Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Samtliga var nog på väg hem från jobbet bara + den vanliga yrkestrafiken.

Nu är det mer än 10 år sen jag flyttade från Stockholm, men min minnesbild av trafiken kring helgdagar som skärtorsdag är köer härifrån till evigheten. Tror knappast det blivit bättre nu, så nästan 20% ner låter ju jäkligt bra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu är det mer än 10 år sen jag flyttade från Stockholm, men min minnesbild av trafiken kring helgdagar som skärtorsdag är köer härifrån till evigheten. Tror knappast det blivit bättre nu, så nästan 20% ner låter ju jäkligt bra.

Ja, det är galet, från Märsta till Södertälje är det trafikköer ibland kring storhelger.

När jag bodde i Malmö så är väl en hyfsat jämförelse E6 mellan Malmö - Helsingborg, som kunde köa upp rejält ibland.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

18% mindre än en vanlig torsdag är fortfarande mycket folk i omlopp.

Även om det är en vanlig helg eller liknande så lägger sig inte folk ner och dör utan självklart så finns det även trafik inne i Stockholm vid sådana tillfällen. Det som det har tryckts på lite extra är att folk inte ska lämna Stockholm men vad jag vet så har det inte kommit extra rekommendationer att man inte kan åka till ett grönområde i någon annan del av Stockholm t.ex än där man bor om man har lite tid över på en helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

20% ner var jämfört med en normal torsdag. Jämfört med påskhelgen 2019 var trafiken ner 80-90%.

Och det märktes TYDLIGT när jag rullade hem. Normal skärtorsdag kan ta 2h att ta sig 32km. Igår tog det ca 30min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

På en röd dag? börjar likna pravda det här.

Kan du tänka dig. Ja, det finns faktiskt folk som jobbar även på röda dagar. När jag jobbade inom industrin så var det mer regel än undantag att vi behövde gå in och jobba en eller två dagar på påsk. Fabriken var normalt sett igång mån-fre 24h och 12h på lördag och söndag. Produktionen låg alltså bara nere 24 h på en vecka. Och att då stänga ned helt i 4x24h ä rätt svårt att hämta hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Lugna ner dig lite, du hugger på allt nu. Skärtorsdag är inte röd dag (källa: Lag (1989:253) om allmänna helgdagar).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

20% ner var jämfört med en normal torsdag. Jämfört med påskhelgen 2019 var trafiken ner 80-90%.

Och det märktes TYDLIGT när jag rullade hem. Normal skärtorsdag kan ta 2h att ta sig 32km. Igår tog det ca 30min.

Jo det var det jag menade. 20% ner mot normal torsdag på en dag där det borde varit typ tokmycket mer än en normal torsdag är ju bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Lugna ner dig lite, du hugger på allt nu. Skärtorsdag är inte röd dag (källa: Lag (1989:253) om allmänna helgdagar).

Jag som trodde att Dredd varit ute och inspekterat trafiken idag så är det om igår som han har hängt upp sig på. Facepalm på mig som missade att han talade om skärtorsdag som som sagt var inte ens är en helgdag eller röd dag utan bara en afton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jo det var det jag menade. 20% ner mot normal torsdag på en dag där det borde varit typ tokmycket mer än en normal torsdag är ju bra.

Särskilt som en del extra trafik säkert kommer från de som normalt använder kollektivtrafik.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag fimpade ett gäng one-liners och inlägg innehållande text eller videos som inte bidrog till trådens diskussion överhuvudtaget.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är en del fokus här på hur dåligt svenskar håller sig till FHMs rekommendationer. Vi håller inte avstånd i affären, vi trängs på bussar och uteserveringar i Stockholm, vi reser kors och tvärs över landet i för hög utsträckning. Men något jag tycker man kan uppmärksamma är hur effektivt de åtgärder som tagits ändå fungerat. För covid-19 är det kanske knepigt att följa det i detalj eftersom det är en ny sjukdom med eftersläpningar i sjukdomsbild, dödlighet och inrapporteringar, samt att vi inte riktigt vet hur det skulle utvecklat sig utan åtgärder.

Men för andra sjukdomar, som säsongsinfluensan och vinterkräksjukan så har vi mycket lång erfarenhet av hur de beter sig, och där har man ju sett att båda sjukdomar direkt tvärnitat jämfört med tidigare år och influensasäsongen avslutats 6 veckor tidigare [PDF] än normalt. Och detta utan att stänga grund- och förskolor, som är viktiga spridare av influensa och vinterkräksjuka, men inte tros vara det för covid-19.

