Apple avslöjar länge omtalade Iphone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om du lämnar telefonen på över helgen ska den vara inkopplad i laddare, då dras driftströmmen från laddaren och inte batteriet vilket också förlänger livstiden på batteriet trots alla myter om motsatsen.

Stämmer inte. Gör man det hela tiden så blir det precis tvärtom. Om man laddar till 100% varje gång så dödar det batteriets livstid snabbare än råka glömma den på på helgen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

jag hoppar inte ner till något under 6,5tum....not happening...helst ska det vara 7+ tum...perfekt storlek.

Håller med sitter på en 7.2 tum Mate 20 X. Otroligt nice. Kommer inte köpa mindre än 7 tum som nästa och inte heller nå 20:9 format. 19:9 eller lägre ska det va.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Stämmer inte. Gör man det hela tiden så blir det precis tvärtom. Om man laddar till 100% varje gång så dödar det batteriets livstid snabbare än råka glömma den på på helgen.

Så trött på den här gamla myten från NiMh/NiCd-batteritiden.
https://www.brainbridge.be/news/the-top-5-phone-charging-myth...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så trött på den här gamla myten från NiMh/NiCd-batteritiden.
https://www.brainbridge.be/news/the-top-5-phone-charging-myth...

Det verkar som du har en del saker att lära dig. Det är inget av det du länka som jag menar. Jag pratar om recharge cycles. Dvs om du laddar ditt batteri mellan ca 20% - 70% så kommer batteriets livslängd vara mycket bättre än om man stoppar i o laddar till 100% över natten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det verkar som du har en del saker att lära dig. Det är inget av det du länka som jag menar. Jag pratar om recharge cycles. Dvs om du laddar ditt batteri mellan ca 20% - 70% så kommer batteriets livslängd vara mycket bättre än om man stoppar i o laddar till 100% över natten.

Vi skippar personangreppen och diskuterar sakfrågan tycker jag.
En recharge behöver bara ske om det skett en discharge, om telefonen är inkopplad till laddaren laddas inte batteriet, det laddas ej heller ur eftersom telefonen drivs av ladddaren. Ett modern Lithiumbatteri håller sin laddning extremt väl och behöver ingen trickle-charge för att hållas fulladdat. Det stämmer att det inte är bra att hålla ett batteri i maximal laddning under längre perioder, det uppvägs av två saker, urladdning använder laddcykler, en urladdning sliter betydligt hårdare på batteriet, går det för långt så går inte ens batteriet att ladda upp igen. 0% och 100% som telefonen visar är inte maximal respektive minimal laddning. Det är marginaler på båda sidor, ungefär som overprovisioning på en SSD. Så här fungerar alla moderna telefoner (ok det kanske finns någon billig NiMh-driven telefon i andra marknader). Så när du försöker hålla batteriets laddning under 100% när den är på så sliter du automatiskt på batteriet eftersom telefonen drivs av batteriet och på så sätt så behöver laddcykler förbrukas. Stänger du däremot av telefonen är det en fördel ju närmare 50% laddning du är.

Artikeln jag länkade förklarar inte allt detta i detalj utan möter vanliga myter som att man inte ska ha telefonen inkopplad under natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vi skippar personangreppen och diskuterar sakfrågan tycker jag.
En recharge behöver bara ske om det skett en discharge, om telefonen är inkopplad till laddaren laddas inte batteriet, det laddas ej heller ur eftersom telefonen drivs av ladddaren. Ett modern Lithiumbatteri håller sin laddning extremt väl och behöver ingen trickle-charge för att hållas fulladdat. Det stämmer att det inte är bra att hålla ett batteri i maximal laddning under längre perioder, det uppvägs av två saker, urladdning använder laddcykler, en urladdning sliter betydligt hårdare på batteriet, går det för långt så går inte ens batteriet att ladda upp igen. 0% och 100% som telefonen visar är inte maximal respektive minimal laddning. Det är marginaler på båda sidor, ungefär som overprovisioning på en SSD. Så här fungerar alla moderna telefoner (ok det kanske finns någon billig NiMh-driven telefon i andra marknader). Så när du försöker hålla batteriets laddning under 100% när den är på så sliter du automatiskt på batteriet eftersom telefonen drivs av batteriet och på så sätt så behöver laddcykler förbrukas. Stänger du däremot av telefonen är det en fördel ju närmare 50% laddning du är.

Artikeln jag länkade förklarar inte allt detta i detalj utan möter vanliga myter som att man inte ska ha telefonen inkopplad under natten.

Om man har telefonen o låter den laddas på natten till 100% hela tiden så sliter det mycket mer på batteriet istället för att ladda till ca 70%. Det är det jag menar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Om man har telefonen o låter den laddas på natten till 100% hela tiden så sliter det mycket mer på batteriet istället för att ladda till ca 70%. Det är det jag menar.

