Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En tydlig skillnad är att covid-19 är mer smittsam, men att de andra smittsamma sjukdomarna i princip försvunnit väldigt snabbt tyder ju ändå på att åtgärderna fungerar.

Det enda vi kan säga med säkerhet med den statistiken är att åtgärderna har effekt på de sjukdomar som vi har haft sedan tidigare. Det är för mig oklart hur det översätts till covid-19.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen fruktansvärt hur det dribblas med våra skattepengar. Snacka om att Moderaterna i Stockholm har fulat sig och gång på gång kommit undan med det. Men i efterdyningarna av Corona kommer dom nog inte komma undan.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/qLgbrO/efter-corona-maste...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det enda vi kan säga med säkerhet med den statistiken är att åtgärderna har effekt på de sjukdomar som vi har haft sedan tidigare. Det är för mig oklart hur det översätts till covid-19.

Javisst, med 100% säkerhet kan vi inte säga någonting. Men det vi kan säga, är att för sjukdomar som smittar på liknande sätt som covid-19 (droppsmitta) så har det haft effekt. Då t.ex. influensa smittar effektivare än covid-19 bland skolbarn och man lyckats stävja influensan utan att stänga skolor, så verkar det inte otroligt att effekten varit ännu större för covid-19. Eftersom R0 är större för covid-19 (~2.5) än för influensa (~1.5) så betyder det inte att effektiva R nödvändigtvis sjunkit under 1 för covid-19 bara för att den gjort det för influensa, men relativt sett och givet vad vi vet verkar det inte otroligt att effekten varit större på covid-19.

Permalänk
Avstängd

Angående mobiler så har då Apple och Google gått ihop om att skapa en lösning och ett gemensamt API.

https://www.apple.com/se/newsroom/2020/04/apple-and-google-pa...

Kontaktspårningen kommer då att samlas in via Bluetooth. Om någon sedan konstateras vara smittad så sänds det då en notifikation till osmittade att man varit någon smittads närzon.

Specar:
https://www.apple.com/covid19/contacttracing/

På engelska hur man tänkt sig det:

Matching Values from Users Tested Positive Upon a positive test of a user for COVID-19, their Diagnosis Keys and associated DayNumbers are uploaded to the Diagnosis Server. A Diagnosis Server is a server that aggregates the Diagnosis Keys from the users who tested positive and distributes them to all the user clients who are using contact tracing. In order to identify any exposures, each client frequently fetches the list of Diagnosis Keys. Since Diagnosis Keys are sets of Daily Tracing Keys with their associated Day Numbers, each of the clients are able to re-derive the sequence of Rolling Proximity Identifiers that were advertised over Bluetooth from the users who tested positive. In order to do so, they use each of the Diagnosis Keys with the function defined to derive the Rolling Proximity Identifier. For each of the derived identifiers, they match it against the sequence they have found through Bluetooth scanning. Additional validation can be used to confirm that the advertising happened in a time window comparable to the one expectedr based on the TimeIntervalNumber. Matches must stay local to the device and not be revealed to the Diagnosis Server

Artikel om detta

https://www.theverge.com/2020/4/10/21216484/google-apple-coro...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nej, det är för att inte överbelasta sjukhusen, jämför vi länder är det Taiwan och Sydkorea som klarat sig bäst, där var dom beredd och införde strikta kontroller från första dagen Kina uttalade sig om viruset då det vet att om de erkänner det så är det värre än de säger!

Italien skulle ha kollapsat om de inte införde karantän...att tro annat är helt enkelt fel. Finland fick första fallet mellan 23-28 Januari, Sverige fick första 24 januari. Hur ser läget ut mellan de två? Finland 48 döda, Sverige 870.

Så i enkelhet är karantä-åtgärder som i Finland (Där man får röra sig fritt förutom från och till Huvudstaden) genom stängning av skolor,gym,resturanger och barer effektivt. Runt 95% effektivt

Första fallet är inte så bra indikation på när viruset fick fäste i landet.
Sverige nådde tio dödsfall elva dagar innan Finland.

