Copyswede - jag förstår inte vad det är jag betalar för?

Permalänk
Medlem

Copyswede - jag förstår inte vad det är jag betalar för?

Bara kom att tänka på copyswede och insåg att jag inte riktigt förstår vad det är till för eller varför det finns. Det känns som att det var flera år sedan man såg någon nyhet om detta nu.
Jag läser lite om det och ser saker som "Varannan svensk privatkopierar", "en av tre sparar ner bilder på konstverk för senare bruk" och "Tre av tio sparar ner film eller tv-serier på sin telefon".
Men att spara sina tv-serier eller filmer är ju något som jag redan betalar för till både Netflix och HBO i mitt fall. Detta sker i så fall på mobilen för mig.

Ändå har jag betalat copyswede på varenda hårddisk, SSD, spelkonsol osv som jag har köpt.
Senast jag PRIVATkopierade (utöver att spara några serie-avsnitt på Netflix inför en flygresa) var nog runt 2004, när jag försökte rippa min Dr Bombay skiva som jag hade fått av föräldrarna.

Varför finns detta och tror ni att det kommer att försvinna? Känns väldigt förlegat hela grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyont:

Bara kom att tänka på copyswede och insåg att jag inte riktigt förstår vad det är till för eller varför det finns. Det känns som att det var flera år sedan man såg någon nyhet om detta nu.
Jag läser lite om det och ser saker som "Varannan svensk privatkopierar", "en av tre sparar ner bilder på konstverk för senare bruk" och "Tre av tio sparar ner film eller tv-serier på sin telefon".
Men att spara sina tv-serier eller filmer är ju något som jag redan betalar för till både Netflix och HBO i mitt fall. Detta sker i så fall på mobilen för mig.

Ändå har jag betalat copyswede på varenda hårddisk, SSD, spelkonsol osv som jag har köpt.
Senast jag PRIVATkopierade (utöver att spara några serie-avsnitt på Netflix inför en flygresa) var nog runt 2004, när jag försökte rippa min Dr Bombay skiva som jag hade fått av föräldrarna.

Varför finns detta och tror ni att det kommer att försvinna? Känns väldigt förlegat hela grejen.

Hela grejen med Copyswede är just PRIVATkopiering.
Det som är lite ironiskt är alla kopieringsskydd på film, spel, musik osv som läggs in.

Men ändå betalar vi till Copyswede, snacka om att betala för något som man inte skall kunna utnyttja.

Copyswede är en av de dinosaurier som fortfarande lyckats överleva genom att påstå sig utgöra en funktion.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Fyont:

Bara kom att tänka på copyswede och insåg att jag inte riktigt förstår vad det är till för eller varför det finns. Det känns som att det var flera år sedan man såg någon nyhet om detta nu.
Jag läser lite om det och ser saker som "Varannan svensk privatkopierar", "en av tre sparar ner bilder på konstverk för senare bruk" och "Tre av tio sparar ner film eller tv-serier på sin telefon".
Men att spara sina tv-serier eller filmer är ju något som jag redan betalar för till både Netflix och HBO i mitt fall. Detta sker i så fall på mobilen för mig.

Ändå har jag betalat copyswede på varenda hårddisk, SSD, spelkonsol osv som jag har köpt.
Senast jag PRIVATkopierade (utöver att spara några serie-avsnitt på Netflix inför en flygresa) var nog runt 2004, när jag försökte rippa min Dr Bombay skiva som jag hade fått av föräldrarna.

Varför finns detta och tror ni att det kommer att försvinna? Känns väldigt förlegat hela grejen.

det du betalar för är rätten att ha dina musikfiler på mer än bara cd-skivan, lp´n, kassettbandet, eller datorn digitalt köpta musikfiler levererades till.

att kopiera över musikfiler till en annan dator, telefon, musikspelare, cdskiva ligger innom rätten för privatkopiering utan den hade det varit olagligt för dig att fylla t.ex din telefon med musik annat än med streamingtjänster eller musikfiler köpta till enheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är i princip bara korruption, hiskeliga summor också.
Till exempel får du betala CopySwede 3000 kronor för denna Samsung https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5057277.

