Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Håll god ton mot varandra!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Bra FB-tråd av professorn Tom Britton, som vi tidigare har pratat om i tråden.

Det var en bra reflekterande text, tycker jag. Han har också skrivit ihop en mycket läslig artikel som refereras till i FB-tråden, som beskriver en modell för smittutveckligen specifikt för Stockholm. Sammanfattningsvis ger den att toppen av incidensen passerades redan månadskiftet mars/april med 30 000 smittade per dag, vilket betyder en topp av 90 döda/dag tre veckor senare, dvs ungefär nu (det är högre än de siffror vi ser hittills för Stockholm - vi kanske är närmare hans "gröna" kurva). Flockimmunitet uppnås i slutet på maj, men redan långt innan dess avtar nysmittade och avlidna/dag markant. Han förutspår alltså att Stockholm kommit mer än halvvägs in i epidemiförloppet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vi moderatorer kommer fortsätta ta bort trams som inte driver diskussionen framåt. Att ni bråkar om vem som har rätt på ett textforum leder ingenstans.

Vänligen har §1 i åtanke.

TLDR: "Jag har rätt, du är dum" eller "Du missförstod mig och jag har rätt" är typer av inlägg som inte har någon plats, varken här eller någon annanstans i forumet.

Nu åter till en konstruktiv tråd.
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Här kommer en uppdatering av gårdagens inlägg. Här har jag uppdaterat med tre länder - Belgien, Turkiet och Mexiko. Belgien nämndes häromdagen av Anders Tegnell och Mexiko har fått en del uppmärksamhet liksom Turkiet.

Man ser att Belgien har högst andel bland de undersökta, Mexiko har lägst och Turkiet något mer än Norge, allt per miljon invånare.

Se man på derivatorna (klicka på Visa innehåll för att se diagrammen) så har Belgien haft sin topp, vilket är mycket tydligt på andraderivatan. Både Mexiko och Turkiet har betydligt lugnare tillväxter än så länge.

Sverige har lägsta tillväxttakten enligt de här siffrorna, vilket följer en trend enligt de senaste två veckorna nedåt.

Dold text

Här nedan ser vi tillväxten med startdatum där landet hade 1 avliden per miljon invånare. Belgien har haft snabbast spridning medan Mexiko och Turkiet bland de lägsta.

Mexikos och Turkiets siffror kan vara missvisande om man ser på den övre bilden, då deras tillväxt började på mycket låga per capita-värde. Så, per miljon är inte bästa enheten alltid.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det är sådana här studier som jag tror det kommer komma fler och fler. För det går inte ihop i mitt huvud annars. Man har länge sagt att Covid 19 är extremt smittsamt samtidigt som man säger att det är minst 10ggr dödligare än influensan. Det går liksom inte ihop, för är det så smittsamt som dom säger så lär halva jordens befolkning haft det redan eller iaf betydligt, betydligt fler än officiella siffror och då sjunker dödligheten rejält.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/studie-tyder-pa-stort-...

"Forskarna analyserade blodprov från 3 330 personer i Santa Clara i Kalifornien och kom fram till att 2,5-4,2 procent av befolkningen blivit smit- tade i början av april – 50-85 gånger fler än antalet bekräftade fall.

Det skulle i sin tur innebära att dödligheten kan vara så pass låg som 0,05 procent, jämfört med de 0,35-1 procent som andra studier kommit fram till"

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är just dina tolkningar. Om du läser första frågan. tycker du? Sen läser du sista svaret. ja det tycker jag. Då har vi absolut och omedelbart som svar på tycker du? Och på den hårdare frågan Han bör avgå helt enkelt svaret Ja det tycker jag. Det är faktiskt väldigt långt från krav.

Ordet "krav" användes inte, och alla vet att hon inte har makten att avsätta honom.
Det viktiga här är väl egentligen att hon var väldigt tydlig med att hon tycker att han bör avgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det är sådana här studier som jag tror det kommer komma fler och fler. För det går inte ihop i mitt huvud annars. Man har länge sagt att Covid 19 är extremt smittsamt samtidigt som man säger att det är minst 10ggr dödligare än influensan. Det går liksom inte ihop, för är det så smittsamt som dom säger så lär halva jordens befolkning haft det redan eller iaf betydligt, betydligt fler än officiella siffror och då sjunker dödligheten rejält.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/studie-tyder-pa-stort-...

"Forskarna analyserade blodprov från 3 330 personer i Santa Clara i Kalifornien och kom fram till att 2,5-4,2 procent av befolkningen blivit smit- tade i början av april – 50-85 gånger fler än antalet bekräftade fall.

Det skulle i sin tur innebära att dödligheten kan vara så pass låg som 0,05 procent, jämfört med de 0,35-1 procent som andra studier kommit fram till"

Om du inte sett brittiska intervjun med ämnesexpert, Peter Giesecke, så är det ett tips. Jag listar två saker han nämner, med reservation för att vissa påståenden inte uttrycks lika definitivt av honom:

  • Betydligt fler har smittats än vad som synts. Hälften eller fler har varit asymptomatiska, eller haft milda symptom.

  • Det är att likställa med ett väldigt svårt influensaår. En 'mild' sjukdom enligt Giesecke.

Sen ska ju nämnas att det är extremt smittsamt, precis som årliga influensan. En enorm andel människor har utsatts, men de flesta har fått milda symptom eller inga alls.

Spridningen sker ju lätt och under vardaglig aktivitet. Att jämföra med t.ex. ebolavirus som inte producerar hosta eller nysningar. Snarare måste man komma i direktkontakt med kroppsvätskor, som kommer synas.

Permalänk
Medlem

Här är en komplettering till föregående inlägg.

Här är dödstalen per land, med alla tio dödsfall som startdatum.

USA har en märklig kurva kan man tycka, men den följer ju någon form av logistisk funktion.

Ändrade rubriken på y-axeln
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

En av "de 22", Björn Olsen

Tegnell-kritiska forskare: Vi ville ha dialog inte ett skyttegravskrig

– Det har varit smutsiga påhopp, forna kollegor har blivit helt vansinniga. Jag kommer inte medverka i debatten länge, säger professor Björn Olsen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RRe0y2/tegnell-...

Som jag själv var inne på igår så ser den gode Björn att mer måste göras i just Stockholm.
En viktig åtgärd som jag ser det är att få fram en smittskyddsspårningsapp för att mer hålla koll på Stockholm. (samt vidarespridning till resten av landet)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag skulle tippa på att det finns de som skrev under "22"-debattartikeln som idag ångrar sin medverkan där. De kanske inte ens fick se den slutgiltiga versionen, men det går ju bara att spekulera i.

Nu ser det ut som att åtminstone 2 av de 22 tar avstånd från delar av sin debattartikel, vilket bekräftar min misstanke om att de inte är helt nöjda med hur den blev utformad i slutändan. Ett inte ovanligt problem där det finns starka viljor och många medverkande.

Synd också, eftersom det skadade deras möjlgheter att få gehör för en mer konstruktiv kritik som kunde varit nyttig för en saklig debatt. Som deras debattartikel var formulerad blev det tyvärr en omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nu ser det ut som att åtminstone 2 av de 22 tar avstånd från delar av sin debattartikel, vilket bekräftar min misstanke om att de inte är helt nöjda med hur den blev utformad i slutändan. Ett inte ovanligt problem där det finns starka viljor och många medverkande.

Synd också, eftersom det skadade deras möjlgheter att få gehör för en mer konstruktiv kritik som kunde varit nyttig för en saklig debatt. Som deras debattartikel var formulerad blev det tyvärr en omöjlighet.

Från Aftonbladets intervju:
Det är för sent, vi har en totalt okontrollerad spridning. Befolkningen har på egen hand distanserat sig socialt. Men jag tror inte det räcker för att hålla smittan under kontroll, säger Björn Olsen.

Jag undrar vad han menar att hålla smittan under kontroll? Min uppfattning är att smittan är under kontroll, jag ser inga tecken på en okontrollerad spridning just nu. Och sen det där om att befolkningen på egen hand distanserat sig - visst vi har inga lagar som förbjuder oss att gå ut eller träffa folk, men ändå starka rekommendationer från myndigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

En av "de 22", Björn Olsen

Tegnell-kritiska forskare: Vi ville ha dialog inte ett skyttegravskrig

– Det har varit smutsiga påhopp, forna kollegor har blivit helt vansinniga. Jag kommer inte medverka i debatten länge, säger professor Björn Olsen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RRe0y2/tegnell-...

Som jag själv var inne på igår så ser den gode Björn att mer måste göras i just Stockholm.
En viktig åtgärd som jag ser det är att få fram en smittskyddsspårningsapp för att mer hålla koll på Stockholm. (samt vidarespridning till resten av landet)

Fast ärligt talat, man kanske inte ska skriva under så dåligt skrivna debattartiklar om man vill påverka strategin i Sverige. Deras debattartikel började som sagt med:
- "Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder."
vilket jag inte tycker är så mycket bättre än:
- "håll käften och rätta dig i ledet"

Permalänk
Medlem

Är det kanske rent av så att det inte existerar någon omfattande välgrundad kritik?
Att dom som faktiskt är kvalificerade är hyfsat överens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Är det kanske rent av så att det inte existerar någon omfattande välgrundad kritik?
Att dom som faktiskt är kvalificerade är hyfsat överens?

Dunning-Kruger-effekten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Fast ärligt talat, man kanske inte ska skriva under så dåligt skrivna debattartiklar om man vill påverka strategin i Sverige. Deras debattartikel började som sagt med:
- "Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder."
vilket jag inte tycker är så mycket bättre än:
- "håll käften och rätta dig i ledet"

Jo men det har jag redan varit med och diskuterat här i forumet när artikeln kom ut....inkl Twitterinläggen.

Hursomhelst så måste jag ge rätt för Stockholmsutmaningen, det känns inte rätt!

Sen det här med en smittskyddsspårningsapp riskerar nog att hamna på långbänk hos mötesfolket på FHM, plus de här "donnorna" som ska ha upphandling på allting, just mjukvara är det ju extra känsligt med pga LOU... men vi får väl se. Samma tongångar ser jag i USA att man måste få fram en app inkl en arme med spårare. Annars är det kört igen med en till våg av smittade.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det är sådana här studier som jag tror det kommer komma fler och fler. För det går inte ihop i mitt huvud annars. Man har länge sagt att Covid 19 är extremt smittsamt samtidigt som man säger att det är minst 10ggr dödligare än influensan. Det går liksom inte ihop, för är det så smittsamt som dom säger så lär halva jordens befolkning haft det redan eller iaf betydligt, betydligt fler än officiella siffror och då sjunker dödligheten rejält.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/studie-tyder-pa-stort-...

"Forskarna analyserade blodprov från 3 330 personer i Santa Clara i Kalifornien och kom fram till att 2,5-4,2 procent av befolkningen blivit smit- tade i början av april – 50-85 gånger fler än antalet bekräftade fall.

Det skulle i sin tur innebära att dödligheten kan vara så pass låg som 0,05 procent, jämfört med de 0,35-1 procent som andra studier kommit fram till"

Tyvärr tror jag inte dödligheten är så låg som 0,05%. Titta på staten New York med ca 20 miljoner invånare. Där närmar sig dödstalen 20.000, vilket motsvarar 0,1% av befolkningen. Då är det ändå orimligt tro att alla invånare blivit smittade.

Sen kan man också diskutera hur man ska räkna dödsfallen. Ska en cancer-sjuk person som avlider efter att smittats av coronaviruset räknas in i statistiken, eller är det mer rätt att säga att den personen dog av cancer?

Permalänk
Medlem

@josi: Det är väl där frågan om "överdödlighet" kommer in. En som dör i corona idag kanske skulle ha dött ändå pga influensa. Om man jämför antalet döda i mars 2019 med antalet döda i mars 2020 kan man ju se hur mycket corona har påverkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@josi: Det är väl där frågan om "överdödlighet" kommer in. En som dör i corona idag kanske skulle ha dött ändå pga influensa. Om man jämför antalet döda i mars 2019 med antalet döda i mars 2020 kan man ju se hur mycket corona har påverkat.

Givet allt annat lika och riktigt så är det ju inte. Man kan göra en kvalificerad gissning men mer än så blir det inte.

Permalänk
Medlem

Sprang på denna sida som verkar sammanställa hur många som normalt dör och så:

https://www.euromomo.eu/outputs/number.html

Om jag tolkar graferna rätt så är överdödligheten i Sverige detta år nästan helt placerad i åldersgruppen 65 och uppåt. Men jag vet inte hur lågt skalan går och orkar inte sitta och mäta för att klura ut vilken vecka den slutar på.

Generellt i Europa verkar det dock inte vara speciellt många fler som dött nu än vad som dör under en vinter med påtaglig influensa. Då får man såklart ha i åtanke att alla restriktioner minskar hur många som dör i corona och vanlig influensa. Finns säker andra typer av dödsorsaker som också sjunker just nu. Men det kan ändå vara intressant att ha som kontext när man läser om och förfasas över hur många som dött nu på sistone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Tyvärr tror jag inte dödligheten är så låg som 0,05%. Titta på staten New York med ca 20 miljoner invånare. Där närmar sig dödstalen 20.000, vilket motsvarar 0,1% av befolkningen. Då är det ändå orimligt tro att alla invånare blivit smittade.

Ja, det är också en siffra som är extremt beroende av demografin som i stort sett drivs av hur stor andel av befolkningen som är 70++ år, så man ska vara lite försiktig med summariska påståenden. Egentligen borde man vara tydligare och dela in mortaliteten i åldersgrupper, eftersom det är så otroligt stora skillnader. För t.ex. de under 40 år kanske 0,05% är en rimlig siffra, medan de över 80 år närmar sig 15%.

Permalänk
Skrivet av plunn:

En av "de 22", Björn Olsen

Tegnell-kritiska forskare: Vi ville ha dialog inte ett skyttegravskrig

– Det har varit smutsiga påhopp, forna kollegor har blivit helt vansinniga. Jag kommer inte medverka i debatten länge, säger professor Björn Olsen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RRe0y2/tegnell-...

Som jag själv var inne på igår så ser den gode Björn att mer måste göras i just Stockholm.
En viktig åtgärd som jag ser det är att få fram en smittskyddsspårningsapp för att mer hålla koll på Stockholm. (samt vidarespridning till resten av landet)

Nu drar de på sig offerkoftan, jag är mycket starkt kritisk till att dessa personer inte kan läsa. Det var de som började med smutsiga påhopp och förtjänar detsamma tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Nu drar de på sig offerkoftan, jag är mycket starkt kritisk till att dessa personer inte kan läsa. Det var dem som började med smutsiga påhopp och förkänar detsamma tillbaks.

förtjänar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Givet allt annat lika och riktigt så är det ju inte. Man kan göra en kvalificerad gissning men mer än så blir det inte.

Visst, men är det mindre exakt än de siffror alla svänger sig med idag? En stor del av de som avlider har underliggande sjukdomar. Nu bokförs de som avlidna pga corona - ett annat år skulle de bokföras som avlidna pga influensa. Egentligen borde de underliggande sjukdomarna anges som dödsorsak. Att räkna avlidna är lätt men ska man ha med exakt dödsorsak blir det svårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irregular Programming:

Nu drar de på sig offerkoftan, jag är mycket starkt kritisk till att dessa personer inte kan läsa. Det var dem som började med smutsiga påhopp och förkänar detsamma tillbaks.

Jag tror Björn Olsen hamnade i "dåligt sällskap" och det blev alldeles fel.

Sen i sak så har han nog rätt om Stockholm och att mer åtgärder behövs för att skydda resten av Sverige! (men som han poängterar är det ingen mening med en lockdown eftersom det är för sent) Andra åtgärder behövs.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kan man inte bara tvångssmitta alla stockholmare under 50?

Varför förespråkar du att alla stockholmare under 50 i riskgrupper ska riskera livet? Det skulle i praktiken innebära eugenik och folkmord. Hur kan du förespråka något så vidrigt?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Tyvärr tror jag inte dödligheten är så låg som 0,05%. Titta på staten New York med ca 20 miljoner invånare. Där närmar sig dödstalen 20.000, vilket motsvarar 0,1% av befolkningen. Då är det ändå orimligt tro att alla invånare blivit smittade.

Sen kan man också diskutera hur man ska räkna dödsfallen. Ska en cancer-sjuk person som avlider efter att smittats av coronaviruset räknas in i statistiken, eller är det mer rätt att säga att den personen dog av cancer?

Skrivet av deltascu:

Ja, det är också en siffra som är extremt beroende av demografin som i stort sett drivs av hur stor andel av befolkningen som är 70++ år, så man ska vara lite försiktig med summariska påståenden. Egentligen borde man vara tydligare och dela in mortaliteten i åldersgrupper, eftersom det är så otroligt stora skillnader. För t.ex. de under 40 år kanske 0.05% är en rimlig siffra, medan de över 80 år närmar sig 15%.

Själv har jag i några veckor gissat på ca 0,1-0,2% för vanlig västeuropeisk befolkning med fungerande sjukvård, mest baserat på hur italienska kurvan såg ut tillsammans med hur Sydkoreas siffor var (de testade mest i början). Inget verkar antyda att det är särskilt fel än.

Det borde innebära ca 5000 dödsfall eller lite mer här i landet p.g.a. generellt bra folkhälsa, färre rökare och kraftigt överviktiga än EU-snittet + att vi begränsat spridningstakten så vi kanske stannar på ca 50%.
Italien/Spanien kommer nog p.g.a. sjukvårdskollaps och att de med deras takt hamnar en bit över minimivärdet för flockimmunitet hamna på ca 1000 dödsfall / miljon invånare.

I USA har man förutom sämre folkhälsa (många gravt överviktiga men förre rökare än EU) även usel sjukvård för att hantera detta (bl.a. privat sjukvård som tvingats sparka många anställda mitt i en sjukdomskris p.g.a. minskade intäkter från de lönsamma avdelningarna på sjukhuset). Där finns risk att dödsfallen blir lite mer än så. Speciellt med staten New York när man kommer att hamna långt över 50% smittade och har sjukvårdskollaps.

Permalänk
Medlem

Testar vårdcentralen för Corona? Jag har ont i bröstet, yrsel och rejält trött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Testar vårdcentralen för Corona? Jag har ont i bröstet, yrsel och rejält trött.

De kommer inte testa dig med de symptomen, de kommer bara be dig att stanna hemma och självvårda, men ringa 112 om det blir riktigt illa - och först då kommer du bli testad.

Min bror som närmar sig 50 hade flera Covid 19-symptom (trötthet, muskelvärk, hosta, feber, mild andfåddhet om han bar saker) och några riskfaktorer (högt blodtryck, övervikt) och min svägerska fick samma symptom ca. 5 dagar efter att han insjuknade (vilket är snittinkubationstiden för Covid 19).
Han ringde 1177 och dom sa i stort sett vad jag sa ovan; Stanna hemma och självvårda.
Om han utöver nuvarande symptom även skulle få andningsproblem och ont i bröstet, då skulle han ringa 112.

Nu ca. 2 veckor senare är båda friska och har varit så i några dagar.
(peppar peppar)

Med det sagt så skadar det ju inte att ringa 1177 om du känner dig orolig, förbered dig på telefonkö dock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, det är också en siffra som är extremt beroende av demografin som i stort sett drivs av hur stor andel av befolkningen som är 70++ år, så man ska vara lite försiktig med summariska påståenden. Egentligen borde man vara tydligare och dela in mortaliteten i åldersgrupper, eftersom det är så otroligt stora skillnader. För t.ex. de under 40 år kanske 0,05% är en rimlig siffra, medan de över 80 år närmar sig 15%.

Absolut, det skiljer sig enormt mellan olika åldersgrupper. Bara att titta på de svenska siffrorna, 87% av de döda är 70år eller äldre.

Jag säger bara att jag tror 0,05% är en för låg siffra, och då tänker jag på befolkningen sin i helhet. Alla siffror är just nu gissningar och kommer fortsätta vara det tills vi bättre vet hur många som faktiskt varit smittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Sprang på denna sida som verkar sammanställa hur många som normalt dör och så:

https://www.euromomo.eu/outputs/number.html

Om jag tolkar graferna rätt så är överdödligheten i Sverige detta år nästan helt placerad i åldersgruppen 65 och uppåt. Men jag vet inte hur lågt skalan går och orkar inte sitta och mäta för att klura ut vilken vecka den slutar på.

Generellt i Europa verkar det dock inte vara speciellt många fler som dött nu än vad som dör under en vinter med påtaglig influensa. Då får man såklart ha i åtanke att alla restriktioner minskar hur många som dör i corona och vanlig influensa. Finns säker andra typer av dödsorsaker som också sjunker just nu. Men det kan ändå vara intressant att ha som kontext när man läser om och förfasas över hur många som dött nu på sistone.

Grafen visar att dom deltagande länderna (poolat) har ovanligt hög dödlighet även i spannet 15-64 år.
Här kan du titta på exempelvis Sverige separat. Där ser man att dödligheten inte är extremt hög för 15-64, men att den åtminstone stundtals varit ovanligt hög för 65+.

Skrivet av Elektron:

Testar vårdcentralen för Corona? Jag har ont i bröstet, yrsel och rejält trött.

Ring 1177.