Backar vi elva dagar i Sveriges dödsstatistik så har vi 180 döda, vilket förstås också är klart fler än Finlands 49.
Utvecklingen är exponentiell i både Sverige och Finland, men just nu går den snabbare i Sverige.

Spridningen är fortfarande långt ifrån över, så det är för tidigt att utvärdera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Backar vi elva dagar i Sveriges dödsstatistik så har vi 180 döda, vilket förstås också är klart fler än Finlands 49.
Utvecklingen är exponentiell i både Sverige och Finland, men just nu går den snabbare i Sverige.

Spridningen är fortfarande långt ifrån över, så det är för tidigt att utvärdera.

Nej, just nu är den exponentiella ökningen samma i alla nordiska länderna.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nej, just nu är den exponentiella ökningen samma i alla nordiska länderna.

Har du en källa på det? Jag räknade på det alldeles häromdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så i enkelhet är karantä-åtgärder som i Finland (Där man får röra sig fritt förutom från och till Huvudstaden) genom stängning av skolor,gym,resturanger och barer effektivt. Runt 95% effektivt

Kan du definiera detta lite tydligare. Vad är det som är "Runt 95% effektivt"? Hur mäter man det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har du en källa på det? Jag räknade på det alldeles häromdagen.

Beskrivning finns här

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb

Skrivet av lorgix:

Min personliga reflektion är att jag tror att du övertolkar den riktningsändringen en aning.

På det temat:
Enligt mina beräkningar ökar antalet döda i Finland med 12,4% per dag.
I Sverige ökar antalet döda med 17,9% per dag.

Dessa siffror gäller dom senaste två veckorna. Möjligen kan man ana ett trendbrott; takten i Sverige kanske nu är ~15%.

Jag räknar alltså på det absoluta antalet dödsfall, och exponentiell regression. Inte per capita och något polynom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Beskrivning finns här

I diagrammet du visar, även om de har liknande utseende på kurvorna så är ju skillnaden på antalet döda enormt. Där ser det ut som kurvans form är samma på Frankrike och Finland men 24:e april så har vi då 20 döda/1M och 550 döda/1M för Frankrike. Vad får man då ut av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@sAAb
Jag räknar alltså på det absoluta antalet dödsfall, och exponentiell regression. Inte per capita och något polynom.

Varför använder du exponentiell regression? Epidemier följer inte den tillväxten mer än momentant. Därför fungerar inte den typen av beräkningar.

Tänk dig en bakterie som har exponentiell tillväxt, då är det 2 upphöjt i x. 1, 2 4 8 16 osv

Men tänk dig att du slumpmässigt dödade en del av bakterierna, då blir det inte längre en "ren" exponentiell serie. Därför är polynom en bättre approximation här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Varför använder du exponentiell regression? Epidemier följer inte den tillväxten mer än momentant. Därför fungerar inte den typen av beräkningar.

Tänk dig en bakterie som har exponentiell tillväxt, då är det 2 upphöjt i x. 1, 2 4 8 16 osv

Men tänk dig att du slumpmässigt dödade en del av bakterierna, då blir det inte längre en "ren" exponentiell serie. Därför är polynom en bättre approximation här.

Utvecklingen blir väl exponentiell ändå? Om än inte med exakt samma exponent.
Siffrorna passar hur som helst utmärkt till exponentiell regression.

Permalänk
Lego Master

Pratade precis med grannen över häcken, pensionärer hemkomna från Spanien ett par veckor tidigare än tänkt. Stensäkra på att detta är fågelbaserat från början. Jag hade för mig att det var fladdermöss och bältdjur som mellanhand?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Färsk artikel som pratar om dödsstatistiken och fastställande av dödsorsak mm.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-darfor-har-sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Färsk artikel som pratar om dödsstatistiken och fastställande av dödsorsak mm.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-darfor-har-sverige...

Frankrike vet jag tex endast tar med dom som dör i sjukvården. Folk som dör hemma eller på ålderdomshemmen tas inte med i statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Pratade precis med grannen över häcken, pensionärer hemkomna från Spanien ett par veckor tidigare än tänkt. Stensäkra på att detta är fågelbaserat från början. Jag hade för mig att det var fladdermöss och bältdjur som mellanhand?

