Har/är samma situation som du och har varit tvunget att gräva lite....
Du kör inte i IT-mode utan kör i IR-mode gissar jag, om du använder dess HW-RAID1-funktion
Kortet är samma typ som LSI 9210-8i/LSI9211-8i (sista siffran i stort sett säger vilken kontakt som används för dess anslutning) och finns i en rad olika varumärken men kortutseendet närmast identisk och firmwaren flyttbart mellan modellerna. Dells versioner brukar heta H200 och H300
Kortet i IR-läget (dvs. HW-RAID) är dum i huvudet bokstavligen och stänger av write-cache på anslutna hårddiskar avsiktligt vare sig du vill eller inte (för att det inte skall bli konflikt och osynk mellan diskarna i RAID1-paret då det är en liten portion NVSRAM på kortet som håller reda på hur långt skrivningarna kommit på respektive disk för att klara en plötslig strömavbrott mitt under skrivningarna) och prestandan blir vad det blir eftersom kortet inte har någon RAM-cache alls.
Det som däremot slår på diskwrite-cachen på diskarna (och det är heller inget du kan styra via BIOS) är när du använder kortet som RAID0 med stripe...
Gemensamt är att du kan inte göra ett skit åt det då det finns ingen kontroll för slå av och på write-cache alls i kortets BIOS och du kan heller inte använda sdparm (SAS/SCSI-versionen av hdparm) då det bara säger att det går inte, kan inte och vill inte... (detta i ubuntu 18.04 LTE...) och lika illa fungerar det med hdparm. Det beror på att kortet inte visar upp diskarna fysisk utan som virtuell disk mot datorn och OS och därmed mycket fattigare kommandouppsättning.
Vill du kunna styra över diskarnas inställning för dess write-cache så måste du flasha om kortet i IT-mode och använda mjukvaru-RAID i använda miljön - vilket i linuxvärlden oftast är mdadm-RAID eller ZFS, BTRFS kan också användas den vägen (och jag anser det relativt riskfritt efter nu snart 3 år, har haft mer strul med mdadm-RAID i en köpeNAS med korrupta filer än med BTRFS i native RAID5 på 7 diskar som aldrig gett några förlorade filer senaste 3 åren och trots diskras) men görs inte av de som säljer köpeNAS eller har alternativ för det i deras GUI utan låter BTRFS ligga på en mdadm RAID i dessa produkter.
Har nämligen slagits med samma saker med pekmässiga prestandabekymmer när BTRFS uppdaterar metadatat mot diskarna med mycket mogen filsystem där en write-cache skulle hjälpa oerhört.
Nu skall sägas att det gäller dess befintliga SW-versioner som följde med korten och jag har inte uppdaterat ännu med LSI/broadcoms senaste versioner ännu men gissar att det inte är någon större skillnad då dess sista fix handlar mer om UFEI-kompabilitet mm.
Om du flashar om kortet till IT-mode [1] så bör du kunna slå på diskens write-cache med:
"sdparm --set=WCE --save -H /dev/sdx"
kollas sedan med "sdparm --page=ca --long /dev/sdx"
och då skall i listan visas en rad med
"WCE 1 [cha: y, def: 1, sav: 1] Write cache enable"
som visar att det är aktivt och att det kommer ihåg det till nästa start.
Detta är dock bara provat på SAS-disk - man kanske får går via " hdparm -W1 /dev/sdx " och sedan kolla med "hdparm -W /dev/sdx " för SATA-diskar som då skall svara:
"/dev/sdx:
write-caching = 1 (on)"
Dock har jag inte koll om det sätts permanent i SATA-disken eller måste köras var gång datorn startas.
---
Så länge du kör kör din "IBM M1015" i IR-mode så kan du inte göra ett skit åt diskarnas skriv-cache då det är hårdkodat i LSI-921x-familjens olika korts firmware...
[1] OBS:s all data på diskarna försvinner och du måste börja från början och ladda in allt på nytt igen när du skapat ny mjukvaru-RAID, skapa ny filsystem etc. i använda OS:t