Apple släpper Iphone SE – en Iphone 8 med ny hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha herregud vilken skitlur.
LCD o 720p.
Dåliga kameror.
A13 är så overkill för en sånhär telefonen...

Perfekt lur till mig, storleken på min iPhone 8 är perfekt och min telefon används för att prata i telefon samt köra Spotify i bilen och på jobbet inget mer. Perfekt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Bra med en ”liten” mobil med hyfsat bra kräm i hårdvaran.

Hade dock varit trevligt med ca 4,5” skärm men utan dessa gigantiska ”bezels” (vad heter dem?) uppe och nere. Skrota hemknappen som på iPhone X och släpp en SE i samma storlek som iPhone 5 men med skärm ut i kanterna, vore en kanonlur

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av DasIch:

Det är ingen slump att folk som faktiskt kan foto brukar gilla iPhone.

Detta har nog mer att göra med att folk som sysslar med foto ofta kör Mac till att börja med...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Skitdålig skärm ja. Kameran bryr sig de flesta som är över 25år inte om ändå. Varför skulle det vara overkill med A13 bara för att skärmen är dålig?

Jag tror du har fel angående att folk över 25 år. Det brukar vara viktigt med bra kamera för föräldrar som ska fota sina ungar konstant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fördelarna med gamla iPhone SE är borta: iPhone 5 -formfaktorn , 3,5mm.
Jag tror en telefon med iPhone 5 -form fast med 90% skärm på framsidan och hem-knapp på sidan är vad folk egentligen vill ha.

Permalänk
Inaktiv

Kommer bli en storsäljare. Grym kamera, toppklass på videoinspelning, liten storlek, en processor som spöar alla konkurrenter i samma prisklass och uppdateringar i minst 5+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror du har fel angående att folk över 25 år. Det brukar vara viktigt med bra kamera för föräldrar som ska fota sina ungar konstant.

Kan bekräfta som snart 40-åring med två ungar och alldeles för lat och ointresserad av att släpa på extra utrustning så är det guld med bra kamera i mobilen.

Permalänk
Medlem

En rätt kass skärm, 60 Hz (troligen)?
Ingen USB-C
Kostar 6100 för 128 GB

Du får en OnePlus 7 Pro 256GB för 6000.

Jag förstår verkligen inte hypen.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Livsnjutare 😎

Blir lite konfunderad över hurvida det är den gamla sensorn vad gäller foto och video när det kommer till kameran. Spec'sen här i Swec's tabell skulle indikera att det är 8'ans sensor - men å andra sidan är spec'sen likadana för den gamla iPhone SE... så man blir ju förvirrad ?

Är det samma sensor som i iPhone 11 / iPhone 11 Pro så är det ju grymt!

(Videon är framspolad till avsnittet där Lew pratar om precis kameran för iPhone SE (2020))

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väldigt många bryr sig om kameran. Nu vet jag inte hur mycket sämre kameran är på denna än de dyra. Och skaran som vill lägga otroligt mycket mer pengar på en marginellt bättre kamera är inte så stor, så kanske är en struntsak för detta.

Många bryr sig om den, det är sant men i verkligheten kommer det ju kvitta för de allra flesta hur bra kameran är allvarligt talat och många autoköper ju bara nyare mobil från samma tillverkare t.o.m.

Sålänge man inte köper en superbillig skittelefon kommer kameran helt enkelt duga för typ alla, det är min övertygelse iaf. Folk tänker inte så däremot utan ofta är kameran något man velar kring som fan av någon anledning. Kamerorna i många mobiler är ju så pass bra nu att handen på hjärtat ska man vara rätt kräsen för att det ska spela någon roll. Speciellt om man kollar bland flaggsleppen.

De som är kräsna utgår jag från fixar mobilen med bästa kameran och kör i manuellt läge, och för seriösa bilder använder man inte ens mobilen utan en riktig kamera. Övriga behöver inte lägga så stor fokus på det.

Ser frågor på forumet ibland, man vill ha mobil X, men har läst att kameran är bättre eller "mycket" bättre på mobil Y osv, så man velar....Behövde man ställa frågan kommer man bli nöjd med kameran i både X och Y anser jag, så låt annat avgöra valet. Uppenbarligen därför man gjorde tråden. Man vill ha X men vill inte köpa grisen i säcken, alt vill få det bekräftat att den är bra nog så de andra grejerna man ville åt faktiskt väger tungt nog...

Så hans beskrivning stämmer in väl på mig iaf är 29 och är ärlig mot mig själv och vet att sålänge kameran inte är fullständigt skit kommer den duga, mer än så bryr jag mig inte. Selfiekamera kan jag lätt tänka mig betala extra för att slippa t.o.m kan jag tillägga, jävla trams det där

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av jetblack:

En rätt kass skärm, 60 Hz (troligen)?
Ingen USB-C
Kostar 6100 för 128 GB

Du får en OnePlus 7 Pro 256GB för 6000.

Jag förstår verkligen inte hypen.