Finns inget vad jag läst som pekar på att det kommer från fåglar. Var har de fått det ifrån?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Kan du definiera detta lite tydligare. Vad är det som är "Runt 95% effektivt"? Hur mäter man det?

95% mindre döda.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Ingen som vet men så här ser man på det inom den medicinska vetenskapen

Viruset ingår i samma virusgrupp som orsakade utbrottet av SARS (Svår Akut Respiratorisk Sjukdom) 2003 och MERS (Middle East Respiratory Syndrome) 2012. Coronavirus infekterar fåglar och däggdjur och finns över hela världen. SARS spreds sannolikt från fladdermöss via mårddjur och MERS från kameler/dromedarer. Vilket djur som orsakat SARS-CoV-2 är fortfarande okänt men smittan misstänks ha skett på marknader med levande djur där myrkotten har utpekats som mellanvärd.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=9257

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nioreh83:

Finns inget vad jag läst som pekar på att det kommer från fåglar. Var har de fått det ifrån?

Ingen aning, hon citerade inte direkt nån källa. Därför jag undrade, inte hört nåt liknande heller. Hon verkade mena att "de flesta såna här sjukdomar" kom från fåglar ursprungligen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Det stämmer ju fint med att det är 18 ggr fler döda nu. Det sprids fortare när man inte stänger samlingspunkter.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

Det är ju uppenbart?

Vi har påvisade effekt av de åtgärder som gjorts med flera olika mätbar data om flera andra sjukdomar hur i hela friden skulle c19 vara annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det stämmer ju fint med att det är 18 ggr fler döda nu. Det sprids fortare när man inte stänger samlingspunkter.

Men den siffran (18) är liksom inte användbar på något sätt.
När jag kollade på det häromdan så var dubbleringstakten 4,5~5 dagar i Sverige och ~6 dagar i Finland. Ingen astronomisk skillnad alltså.
Men det är alltså vad som gällt dom senaste två veckorna. Det viktiga är väl vart det landar, och det vet vi inte än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Utvecklingen blir väl exponentiell ändå? Om än inte med exakt samma exponent.
Siffrorna passar hur som helst utmärkt till exponentiell regression.

Nej, det är inte en exponentiell tillväxt egentligen. Den liknar den och matematiskt så är de omöjliga att skilja åt i början av en epidemi. Det är mer av en logistisk tillväxt - https://en.wikipedia.org/wiki/Logistic_function

Här växer den egentligen mot ett maxvärde, men, det finns inget maxvärde i praktiken. Jag beskrev det här #18374612

Italien har hamnat i den fasen när ökningen håller på att ta slut. Var vi i de nordiska länderna befinner oss är nog inte där än på några veckor.

Det finns ett helt annat sätt att se på det och det är när man tittar på den dagliga förändringen. Här är en bild från https://wildfiretoday.com/tag/h1n1/visar för svininfluensan:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sAAb
Jo, jag känner till detta.
Som du själv säger så är det sak samma i ett tidigt skede.
Dessutom handlade det ju bara om att filtrera bort brus för att få ett ungefärligt värde på hur takten har varit under en liten del av pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@sAAb
Jo, jag känner till detta.
Som du själv säger så är det sak samma i ett tidigt skede.
Dessutom handlade det ju bara om att filtrera bort brus för att få ett ungefärligt värde på hur takten har varit under en liten del av pandemin.

Och, bruset ligger främst i början, pga få fall vilket ger hög varians.

Jag lägger för tydlghetens skull till ett snyggt diagram som har med båda synsätten (både nya fall och antal fall) från en artikel om svininfluensan "Low, D. E., & McGeer, A. (2010). Pandemic (H1N1) 2009: assessing the response. Cmaj, 182(17), 1874-1878.".

