Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Intressant! Var kommer hans siffor ifrån?

I figurtexten finns det länkar till källor, jag antar därifrån.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många proffessorer, forskare och experter det finns i världen egentligen? Alla med sina egna teorier och egna agendor.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jaxione:

Jag undrar hur många proffessorer, forskare och experter det finns i världen egentligen? Alla med sina egna teorier och egna agendor.

Enligt min egen empiriska undersökning: ungefär dubbelt så många som det finns folk.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Alex Schulman, lika skarp som alltid, han är så underbart vass med pennan.
https://www.expressen.se/blogg/schulman/2020/04/ett-intellekt...

"Är det ändå inte unikt att 22 akademiker, högt utbildade med professorstitlar och höga ämbeten, formulerar sig så slappt inför det som hela forskarvärlden bygger sin verksamhet på – data. Är det inte ganska enormt, det vi just varit med om: att 22 forskare bygger en hel text på siffror, som visar sig felaktiga och sen säger att siffrorna inte spelar någon roll.

Detta är ju en intellektuell härdsmälta. Den enda trösten inför detta akademiska haveri är väl insikten att just de här 22 forskarna inte är inne och rattar landet just nu."

Permalänk
Medlem

En av de 22 forskarna (Cecilia Söderberg-Nauclér) lät sig ju t.om. bli intervjuad av VICE i denna aningen vinklade och överdriva artikel/video om Sverige som kom för en vecka sedan (och som blev allmänt avfärdad av de flesta i denna tråden.)

I intervjun säger hon bland annat: "I'm a scientist, I don't trust the authorities, I trust data" - vilket är rätt ironiskt med tanke på att hon är en del av samma gäng som nu säger "datan är inte viktig"...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Stämmer verkligen det? Var man inte på god väg med ett vaccin mot SARS, men som lades ner pga att SARS dog ut av sig själv typ?

Där behöver jag en källa för att kunna kommentera.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

En av de 22 forskarna (Cecilia Söderberg-Nauclér) lät sig ju t.om. bli intervjuad av VICE i denna aningen vinklade och överdriva artikel/video om Sverige som kom för en vecka sedan (och som blev allmänt avfärdad av de flesta i denna tråden.)

https://www.youtube.com/watch?v=0wpkFZUougc&lc=UgwgsMIOA42O22...

I intervjun säger hon bland annat: "I'm a scientist, I don't trust the authorities, I trust data" - vilket är rätt ironiskt med tanke på att hon är en del av samma gäng som nu säger "datan är inte viktig"...

Ja, Cecilia Söderberg-Nauclér är väl den som kanske går på alla hårdast i den här gruppen och kräver lockdown i Stockholm bums, Cecilia verkar sur som f-n helt enkelt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qeKx6/professor-vill-se...

"– Sitter de på någon gulddata som inte är tillgängliga för vetenskapssamhället? Jag kan inte tro att de kan vara bäst i världen på detta, när hela världen tycker något annat, säger hon."

"Du har fått kritik för att du delar en artikel från den ryska nyhetssajten RT, om Sveriges strategi . Varför delade du den?

– Jag tog genast ner den och bad om ursäkt."

"Svenska myndigheter varnar för att Ryssland kan utnyttja epidemin och splittra samhället. Bör inte du har bättre omdöme?

– Jo, det var olämpligt. Men jag står fortfarande bakom innehållet
"

Permalänk
Medlem

Tycker man ser vissa av människans äckliga själviska sidor i denna kris även om det är lite i skymundan. Just att det är såpass många äldre människor som dör verkar få en del människor att slappna av och tycka "Det drabbar varje fall inte mig eller min familj", även pressen/media tycker jag inte uppmärksammar de äldre tillräckligt mycket med alla tragiska livsöden som nu sker på löpande band. De äldre kvävs till döds ensamma under kraftig ångest medan vi pratar om nedåtgående trender. FHM ställer sig på podiet gång på gång nu och pratar om nedåtgående trender medan mängder av äldre dör varje dag. Skulle någon av mina anhöriga dö nu skulle jag inte tänka några gulliga tankar om de här människorna på podiet som pratar om nedåtgående trender, den saken är klar, tvärtom.

Jag har själv varit positiv till vägen Sverige valt tidigare men visst är det fullständigt överdjävligt att det nu slår såpass hårt mot våra äldre, så är det.