Var är Apple märket på Oneplus?
Det finns väldigt många som vill köra iOS, detta är ett billigt alternativ. Det finns även personer prioriterar liten telefon framför större interface. För oss som gör väldigt mycket på mobilen så kan det vara svårt att förstå hur folk kan jobba på en sådan liten skärm, men svaret är enkelt att en stor skara gör ej så mycket på mobilen.
Sedan är många såklart mer fingerfärdiga än andra och bättre kan jobba med små saker. Men låt mig gissa Microsoft Azure – anytime, anywhere etc kommer inte bli en populär app på dessa små telefoner.
https://apps.apple.com/us/app/microsoft-azure/id1219013620

Permalänk
Medlem

@edson: Beror helt på vad företaget eller koncernen har för IT policy. Där jag jobbar skulle en Apple produkt aldrig accepteras som inköp, speciellt med tanke på hur forts. svinigt dyra dom är i jämförelse med en Android lur som kan göra samma saker för halva priset.

Permalänk
Medlem

@jetblack: Var ser du hypen?
Apple letar fler sätt att hova in pengar bara.

Visa signatur
Permalänk

Vill verkligen ha en känner jag! Var på jakt efter en modern och liten men inte alltför dyr mobil nyligen men det fanns inga modeller ute. Denna på 4.7" är perfa!

Köpte en Xiaomi Mi9SE istället

Permalänk
Medlem

Sluta säg att detta är en liten telefon. Nya iPhone SE är verkligen inte liten!

Permalänk
Medlem

@Kvickstick: Om det är de enda sakerna du gör, varför köper du ens en iPhone? Du kan få precis samma funktioner med en Android lur för halva pengen till och med mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Hade dock varit trevligt med ca 4,5” skärm men utan dessa gigantiska ”bezels” (vad heter dem?) uppe och nere. Skrota hemknappen som på iPhone X och släpp en SE i samma storlek som iPhone 5 men med skärm ut i kanterna, vore en kanonlur

”Bezlar” är väl OK på svenska numer. Annars brukar jag säga ”panna” och ”haka” om bezlar ovanför och under skärmen.

Vad du beskriver är en lite mindre iPhone X. Det hade varit jättebra och ryktet är att det kanske kommer en, men den kommer inte att kosta $400. Det här är i första hand en billig lur - använd produktionsutrustning som redan är betald till en lite uppfräschad lur till bra pris.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Sluta säg att detta är en liten telefon. Nya iPhone SE är verkligen inte liten!

Adjektiv sett ur kontext. Nya iPhone SE är en liten smartphone jämfört emot alla andra nya.
Detta på samma sätt att Samsung Galaxy Fold är en dyr telefon jämfört emot andra. Att det finns telefoner med diamanter och annat för 8 svenska miljoner påverkar detta inte något i denna kontext: https://www.svd.se/11-ultralyxiga-mobiler--kostar-upp-till-1-...

Skrivet av ZalZeRoz:

@Kvickstick: Om det är de enda sakerna du gör, varför köper du ens en iPhone? Du kan få precis samma funktioner med en Android lur för halva pengen till och med mindre.

Om man använder sin telefon till väldigt få saker så kan Iphone SE vara ett bra val. Man får en förhoppningsvis problemfri mobil som inte blir så dyr om man har den i många år. Apple är inte så dyra för denna grupp av användare och detta gäller alla deras produkter.
Gör man både det enklaste så är en Apple mobil, laptop och desktop inte ett helt fel val. Gör man dock väldigt mycket så blir det svindyrt. Billigaste hyfsade mobil ca 15 000kr. Billigaste basic utrustade ca 15,6" laptop ca 40 000kr utan att för den delen dragit på mer spec än absolut nödvändigt för "vanlig tekniker".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Trist att de inte bytte skärm. Men förstår att det är bekvämt och billigt för dom att behålla så mycket som möjligt från iphone 8. Men jag tror ändå att de kunnat tjäna på att uppgradera skärmen till något modernare som framförallt fyller ut chassit, det hade ökat ha begäret.

Det hade varit en iPhone 11 Pro. Skillnaden i ytterformat är 3.5mm på bredden och 5mm på längden. Inget fel på den telefonen mer än prislappen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

@edson: Beror helt på vad företaget eller koncernen har för IT policy. Där jag jobbar skulle en Apple produkt aldrig accepteras som inköp, speciellt med tanke på hur forts. svinigt dyra dom är i jämförelse med en Android lur som kan göra samma saker för halva priset.

Clear, men det beror nog helt på vad företaget prioriterar, både kostnads- och säkerhetsmässigt.

iOS är har generellt mycket längre livslängd då en ny iPhone med senaste processorn kan räkna med att få systemuppdateringar i 4-5 år framöver samt direkt när dessa kommer ut och det är en far cry från vad det mesta i Android-världen kan erbjuda.

Ny version av Android? Ah, vänta 3-6 månader (minst!) så att vi kan anpassa det till vårt UI...

