangentbord som säljs.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av N0tepad:

Finfin recension! Svårt att se varför man skulle välja detta framför Anne Pro 2 som förövrigt har PBT double shot keycaps, blåtand, lysande programvara & dessutom är billigare...

Men som sagt, trevlig recension!

Fast Anne Pro 2 finns väl bara i 60 procents-utförande, eller har de släppt någon ny modell på sistone?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av phedd:

Stort minus för Xtrfy K4: ej borttagarbar/utbytbar usb-kabel.

Har sett att några tycker det är en jättestor sak när kabeln inte är borttagbar, men jag har inte riktigt förstått varför. Kan du förklara?

Enligt mig så är det en till sak (kontakten) som kan gå sönder eller börja glappa, medan dom fasta har bättre hållbarhet vad jag har märkt. Samtidigt är det såklart trevligt om den går att ta bort, enklare att transportera så just borttagbar kabel är varken plus eller minus för mig.

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Jag ser Anne Pro 2 och Xtrfy K4 som två olika kategorier inom tangentbord, just för att den förstnämnda har blåtand som medför lite fördröjningar i överföringen. Jag skulle inte vilja sitta och spela t.ex cs eller något annat mer krävande med BT-bord, men skulle funkat i vardagsrummet med HTPC:n.

Märkligt att det inte verkar vanligare med tangentbord som klarar båda sakerna. Kabel i = anslut via USB och kabel ur = anslut via Bluetooth.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Stort minus för Xtrfy K4: ej borttagarbar/utbytbar usb-kabel.

@SLARVA: Just dom två tangentborden har ovanligt breda Ctrl (ej standard alls) - antagligen nåt de försöker få folk tro gynnar gaming. Vanligen är den precis som samma som Shift, på dina tangentbord sticker den ut över <>|. Layouten på det här tangentbordet är precis som 99,99% av alla tangentbord som säljs.

Ctrl är ingen knapp jag använder så jag kan inte uttala mig om det skulle gynna eller ej.
Oavsett om det är som 99.99% av alla tangentbord som säljs så är det fortfarande MIN UPPLEVELSE av tangentbordet då jag är van andra tangentbord, har inte sagt att någon av dom är rätt eller fel.

Permalänk
Medlem

Sjukt att jag för ett par dagar sedan började leta efter nytt tangentbord då jag tycker mitt Corsair K70 börjar kännas för stort pga numpaden. Söker runt lite, hittar inget till intresse då många tangentbord skriker för mycket "gamer", men så dök detta upp på Youtube. Svart eller Retro blir det minsann!

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

@Kenneth: För mig är det inte en jättestor grej. Tycker ungefär som du. Trevligt att kunna byta till en snyggare kabel. Tycker också det underlättar om man tar med sig tangentbordet... bara att använda nån kabel som redan är där man befinner sig och lämna sin snygga kabel hemma.

Men menade mest att det för tangentbordsnördar i allmänhet verkar vara en stor grej. Många andra recensioner som klagar på just det. Många på youtube som bara klagar på det och ping-ljudet.

"Många" som vill använda en sån här kabel de köpt för mer än vad det här tangentbordet kostar lol

Man får väl skilja på vad vanliga användare vill ha, vad gamers vill ha och vad "tangentbordscommunityn" vill ha.

Tycker det är jättetrevligt med något någorlunda svenskt på marknaden förutom Mionix. Hoppas de fortsätter såhär för det verkar ju helt okej.

Permalänk
Medlem

Inget tangentbord för snusare.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Numpaden är enda kriterium som saknas så hade jag köpt denna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Inget QMK stöd?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Vangen:

Numpaden är enda kriterium som saknas så hade jag köpt denna.

K4 finns i fullstort format också, men bara i svart vad jag har sett än så länge.

Permalänk
Medlem

Vad är detta? Produkten bär Sweclockers märke, men ni förtydligar inte er koppling till denna produkt.
Ska detta vara en recension? Är det reklam? Varför har denna produkten er märkning på sig? Varför skriver ni en "recension" om den?

Jag förstår inte helt vad ni håller på med, men det lämnar en dålig smak i munnen. Vad är er koppling till denna produkt?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Jag behöver volymkontrollen och handledsstödet som mitt corsairtangentbord harr.

En infällbar numpad eller något nytänkande hade varit intressant.

Men jag antar att de vill ha ett bra alternativ i just prisklassen 1000kr?