Problemet är att jag har också svårt att förstå hur de äldre skulle kunnat skyddats så mycket bättre med den lite friare väg vi nu valt. Vårdpersonalen och andra anställda drar ju in skiten på ålderdomsboendena. Det är inte direkt deras fel utan mer en effekt av den något friare väg vi valde här i Sverige.

Med tanke på hur många äldre som nu dör i Sverige och i synnerhet Stockholm så bör man väl våga erkänna att linjen inte fungerade optimalt. Man lyckades inte skydda den mest utsatta gruppen, de äldre. Vill man vara överdjävligt cynisk kan man möjligen hävda att vägen fungerade visst mycket bra för en majoritet av alla människor under ca 70 år.

Permalänk
Medlem

Replik på gårdagens debattartikel av Jonas F Ludvigsson,
barnläkare, Örebro Universitetssjukhus, professor, Klinisk epidemiologi, Karolinska institutet.

Detta är vad KIs rektor har skrivit på Twitter om debattartikeln:

Och om repliken:

Det är nog ganska uppenbart vad KIs rektor tycker om debattartikeln...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Tycker man ser vissa av människans äckliga sidor i denna kris. Just att det är såpass många äldre människor som dör verkar få en del människor att slappna av och tycka "Det drabbar varje fall inte mig eller min familj", även pressen/media tycker jag inte uppmärksammar de äldre tillräckligt mycket med alla tragiska livsöden som nu sker på löpande band. FHM ställer sig på podiet gång på gång nu och pratar om nedåtgående trender medan mängder av äldre dör varje dag. Skulle någon av mina anhöriga dö nu skulle jag inte tänka några gulliga tankar om de här människorna på podiet som pratar om nedåtgående trender, den saken är klar, tvärtom.

Jag har själv varit positiv till vägen Sverige valt tidigare men visst är det fullständigt överdjävligt att det nu slår såpass hårt mot våra äldre, så är det.

Problemet är att jag har också svårt att förstå hur de äldre skulle kunnat skyddats så mycket bättre med den lite friare väg vi nu valt. Vårdpersonalen och andra anställda drar ju in skiten på ålderdomsboendena. Det är inte direkt deras fel utan mer en effekt av den något friare väg vi valde här i Sverige.

Med tanke på hur många äldre som nu dör i Sverige och i synnerhet Stockholm så bör man väl våga erkänna att linjen inte fungerade. Vill man vara överdjävligt cynisk kan man möjligen hävda att vägen fungerade visst bra för en majoritet av alla människor under 70).

Mjaa. Det är väl inte så säkert att just vårdpersonalen hade varit helt förskonad från smitta ändå. Det är väl en hel arsenal av olika parametrar som har inverkan på utfallet. Andra länder som stängt ner mer har ju ändå haft problem med smittspridning.
Svårt att peka exakt på en del av ett beslut och utse det till hela orsaken.
Alltså det kan ju handla om flertalet steg kring hur vårdpersonal har utbildats, hur städpersonalen utbildas, hur inköpsflöden för skyddsutrustning ser ut, hur organisationen är uppbyggd (privatieringsnivå?) och liknande. De delarna har inte FHM haft en aktiv linje om som skiljer sig från andra länder riktigt. Om så är fallet hade det kanske inte hjälpt så mycket att stänga fler skolor eller restauranger.
Det här är komplext. Och parametrarna är många här.

Möjligt att vi generellt sett hade haft en aningen lägre nivå av smittspridning generellt i samhället om vi stängt mer. Och därmed kanske en lite lägre belastning på vården just nu. Ja eller inte.
Oavsett så är inte stängda skolor och restauranger en garant för att att äldreboenden inte skulle kunna få in smittan.

Ja eller så är det kanske så som du säger. Men det är förbenat svårt att veta ner på så specifika områden så som hur smittspridning skett på ett antal av äldreboenden i Stockholmsregionen. Inte ens säkert att alla dessa boenden ens har samma orsak till att smittan kommit in.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Men med tanken på debattartikeln hon undertecknat och att hon vill ställa Tegnell till svars i en Live-sändning så måste hon framstå ackrediterad för att verka trovärdig.
Vilket hon totalt fallerar med.

En till mer meriterad forskare som inte ger sig...Cecilia Söderberg-Nauclér

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qeKx6/professor-vill-se...

Blir inte klok på den här maktkampen mellan forskarfalanger??

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det är nog ganska uppenbart vad KIs rektor tycker om debattartikeln...

Citat:

Ole Petter Ottersen 1h
Pascale Cossart, Sven Hagströmer, and Thomas Sakmar appointed honorary doctors at @karolinskainst.

Citat:

Ole Petter Ottersen 58m
Jonas Ludvigsson, professor vid @karolinskainst, bemöter gårdagens artikel om Folkhalsomynd på DNDebatt.

Jag får anta att de stödjer näringslivets position? Sen kan man ju fundera på vad KIs åsikt är värd efter alla deras skandaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Det är väl inte så säkert att just vårdpersonalen hade varit helt förskonad från smitta ändå. Det är väl en hel arsenal av olika parametrar som har inverkan på utfallet. Andra länder som stängt ner mer har ju ändå haft problem med smittspridning.
Svårt att peka exakt på en del av ett beslut och utse det till hela orsaken.
Alltså det kan ju handla om flertalet steg kring hur vårdpersonal har utbildats, hur städpersonalen utbildas, hur inköpsflöden för skyddsutrustning ser ut, hur organisationen är uppbyggd (privatieringsnivå?) och liknande. De delarna har inte FHM haft en aktiv linje om som skiljer sig från andra länder riktigt. Om så är fallet hade det kanske inte hjälpt så mycket att stänga fler skolor eller restauranger.
Det här är komplext. Och parametrarna är många här.

Möjligt att vi generellt sett hade haft en aningen lägre nivå av smittspridning generellt i samhället om vi stängt mer. Och därmed kanske en lite lägre belastning på vården just nu. Ja eller inte.
Oavsett så är inte stängda skolor och restauranger en garant för att att äldreboenden inte skulle kunna få in smittan.

Ja eller så är det kanske så som du säger. Men det är förbenat svårt att veta ner på så specifika områden så som hur smittspridning skett på ett antal av äldreboenden i Stockholmsregionen. Inte ens säkert att alla dessa boenden ens har samma orsak till att smittan kommit in.

Du skriver:
"Det är väl inte så säkert att just vårdpersonalen hade varit helt förskonad från smitta ändå."

Absolut, jag håller helt med dig, men det är möjligt att det inte skulle blivit lika illa som nu för de äldsta. Skulle också krävts ännu hårdare restriktioner på ålderdomshemmen när det exempelvis gäller möjligheten till att få träffa anhöriga etc.

Som sagt, Sverige har klarat sig mycket bra alternativt bra hittills om man ser till åldersgrupperna under 70 år (cirka) men sedan inte lika bra helt enkelt. Vet inte, men jag saknar lite respekt för de äldre tror jag, det är ju för djävligt. Vår strategi verkar i det stora hela varit "bra" men mycket tragiskt att det inte gick att skydda ålderdomshemmen bättre.

Jag ger dock inte mycket för de här efterkloka forskarna som nu spyr galla över Tegnell och FHM, det är väldigt, väldigt enkelt att vara just efterklok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Att vi inte stängde skolor kan visa sig vara mycket viktigt, alla barn fick vara kvar i sin trygga miljö och det kan vara värt mycket i framtiden.

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Replik på gårdagens debattartikel av Jonas F Ludvigsson,
barnläkare, Örebro Universitetssjukhus, professor, Klinisk epidemiologi, Karolinska institutet.

Vi noterade ju själv här i forat hur galet det såg ut med ImperialColleges modell.

https://imperialcollegelondon.github.io/covid19estimates/#/de...

Samt vilka fel som den modellen innehåller. (iaf för Sverige)

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

Att vi inte stängde skolor kan visa sig vara mycket viktigt, alla barn fick vara kvar i sin trygga miljö och det kan vara värt mycket i framtiden.

Yes. Det är absolut en möjlighet.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo, samtidigt tror jag inte några veckors extralov borde varit särskilt traumatiserande. Det är mest om skolstängningarna skulle bli betydligt mer långvariga som jag tror man riskerar långtgående effekter.

Permalänk
Lego Master

@deltascu:
Handlar inte bara om det. Under sommaren är det förutsägbart, man kan ordna fritids eller vara hemma under semestern som förälder.
Som förälder till barn i dagis-/förskoleålder så blir det problematiskt med minskad social kontakt med andra barn i samma ålder, samt hur jag ska hantera att arbeta hemma om mina barn inte får gå på dagis. Det får mer långtgående effekter, främst för folk med mindre barn. Att en tolvåring reder ut att sitta hemma och spela fortnite i 8h tvivlar jag inte på, men min 6-åring bör inte ha mer än nån timme TV/padda om dagen, annars blir han galet understimulerad efter ett par dagar och hela vår rutinstruktur faller ihop (han behöver galet strikta rutiner för att fungera ordentligt).