Bilden har bildtexten "Weekly reported in-hospital cases of laboratory-confirmed pandemic (H1N1) influenza by date of exposure, shown in relation to the proportion of Toronto residents estimated to be immune to the H1N1 virus because of vaccination. *Date of exposure was estimated by subtracting three days (a typical incubation period for pandemic H1N1 influenza) from the reported date of symptom onset. †The proportion of residents estimated to be immune because of vaccination was calculated by adding 10 days to the recorded date of vaccination".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ingen aning, hon citerade inte direkt nån källa. Därför jag undrade, inte hört nåt liknande heller. Hon verkade mena att "de flesta såna här sjukdomar" kom från fåglar ursprungligen.

Läser man Boni et al. (2020). Evolutionary origins of the SARS-CoV-2 sarbecovirus lineage responsible for the COVID-19 pandemic. från 31 mars så sammanfattar de:

Citat:

"Of importance for future emergence events is the appreciation that SARS-CoV-2 has emerged from the same horseshoe bat subgenus that harbours SARS-like coronaviruses. Another similarity between SARSCoV and SARS-CoV-2 is their divergence time (40-70 years ago) from currently known extant bat-virus lineages (Figure 5). This long divergence period indicates there are unsampled viruses circulating in horseshoe bats that have zoonotic potential (Zhou et al., 2020a). While there is clear involvement of other mammalian species – specifically pangolins for SARS-CoV-2 – as a plausible conduit for transmission to humans, there is no evidence pangolins are facilitating adaptation to humans. A hypothesis of snakes as intermediate hosts of SARS-CoV-2 was posited during the early epidemic phase (Ji et al., 2020), but we found no evidence of this"

Det är alltså fladdermöss (hästskonäsor https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stskon%C3%A4sor och inget annat.

De utesluter också ormar och myrkottar, som källa, men håller det för öppet att myrkottar kan ha medverkat. Fåglar är inte ens med på den här kartan, även om de varit det när det gäller andra virus.

Felaktig länk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är ett diagram där man ser nya fall (här i form av dödsfall).

Vi ser att både Italien och Spanien verkar vara på väg ned. Men, å andra sidan finns det uppgifter om att antalet döda inte stämmer. Om det är så så får man hoppas att dessa underrapporteringar skett slumpmässigt över tid för då spelar det ingen roll och de nedåtgående trender vi ser är äkta.

Det framgår inte med säkerhet här om Sverige har vänt eller inte. Det är en "platåliknande" situation. Men Danmark verkar lugna ned sig.

Notera att det här är dödsfall, som speglar förändringar som skedde för knappt två veckor sedan.

Många ropar på fler tester. Men, dagsaktuella fall är ju mer beroende av testningsansträngningar och där vet vi att man har ett inbyggt "bias", statistiskt metodfel i och med att man bara testar vissa grupper, de som uppvisar symptom. Egentligen, hade man enbart använt det hela tiden, och hade haft obegränsad tillgång till samma testmetoder över hela landet hela tiden hade det också fungerat. Men, vad jag har förstått så har man haft brist på tester i många delar av Sverige, såväl som i hela Europa.

EDIT: Källor är worldometer.info och Folkhälsomyndigheten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

95% mindre döda.

Jag vet inte ens var jag ska börja.. Tror du på det på riktigt?

Du utesluter alltså helt:

* Demografiska skillnader
* Skillnader i resande under den aktuella perioden då smittspridningen inleddes
* Skillnader i hur äldrevården fungerar
* Skillnader i initial smittspridning av andra orsaker än ovan nämnda, som ingen av oss känner till

Du baserar det även på en ögonblicksbild och tar ingen som helst hänsyn till att Finland antagligen ligger några veckor efter i "kurvan", vilket sannolikt gör att det kommer jämna ut sig över tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det är ju uppenbart?

Vi har påvisade effekt av de åtgärder som gjorts med flera olika mätbar data om flera andra sjukdomar hur i hela friden skulle c19 vara annorlunda?

Om covid-19 är som vinterkräksjukan eller liknande, varför kan vi då inte bara använda samma åtgärder för vinterkräksjukan som för covid-19? Varför måste hela världen stängas ner?

Det finns ju uppenbarligen skillnader, och det är inte uppenbart hur dessa skillnader påverkas av de olika åtgärderna. Jag menar, som jag skrev, att det är svårt utifrån data gällande andra sjukdomar att utvärdera hur bra åtgärderna även hjälper mot covid-19.