Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu är det mer än 10 år sen jag flyttade från Stockholm, men min minnesbild av trafiken kring helgdagar som skärtorsdag är köer härifrån till evigheten. Tror knappast det blivit bättre nu, så nästan 20% ner låter ju jäkligt bra.

jag åkte stockholm-södertälje ca 17:30 torsdags och det var var rätt glest - inte ens i nivå som en vardags kväll i trafiktäthet - om man jämför med tidigare år skärtorsdag vid denna tid och stillastående 'parkering' i 3 mil så var det i stort sett 'öde'

är man i innerstaden så är det också öde under veckorna och det är kanske 5 ätande (i lyskläder) mitt under lunch i kungshallen - normalt är det smockat med folk... samma sak med sergelstorg - personalen i brist på sysselsättning går och torka på borden hos burger king där och det är kanske 1 ätande...

det här med att jobba hemma och social distansering har åtlytts väldigt väl (till katastrof för näringslivet i innerstaden) även om det såklart finns undantag även här och vid väldigt specifika vattenhål med folk som inte bryr sig så mycket om värdslinga ting då sprit i olika former alltid kommer i första rummet för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Sverige har dock fortfarande fler dödsfall per capita än USA, vilket så klart kan bero på att vi är tidigare än USA i utvecklingen. Men, att säga att situationen i USA är mycket mer allvarlig än i Sverige är att ta i, tycker jag. Eller vad baserar man det på?

Baserar det bland annat på detta men kanske återkommer med ett utförligare svar senare.
https://edition.cnn.com/interactive/2020/health/coronavirus-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Baserar det bland annat på detta men kanske återkommer med ett utförligare svar senare.
https://edition.cnn.com/interactive/2020/health/coronavirus-u...

Vi har dock fortfarande fler nya dödsfall per capita än USA:

Man har så klart eftersläpningar i rapportering, men det har alla länder. Så just nu är det nog svårt att hävda att antal nya rapporterade dödsfall är högre i USA än i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Så mycket skitsnack om Sverige nu från en del andra länder inklusive från USA. Tex Trump försöker ta billiga politiska poänger då och då om Sverige trots att situationen är ca 5 ggr värre i USA, uttrycket "att kasta sten i glashus" är en kraftig underdrift i detta fall.
https://www.expressen.se/nyheter/trumps-pik-mot-sverige-vi-ha...

Situationen är ju defacto värre i Sverige än i USA.
Enligt --> https://www.worldometers.info/coronavirus/ så har vi 86 döda / 1 miljon innevånare medan USA enbart har 57döda / 1 miljon innevånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Vi har dock fortfarande fler nya dödsfall per capita än USA:
https://i.imgur.com/sfAHirS.png

Man har så klart eftersläpningar i rapportering, men det har alla länder. Så just nu är det nog svårt att hävda att antal nya rapporterade dödsfall är högre i USA än i Sverige.

USA kommer att gå om Sverige inom två veckor.

USA, UK och Frankrike har tydligt högre takt än de Nordiska länderna.

Sverige, Finland, Danmark och Norge har ungefär samma utveckling.

Italien och Nederländerna har kommit längst, och där avtar ökningens takt nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Vi har dock fortfarande fler nya dödsfall per capita än USA:
https://i.imgur.com/sfAHirS.png

Man har så klart eftersläpningar i rapportering, men det har alla länder. Så just nu är det nog svårt att hävda att antal nya rapporterade dödsfall är högre i USA än i Sverige.

Blir det verkligen korrekt med per capita statistisk i det här sammanhanget, att jämföra Sverige (per capita) mot länder med helt enorma befolkningar som tex USA, Indien och Kina? Jag tvivlar starkt på det själv även om jag märker att en överväldigande majoritet här på forumet prioriterar per capita statistik.

Hur mycket vikt ska vi lägga på tex per capita statistik från tex San Marino, Andorra, Monaco och Färöarna (listan går att göra längre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

USA kommer att gå om Sverige inom två veckor.

USA, UK och Frankrike har tydligt högre takt än de Nordiska länderna.

Sverige, Finland, Danmark och Norge har ungefär samma utveckling.

Italien och Nederländerna har kommit längst, och där avtar ökningens takt nu.

https://i.imgur.com/jZhqBCT.png

Vi får väl se. Det skulle inte förvåna mig om USA går förbi Sverige. Dock har USA legat på runt 2k dödsfall de senaste 4 dagarna, så hur kurvan utvecklas framöver är så klart väldigt oklart.