EDIT:
Faaast nu kommer man med nya regler om tillfällig föräldrapenning istället.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Å andra sidan jobbar både jag och sambon i branscher som klassats som "samhällsviktiga" och har lovats barnomsorg även om skolorna/förskolorna stängs.
¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Där behöver jag en källa för att kunna kommentera.

Jag hittar inte riktigt det stället där jag vill minnas att jag läst det, men likväl dessa:

"The purpose of this study is to evaluate the safety and protective (immune) responses to different doses of a SARS vaccine ..."
https://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00533741

"Scientists were close to a coronavirus vaccine years ago. Then the money dried up."
https://www.nbcnews.com/health/health-care/scientists-were-cl...

"There is no vaccine for SARS, although doctor Anthony Fauci mentioned that the CDC developed one and placed it in the US national stockpile."
https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndro...
https://www.youtube.com/watch?v=DNXGAxGJgQI

Så helt klart fanns det något på gång, men frågan är väl hur långt det var kvar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@kanskedet:

Ingen från Sverige har väl nånsin försökt påstå att hårdare tag inte fungerar (iaf på kort sikt), så dom där graferna är ingen överraskning. Allt handlar om ett avvägande av nyttan/kostnad och kan man inte se det så är man ganska naiv. Vi har influensasäsonger där vi har haft en överdödlighet på 2-3000 människor, ska vi inte börja stänga ner samhället varje år för att minimera den biten också? Vart går gränsen?

Är några tusen äldre som dör av COVID-19 helt oacceptabelt men det går bra bara det är gamla vanliga hederliga influensan istället? Att minimera risker har en kostnad, du kan inte minimera alla risker utan oändliga resurser och så är det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Det verkar som pandemin är över då Volvo kör igång sin produktion på Måndag med 20.000 anställda.

Spricka i molnen med solen som tittar fram det vore ju gudaskönt..

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Jag håller inte helt med om strategin som Tegnel fört, men han har iaf motiveringar och gör det han tror blir bäst för Sverige.
Till skillnad från politikerna som gömmer sig bakom honom och kommer offra honom ifall Sverige får ett sämre resultat än jämförbara länder.

Största problemet är ju bristen på skyddsutrustning som orsakats av ryggradslösa politiker som gör vad som helst för att folk ska rösta på dem, oavsett om det betyder att besluten de tar är kortsiktiga och rent av korkade.

Ja Tegnell har rätt i mycket det han säger och han verkar vara förnuftig - Dock verkar han vara fruktansvärt arrogant.

Jag förstår inte varför vi ska vara så annorlunda och märkvärdiga i Sverige jämfört med i stort sett resten av världen. Om övriga länder besvarar kriget mot det osynliga viruset genom att stänga ner ALLT, för att försiktigt öppna upp när man har lite kontroll och mer allmänt bättre information, så väljer man här att tro sig ha sådan kontroll att man kan göra det omvända. Dvs. stänga ner mer och mer i ett långsamt tempo efter behov.

De siffror FHM presenterar över avlidna är ofta upp till en vecka gamla. Lägg sedan till inkubationstiden på upp till 2 veckor. Sedan har man tiden man är sjuk som kan vara 3 veckor. Det gör att det blir väldigt väldigt svårt att balansera detta system med åtgärder i tid utifrån data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Spricka i molnen med solen som tittar fram det vore ju gudaskönt..

Sorry.läste fel.det är Scania som planerar dra igång sin produktion nästa vecka

https://omniekonomi.se/scania-rullar-igang-20-april-stor-osak...

https://omniekonomi.se/svenska-fordonsjattar-rullar-igang-ige...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punchboll:

Sorry.läste fel.det är Scania som planerar dra igång sin produktion på Måndag.

https://omniekonomi.se/scania-rullar-igang-20-april-stor-osak...

Volvo drar även de igång

https://www.dn.se/ekonomi/volvo-oppnar-fabrikerna/

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Då läste jag rätt.var osäker så jag redigerade inlägget.

Permalänk
Medlem

Har folk fortfarande samma inställning till detta, "får jag corona så får jag corona"?

Tidigare viftades det ju bort som vilken vanlig influensa som helst. Själv börjar man ju dra öronen åt sig nu när en börjar höra om diverse historier från folk i ens periferi som blivit utsatta men samtidigt, kommer det ens funka att jobba hemifrån ända till i höst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment:

1. Sverige, 24 döda / 1M
2. Danmark, 18 döda / 1M
3. Norge, 8 döda / 1M
4. Finland, 3 döda / 1M

Det tråkiga är ju att fördröjningen så eventuella åtgärder är försent.