Så även om följsamheten till FHMs råd inte alltid varit idealt, så verkar det som att strategin i det stora hela fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är en del fokus här på hur dåligt svenskar håller sig till FHMs rekommendationer. Vi håller inte avstånd i affären, vi trängs på bussar och uteserveringar i Stockholm, vi reser kors och tvärs över landet i för hög utsträckning. Men något jag tycker man kan uppmärksamma är hur effektivt de åtgärder som tagits ändå fungerat. För covid-19 är det kanske knepigt att följa det i detalj eftersom det är en ny sjukdom med eftersläpningar i sjukdomsbild, dödlighet och inrapporteringar, samt att vi inte riktigt vet hur det skulle utvecklat sig utan åtgärder.

Men för andra sjukdomar, som säsongsinfluensan och vinterkräksjukan så har vi mycket lång erfarenhet av hur de beter sig, och där har man ju sett att båda sjukdomar direkt tvärnitat jämfört med tidigare år och influensasäsongen avslutats 6 veckor tidigare [PDF] än normalt. Och detta utan att stänga grund- och förskolor, som är viktiga spridare av influensa och vinterkräksjuka, men inte tros vara det för covid-19.

Så även om följsamheten till FHMs råd inte alltid varit idealt, så verkar det som att strategin i det stora hela fungerar.

Bra att du tog upp det. Jag såg nyheten för någon dag sen (var det väl, min tidsuppfattning har blivit helt skev av att gå hemma) och tänkte ta upp den, men glömde helt av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

-18% låter tyvärr inte som så mycket imo, hade det varit upp mot -50, 60 70, 80% så skulle jag hålla med.

Just statistik kring det här kan man ju hitta här:

https://www.google.com/covid19/mobility/

Restauranger, kafféer, köpcentrum etc: Sverige -25%, Italien -95%
Publika transporter: Sverige -37%, Italien -86%
Arbetsplatser: Sverige: -18%, Italien: -62%

Man ser ganska uppenbart att det skiljer sig ganska mycket mellan dessa två länder. Det är detta som kommer driva spridningstakten de följande veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det står inte någonting öht om Stockholmare i den artikeln.

Så vänligen lägg ner tramset om att det alltid är Stockholmare som sprider runt, så onödigt och larvigt.

En orsak till att just Stockholmare så ofta "pekas ut" som resande vid högtider är att bara ca hälften av stockholmarna är födda i Stockholm. Många är födda i andra delar av Sverige (eller världen). Exempelvis 60 000 Stockholmare är födda i Västra Götaland, och 40 000 i Skåne. Det är väldigt vanligt att stockholmare vid högtider åker "hem" till släkten, och då i större numerär än vad folk i Trollhättan, Gnesta, Örebro, etc, gör. Nu tycks det ha minskat i år. Gällande Orust, som pekats ut i media, så gissar jag att det i huvudsak är Göteborgare som åkt dit.

Skrivet av makatech:

Frågan är hur länge den här situationen kommer vara, hur länge vågar man ha världen i ett (delvis) power off läge?

Situation är så otroligt overklig, konstigt att man någonsin skulle få uppleva något liknande. Med tanke på hur relativt milda restriktionerna ändå är här i Sverige så måste det upplevas ännu mera udda i många andra länder.

Det är ju inte direkt så att ekonomin i Sverige får en stor kick av att våra restriktioner inte är lika hårda som i många andra länder. Sverige är ett litet land otroligt beroende av de större länderna och av världsekonomin.

Som du är inne på, är man beroende av export/import är man beroende av andra länder. Och service/rese-branschen är ju beroende av att folk känner sig trygga att inte bli smittade, eller smitta ner sina föräldrar, så även om man "öppnar upp" kommer ju ändå många branscher att vara åt helvete ett tag. Det viktigaste är att värna branscher som inte kan "starta upp" snabbt efter att de väl avvecklats. Om Scania och Volvo lägger ner så lär vi liksom inte få sådana industrier tillbaks i första taget, om däremot Pelles Korvkiosk går i kaputten, ja, det är ju trist för Pelle, men samhället i övrigt kanske klarar sig när Kalles Korv och Spel snabbt öppnar efter krisen.

Men det jag skulle komma till är att det inte bara handlar om vad "man vågar" göra - vad GÅR ens att göra? Så länge Corona uppfattas som utom kontroll kommer mycket att vara starkt begränsat, antingen via regler eller beteenden. På sikt vänjer vi oss förmodligen vid eventuella dödstal (om vi inte får vaccin eller immunitet), som vi i andra tider eller länder gjort, men det är inget som kan hastas fram. Att öppna upp, och få en stark backlash, kan skapa ännu mer haveri.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kina köpte upp allt som fanns i väst och stoppade all export.
Kina köpte 2 miljarder skyddsmasker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vet inte hur det är där du bor, men i Stockholm jobbar vi även skärtorsdag. Halvdag för vissa, men ändå en arbetsdag.

Du väljer verkligen att konstant försöka göra det värsta av situationen och se alla nyheter som dåliga. Hur många domedagsinlägg har du i tråden vid det här laget? Hoppas du öppnar ögonen snart och ser verkligheten. Börja med att stänga alla flashback-flikar i browsern så kan jag lova dig att livet får en vändning till det bättre ganska fort.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Man ser ganska uppenbart att det skiljer sig ganska mycket mellan dessa två länder. Det är detta som kommer driva spridningstakten de följande veckorna.

Det var -18% jämfört med en vanlig torsdag. I realiteten typ 90% ner mot skärtorsdagen förra året. Det du länkar till handlar om nånting helt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bor i Botkyrka några kilometer ifrån E4:an som går söderut och när jag cyklade förbi vid 17.00 tiden igår eftermiddag så såg det ut som en vanlig vardag.

Normalt så brukar trafiken bara krypa fram på E4:an söderut på skärtorsdagen från förmiddagen till kvällen.

Det brukar inte bara vara på E4:an som trafiken står stilla här på skärtorsdagen utan även på andra vägar som går parallellt med E4:an söderut som folk tar för att de tror att det ska gå snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Du skulle bara veta hur många som arbetar med elände skojar om det. Ett sätt att hantera situationen. Det är inte nyttigt att gå och tänka på allt elände som kan hända. Var dag har sin tid.

Matteus 6:34
Gör eder alltså icke bekymmer för morgondagen, ty morgondagen skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga

Jo, och de arbetar med det. Jag ser inte några på stranden aktivt arbeta med att förebygga smittspridningen utan snarare påskynda den. Jag har själv druckit Coronaöl under pågående pandemin och då inte på ett smittspridande vis.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ok. Du behöver lära dig läsa kalendern.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Så mycket skitsnack om Sverige nu från en del andra länder inklusive från USA. Tex Trump försöker ta billiga politiska poänger då och då om Sverige trots att situationen är ca 5 ggr värre i USA, uttrycket "att kasta sten i glashus" är en kraftig underdrift i detta fall.
https://www.expressen.se/nyheter/trumps-pik-mot-sverige-vi-ha...

* Sverige har ex antal restriktioner också om än inte riktigt lika hårda/strikta som i många andra länder. Allt förbannat dravel om att det är fritt här och att vi inte har restriktioner är provocerande skitsnack.

* Om man inte vill ha hela samhällen nedstängda under oerhört lång är vår linje den vettigaste och mest sansade. Hur i helvete ska det gå i övriga länder när de till slut börjar släppa på restriktionerna och folk kommer ut från deras iden utan tillgängligt vaccin eller planerar de nedstängningar >1 år? Ska vi låta Corona totalt krossa en majoritet av alla företag samt arbetstillfällen??? Bättre att bekämpa Corona istället för att totalt ge upp allt många generationer byggt upp. Att orsaka arbetslöshet, ekonomisk depression, fattigdom och i många länder misär.

* Samtidigt är Sveriges modell ingen universell generell modell som fungerar överallt men det borde vilken idiot som helst fatta. Det är annorlunda i väldigt tätbefolkade städer samt i städer med sämre hälsosituation än i Sverige. Självklart är folkhälsan sämre i länder som inte har fri sjukvård. Sist men inte minst är det relativt ovanligt i Sverige att unga och gamla delar boende, något som är betydligt vanligare i många andra länder.

Men ja, vi har stora problem här också. Vi lyckades inte skydda de äldre, en massa ålderdomshem har fått in skiten.

Tyvärr är rekommendationer för vagt för att många människor ska lyda vilket kommer bli extremt tydligt nu under vårsolens Sverige.

Dålig information i flera fattiga tätbefolkade invandrarförorter.