Permalänk
Avstängd

FHM tryckte ju igår på att åtgärderna ser ut att fungera, eller som Trump uttryckte att svenskar är mycket disciplinerade

Man gjorde en sammanställd visning över andra säsongsvirus och vi måste varit duktiga.
Statistiken visar då den vanliga influensan, vinterkräksjuka samt RS-virus.

Källa:
https://www.svtplay.se/video/26321442/nyheter-direkt/folkhals...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

FHM tryckte ju igår på att åtgärderna ser ut att fungera, eller som Trump uttryckte att svenskar är mycket disciplinerade

Man gjorde en sammaställd visning över andra säsongsvirus och vi måste varit duktiga.
Statistiken visar då den vanliga influensan, vinterkräksjuka samt RS-virus.

https://i.imgur.com/MYBqt4u.png

Källa:
https://www.svtplay.se/video/26321442/nyheter-direkt/folkhals...

Ja, det är goda indikationer att man har fått ner andra luftvägsvirus. Dock är ju inte covid-19 samma sak som de andra virus, annars hade vi ju inte gjort de åtgärder som vi gör. Dvs, det är för mig något oklart hur väl nergången i influensa säger något om nergången i covid-19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Blir det verkligen korrekt med per capita statistisk i det här sammanhanget, att jämföra Sverige mot länder med helt enorma befolkningar som tex USA, Indien och Kina? Jag tvivlar starkt på det själv även om jag märker att en överväldigande majoritet här på forumet prioriterar per capita statistik.

Hur mycket vikt ska vi lägga på tex per capita statistik från tex San Marino, Andorra, Monaco och Färöarna (listan går att göra längre).

Hur skulle du se på statistik där man jämför hela Europa mot hela Nordamerika?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Man har så klart eftersläpningar i rapportering, men det har alla länder. Så just nu är det nog svårt att hävda att antal nya rapporterade dödsfall är högre i USA än i Sverige.

Jag tror datat är för dåligt både från Sverige (testar enbart vissa kategorier) och USA (testar för lite överlag) för att dra några bra slutsatser mellan länderna. En kompis till mig arbetar på ett sjukhus i Los Angeles. Dom har inte rapporterat en enda Covid-19 patient, men så har dom heller inte testat en enda patient eftersom dom ännu inte har några tester.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Blir det verkligen korrekt med per capita statistisk i det här sammanhanget, att jämföra Sverige mot länder med helt enorma befolkningar som tex USA, Indien och Kina? Jag tvivlar starkt på det själv även om jag märker att en överväldigande majoritet här på forumet prioriterar per capita statistik.

Hur mycket vikt ska vi lägga på tex per capita statistik från tex San Marino, Andorra, Monaco och Färöarna (listan går att göra längre).

Det är nog bättre att jämföra per capita med USA än att använda absoluta tal. Antalet sjukhusbäddar osv är ju trots all relativt befolkningen. Dessutom sätts nog åtgärderna in relativt hur stor del andel av befolkningen som är smittad, snarare än att använda absoluta tal. Jag lägger ingen stor vikt i länder med väldigt liten befolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tror datat är för dåligt både från Sverige (testar enbart vissa kategorier) och USA (testar för lite överlag) för att dra några bra slutsatser mellan länderna. En kompis till mig arbetar på ett sjukhus i Los Angeles. Dom har inte rapporterat en enda Covid-19 patient, men så har dom heller inte testat en enda patient eftersom dom ännu inte har några tester.

Nu är ju det dödsfall som vi pratar om. Det finns så klart problem med rapportering av dödsfall också, men det verkar ändå vara mer pålitligt än rapporterade fall. Det finns en artikel i Nature som problematiserar rapporterade dödsfall, men detta har ju redan kommenteras i tråden flera gånger.

Permalänk
Medlem

Vad det gäller mörkertal så skulle jag inte bli förvånad om mörkertalet i USA är större än i Sverige och då även för antal döda. Dels förnekade ju Trump att Covid-19 var ett problem fram tills för typ två veckor sen och dels så gick det ju rykten om att det var igång betydligt tidigare bland fattigare delar av befolkningen som i princip stod utan sjukvård.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Sverige har dock fortfarande fler dödsfall per capita än USA, vilket så klart kan bero på att vi är tidigare än USA i utvecklingen. Men, att säga att situationen i USA är mycket mer allvarlig än i Sverige är att ta i, tycker jag. Eller vad baserar man det på?