(Det dras ju upp av region Stockholm som ligger på 63 döda / 1M)

Länderna mäter ju olika, det är som att jämföra Apple med päron

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment:

1. Sverige, 24 döda / 1M
2. Danmark, 18 döda / 1M
3. Norge, 8 döda / 1M
4. Finland, 3 döda / 1M

Det tråkiga är ju att fördröjningen så eventuella åtgärder är försent.

(Det dras ju upp av region Stockholm som ligger på 63 döda / 1M)

Och vad ska övriga Nordiska länder göra de kommande 18 månaderna? Sitta på soffan? Att ha bra siffror i början av en pandemi är enkelt, betydligt knepigare på lång sikt. Men ja visst, får det kosta 25-100 miljoner per räddat liv går det att åstadkomma mycket.

Men känns som att vi har andra samhällsproblem vi kan ta tag i som ger bättre avkastning, i värsta fall kan vi trycka iväg några 100 miljarder till UNICEF om vi får brist på problem att fixa på hemmaplan. Att skjuta oss i foten rent ekonomiskt är bland det sämsta vi kan göra om det nu handlar om ekvationen att rädda så många liv som möjligt, men som vanligt bryr sig väl ingen om det de inte ser framför näsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har folk fortfarande samma inställning till detta, "får jag corona så får jag corona"?

Tidigare viftades det ju bort som vilken vanlig influensa som helst. Själv börjar man ju dra öronen åt sig nu när en börjar höra om diverse historier från folk i ens periferi som blivit utsatta men samtidigt, kommer det ens funka att jobba hemifrån ända till i höst?

Jag var en av de som viftade bort och jämförde med vanlig säsongsinfluensa. Sedan läste jag på.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Länderna mäter ju olika, det är som att jämföra Apple med päron

Om möjligt är det ju ännu sämre att gå på antalet infekterade eftersom vissa länder har större testkapacitet. Att räkna avlidna borde därför vara enklare. Tråkigt att det är sådan tröghet i inrapporteringen av dödsfall också. Det gör att det blir svårt att se ögonblicksbilder. Nu får man ta bort alla dödsfall som inträffat senaste sju dagarna.

Skrivet av KalBumling:

Och vad ska övriga Nordiska länder göra de kommande 18 månaderna? Sitta på soffan? Att ha bra siffror i början av en pandemi är enkelt, betydligt knepigare på lång sikt. Men ja visst, får det kosta 25-100 miljoner per räddat liv går det att åstadkomma mycket.

Men känns som att vi har andra samhällsproblem vi kan ta tag i som ger bättre avkastning, i värsta fall kan vi trycka iväg några 100 miljarder till UNICEF om vi får brist på problem att fixa på hemmaplan. Att skjuta oss i foten rent ekonomiskt är bland det sämsta vi kan göra om det nu handlar om ekvationen att rädda så många liv som möjligt, men som vanligt bryr sig väl ingen om det de inte ser framför näsan.

Det finns nog flera åtgärder som inte behöver kosta samhället så mycket. T.ex. skulle man kunna köra med distansundervisning för åk. 7-9. Uppmana arbetsgivare att alla som har möjlighet att jobba hemifrån.

Det här med att låta samhället stanna upp, behöver det verkligen kosta så mycket? De som kan, eller har möjlighet kanske kan ta en liten ledighet, utan eller med minimal ersättning? Personligen skulle jag kunna tänka mig att vara hemma från jobbet en månad utan lön eller kanske bara en liten summa som täcker eventuell hyra. Tänk på hur lite pengar man förbrukar om man sitter i karantän.

Hursomhelst, problemet som man har nu, är att man vet för lite. Om man räknar med att man ska uppnå "flockimmunitet" och det skulle visa sig att vi inte får detta på grund av att viruset muterar för snabbt eller av andra orsaker, då skulle denna "uppoffring" vara gjord i onödan.

Om man nu istället hade stängt ner mer för att snabbt få ner antalet infekterade till nära noll, så kanske vi kommer tillbaka till den situationen vi hade i februari när vi kan få enstaka importfall.

Det viktiga är att man då vinner tid så man kan producera smidiga testkit som gör att vem som helst kan testa sig, så man snabbt kan självisolera sig vid behov. Då tror jag man kan komma ganska långt med inbromsningen.