---
Hejsan!
För några dagar sedan valde jag att använda inbyggda funktionen boot disk på MacOS och installerade windows 10 bredvid MacOS så jag kan växla mellan de två.
Efter det så fungerar det inte att få internet genom ethernet, bara wifi.
Jag har en Macbook 12 från 2015.
OS Catalina.
Datorn har USB-C som jag har en Satechi-dongel till med Ethernet, Hdmi, USB etc. Så internet går väl egentligen från Ethernetkabel till dongel till USB-C.
Vet inte om det spelar roll, men ville nämna så mycket info som möjligt.
Det är alltså Mac OS jag använder mest och det är där ethernet inte fungerar.
Någon som kan hjälpa mig få tillbaka internet?
Mycket tacksam för hjälp.
Mvh!
Fungerar det i Windows?
Skulle tippa att något blivit knas med drivrutinerna till Satechi-dongeln. Jag vet inte exakt hur man fixar det, men det första jag skulle testa är att ta bort/lägga tillbaka gränssnittet:
Gå in i Systeminställningar > Nätverk, och markera sen Ethernet-gränssnittet i menyn till vänster. Klicka sen på "-" (minus) längst ner till vänster. Starta om datorn, gå tillbaka till Nätverks-inställningarna, och tryck nu på "+" (plus), bredvid minusknappen. Lägg till Ethernet-gränssnittet. Kolla om det funkar.
Om du inte har något "Ethernet"-gränssnitt så kan du skippa de första stegen och gå direkt till att klicka på "+".
Det är lite av en longshot, men tänker att det är värt att ge det ett försök. Det tycks också vara vad Satechi själva hävdar att man ska göra.
---
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.