Exakt. Har försökt förklara detta med natten för flertalet äldre i min släkt under årens lopp. Svaren blir som oftast men så har jag ju alltid gjort.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ser man på nuvarande Phone XR så har den inte ens fullhd. Vilket gör den mer eller mindre oanvändbar för lite mer professionella användare som fjärstyr det ena och andra. -Jovisst det går men omständigt, men en Samsung Galaxy S4 från 2003 utklassar och förnedrar dessa iPhones Xr.

Vilka fördelar har en telefon från 2003 när det gäller att fjärrstyra datorer?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vilka fördelar har en telefon från 2003 när det gäller att fjärrstyra datorer?

Jag skrev fel årtal. 2013 kom Galaxy S4 inte 2003.
Men väldigt många program är anpassade för fullhd, speciellt om man gör lite mer avancerat som att styra operatörsapaneler och annat.
Nå nästa iPhone SE kan inte ha så kass upplösning och problemet är då löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Exakt. Har försökt förklara detta med natten för flertalet äldre i min släkt under årens lopp. Svaren blir som oftast men så har jag ju alltid gjort.

Aa har lärt mina föräldrar iaf.
Svårare med äldre haha.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skrev fel årtal. 2013 kom Galaxy S4 inte 2003.
Men väldigt många program är anpassade för fullhd, speciellt om man gör lite mer avancerat som att styra operatörsapaneler och annat.
Nå nästa iPhone SE kan inte ha så kass upplösning och problemet är då löst.

Vad är det egentligen som kräver en fullhd upplösning? Spontant känns det väldigt otrevligt att sitta med 1920x1080 på en telefon.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Vad är det egentligen som kräver en fullhd upplösning? Spontant känns det väldigt otrevligt att sitta med 1920x1080 på en telefon.

Det är få mobiler idag som har 1920x1080 upplösning utan de brukar ha högre än så. De bättre iPhones har 2436 x 1125 upplösning. Så jag vet inte vad du menar att det känns otrevligt med den upplösningen.
Men många gränssnitt idag är anpassade för fullhd och jag har hela tiden pratat om tekniska användare som fjärrstyr det ena och andra. Det är bara kolla på vilken operatölrspanel som helst inom industri, fastighet etc. Vill man fjärrstyra dessa från mobilen så bör ens mobil ha minst fullhd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vad är det egentligen som kräver en fullhd upplösning? Spontant känns det väldigt otrevligt att sitta med 1920x1080 på en telefon.

Onödigt möjligen, om skärmen är liten men otrevligt? Hur då?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har för mig jag läst något svar från sweclockers för några år sedan om just detta. Fanns någon tanke bakom men jag minns inte vad den var.
I vilket fall så skriver de inte alltid som företaget vill. Tror inte jag sett de skriva nVIDIA GEFORCE någon gång ex.

Är de konsekventa då? Skriver de i7 eller I7?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Varför skriver de 3DMark och inte 3Dmark då? Och då är ju I7 det "rätta" sättet att skriva i7?

De är totalt inkonsekventa (som de flesta tidningar och sajter, Swec är inte ensamma om det) isf!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

För stor. Min iphone SE får hålla några år som musikmobil till tills det släpps en liten Android vilket kanske aldrig blir av då de bara blir större och större. Min OP6 är på gränsen.

Vad är en "musikmobil" (var inte riktigt med på den)???

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Makes no sense eftersom SweClockers själva skriver SweClockers och inte Sweclockers.

Ojdå.

Jo, det verkar ju vara lite hur som helst med konsekvensen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

mmmm Blir det en "upgrade" från iphone 8 till ny iphone SE?

Tror detta kan bli perfekt uppgradering för mig!

Är jättenöjd med min iP8, men skulle gärna ha en med lite snabbare CPU och mer lagringsutrymme (har endast 64Gb idag, och det är alldeles för lite).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är de konsekventa då? Skriver de i7 eller I7?

Det får du undersöka själv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är en "musikmobil" (var inte riktigt med på den)???

En liten mobil man hart med sig på tex en löprunda och med man kan spelar Spotify, Apple Music mm. Svårt att hitta en liten mobil med den funktionen. Bl.a KaiOS(fd Firefox mobil OS) har inte detta, annars vore problemet löst för runt en tusenlapp.

Ok, kan köra Spotify i klockan men att inte ha med sig mobilen i terrängen känns lite osäkert men gick det förr i tiden så ska det gå även nu.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Snacket går att den ska presenteras imorrn.

Sitter själv på en iphone 7, så SE:n lockar extremt mycket.
Blir en likadan telefon fast med uppgraderad hårdvara.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