Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem

@tyvar1: Ori and the Blind Forest finns även till Switch.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av merdique:

@tyvar1: Ori and the Blind Forest finns även till Switch.

Juste, tack!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

Tack för svaret men undrade mest vilka spel till Xbox One som bara finns till Xbox och inte till andra konsoler

Ok. Det är en hel del, alla studios som MS äger släpper ju spel exklusivt till XB (och PC), så Gears, Forza, Halo m.m. och det finns förstås andra studios som släpper till XB i första han också, men inte så många större utan det är mestadels mindre indie-utvecklare. Sony har nog fler exklusiva titlar åtminstone när det gäller "storspel". Men vi får se hur det utvecklar sig, MS har ju köpt upp en hel del utvecklare det senaste.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av snajk:

Ok. Det är en hel del, alla studios som MS äger släpper ju spel exklusivt till XB (och PC), så Gears, Forza, Halo m.m.

Tackar! Då tror jag min lista stämmer 😀

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hittar ingen info varken i boxen eller på batterierna som medföljde - batterierna som kom med xbox one kontrollen, är de uppladdningsbara?

Permalänk
Medlem

@tapaza80: Nej, helt vanliga duracell,
det officiella laddningskitet är en rektangulär svart låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@tapaza80: Nej, helt vanliga duracell,
det officiella laddningskitet är en rektangulär svart låda.

Ok, tack. Om man skaffar den, kan man då ladda kontrollen med att sätta sladden rakt in i kontrollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapaza80:

Ok, tack. Om man skaffar den, kan man då ladda kontrollen med att sätta sladden rakt in i kontrollen?

Ja.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Extern hårddisk till min Xbox One

Hej!

Tänkte skaffa en extern hårddisk till min Xbox One som bara har 500 gb internt.

Några tips?
Vilka diskar fungerar/är kompatibla?
Roterande eller ssd som är dyrare.

Skulle vara skönt att ha en bunt med spel från Gamepass installerade så man bara kan snabbt hoppa in i det man har lust med.

Tacksam för svar.

Permalänk

@merdique:

Har precis börjat spela det på One.
Oooo, vilket magiskt fint spel det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Hej!

Tänkte skaffa en extern hårddisk till min Xbox One som bara har 500 gb internt.

Några tips?
Vilka diskar fungerar/är kompatibla?
Roterande eller ssd som är dyrare.

Skulle vara skönt att ha en bunt med spel från Gamepass installerade så man bara kan snabbt hoppa in i det man har lust med.

Tacksam för svar.

Jag köpte mig en Samsung extern SSD. Har fungerat riktigt bra och finns i olika storlekar. Nackdelen är att smakar det så kostar det. Går ibland att fynda på reor för en mer human prislapp dock. Billigaste listpris för T5 500GB är väl ~1100:- på Prisjakt.

Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

@merdique:

Har precis börjat spela det på One.
Oooo, vilket magiskt fint spel det är.

Tvåan släpptes alldeles nyligen också, så du har inte så dålig timing.

Körde 100% achievements på Ori, ej att rekommendera om man inte är lite smått störd. One life utan saves var... jobbig

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Jag köpte mig en Samsung extern SSD. Har fungerat riktigt bra och finns i olika storlekar. Nackdelen är att smakar det så kostar det. Går ibland att fynda på reor för en mer human prislapp dock. Billigaste listpris för T5 500GB är väl ~1100:- på Prisjakt.

Tvåan släpptes alldeles nyligen också, så du har inte så dålig timing.

Körde 100% achievements på Ori, ej att rekommendera om man inte är lite smått störd. One life utan saves var... jobbig

Men gör det någon skillnad att ha en ssd mot en roterande i mitt fall? Man kan ju köpa en på 4 tb för typ 1100.
Köpte du den blåa samsung? Kan man ploppa in en intern? Har den gamla Xbox-One. Den som varit ute i 5 år. Stor. Köpte beg.

Ori ja, åå det är så bra. Bara spelat en timme, men är hooked.
Jag kör på normal. Du är badass hehe.
Jag tror det är det vackraste spelet jag spelat och jag har ändå gameat sen SNES-tiden.

Permalänk

Nedgradera från Gold till Game Pass...?

En annan fråga.

Jag är ny både med Xbox One och Game Pass.
Jag valde Gold på gratismånaden. Jag klarar mig utan det nu när jag skall börja betala. Det är väl bara att man får några spel extra och kan spela multiplayer?
Jag är dock en sådan noob med denna konsol att jag inte vet hur jag nedgraderar till bara Game Pass. Vet inte ens vilken meny man skall gå till.

Permalänk
Medlem

Ja, det är multiplayer men har du inte ulitmate redan eller kan tänka dig att byta konto så kan du ju få gamepass för samma pris som gold (om du förköper koder innan du aktiverar gamepass ulitmate)

Du hanterar abonnemang och framtida betalningar på kontosidan på microsoft.com
Även koder kommer att aktivera återkommande betalningar så bara gå in där och ta bort dom direkt.

Så låt båda löpa ut och betala sedan i förväg, gärna ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Tänkte skaffa en extern hårddisk till min Xbox One som bara har 500 gb internt.

Usb 3.1. Är faktiskt snabbare än den interna, men ssd är inte värt det. Xbox X är i så fall snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Hej!

Tänkte skaffa en extern hårddisk till min Xbox One som bara har 500 gb internt.

Några tips?
Vilka diskar fungerar/är kompatibla?
Roterande eller ssd som är dyrare.

Skulle vara skönt att ha en bunt med spel från Gamepass installerade så man bara kan snabbt hoppa in i det man har lust med.

Tacksam för svar.

Kör en äldre modell av denna i mitt Xbox sedan 2014 och fungerar bra fortfarande. Bara fyllt lite mer än halva än så länge
https://www.komplett.se/product/871317/datorutrustning/lagrin...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Men gör det någon skillnad att ha en ssd mot en roterande i mitt fall? Man kan ju köpa en på 4 tb för typ 1100.
Köpte du den blåa samsung? Kan man ploppa in en intern? Har den gamla Xbox-One. Den som varit ute i 5 år. Stor. Köpte beg.

Det beror helt och hållet på hur många spel du planerar att ha installerade samtidigt. Personligen har jag inte tid att spela så mycket, så då är kortare laddtider mer prioriterat än extra utrymme. Men jag har en Xbox One X, så dels är den lite snabbare "out of the box" dels har den mer lagringsutrymme internt. Därför valde jag Samsungs T5:a.

Om det är värt det är också en svår fråga att besvara. Jag har ju redan nu siktet inställt på next-gen och tycker kanske därför inte att en investering i en äldre Xbox One på 1100 kr känns särskilt prisvärt. Men återigen, har du inte tänkt uppgradera till nästa generation inom en överskådlig framtid kanske det blir en annan ekvation för din del?

Att byta den interna disken är ganska bökigt. Dessutom har den äldre XBOX One SATA II som flaskhals, så den externa USB-anslutningen blir faktiskt snabbare även för en långsam extern mekanisk disk på 5400 rpm.

Permalänk

Jag har prövat flera olika hårddiskar av både simpla och bra varianter externt i flera olika kabinett, allt har funkat utmärkt. Fyllde upp två TB ganska snabbt när jag skaffade gamepass. Efter det har jag varit mer selektiv med spelen och har bara installerat det som jag tror kommer bli spelat.

Permalänk
Medlem

@MasterChiefSolidSnake: syftar du på Ori eller A Plague Tale? Båda är riktigt bra men Ori är ett av de bästa spelen jag spelat. Ser fram emot 2an, hinner inte spela mycket nu så ska ta det i sommar.

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Det beror helt och hållet på hur många spel du planerar att ha installerade samtidigt. Personligen har jag inte tid att spela så mycket, så då är kortare laddtider mer prioriterat än extra utrymme. Men jag har en Xbox One X, så dels är den lite snabbare "out of the box" dels har den mer lagringsutrymme internt. Därför valde jag Samsungs T5:a.

Om det är värt det är också en svår fråga att besvara. Jag har ju redan nu siktet inställt på next-gen och tycker kanske därför inte att en investering i en äldre Xbox One på 1100 kr känns särskilt prisvärt. Men återigen, har du inte tänkt uppgradera till nästa generation inom en överskådlig framtid kanske det blir en annan ekvation för din del?

Att byta den interna disken är ganska bökigt. Dessutom har den äldre XBOX One SATA II som flaskhals, så den externa USB-anslutningen blir faktiskt snabbare även för en långsam extern mekanisk disk på 5400 rpm.

Fint svar!
Har redan en Xbox One (gammal), skall itne köpa. Köpte för några veckor sedan.
De där laddningstiderna. Alltså i typ menyer eller? Själva spelen körs väl typ likadant? Eller?

Permalänk

@Baradet Funkar:

Varför är du mer selektiv nu?
Det jag tycker verkar nice är att ha många spel som jag kan tänkas spela lite då och då och bara kunna gå direkt in i dem utan att behöva en install som tar typ 30 min även med tokfett internet.

Permalänk
Skrivet av merdique:

@MasterChiefSolidSnake: syftar du på Ori eller A Plague Tale? Båda är riktigt bra men Ori är ett av de bästa spelen jag spelat. Ser fram emot 2an, hinner inte spela mycket nu så ska ta det i sommar.

Ori!
Bara spelat ett par timmar på det första Ori som sagt (så spoila inte ), men började nästan lipa av inledningssekvensen och jag gråter aldrig.
Sedan är gameplayet så fint också.

Permalänk
Skrivet av Microapple:

Kör en äldre modell av denna i mitt Xbox sedan 2014 och fungerar bra fortfarande. Bara fyllt lite mer än halva än så länge
https://www.komplett.se/product/871317/datorutrustning/lagrin...

Tack för svar
Du skrev "i ditt Xbox", du menar att du kör den som extern disk väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Tack för svar
Du skrev "i ditt Xbox", du menar att du kör den som extern disk väl?

Ja exakt, skulle ha skrivit "till"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av pacc:

Tack så mycket för tipset. Vet en unge hemma som kommer bli glad.

Permalänk
Medlem

@pacc: 17 timmar kvar, ta innan lördag kl 11

Permalänk
Medlem

@pacc: För mig står det 5 dagar kvar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Ugh, Xbox one X special edition inkl. cyberpunk '77 kostar €299 i europa i ms store.
Det verkar ju inte lovande att samma sak kostar 3695:- i sverige. Kemikalieskatt?
Finns på webhallen för 3500:- https://www.webhallen.com/se/product/319632-Microsoft-Xbox-On...