Skrivet av anon76929:

Situationen är ju defacto värre i Sverige än i USA.
Enligt --> https://www.worldometers.info/coronavirus/ så har vi 86 döda / 1 miljon innevånare medan USA enbart har 57döda / 1 miljon innevånare.

Det beror på vad man menar med "värre" - antal döda totalt sett, antal bekräftade smittade, per kapita osv. Eftersom smittan slår så otroligt heterogent tycker jag det är missvisande att försöka dra ett helt land som USA över en kam. Istället får man titta på hur det gått där smittan hunnit som längst, i det här fallet New York för USA och Stockholm för Sverige. Och där kan man se tydliga skillnader att medan vården i Stockholm kunnat hantera de ökade inflödena har det varit panikscener i New York. De har också tagit till mycket starkare åtgärder, så förhoppningsvis kan de kyla ned situationen snart. Tyvärr är det ju som bekant några veckor mellan att åtgärder tas och att de visar effekt.

Skrivet av Hurtigbullen:

Vad det gäller mörkertal så skulle jag inte bli förvånad om mörkertalet i USA är större än i Sverige och då även för antal döda.

Det också. Vi står i början av epidemin och USA startade betydligt senare än Sverige. De kommer garanterat köra om oss med råge, tyvärr. USA har visserligen imponerande muskler när de vaknar över att få viktiga saker gjorda, men med en sådan ledning i Vita huset och många taffliga delstatsguvernörer ser det tyvärr inte så ljust ut. Sen finns det tack vare delstaternas stora mått av självbestämmanden säkert regioner som kommer klara sig betydligt bättre eftersom de haft en bättre insikt om problemen och vad som behöver göras än presidenten.

Skrivet av kanskedet:

Ja, det är goda indikationer att man har fått ner andra luftvägsvirus. Dock är ju inte covid-19 samma sak som de andra virus, annars hade vi ju inte gjort de åtgärder som vi gör. Dvs, det är för mig något oklart hur väl nergången i influensa säger något om nergången i covid-19.

En tydlig skillnad är att covid-19 är mer smittsam, men att de andra smittsamma sjukdomarna i princip försvunnit väldigt snabbt tyder ju ändå på att åtgärderna fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Hur skulle du se på statistik där man jämför hela Europa mot hela Nordamerika?

Det finns ett till mer närliggande land och det är Belgien, av någon anledning så har de just nu 3019 rapporterade avlidna.

De har liknande folkmängd som Sverige men betydligt fler avlidna.

Det skulle vara intressant med varför det är så?

Källa:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Det finns ett till mer närliggande land och det är Belgien, av någon anledning så har de just nu 3019 rapporterade avlidna.

De har liknande folkmängd som Sverige men betydligt fler avlidna.

Det skulle vara intressant med varför det är så?

Källa:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

+ att Belgien verkar ha och haft tuffare restriktioner än Sverige. Märkligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

+ att Belgien verkar ha och haft tuffare restriktioner än Sverige. Märkligt.

Hela Belgiens befolkningstäthet går att jämföra med Stockholms Län.

Edit: 370 mot 360 invånare/kvadratkilometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

+ att Belgien verkar ha och haft tuffare restriktioner än Sverige. Märkligt.

Dom hjälper ju nästan endast i början av en epidemi. De åtgärder man ser runt om i världen är ju i de flesta fall för att politiker ska framstå som handlingskraftiga.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Fast den där statistiken bygger väl enbart på där användaren aktiverat och använder Googles platshistorik?

Det spelar väl ingen större roll? Om det så bara skulle vara 10-15% av alla som har det aktiverat så ser man ju antagligen samma trend.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Dom hjälper ju nästan endast i början av en epidemi. De åtgärder man ser runt om i världen är ju i de flesta fall för att politiker ska framstå som handlingskraftiga.

Nej, det är för att inte överbelasta sjukhusen, jämför vi länder är det Taiwan och Sydkorea som klarat sig bäst, där var dom beredd och införde strikta kontroller från första dagen Kina uttalade sig om viruset då det vet att om de erkänner det så är det värre än de säger!

Italien skulle ha kollapsat om de inte införde karantän...att tro annat är helt enkelt fel. Finland fick första fallet mellan 23-28 Januari, Sverige fick första 24 januari. Hur ser läget ut mellan de två? Finland 48 döda, Sverige 870.