Permalänk
Medlem

Min arbetsgivare kommer att köpa tusentals av dessa. Precis vad som efterfrågats som ersättare till alla gamla 5s, SE, 6s och batteritrötta 7or som vi har. Just nu levereras bara XR och den är både för dyr för oss och för stor för många användare. Android har vi mer eller mindre gett upp pga av de ständiga modellförändringarna (t om Samsungs "företagsmodeller" kommer och går i rasande fart) och kaos med förändrad enrollment/managering för vårt MDM-system.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Proffsmoddare

Till er som söker en liten (ja, faktiskt liten), praktisk lur kan jag rekommendera denna: https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_009794532770.html?wid...

4" och 21:9

Kör LineageOS 17.1 GSI på den och allt fungerar som det ska.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

O vadå bra pris? Borde kosta typ 3000.

I USA går den loss på $399.

Vi har ju den svenska momsen att tacka för 5495 och CopySwede.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av edson:

Clear, men det beror nog helt på vad företaget prioriterar, både kostnads- och säkerhetsmässigt.

iOS är har generellt mycket längre livslängd då en ny iPhone med senaste processorn kan räkna med att få systemuppdateringar i 4-5 år framöver samt direkt när dessa kommer ut och det är en far cry från vad det mesta i Android-världen kan erbjuda.

Ny version av Android? Ah, vänta 3-6 månader (minst!) så att vi kan anpassa det till vårt UI...

Att anpassa UI för mobiltelefoner var något man gjorde mycket för 10år sedan. Nu vet jag ej vad du jobbar med, men många går ifrån detta.
Däremot är iPhone en mycket bra företagstelefon av flera anledningar. Som att inte vill att folk ska pilla på dem. Lite som att inlåsta skoldatorer är bra för skolungdomar. Sedan är det nog mindre underhållskostnad på iPhone, har alla samma telefon så blir problemen ofta begränsade.
Livslängd så brukar företag anställda byta mobiler vartannat år. Telefoner är ett sådant superviktigt arbetsredskap och någon gammal skräp ska de anställda ej ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Min arbetsgivare kommer att köpa tusentals av dessa. Precis vad som efterfrågats som ersättare till alla gamla 5s, SE, 6s och batteritrötta 7or som vi har. Just nu levereras bara XR och den är både för dyr för oss och för stor för många användare. Android har vi mer eller mindre gett upp pga av de ständiga modellförändringarna (t om Samsungs "företagsmodeller" kommer och går i rasande fart) och kaos med förändrad enrollment/managering för vårt MDM-system.

This! Spot-on hur exakt 95% av alla "större" företag tänker!

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:
Får se när reviwers och iFixit får den i handen så kommer nog resultatet. Men Apple påstår att det är "the best single-camera-system" så bör den vara bättre än iPhone XR (XR är, utöver SE, den telefon med en kameralins på en iPhone). Jag tror den är likvärdig eller väldigt nära en iPhone 11-kamera

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Äntligen respektabla priser. Det blir nog en SE för mig, då min 8+ har sprucken baksida och batteriet börjar få dålig hälsa.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

@andreas_dock:
Får se när reviwers och iFixit får den i handen så kommer nog resultatet. Men Apple påstår att det är "the best single-camera-system" så bör den vara bättre än iPhone XR (XR är, utöver SE, den telefon med en kameralins på en iPhone). Jag tror den är likvärdig eller väldigt nära en iPhone 11-kamera

Jag gissar på att det är samma kamera som XR eller 11. Känns rimligt då det borde hålla nere kostnaderna att använda hårdvara som redan är utvecklad och bara att trycka in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

I USA går den loss på $399.

Vi har ju den svenska momsen att tacka för 5495 och CopySwede.

Dock $399 plus VAT.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av edson:

This! Spot-on hur exakt 95% av alla "större" företag tänker!

Ja och ännu mer när Iphone SE blir så billig i inköp.
För de som har ett jobb där arbetsgivaren värdesätter den anställda mer så får självklart de som vill istället välja en iphone 11 pro max istället.
Men att företag kan tvinga anställda använda vissa telefoner är inte konstigt. Och ju större bolag ju större risk är det för tvånget. Detta gäller även andra saker som vilken dator man ska använda, där det på vissa företag inte för inköpas något som ej är godkänt.

Jag praktikserade på ett megastort företag för länge sedan. Där fick man inte ens ta med ett usb minne in. Ens mobil fick ej ha en kamera o.s.v. Jag tror de nu har tagit bort ej kamera på mobilpolicyn nu, jag hörde ryckte om att de repade linsen ett tag på mobilerna.

*edit*
Det ska gå att disable kameran på Iphones:
https://osxdaily.com/2013/03/18/disable-iphone-camera-and-loc...
Nu jobbar jag ej på något större företag. Men just att enkelt kunna begränsa funktionerna på arbetstelefonen för användare är guld värt för företag. De vill att de anställda ej ska kunna missbruka sakerna.