Prislista: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Tänk om alla intresse organisationer som anser sig själva allmännyttiga kunde begära pengar för helt slumpmässiga saker. Det blir som om restaurangbranschens riksorganisation skulle kräva bilförsäljare på 10% av försäljningspriset för att personer inte hade valt att åka lika mycket om de inte kunde stanna och köpa mat. Det är bara korruption, jag kan inte tänka mig att jag känner någon som ens vet hur man faktiskt privatkopierar i praktiken nu för tiden, samtidigt som "ersättningsbeloppen" blir allt högre. Från att ha varit några öre per CD när personer hade brännare till att vara tusentals kronor för enheter man inte kan privatkopiera med.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Detta regleras på EU-nivå. Grunden i upphovsrättslagen ger den skapar verk med verkshöjd rätten att bestämma hur verket ska spridas. Inom EU bestämdes även att de länder som vill göra undantag för privatkopiering måste ha en form av ersättningsmodell. Copyswede tog fram en modell som godkändes av svenska regeringen och EU. På så sätt kan Sverige ha detta undantag. Alternativet hade varit att inte ha Copyswede och att då heller inte tillåta privatkopiering. Det finns säkert EU-länder som har valt den vägen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta regleras på EU-nivå. Grunden i upphovsrättslagen ger den skapar verk med verkshöjd rätten att bestämma hur verket ska spridas. Inom EU bestämdes även att de länder som vill göra undantag för privatkopiering måste ha en form av ersättningsmodell. Copyswede tog fram en modell som godkändes av svenska regeringen och EU. På så sätt kan Sverige ha detta undantag. Alternativet hade varit att inte ha Copyswede och att då heller inte tillåta privatkopiering. Det finns säkert EU-länder som har valt den vägen.

Jo, men om man till exempel kollar på Belgien så tar de 3 euro för en mobil enligt wikipedia. Så 1/100 av vad den svenska lösningen kostar, med hänseende till den mobilen jag länkade till innan.

Läste fel innan
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är i princip bara korruption, hiskeliga summor också.
Till exempel får du betala CopySwede 3000 kronor för denna Samsung https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5057277.

Prislista: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Tänk om alla intresse organisationer som anser sig själva allmännyttiga kunde begära pengar för helt slumpmässiga saker. Det blir som om restaurangbranschens riksorganisation skulle kräva bilförsäljare på 10% av försäljningspriset för att personer inte hade valt att åka lika mycket om de inte kunde stanna och köpa mat. Det är bara korruption, jag kan inte tänka mig att jag känner någon som ens vet hur man faktiskt privatkopierar i praktiken nu för tiden, samtidigt som "ersättningsbeloppen" blir allt högre. Från att ha varit några öre per CD när personer hade brännare till att vara tusentals kronor för enheter man inte kan privatkopiera med.

Kan vi inte anordna en namninsamling här på Sweclockers och leverera den till regeringen?

Permalänk
Medlem

Som exempel på hur lite folk faktiskt använder privatkopiering nu för tiden:

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Gör en omröstning så vi får veta om swecare privatkopierar!

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Gör en omröstning så vi får veta om swecare privatkopierar!

Problemet är definitionen.
Enligt § 12 av https://lagen.nu/1960:729#P12S1 så tror jag inte många privatkopierar.

Men enligt https://www.copyswede.se/2018/07/vad-ar-privatkopiering-5-fra... så anser de att man begår privatkopiering när man gör en "offline-lista" i tex spotify. Vilket är lite intressant då användaren inte har någon kontroll alls och tjänsten som sparar musiken kan styra enigt deras avtal med musikern.

Så när man ser "undersökningar" med resultat att 10-25% privatkopierar så är frågan garanterat om de använder offline-listor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det är i princip bara korruption, hiskeliga summor också.
Till exempel får du betala CopySwede 3000 kronor för denna Samsung https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5057277.

Prislista: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Tänk om alla intresse organisationer som anser sig själva allmännyttiga kunde begära pengar för helt slumpmässiga saker. Det blir som om restaurangbranschens riksorganisation skulle kräva bilförsäljare på 10% av försäljningspriset för att personer inte hade valt att åka lika mycket om de inte kunde stanna och köpa mat. Det är bara korruption, jag kan inte tänka mig att jag känner någon som ens vet hur man faktiskt privatkopierar i praktiken nu för tiden, samtidigt som "ersättningsbeloppen" blir allt högre. Från att ha varit några öre per CD när personer hade brännare till att vara tusentals kronor för enheter man inte kan privatkopiera med.

Har S10:an verkligen 1TB inbyggd lagring eller kapacitet för 1TB minneskort? och i länken du refererar till följer troligvis ett 1TB kort med, jag hittar att S10 har 128Gb internt och klarar ett 1tb extra flashminne.

