Copyswede - jag förstår inte vad det är jag betalar för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där låter riskabelt, tror folk underskattar hur mycket som är "privatkopiering" bara för att det är ett begrepp som ingen använder annat än i den här typen av diskussioner.

Ingen straffas i länder som inte har privatkopiering.

Skrivet av HappySatan:

Det man bör driva är väl snarare en omformulering av upphovsrätten? Så att man, för individuellt bruk, tillåts kopiera vad man redan äger.

Storbritannien försökte, men lagen blev upphävd.

Permalänk
Medlem

En pragmatisk lösning kunde ju vara att förbjuda privatkopiering, men låta påföljden vara ungefär som för att gå mot rött, dvs ingen påföljd i normalfallet.

Då slipper man idiotin med privatkopieringsavgift utan att nåt förändras i praktiken. För vi kan nog alla skriva under på att privatkopiering i stort sett har upphört. Jag har inte privatkopierat de senaste 14-15 åren (det var ca 2005 som jag kopierade in min CD-samling till hårddisk), och kan inte komma på nån situation där jag skulle göra det i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Fortfarande jävligt tveksam till att S10:an har 1tb fast minne, det lär vara ett utbytbart sdkort,
Efit: hittade på samsungs hemsida, rätt onödigt när det finns sdkort alternativ kan tyckas.

Intern lagring är ganska mycket snabbare än SD-kort generellt, och man kan inte installera appar som man vill på ett SD-kort heller, så det är skillnad. Sen tycker jag också att det är löjligt med så mycket lagring på en telefon förstås, och handlar det om att få plats med stora mängder foto och video så funkar ju SD-kort lika bra.

Till själva grundfrågan så är hela privatkopieringsgrejen väldigt förlegad. Jag förstår motiveringen för exempelvis tomma DVD-skivor eller inspelningsbara digitalboxar, min bil har också en inbyggd hårddisk där man kan spara ner musik från CD-skivor eller usb-minnen och det är ju något som är till för privatkopiering, men det är löjligt med avgift på mobiltelefoner eller så. Externa diskar är aningen svårare, många TV-apparater låter exempelvis användaren koppla in en disk och spela in TV-program, så det finns ju en viss motivation, men samtidigt är det nog få av alla externa diskar som säljs som används på det sättet.

Min grundtanke är och har hela tiden varit ganska enkel dock. Att privatkopiering är tillåten är känt, innehållsproducenter borde inte behöva få en extra ersättning för detta utan de borde baka in det i priset för deras innehåll, för laglig tillgång till deras innehåll är ju det enda absoluta tekniska kravet för att kunna privatkopiera liksom. Om exempelvis Magnus Uggla tycker att privatkopieringen av hans skivor gör att han tjänar mindre pengar så kan han höja priset för att kompensera för detta. Om Svensk Filmindustri tycker att de förlorar pengar på att folk spelar in deras filmer när de visas på TV så får de helt enkelt höja priset för att få visa deras filmer på TV. Det finns ingen hållbar motivation för att höja priset på hårddiskar för att någon kanske kommer att använda dem för att privatkopiera när det är så mycket enklare att höja priset på det som kan privatkopieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min grundtanke är och har hela tiden varit ganska enkel dock. Att privatkopiering är tillåten är känt, innehållsproducenter borde inte behöva få en extra ersättning för detta utan de borde baka in det i priset för deras innehåll, för laglig tillgång till deras innehåll är ju det enda absoluta tekniska kravet för att kunna privatkopiera liksom. Om exempelvis Magnus Uggla tycker att privatkopieringen av hans skivor gör att han tjänar mindre pengar så kan han höja priset för att kompensera för detta. Om Svensk Filmindustri tycker att de förlorar pengar på att folk spelar in deras filmer när de visas på TV så får de helt enkelt höja priset för att få visa deras filmer på TV. Det finns ingen hållbar motivation för att höja priset på hårddiskar för att någon kanske kommer att använda dem för att privatkopiera när det är så mycket enklare att höja priset på det som kan privatkopieras.

Lysande!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur går man tillväga när det gäller privatkopiering?

Jag trodde det var olagligt att tex kringgå en blurayskivas kopieringsskydd till exempel?

Det stämmer att man inte får kringgå kopieringsskydd, därför hade det också varit mer rimligt att man la avgiften på källmaterialet och inte på lagringen för en eventuell kopia.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Begriper inte hur denna avgift kan få vara kvar. Det är helt sinnessjukt vilka pengar man betalar till Copyswede om man köper en telefon med stort lagringsutrymme.

Att inte någon politiker reagerar? Samsung? Apple? Är de verkligen så sugna på att deras telefoner blir tusentals kronor dyrare eller vill de hålla sig väl med mediabranschen?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Och detta är varför jag normalt köper all min elektronik med lagring från andra länder än Sverige...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kopieringsavgiften är en kulturskatt för kulturarbetare. Ämnad för att de ska kunna dryga ut sin inkomst. Man skulle väl kunna anse att de liksom andra ska spela efter marknadens regler om tillgång och efterfrågan, men icke så.

Man använder privatkopiering som ursäkt för att kulturpersoner ingen hört talas om och vars verk inte många bryr sig om ska kunna ha en inkomst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roxkz:

Och detta är varför jag normalt köper all min elektronik med lagring från andra länder än Sverige...

De flesta andra länderna i Europa har motsvarigheter till copyswede. Så det räcker inte att bara ta ett annat land för att slippa avgifterna generellt.
Men visst, exempwlvis copydan (Danmarks motsvarighet) har både lägre avgift och mindre omfång på produkter som de tar betalt för.
https://www.copydan-kulturplus.dk/privat-bruger

Märk väl att en mer sansad nivå på ersättningen alltså är fullt möjlig under rådande EUlagstiftning. Svenska copyswede har gått bananas och tar helt hutlöst betalt - och politikerna drar inte i bromsen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En aspekt jag tänker på nu är att CopySwede lutar på definitionen att lokal lagring av till exempel musik från Spotify eller podar är privatkopiering. Det är ju tekniskt sett en kopia av media och därmed kan organisation påstå att en stor del av befolkningen begår privatkopiering.

När kassettskatten kom till kopierade privatpersoner musik och filmer för att dela med sig till sina vänner och det medförde rimligt en inkomstbortfall för upphovsrättsinnehavarna. Då känns en mindre ersättning inte orimligt.

Men enligt deras nya definition, lokal lagring av digital media, så blir det ju helt absurt. Det medför absolut inget inkomstbortfall om jag har lokal lagring av musiken eller filmen som jag ändå betalat för att se. Jag kan ju inte dela med mig av kopior av den, och inte heller använda kopior av den själv efter tjänsten är avslutad.

Med deras omdefinition kan man inte motivera någon ersättning alls.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@johanandersson: Alltså de säger detta i deras propagandamaterial. Det är däremot inget som har med verkligheten att göra och Copyswede betalar inte ut PKE för att du använder Spotify. Ger du ut en låt som är den populäraste på Spotify, men som inte finns någon annan stans och där du gett ut den på sådant sätt att radiokanaler inte får spela den så kommer du inte få en krona från Copyswede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@johanandersson: Alltså de säger detta i deras propagandamaterial. Det är däremot inget som har med verkligheten att göra och Copyswede betalar inte ut PKE för att du använder Spotify. Ger du ut en låt som är den populäraste på Spotify, men som inte finns någon annan stans och där du gett ut den på sådant sätt att radiokanaler inte får spela den så kommer du inte få en krona från Copyswede.

Jo. Det är verkligen så deras propaganda låter. Den är så äckligt skriven att jag kan inte se dem som något annat än tjuvar.

https://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2018/06/Vad-%C3%A...

"Privatkopiering är till exempel när du gör kopior av musikfiler på din dator eller smartphone, sparar favorit-
program i din tv-box, gör offline-listor, sparar ned poddar i mobilen, gör en kopia av en film och sparar i din
ipad, mailar en e-bok till en vän eller sparar ned texter till din dator. "

Den PDFen är så Dolores Umbridge-aktig:
"Om vi slutar privatkopiera så kommer vi också sluta betala – så är lagen skriven och därför kan vi ha samma lag idag som när vi gav blandband till varandra."

Ni borde verkligen läsa den. Den är fruktansvärd.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om en poddfil uttryckligen får laddas ner och användas på det viset, är det inte fråga om privatkopiering i den här betydelsen.

Copyswede är så snurriga att det är skamligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om en poddfil uttryckligen får laddas ner och användas på det viset, är det inte fråga om privatkopiering i den här betydelsen.

Copyswede är så snurriga att det är skamligt.

För att det funka i deras ramverk måste det ju vara som om privatpersoner köper ett podavsnitt, får en ljudfil utan DRM och att vissa delar med sig av den till sina vänner. Det finns absolut pod-avsnitt som kostar, men jag kan inte tänka mig någon sådan där man får en ljudfil som går att dela eller ens spara själv.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

För att det funka i deras ramverk måste det ju vara som om privatpersoner köper ett podavsnitt, får en ljudfil utan DRM och att vissa delar med sig av den till sina vänner. Det finns absolut pod-avsnitt som kostar, men jag kan inte tänka mig någon sådan där man får en ljudfil som går att dela eller ens spara själv.

Det låter ju onekligen som ett lite knepigt scenario MEN själva begreppet kräver inte att du ger dina kopior till någon annan, det räcker med att du gör kopior för eget bruk.

Edit: En möjlig tolkning är väl kanske att det är oproblematiskt att från flera enheter ladda ned nya kopior från källan (om utgivaren då tillåter och möjliggör detta), men att det ska utgå ersättning om du laddar ned en kopia från källan och själv kopiera till flera enheter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: ah, jo. Det har du rätt i. I praktiken blir det ju samma, men visst man behöver inte dela.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De flesta andra länderna i Europa har motsvarigheter till copyswede. Så det räcker inte att bara ta ett annat land för att slippa avgifterna generellt.

Jag är medveten om det, huvudsaken är att pengarna inte går till copyswede. 😉

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Storbritannien försökte, men lagen blev upphävd.

Intressant! EU som gick in och jävlades? Vet du var man kan läsa mer? Eller vad googla för att hitta info?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag faller under privatkopiering då jag kopierar Blurays etc till min server för att enkelt kunna streama dom till min soffa.
Men jag, precis som du, förstår inte varför jag ska betala flera gånger för samma produkt. Speciellt inte att jag ska betala en avgift för min mobil. Som inte ens är avsedd för att kopiera något material. Enklare att köpa filmen än att koppla upp en massa enheter till mobilen för att ja, privatkopiera xD.
Har de ens satt tak för mobilerna än? Skulle inte tro det.

Helt klart förlegat koncept som borde tas bort helt och hållet.

Jag använde länge många DVDer för säkerhetskopior (och innan dess CD), det störde mig oerhört att stora artister, mångmiljonärer, via ett sånt här skojarföretag kunde klå mig på pengar för att jag lade in foton på min farmor på DVD.

Jag har inte ens spotify eller liknande på mobilen.

Mycket störande. Likaså använder vi, hm, 3-4 externa hårddiskar enbart som backup för egna dokument, bilder, filmer, etc. Även på dessa har jag pyntat pengar, även om jag överlag försökt köpa lagring från andra länder speciellt på senare tid med stora minneskort etc.

Några minneskort har vi till våra kameror. De har jag betalat copyswede för tydligen. Ett par till för Wii U, Switch, Wii, surfplattor (med spel, inte spotify eller film etc), ja, det finns ingen ände på allt som copyswede ska ha betalt för som inte gäller musik, film, TV eller svensk artister.

Jag privatkopierar nog faktiskt ibland, då jag har kopierat musik till CD-skivor i bilen. Tycker dock ändå att det är fel att jag ska betala för en kopia när jag äger originalet, vill liksom inte ha originalskivor i en solig och varm bil. Nästan enklare att undvika steg 1, dvs, skaffa originalskiva.

Men jag funderar som sagt på om det är avgift på just blu-ray. Oavsett så har jag med gott samvete lagt över barnens DVD-skivor på Bluray efter att fler än 1 DVD repats sönder, och Blurayskivor är mycket hårdare. Det krävs typ grus på hallgolvet och att en unge använder skivan som skateboard för att det ska bli repor. (genuint exempel)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Intressant! EU som gick in och jävlades? Vet du var man kan läsa mer? Eller vad googla för att hitta info?

http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2015/1723.html

Permalänk
Medlem

Tack!

Och då var det alltså EU som var boven i dramat. Föga förvånande. Då kan britterna kanske hoppas på att slopa lagen nör Brexit är avklarat.

Här i Sverige får man väl hoppas på opinion för förändrad copyright inom unionen, men det lär inte ske inom min livstid. Men kanske att mina barnbarn i en avlägsen framtid slipper Copyswede.

Stava på mobilen... jösses.
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack!

Och då var det alltså EU som var boven i dramat. Föga förvånande. Då kan britterna kanske hoppas på att slopa lagen nör Brexit är avklarat.

Här i Sverige får man väl hoppas på opinion för förändrad copyright inom unionen, men det lär inte ske inom min livstid. Men kanske att mina barnbarn i en avlägsen framtid slipper Copyswede.

Fast det är ju bara att göra som Storbritannien. Alltså att inte ha någon privatkopiering i URL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Lägg det på "kulturprodukten" då, så att rätt personer betalar.
Vill ni inte det? Man kan nästan tro att hela grejen går ut på att även den som inte är intresserad av deras produkt ska betala...

Ja, det där är det sjukaste. Fine om de nu skulle lägga sin straffskatt på sina egna produkter (exempelvis filmen eller albumet) men här har de lyckats så briljant att de istället får ta ut den på andra företags produkter. Makalöst!

Skrivet av Mats Myntsamlare:

Begriper inte hur denna avgift kan få vara kvar. Det är helt sinnessjukt vilka pengar man betalar till Copyswede om man köper en telefon med stort lagringsutrymme.

Att inte någon politiker reagerar? Samsung? Apple? Är de verkligen så sugna på att deras telefoner blir tusentals kronor dyrare eller vill de hålla sig väl med mediabranschen?

Det är svårt att slåss mot korruption eller inkompetens (välj själva) :
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.712319/copyswede-telia-ipho...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av snajk:

Min grundtanke är och har hela tiden varit ganska enkel dock. Att privatkopiering är tillåten är känt, innehållsproducenter borde inte behöva få en extra ersättning för detta utan de borde baka in det i priset för deras innehåll, för laglig tillgång till deras innehåll är ju det enda absoluta tekniska kravet för att kunna privatkopiera liksom. Om exempelvis Magnus Uggla tycker att privatkopieringen av hans skivor gör att han tjänar mindre pengar så kan han höja priset för att kompensera för detta. Om Svensk Filmindustri tycker att de förlorar pengar på att folk spelar in deras filmer när de visas på TV så får de helt enkelt höja priset för att få visa deras filmer på TV. Det finns ingen hållbar motivation för att höja priset på hårddiskar för att någon kanske kommer att använda dem för att privatkopiera när det är så mycket enklare att höja priset på det som kan privatkopieras.

Jag håller dig (och resten av tråden) i det mesta, och jag är inget fan av copyswede själv men denna logik fungerar inte.

Priset på varor i en marknadsekonomi är (nästan) alltid placerat för att försäljaren ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Att "höja priset för att kompensera för privatkopiering" fungerar inte, eftersom priset är lagt för maximal vinst. Om de höjer priset förlorar de pengar, inte tvärtom. Det är ju inte riktigt så att alla företag har möjlighet att tjäna extra pengar på att höja priset på sina varor, men låter bli. Anledningen till att kostnaden hamnar på lagringsproducenter är ju för att det är tänkt att de tjänar mer pengar än de skulle om privatkopiering inte fanns, medan kulturarbetare tjänar mindre pengar än om privatkopiering inte fanns. Så det är en omfördelning av resurser som är tänkt att kompensera för just privatkopiering.

Sedan att privatkopiering är en relik från 90-talet och att det är högst tveksamt att räkna offline-playlists från Spotify som privatkopiering håller jag med om, men att säga åt kulturarbetare att höja priserna är ju knappast en lösning på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hela grejen med Copyswede är just PRIVATkopiering.
Det som är lite ironiskt är alla kopieringsskydd på film, spel, musik osv som läggs in.

Men ändå betalar vi till Copyswede, snacka om att betala för något som man inte skall kunna utnyttja.

Copyswede är en av de dinosaurier som fortfarande lyckats överleva genom att påstå sig utgöra en funktion.

/Lifooz

Konstigt nog så kom jag att tänka på att betala skatt i Sverige när jag läste detta. :/

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Copyswede et al

@johanandersson: Bra inlägg, visar ju dock tydligt vilken parasitorganisation Copyswede är, det är ju helt hål i huvudet, allting du spelar offline betalar Spotify ersättning för, så i detta fallet så ersätts "artisten" två ggr, helt rättsvidrigt och är inte i samklang med förarbeten till lagrummet.

Men de är duktiga på att sälja in sin "beskyddarverksamhet" till politiker tyvärr.

Utvecklingen har ju tyvärr sprungit ifrån lagstiftningen med två generationer tyvärr, det mumlas om att det skall ses över, men det går långsamt och motsvarande lobbying från oss konsumenter finns ju nästan inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag håller dig (och resten av tråden) i det mesta, och jag är inget fan av copyswede själv men denna logik fungerar inte.

Priset på varor i en marknadsekonomi är (nästan) alltid placerat för att försäljaren ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Att "höja priset för att kompensera för privatkopiering" fungerar inte, eftersom priset är lagt för maximal vinst. Om de höjer priset förlorar de pengar, inte tvärtom. Det är ju inte riktigt så att alla företag har möjlighet att tjäna extra pengar på att höja priset på sina varor, men låter bli. Anledningen till att kostnaden hamnar på lagringsproducenter är ju för att det är tänkt att de tjänar mer pengar än de skulle om privatkopiering inte fanns, medan kulturarbetare tjänar mindre pengar än om privatkopiering inte fanns. Så det är en omfördelning av resurser som är tänkt att kompensera för just privatkopiering.

Jag hade kunnat köpa det argumentet för 20-25 år sen, när det mesta i lagringsväg, särskilt analoga lagringsmedia, användes för privatkopiering. I dag är det inte så, utan i den mån privatkopiering alls förekommer, så är det sällsynt och lagringsutrymmet som används för såna syften är några promille av kapaciteten. Nästan allt lagringsutrymme i dag används för att lagra spel, program, egenproducerat material (filmer, bilder) och förstås en hel del piratkopierat material hos en del.

I dag är det alltså de tekniska framstegen inom foto och video, särskilt i mobila enheter, som driver på lagringsbehovet, så hela premissen för Copyswede och kassettavgiften (eller vad den nu heter) har fallit. Man kan lika gärna förbjuda privatkopiering, eftersom nästan ingen skulle påverkas av det, och då bli av med en parasitorganisation.

I dag är det knappast heller så att privatkopiering alls påverkar kulturproducenters inkomst. Jag kan förstå att det var så förr, när man faktiskt kopierade över till band och spred till kompisar. Men ingen gör så i dag. Därför finns inte längre nåt inkomstbortfall från privatkopiering att kompensera för.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@siglolmic
Det är ju den som köper kulturprodukten som får rätt att privatkopiera den!
Det är exempelvis inte så att jag som köper en hårddisk får rätt att fylla den med kulturprodukter utan ytterligare kostnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siglolmic:

Jag håller dig (och resten av tråden) i det mesta, och jag är inget fan av copyswede själv men denna logik fungerar inte.

Priset på varor i en marknadsekonomi är (nästan) alltid placerat för att försäljaren ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Att "höja priset för att kompensera för privatkopiering" fungerar inte, eftersom priset är lagt för maximal vinst. Om de höjer priset förlorar de pengar, inte tvärtom. Det är ju inte riktigt så att alla företag har möjlighet att tjäna extra pengar på att höja priset på sina varor, men låter bli. Anledningen till att kostnaden hamnar på lagringsproducenter är ju för att det är tänkt att de tjänar mer pengar än de skulle om privatkopiering inte fanns, medan kulturarbetare tjänar mindre pengar än om privatkopiering inte fanns. Så det är en omfördelning av resurser som är tänkt att kompensera för just privatkopiering.

Sedan att privatkopiering är en relik från 90-talet och att det är högst tveksamt att räkna offline-playlists från Spotify som privatkopiering håller jag med om, men att säga åt kulturarbetare att höja priserna är ju knappast en lösning på problemet.

Jag är medveten om hur marknaden fungerar, det är det som är poängen. De tar redan typ maximalt betalt för sin produkt, eller prishöjningar hade i alla fall sannolikt resulterat i färre köp och mindre pengar totalt, därför hade de flesta skivbolag och liknande behållit dagens prisnivåer även utan privatkopieringsersättning trots att privatkopiering är tillåten. Alternativt, om de nu anser att de förlorar så mycket på privatkopieringen, så kan de DRM-skydda sitt innehåll och på så sätt "slippa hela problemet" då man inte får gå runt kopieringsskydd och således kan man inte privatkopiera skyddat innehåll. Det är ju så exempelvis filmbolagen har gjort, DVD och BR (till och med VHS i många fall) är kopieringsskyddade och kan därmed inte privatkopieras vilket också innebär att det inte utgår någon privatkopieringsersättning för dessa.

Jag kan gå in på historiken, hur man tänkte fel när kassetterna kom, och varför det är ännu mer fel på dagens marknad med streamingtjänster och kopieringsskydd på enheterna som räknas som "särskilt ägnade till privatkopiering", men vi kan väl se hur diskussionen utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Nu ska privatkopieringsavgiften höjas......

https://www.fotosidan.se/cldoc/lagochratt/kassettbandsskatten...

"För datorer och surfplattor höjs maxavgiften med 75 procent."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD