Apple släpper Iphone SE – en Iphone 8 med ny hårdvara

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HenrikM:

Vi har ett maxpris på 3750 kr ink moms för telefoner.
Gamla SE fick vi precis under maxpriset. Ser ut att fortsätta med Android.

Satan va lågt pris :S
Antar man får ta resten på lönen ífall man vill ha dyrare.
Vi har gräns på 16500 dvs 11 pro Max, dock ingen officiell.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är dem inte. S20 har likvärdig och P40 Pro kameran är bättre.

Har inte sett P40 pro än men S20 är inte bättre? Till och med S10 är bättre i flera avseenden? Autofokus bland annat. Dynamiska omfånget tror jag är mindre. Något övermättade färger rent generellt också samt överskärpa. Visst... skillnaderna är väl ofta inte jättestora men det är inte för inte som majoriteten av alla fotografer och "videographers" kör iPhone? Allt filmat med iPhone brukar vara behagligare att titta på kan jag tycka.

Jag kör själv Galaxy S7 och funderar på att uppgradera till S10. Man får mycket för pengarna men det är inget snack om att iPhone 11 vinner på kamerafronten. Men S10 är good enough för mig ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Proffsmoddare

Synd att de gjorde den såpass mycket större än den förra modellen. Hade faktiskt sett fram emot denna och hoppats på att de skulle jobba vidare med liknande format, men nu blev den tyvärr ointressant.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Satan va lågt pris :S
Antar man får ta resten på lönen ífall man vill ha dyrare.
Vi har gräns på 16500 dvs 11 pro Max, dock ingen officiell.

Tror det har med företaget. När priset är runt 4k så brukar (brukade) företagen köpa telefonerna men fler företag har gått över till att "leasa" telefonerna med abonnemang som privatpersoner och då är kostnaden lite skit samma och skiljer inte mycket för en dyr mot en billigare telefon

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Får rysningar när jag ser en nyhet som handlar om Apple här på Sweclockers, man vet vilket hat som kommer välla ur folk i kommentarsfältet. Riktigt obehagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De bjuder på ingenting enligt mig. Borde kosta runt 3000-3500 kr.

(vet förvisso inte om du bara hatar Apple men jag provar)
Blir lite nyfiken. Vad baserar du det på?
Vilken telefon är utmanare till denna i prisklassen 3000-3500kr?

s10e är nog närmsta utmanaren och den ligger i samma prisklass.
Annars är det Sony isåfall som har sina compact mobiler.

Edit: @Dizzö If you can't beat them ignore them... Tack då fick jag svaret. 😉.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha herregud vilken skitlur.
LCD o 720p.
Dåliga kameror.
A13 är så overkill för en sånhär telefonen...

Den är dååååååålig

Edit: Kommer nog bli en storsäljare. Till folk utan större krav utan vill att det ska funka samt som företagstelefoner

Permalänk
Medlem

Visst kan det tyckas udda med en 2020-cpu (den är klassledande) men 2012-skärm. Men folk flest tycks ändå inte se något problem, bara det är "Retina", och det är det väl? Kan tänka mig att den här säljer bra. Den har ju allt de flesta behöver., även om en del kanske tycker den är väl stor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha herregud vilken skitlur.
LCD o 720p.
Dåliga kameror.
A13 är så overkill för en sånhär telefonen...

Skitdålig skärm ja. Kameran bryr sig de flesta som är över 25år inte om ändå. Varför skulle det vara overkill med A13 bara för att skärmen är dålig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av mpat:

Den här har samma pris som gamla SE i dollar, det är bara dollarkursen som ändras.

F.ö. kan man fortfarande köpa iPhone 8 och t.o.m 7, specifikt för företag med sådana regler.

Det är riktigt tråkigt det med dollarkursen. Kronan har verkligen gått ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha herregud vilken skitlur.
LCD o 720p.
Dåliga kameror.
A13 är så overkill för en sånhär telefonen...

720p LCD motsvarar väl ungefär en AMOLED-skärm i 1080p i pixeltäthet (RGB stripe vs PenTile) vilket inte är så illa på 4.7"? iPhoneskärmarna har aldrig varit dåliga utan snarare väl avvägda mellan upplösning och prestanda. Och kameran i iPhone 11 (som den här tycks ärva) är knappast dålig. Och till det en A13 som har högre prestanda än vad man får i någon annan telefon. Skulle snarare säga att man får väldigt mycket telefon för pengarna.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Skitdålig skärm ja. Kameran bryr sig de flesta som är över 25år inte om ändå. Varför skulle det vara overkill med A13 bara för att skärmen är dålig?

Väldigt många bryr sig om kameran. Nu vet jag inte hur mycket sämre kameran är på denna än de dyra. Och skaran som vill lägga otroligt mycket mer pengar på en marginellt bättre kamera är inte så stor, så kanske är en struntsak för detta.
Angående A13 overkill. Så är det någon annan du citerar. Det jag påstår är att det är ytterst få på dyrare mobiler som nyttjar deras cpu/gpu. Användarskaran som köper en iPhone SE lär främst inte vara folk som kör riktigt tunga saker på deras mobil, snarare det motsatta. Men Apple tillverkar A13 själva och det blir ej så dyrt för dem att slänga in den.

Kring all hårdvara så gäller dock att bättre är inte fel, men om bättre resulterar i dyrare så blir valet fel för många. Lite som när Oneplus pratade om deras telefon och de skröt om att displayen var så bra och de hade lagt ner så mycket på färgnyanser på skalet. Vilket för min del blev att jag funderar på en annan mobil då jag tyckte den blev för dyr.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av infigo:

Tror det har med företaget. När priset är runt 4k så brukar (brukade) företagen köpa telefonerna men fler företag har gått över till att "leasa" telefonerna med abonnemang som privatpersoner och då är kostnaden lite skit samma och skiljer inte mycket för en dyr mot en billigare telefon

Aha ok nä vi köper allt!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Min sambo vill tyvärr inte byta från Apple men är missnöjd med kamera och batteri på sin Iphone 7.

Ni som kan Apple, är det värt att byta till denna eller bör vi satsa på att byta batteri på den hon har?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Aha ok nä vi köper allt!

Utvecklingen går tvärt emot. Detta genom precis allt, företag äger inte ens stolen man sitter på för den är köpt på avbetalning. Skrivaren har man ett hyreskontrakt på med det företaget. Datorerna hyr man de med, servrar ligger idag ofta i molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

720p LCD motsvarar väl ungefär en AMOLED-skärm i 1080p i pixeltäthet (RGB stripe vs PenTile) vilket inte är så illa på 4.7"? iPhoneskärmarna har aldrig varit dåliga utan snarare väl avvägda mellan upplösning och prestanda. Och kameran i iPhone 11 (som den här tycks ärva) är knappast dålig. Och till det en A13 som har högre prestanda än vad man får i någon annan telefon. Skulle snarare säga att man får väldigt mycket telefon för pengarna.

Håller med om skärmen, det går inte bara att jämföra PenTile-skärmar med en traditionell layout.

Dock är det inte kameran den från iPhone 11, för det är ingen Night mode. Det är antingen den från XR eller samma gamla från iPhone 8, inte lyckats räkna ut vilken av dem eftersom specarna är snarlika.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det enda jag är besviken på är färgerna. Liksom, vit baksida med svart framsida?

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Min sambo vill tyvärr inte byta från Apple men är missnöjd med kamera och batteri på sin Iphone 7.

Ni som kan Apple, är det värt att byta till denna eller bör vi satsa på att byta batteri på den hon har?

Ta med henne till en butik och hon får känna på dem.
Annars kostar väl ett abtteribyte på Kjell 399kr.
https://www.kjell.com/se/vara-tjanster/mobilservice
Jag kan inte fatta hur det kan vara så otroligt billigt? Tveksam till detta, men kjell litar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det enda jag är besviken på är färgerna. Liksom, vit baksida med svart framsida?

Är det inte A13 som står för night mode? Det skulle jag tro.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Min sambo vill tyvärr inte byta från Apple men är missnöjd med kamera och batteri på sin Iphone 7.

Ni som kan Apple, är det värt att byta till denna eller bör vi satsa på att byta batteri på den hon har?

Den här lär ha en stor förbättring i kamera mot iPhone 7, om vi antar att den använder samma bildprocessering som iPhone 11 (vilket den troligtvis gör eftersom den får A13-chippet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det inte A13 som står för night mode? Det skulle jag tro.

Syftar alltså på kanterna runt skärmen. Jag antar att apple inte kommit så långt att man kan ändra färger på kanterna runt skärmen, men vad vet jag. Min senaste iphone var en 5s.

Edit: Iphone 8 fanns med vit framsida.

Permalänk
Musikälskare

Bra jobbat Apple! Väldigt intressant telefon faktiskt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Ger operatörerna rabatt på mobilen, om man tecknar 24 mån så är det nog en mycket bra deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Håller med om skärmen, det går inte bara att jämföra PenTile-skärmar med en traditionell layout.

Dock är det inte kameran den från iPhone 11, för det är ingen Night mode. Det är antingen den från XR eller samma gamla från iPhone 8, inte lyckats räkna ut vilken av dem eftersom specarna är snarlika.

Kameramodulen kanske är av äldre snitt men bildprocesseringen lär vara nyare med tanke på A13-chippet. Och det är där de stora förbättringarna ligger. Fast sen får man förstås bara standardkameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha herregud vilken skitlur.
LCD o 720p.
Dåliga kameror.
A13 är så overkill för en sånhär telefonen...

Skrivet av Dizzö:

O vadå bra pris? Borde kosta typ 3000.

Att klaga på Apples prissättning går såklart att gör. Å andra sidan ska man inte glömma bort att Apple inte håller på med välgörenhet. Jag tycker detta är ett rimligt pris för vad man får.

Precis som med bilar tycker jag det är mer intresant att kolla på Total ägandekostnad (Total cost of ownership).
6100 för en telefon som jag kommer kunna använda i 5 år. Jag litar inte på xing chong telefonen kommer få senaste android efter 5 år. Däremot gör jag det med Apple. Andrahandsvärdet på en Xiaomi eller liknande kommer inte vara lika bra som för en iPhone. Kolla bara på hur mycket en iPhone 6 i hyfsat skick säljsför begagnade.

LCD och 750p är inte jätte roligt, skärmen på min iPhone 7 är dålig i jämförelse med min 1+ 3T med sin 1080p oled skärm. Dessutom finns det mycket bättre paneler än vad den har. Dock gör det inte så mycket för mig. Jag snittar själv 1h i skärmtid. Jag tycker att mobilen ska vara liten och smidig, men framförallt ska den användas så lite som möjligt.

Du tycker klart och tydligt att denna telefonen är dyr och dålig. Dock finns det helt andra konsumenter än du som tycker detta är helt rätt telefon för ändamålet.

Skrivet av Nivity:

Bra för gamla som vill ha en iphone antar jag.
A13 fett overkill för dålig kamera, skärm,storlek osv dock. Men borde ju leva längre gällande uppdateringar då så bra på det sättet.

Jag tycker videon nedan sammanfattar mina åsikter om en kamera ganska bra. Jag använder en kamera för att fånga minnen eller information. Min 1+3T och iphone 7 gör det alldeles utmärkt. A13 är inte overkill, precis som du säger kommer den kunna leva i många år. Till exempel är min 1+3T fortfarande tillräckligt snabb, därför borde en A13 var tillräckligt snabb om 3-4 år. Dessutom är kostnaderna för en A11 A12 A13 ungefär den samma om man ska tro källor från nät-forum.

Verklighets test av Apples kameror
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Min sambo vill tyvärr inte byta från Apple men är missnöjd med kamera och batteri på sin Iphone 7.

Ni som kan Apple, är det värt att byta till denna eller bör vi satsa på att byta batteri på den hon har?

Kolla hur mycket laddningskapacitet er iPhone 7 har under inställningar -> Batteri -> Batterihälsa och under Maximal kapacitet, är den under 80% skulle jag rekommendera antingen byta batteri eller ny telefon. Med tanke på att hon säger att hon är missnöjd med kameran så kanske en ny telefon ändå då ett nytt batteri inte kommer hjälpa kameran något. Om batteri ska bytas skulle jag ändå rekommendera o gå till Apple Store butiken i Täby. Då får du det officiellt gjort och om jag inte minns helt fel kostar det 699:- eller om det är 599:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Haha herregud vilken skitlur.
LCD o 720p.
Dåliga kameror.
A13 är så overkill för en sånhär telefonen...

Det beror på, skärmen är energisnål och kameran kommer att prestera bättre med hjälp av a13 chippet. Skulle säga att den är värd pengarna. Själv så har jag alltid velat ha en lite mindre lur med flaggskepps prestanda. Kommer defenetivt byta ut min xz2 compact mot en SE. Och vad är fel på 5490 kr, betalade mer för en sony som är segare än en snigel. Dessutom är ios bättre anpassat för hårdvaran vilket gör att den kommer vara hyfsat snabb om du tar hand om den väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har inte sett P40 pro än men S20 är inte bättre? Till och med S10 är bättre i flera avseenden? Autofokus bland annat. Dynamiska omfånget tror jag är mindre. Något övermättade färger rent generellt också samt överskärpa. Visst... skillnaderna är väl ofta inte jättestora men det är inte för inte som majoriteten av alla fotografer och "videographers" kör iPhone? Allt filmat med iPhone brukar vara behagligare att titta på kan jag tycka.

Jag kör själv Galaxy S7 och funderar på att uppgradera till S10. Man får mycket för pengarna men det är inget snack om att iPhone 11 vinner på kamerafronten. Men S10 är good enough för mig ändå.

Nu började han med dumheter om att kameran är dålig, så det blir ju lite konstigt att dividera om vilken som är den bästa utav de bästa... men ja...

Det är ingen som är en klar vinnare i alla lägen. Iphone har dock en riktigt bra kamera som tveklöst är med i matchen om toppen. Den är exempelvis väldigt bra i svåra ljusförhållanden, tonmappningen på deras automatiska HDR är helt enkelt bäst och bildprocesseringen ger mycket bra färger och de prioriterar naturliga detaljer framför brusreducering och uppskärpning. Det gör bilderna mer harmoniska istället för överkokta - något som iPhone aldrig gör medan samtliga konkurrenter har en dragning åt det överkokta hållet. Sen har iPhone lite mer brus också men det är en kvalitet på bruset som är mer behaglig.

Utöver det har du saker som konsekvent och snabb autofokus och autoexponering. Även vitbalansen sitter klockrent.

Det är ingen slump att folk som faktiskt kan foto brukar gilla iPhone.

Permalänk
Medlem

$399 är ju faktiskt riktigt trevligt pris för en ny iPhone. Svenska priset är inte trevligt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Bra men fortfarande dyrt men med bra chip är det ändå en bra telefon som slpr det mesta i prisklassen. Bara storleken som är en nackdel med tanke på att man inte haft 4,7 tum sedan Nexus 4 för 8 år sedan. Så van med minst 6 tum nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.