Ett flashminne på 1024GB kostar 80:- i copyswede avgift, samsungen 384:- (3:- x 128)

Obs! försvarar inte avgiften på något sätt, men det är inte pålagt 3000:- på telefonen

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Det som gör mig arg är just lögnen. Det är mycket värre än avgiften.
Många piratkopierar, det är olagligt och straffbart, att det sker ska därmed inte täckas av en avgift för privatkopiering. Så hur mycket förluster drabbas då musik-, bild- och film-producenter av genom faktisk privatkopiering? Att man bockar i offlinetillgänglighet i sin streamingtjänst går inte heller under detta. Eller att man köpt nerladdningsbar musik. Så att människor har musik, bild och video tillgängligt i offlineläge är inget som leder till inkomstförlust någonstans.

Det som är faktiskt privatkopiering, är när jag köper en skiva eller film, och rippar denne och låter min nära kompis eller familjemedlem ta del av det. Eller som man förr, spelade över en CD-skiva till kassettband åt sin kompis. Detta händer över huvud taget inte idag. Jag är ung nog för att tillhöra de tekniskt bevandrade som kan rippa saker om jag vill, och gammal nog för att ha varit med innan streaming och enkla spel/musik/film-butiker tog över. Så jag borde vara i den kategori som både piratkopierar och privatkopierar mest. Och jag har nog inte en enda privatkopierad fil på någon dator, hårddisk eller telefon. Inte ens mina gamla telefoner, MP3-spelare eller minidiscar från länge sedan innehåller filer jag privatkopierat från någon annan. Jag tror inte jag känner en enda som rimligtvis har detta. Människor har det de betalt för och piratkopierade grejer. Extrem sällan privatkopierade saker.

Det som finns är det man köpt och därmed inte privatkopierat från någon annan. Alternativt har en del piratkopierat som är något annat. Finns inga som helst belägg för att stora delar av människors lagringskapacitet används för filer de kopierat från vänner eller familj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är i princip bara korruption, hiskeliga summor också.
Till exempel får du betala CopySwede 3000 kronor för denna Samsung https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5057277.

Prislista: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Tänk om alla intresse organisationer som anser sig själva allmännyttiga kunde begära pengar för helt slumpmässiga saker. Det blir som om restaurangbranschens riksorganisation skulle kräva bilförsäljare på 10% av försäljningspriset för att personer inte hade valt att åka lika mycket om de inte kunde stanna och köpa mat. Det är bara korruption, jag kan inte tänka mig att jag känner någon som ens vet hur man faktiskt privatkopierar i praktiken nu för tiden, samtidigt som "ersättningsbeloppen" blir allt högre. Från att ha varit några öre per CD när personer hade brännare till att vara tusentals kronor för enheter man inte kan privatkopiera med.

Det där är inte sant. Det finns maxgränser för hur mycket man betalar per produkt. Varför tror du det är 3000kr?

Permalänk
Inaktiv

Jag faller under privatkopiering då jag kopierar Blurays etc till min server för att enkelt kunna streama dom till min soffa.
Men jag, precis som du, förstår inte varför jag ska betala flera gånger för samma produkt. Speciellt inte att jag ska betala en avgift för min mobil. Som inte ens är avsedd för att kopiera något material. Enklare att köpa filmen än att koppla upp en massa enheter till mobilen för att ja, privatkopiera xD.
Har de ens satt tak för mobilerna än? Skulle inte tro det.

Helt klart förlegat koncept som borde tas bort helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är i princip bara korruption, hiskeliga summor också.
Till exempel får du betala CopySwede 3000 kronor för denna Samsung https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5057277.

Visa gärna hur du har kommit fram till 3000 kr. Jag tror att du har räknat väldigt fel, sisådär 10 gånger för stort belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har S10:an verkligen 1TB inbyggd lagring eller kapacitet för 1TB minneskort? och i länken du refererar till följer troligvis ett 1TB kort med, jag hittar att S10 har 128Gb internt och klarar ett 1tb extra flashminne.

Ett flashminne på 1024GB kostar 80:- i copyswede avgift, samsungen 384:- (3:- x 128)

Obs! försvarar inte avgiften på något sätt, men det är inte pålagt 3000:- på telefonen

Jo, det är intern lagring. https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Det är en av de få mobilerna med så stort minne just nu, men det kommer antagligen bli vanligare om några år och jag kan inte tänka mig att CopySwede kommer sänka avgiften för att de får för mycket.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pake:

Det där är inte sant. Det finns maxgränser för hur mycket man betalar per produkt. Varför tror du det är 3000kr?

Finns inget tak för mobiler, avgiften är 3kr/GB. Skulle du lyckas trycka in 1TB i en mobil skulle avgiften bli 3000kr. Verkar skäligt va? Jag har mailat Copyswede om detta och fick som svar att det inte ligger hos dom utan en annan instans. Detta var ett par år sen. Så min personliga åsikt är att detta är ren korrumption.

Källa https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Permalänk
Medlem

Vill man nu driva den här frågan så skall man driva att rätten till privatkopiering skall tas bort inte att avgiften skall tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Det där är inte sant. Det finns maxgränser för hur mycket man betalar per produkt. Varför tror du det är 3000kr?

Just mobiler har inget maxbelopp alls. Jag stod och skrek om det redan när lagen blev framlagd, men ingen här på sweclockers brydde sig för att mobilerna hade inte så mycket lagring på den tiden. Alla andra lagringenheter har ett maxbelopp, en 8TB hårddisk kostar 80 kronor.

Skrivet av joakim99:

Visa gärna hur du har kommit fram till 3000 kr. Jag tror att du har räknat väldigt fel, sisådär 10 gånger för stort belopp.

lagring = 1000 GB
ersättning = 3 / GB
totalkostnad = 3 * 1000 = 3000

Jag känner mig någorlunda säker på denna matematiken.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Jag faller under privatkopiering då jag kopierar Blurays etc till min server för att enkelt kunna streama dom till min soffa.
Men jag, precis som du, förstår inte varför jag ska betala flera gånger för samma produkt. Speciellt inte att jag ska betala en avgift för min mobil. Som inte ens är avsedd för att kopiera något material. Enklare att köpa filmen än att koppla upp en massa enheter till mobilen för att ja, privatkopiera xD.
Har de ens satt tak för mobilerna än? Skulle inte tro det.

Helt klart förlegat koncept som borde tas bort helt och hållet.

Även om du gör detta. Så tillkom privatkopieringsavgiften främst för att folk inte köpte x antal versioner av exakt samma låt för att spela upp den på olika medier. Utan för att folk för kopierade av musik av sina bekanta. Det kunde gå så illa så att en person köpte en cd skiva och denna kopierade 5st kamrater. Privatkopieringslagen är utformat så att just detta ovanför ska vara lagligt, men att det då tillkommer en kassettavgift som skulle ge pengar tillbaka på det medie som ofta användes till detta..

Så syftet som lagen har skapas för är i princip borta och de kan ta bort rätten till att privatkopiera musik/filmer och ge bort dem till kamrater. Rätten att själv göra backup på sin data bör finnas och det har diskuteras detta kring mjukvaror.

Nå lagen behöver ändras anpassas till den tid som vi lever i. Orsaken till att det går trögt är flera orsaker, men många politiker vill att viss typ av musik, teater och annan skit ska få mer pengar. De vet inte var pengarna ska tas ifrån, men de där jävla teknikintresserade personerna kan allt gott betala pengar till detta utan att den produkt som de köper på något sätt har med teater och annan skit att göra.

https://www.copyswede.se/rattighetshavare/har-du-ratt-till-er...

Har du rätt till ersättning?
Om du är upphovsman eller utövande konstnär kan du ha rätt till ersättning för din medverkan i olika medier genom Copyswede. Till gruppen upphovsmän hör bland annat dramatiker, författare, fotografer, tecknare, kompositörer, regissörer och scenografer. Till utövande konstnärer räknas exempelvis musiker, skådespelare, artister och dansare.

Det här kan du få ersättning för:

vidaresändning,
privatkopiering,
skolbandning i utlandet,
dvd- och vod-utgivning,
Öppet Arkiv.

När jag köper min mobiltelefon med 1TB lagring, ska jag då betala 3000kr till dessa ovanför? Man blir så förbannad på dessa så det inte är klokt. Jag vill att de också ska tvinga betala mig pengar för saker som inte har ett skit med min verksamhet att göra.
https://www.nyteknik.se/opinion/nej-3-000-ar-ingen-lag-avgift...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill man nu driva den här frågan så skall man driva att rätten till privatkopiering skall tas bort inte att avgiften skall tas bort.

Eller att man förespråkar en mer rimlig avgift, speciellt när det kommer till just mobiler? Jag hade inte hade något problem att betala nån tjuga för en hårddisk eller en femma för ett SD-kort eller usb-minne.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill man nu driva den här frågan så skall man driva att rätten till privatkopiering skall tas bort inte att avgiften skall tas bort.

Varför ska jag betala två gånger?
Det är ju ändå kopieringsskydd på allt, så för all del; ta bort rätten till privatkopiering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Även om du gör detta. Så tillkom privatkopieringsavgiften främst för att folk inte köpte x antal versioner av exakt samma låt för att spela upp den på olika medier. Utan för att folk för kopierade av musik av sina bekanta. Det kunde gå så illa så att en person köpte en cd skiva och denna kopierade 5st kamrater. Privatkopieringslagen är utformat så att just detta ovanför ska vara lagligt, men att det då tillkommer en kassettavgift som skulle ge pengar tillbaka på det medie som ofta användes till detta..

Så syftet som lagen har skapas för är i princip borta och de kan ta bort rätten till att privatkopiera musik/filmer och ge bort dem till kamrater. Rätten att själv göra backup på sin data bör finnas och det har diskuteras detta kring mjukvaror.

Nå lagen behöver ändras anpassas till den tid som vi lever i. Orsaken till att det går trögt är flera orsaker, men många politiker vill att viss typ av musik, teater och annan skit ska få mer pengar. De vet inte var pengarna ska tas ifrån, men de där jävla teknikintresserade personerna kan allt gott betala pengar till detta utan att den produkt som de köper på något sätt har med teater och annan skit att göra.

https://www.copyswede.se/rattighetshavare/har-du-ratt-till-er...

Har du rätt till ersättning?
Om du är upphovsman eller utövande konstnär kan du ha rätt till ersättning för din medverkan i olika medier genom Copyswede. Till gruppen upphovsmän hör bland annat dramatiker, författare, fotografer, tecknare, kompositörer, regissörer och scenografer. Till utövande konstnärer räknas exempelvis musiker, skådespelare, artister och dansare.

Det här kan du få ersättning för:

vidaresändning,
privatkopiering,
skolbandning i utlandet,
dvd- och vod-utgivning,
Öppet Arkiv.

När jag köper min mobiltelefon med 1TB lagring, ska jag då betala 3000kr till dessa ovanför? Man blir så förbannad på dessa så det inte är klokt. Jag vill att de också ska tvinga betala mig pengar för saker som inte har ett skit med min verksamhet att göra.
https://www.nyteknik.se/opinion/nej-3-000-ar-ingen-lag-avgift...

Jo jag kan hela historien då jag snurrat rätt många år nu. Därför jag anser att detta är förlegat då folk knappt privatkopierar till andra. Piratande förekommer till en viss del. Men det har ju börjat försvinna mer och mer pga alla bra streamingtjänster som kommit. Fast piratandet kanske kommer tillbaka då alla bolag ska ha egna streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Just mobiler har inget maxbelopp alls. Jag stod och skrek om det redan när lagen blev framlagd, men ingen här på sweclockers brydde sig för att mobilerna hade inte så mycket lagring på den tiden. Alla andra lagringenheter har ett maxbelopp, en 8TB hårddisk kostar 80 kronor.

lagring = 1000 GB
ersättning = 3 / GB
totalkostnad = 3 * 1000 = 3000

Jag känner mig någorlunda säker på denna matematiken.

Jag missade att det inte var ett tak på mobiler.

Permalänk
Medlem

Hur går man tillväga när det gäller privatkopiering?

Jag trodde det var olagligt att tex kringgå en blurayskivas kopieringsskydd till exempel?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill man nu driva den här frågan så skall man driva att rätten till privatkopiering skall tas bort inte att avgiften skall tas bort.

Det man bör driva är väl snarare en omformulering av upphovsrätten? Så att man, för individuellt bruk, tillåts kopiera vad man redan äger.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Fortfarande jävligt tveksam till att S10:an har 1tb fast minne, det lär vara ett utbytbart sdkort,
Efit: hittade på samsungs hemsida, rätt onödigt när det finns sdkort alternativ kan tyckas.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill man nu driva den här frågan så skall man driva att rätten till privatkopiering skall tas bort inte att avgiften skall tas bort.

Det där låter riskabelt, tror folk underskattar hur mycket som är "privatkopiering" bara för att det är ett begrepp som ingen använder annat än i den här typen av diskussioner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lägg det på "kulturprodukten" då, så att rätt personer betalar.
Vill ni inte det? Man kan nästan tro att hela grejen går ut på att även den som inte är intresserad av deras produkt ska betala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur går man tillväga när det gäller privatkopiering?

Jag trodde det var olagligt att tex kringgå en blurayskivas kopieringsskydd till exempel?

Du får hålla dig till CD-skivor och (då telecine inte är astronomiskt dyrt att skaffa utrustning till) 8/16 mm-film. Samt skaffa TV-kort och spela in de moderna filmerna från TV-kanaler.