Här hittar du rätt skärm för jobb hemifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Viktorph: Ja, låter som att du med gott samvete kan köpa på dig extra pasta, toapapper och tre par mjukisbrallor nu.

Härligt! Då kan jag börja "marinera" mig själv då

Det tråkiga är dock att min huvudskärm helt plötsligt känns dålig.

Permalänk
Medlem

Satt och googlade skärmar halva dagen igår , blev riktigt sugen på Philips P499P9H, men såg jag att det var VA panel, dock ingen recension som klagar på betraktningsvinklar eller att den ser ojämn ut mot kanterna.

Nu står det mellan dessa, men kommer inte vidare
https://www.prisjakt.nu/product.php?j=5034152,4716764,4752761...

Vet inte om jag ska gå på 32:9 eller 21:9, och om det blir 21:9 ifall jag ska gå på en 2180p eller nöja mig med 1440p, tänker att en sådan här skärm använder man väl i närmre tio år. Att de två 5k2k skärmarna är platta istället för böjda talar också till deras fördel i min värld .

Permalänk
Medlem

Bytte till 32” 4K, har 1080p på kontoret och gick från 1440p hemma. Håller med om att skillnaden mellan 1080-1440 är minimal. Nu kommer det bli jobbigt att återvända till kontoret. Trodde 32” var på gränsen till för stort, men känns precis lagom, över det så måste man nog öka avståndet till skärmen och vad är då meningen?! 4K är helt underbart till kontorsjobb, växlar mellan 125% och 150% skalning beroende på vad jag gör.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Nu när jag jobbar hemifrån så krävdes det även en kvm switch. Skönt och bara ha ett tangentbord, mus, skärm och kunna växla mellan stationära hem datorn och bärbara jobbdatorn.
Kör själv 21:9 skärm 100Hz 3440x1440 med denna kvm switch https://www.dustinhome.se/product/5010915729/cs782dp-at-kvm-s...
och det funkar över förväntan. Sen om det är det bästa , förmodligen inte, kan jag ej svara på.

Någon annan som har en bättre setup att tipsa om?
Där finns ju skärmar med kvm hub inbyggd , men köpa en sådan när man trivs bra med sin skärm kändes lite overkill.

Visa signatur

2700X, 1080ti , X470-F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Har inte det där visat sig vara BS när man utfört tester? Vill minnas att vår käre @Laxpudding nämnt det i någon kommentar jag läst? Finns ingen koppling man faktiskt kunnat påvisa iaf.

Har själv noll koll, vet bara att jag inte använder dessa filter själv och jag blir då trött både framför datorn och mobilen på kvällen utan problem precis som vanligt

Det blev ett bra försäljningsknep dock som många köpt rakt av och lever efter numera. Vissa tror t.om det är skadligt och kör med dessa filter igång hela tiden på mobiler osv.

Det går inte att köpa filter, finns inbyggt i windows 10 som nattläge.

Ögonläkare hade ingen förklaring till mina rödspränga ögon men att jag sitter framför en skärm på kvällarna det är det ingen tvekan om. Efter att ha dragit ner ljusstyrkan och alla skrikiga vita/blåa toner har mina ögon återgått till bättre hälsa.

Om jag läste en bok och fick välja mellan att ha en studio spotlight i ansiktet eller en mysig liten lampa på väggen så skulle jag ta det sistnämnda. Starkt ljus och reflektioner i glasögonen är skitstörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Efter att ha dragit ner ljusstyrkan

Nyckeln här. Tror inte det blå ljuset har med saken att göra alls faktiskt, vilket är min poäng. En modern myt att det påverkar något.

Däremot sitter majoriteten med för ljusstarka skärmar och ofta kolsvart på rummet runt sig framför datorerna om kvällarna. Det är klart att det är ansträngande och anpassar man ljusstyrkan blir det behagligare.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Bildexpert 📺

Det mest effektiva sättet att minska det blå ljuset är också att dra ned ljusstyrkan. Att gå från 300 nits till kanske 150 nits är rätt och slätt en halvering. Och en ljusnivå som är mer matchande för ett hemmakontor.

Att bara minska blått ljus genom "low blue light" är per definition samma sak som att göra bilden allt gulare. Och det kommer fortfarande vara 300 nits (Okey då, cirka 290 nits) eftersom det blå ljuset i D65/rec709 endast utgör cirka 7 procent av den totala ljusblandningen. Merparten av det som lyser i ögonen och därmed är ansträngande och påverkar pupillen är grönt ljus som utgör ca 70 procent av blandningen.

Och tycker man att halverad ljusstyrka på skärmen blir för mörkt för rummet? Skaffa en gardin som mjukar upp dagsljuset från fönstret. Där minskar man de hårda kontrastskillnaderna som gör ögonen ansträngda. Dessutom minskar en gardin framför fönstret det blå ljuset från den i särklass starkaste källan till blått ljus i ett våra hem.

Då kan man behålla en vitbalans på D65 som är baserad på dagsljus och hör och häpna är den optimala nivån för färgsseendet. Det är nästan som att man undrar om inte våra ögon och våra förfaders ögon hade samma förutsättningar? Kanske utvecklats under dagsljus i miljoner år innan de första bildskärmarna kom?

Nä, så kan det inte vara. Det måste vara det där blå ljuset från skärmen som gör att jag inte riktigt trivs i livet och mår dåligt.