Slutligen vill jag att alla stora länder samt internationella organ/förbund och allt vad det heter nu börjar sätta krav på samt tar i med hårdhandskarna mot Kina och övriga länder med wet markets. Ja, det är synd om Kina men det går ej blunda för faktumet att otroligt många influensor kommit från Kina de sista ca 130 åren. Restriktionerna/reglerna kring wet markets behöver självklart stramas åt något extremt. Omvärlden måste omedelbart sluta med att vända andra kinden till.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Så mycket skitsnack om Sverige nu får en del andra länder inklusive från USA. Tex Trump försöker ta billiga politiska poänger då och då om Sverige trots att situationen är ca 5 ggr värre i USA.
https://www.expressen.se/nyheter/trumps-pik-mot-sverige-vi-ha...

Visst, han sa att Sverige lider, och det gör vi ju precis som många andra länder. Men sedan sa han också att Sverige är ett mycket disciplinerat land och dom har gjort på sitt sätt (underförstått att USA inte är lika disciplinerat och att det inte hade funkat där).

Så det är inte riktigt så illa som media försöker clickbaita oss till.

Jag frågade ett par kompisar i USA vad dom tycker om hans senaste presskonferens. Dom bara garvar åt det han säger, dom skäms att ha en sådan ledare. Synd bara att inte alla resonerar som dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Visst, han sa att Sverige lider, och det gör vi ju precis som många andra länder. Men sedan sa han också att Sverige är ett mycket disciplinerat land och dom har gjort på sitt sätt (underförstått att USA inte är lika disciplinerat och att det inte hade funkat där).

Så det är inte riktigt så illa som media försöker clickbaita oss till.

Jag frågade ett par kompisar i USA vad dom tycker om hans senaste presskonferens. Dom bara garvar åt det han säger, dom skäms att ha en sådan ledare. Synd bara att inte alla resonerar som dom.

Jag är en USA vän av flera olika orsaker, första och andra världskrigen de kanske två starkaste, jag har varit i USA ganska många ggr. Har släktforskat också och har tusentals släktingar där (en majoritet dock långväga) men jag pallar inte med Trump. Han har några ljusa enstaka fragment, tex att han verkligen gjort allt i sin makt för att hosta igång ekonomin samt skapa jobb men det mesta i övrigt och hur han otroligt fördomsfullt resonerar om tex Mexiko, jag pallar det inte, sjukt provocerande person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Visst, han sa att Sverige lider, och det gör vi ju precis som många andra länder. .

Gubben står och pratar om att Sverige lider medan situationen är så otroligt mycket allvarligare i USA, går överhuvudtaget ej att jämföra. Förstår inte ens varför han ens pratar om/nämner ett litet land som Sverige när han har så exceptionellt mycket annat att fokusera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Förstår inte ens varför han ens pratar om ett litet land som Sverige när han harxså exceptionellt mycket annat att fokusera på

Han gör allt han kan för att få bort blickarna från sig själv och sitt eget land som lider enormt. Sen ska man komma ihåg att denna gång svarade han på en fråga från en journalist som frågade i stil med "vad tycker du man ska säga till ledare som inte tar så allvarligt på Corona och vars länder inte praktiserar social distansering?" Istället för att lyfta Bolsonaro och andra galningar som mer eller mindre förnekar Corona så pekar han då på Sverige på en liten halvmiss. Jag tror han gör det eftersom han själv "förnekade" Corona i början och är rädd för en backlash. Mot slutet av svaret skärper han till sig något och menar på att Sverige har andra förutsättningar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det kanske skall startas en ny tråd där folk som inte gillar Trump kan sitta och gulla ihop.
Här skulle det väl handla om Covid-19

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det kanske skall startas en ny tråd där folk som inte gillar Trump kan sitta och gulla ihop.

Så när presidenten i ett av världens största länder pekar på Sverige och kommenterar hur vi skiljer oss i hanteringen av SARS-CoV-2, platsar det inte i tråden om SARS-CoV-2?

Ok.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Va? Det är väl självklart att coronarelaterad politik är del av den här tråden.

Permalänk
Medlem

Sverige har dock fortfarande fler dödsfall per capita än USA, vilket så klart kan bero på att vi är tidigare än USA i utvecklingen. Men, att säga att situationen i USA är mycket mer allvarlig än i Sverige är att ta i, tycker jag. Eller vad baserar man det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Fast den där statistiken bygger väl enbart på där användaren aktiverat och använder Googles platshistorik?