Så i enkelhet är karantä-åtgärder som i Finland (Där man får röra sig fritt förutom från och till Huvudstaden) genom stängning av skolor,gym,resturanger och barer effektivt. Runt 95% effektivt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja men det spelar väl ingen större roll? Om det så bara skulle vara 10-15% av alla som har det aktiverat så ser man ju antagligen samma trend.

Sant, det krävs inga större stickprov. Allmänheten är väldigt förutsägbar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nej, det är för att inte överbelasta sjukhusen, jämför vi länder är det Taiwan och Sydkorea som klarat sig bäst, där var dom beredd och införde strikta kontroller från första dagen Kina uttalade sig om viruset då det vet att om de erkänner det så är det värre än de säger!

Italien skulle ha kollapsat om de inte införde karantän...att tro annat är helt enkelt fel.

Italien har "kollapsat" så långt det här viruset klarar av. Orsaken att det blev som det blev där och Spanien beror sannolikt på fotboll och Champions League.

Asien hade en annan förutsättning, och satsade tidigare pga närheten till Kina.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Proffsmoddare

Är det inte bättre att bara göra som Kina och ge siffrorna lite "massage"? Då hade vi i varje fall sluppit penismätningen som alla politiker och hobbyepidemiologer håller på med.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det spelar väl ingen större roll? Om det så bara skulle vara 10-15% av alla som har det aktiverat så ser man ju antagligen samma trend.

Jag tror det spelar stor roll. Men om man visste hur många statistiken bygger på hade det varit enklare att svara på, nu hänvisas endast till att det är Googles platshistorik som används till grund.

Just platshistoriken är något man måste aktivera själv (av som standard) och jag tror att det är så pass liten del som har aktiverat det att statistiken blir missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Är det inte bättre att bara göra som Kina och ge siffrorna lite "massage"? Då hade vi i varje fall sluppit penismätningen som alla politiker och hobbyepidemiologer håller på med.

Ja, varför inte börja samarbeta som en enad värld, helt bisarrt med den här "skräck tävlingen" och sifferleken som media världen över driver på. Nu förlöjligar sig omvärlden över oss pga vår "Viking strategi", really, f**k y*u all blir mitt svar, sluta skyll på varandra för att försöka sätta sig själv i bättre dager, samarbeta istället över landsgränserna och bekämpa Corona tillsammans. Svaga ledare gör mig illamående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finland fick första fallet mellan 23-28 Januari, Sverige fick första 24 januari. Hur ser läget ut mellan de två? Finland 48 döda, Sverige 870.

Så i enkelhet är karantä-åtgärder som i Finland (Där man får röra sig fritt förutom från och till Huvudstaden) genom stängning av skolor,gym,resturanger och barer effektivt. Runt 95% effektivt

Finland fick inte heller en lika stor anstormning av återvändande skidåkare från alperna. Vi hade också en hel del invandrare från Iran som besökt släkten.

Finlands åtgärder kom dessutom ganska sent, märkligt nog, men räckte för att fördröja tack och lov. Fast numera ser ju Finlands tillväxt ut som de andra nordiska ländernas. Virus skiter i karantänen som infördes. Det är ju bara en två veckors fördröjning.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Är det inte bättre att bara göra som Kina och ge siffrorna lite "massage"? Då hade vi i varje fall sluppit penismätningen som alla politiker och hobbyepidemiologer håller på med.

Jag vet inte om det är penismätning att tävla i minst antal/andel dödsfall...

Jag tycker det är jättebra att många är intresserade av utvecklingen och vill jämföra Sverige med andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Finland fick inte heller en lika stor anstormning av återvändande skidåkare från alperna. Vi hade också en hel del invandrare från Iran som besökt släkten.

Finlands åtgärder kom dessutom ganska sent, märkligt nog, men räckte för att fördröja tack och lov. Fast numera ser ju Finlands tillväxt ut som de andra nordiska ländernas. Virus skiter i karantänen som infördes. Det är ju bara en två veckors fördröjning.

Samt att jag inte tror att de nordiska länderna rapporterar på samma grunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Nu är ju det dödsfall som vi pratar om. Det finns så klart problem med rapportering av dödsfall också, men det verkar ändå vara mer pålitligt än rapporterade fall. Det finns en artikel i Nature som problematiserar rapporterade dödsfall, men detta har ju redan kommenteras i tråden flera gånger.

Ja, det är ju det jag menar. Dom som dör på hans sjukhus får andra dödsorsaker eftersom dom inte kan fastställa Covid-19. Samma sak verkar ju hända med dom som dör hemma eller i äldrevården i Sverige i viss utsträckning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata