Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Det vore ju riktigt synd (läs, läskigt), om flockimmunitet, i slutänden inte fungerar, att man inte blir immun, och kan bli smittad igen.
https://www.di.se/nyheter/forskare-flockimmunitet-stoppar-int...

Fast bara rubriken på denna artikel är gravt felaktig.
Det står alltså
"Forskare: Flockimmunitet stoppar inte smittan – ”vaccin kan vara vårt sista hopp”".
Vilket kan översättas till
"Forskare: Flockimmunitet stoppar inte smittan – ”flockimmunitet kan vara vårt sista hopp”", vilket uppenbart bara låter som nonsens. Om man vaccinerar befolkningen så uppnår man alltså flockimmunitet (en immunitet i en population).

En bättre rubrik vore antagligen något i stil med:
"Forskare: Genomgången infektion stoppar inte smittan – ”vaccin kan vara vårt sista hopp”".

Det är alldeles för många som inte förstår vad de talar om och blandar och ger bland olika uttryck, vilket endast skapar förvirring och oro.

Permalänk
Medlem

Doctor Mike har en video The TRUTH About Coronavirus Antibody Tests, där han förklarar en del om just antikroppstesterna och varför dom spelar mindre roll för oss som individer.

Något som är rätt intressant är hur utbredningen av smittade påverkar noggrannheten hos testerna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Det vore ju riktigt illa, (läs, läskigt), om flockimmunitet, i slutänden inte fungerar, att man inte blir immun, och kan bli smittad igen.

Ja fast även om vi inte får livslångimmunitet så bildas antikroppar mot detta virus vilket kan (och förmodligen) leder till att nästa gång du får den så reagerar inte kroppen mer på det än något annat förkylningsvirus. Din kropp känner igen hotet och hinner agera innan det blir för allvarligt.

Ett liknande exempel är RS-viruset:

"RS-virusinfektion uppträder i årliga epidemier under vinterhalvåret. I likhet med influensan kan epidemierna komma vid varierande tidpunkter på säsongen och epidemin vara olika kraftig från år till år. I Sverige ses ett mönster med kraftigare epidemier som kommer tidigare på säsongen vartannat år varvat med år av lindrigare och senare epidemier.
RS-virus sprids mest bland små barn och de flesta barn i tvåårsåldern har antikroppar mot RS-virus som tecken på genomgången infektion. Dessa antikroppar ger dock ingen bestående immunitet."

Detta virus kan vara riktigt farligt för barn under 6 månader, innan de lär sig andas genom munnen eftersom det bildas så mycket slem och sätter sig djupt i luftvägarna, som SARS-CoV-2. Problemet är att allt slem ska komma ut och täpper då igen näsan.
1-2% av småttingarna som blivit smittade behöver sjukvård.
Däremot efter första infektionen blir det för de allra flesta lättare så gott som resten av livet, tills av någon anledning de som är 65+ kan igen få mycket svårare sjukdomsförlopp och kräver sjukvård.

"De första sjukdomssymtomen är vanligen feber, snuva, hosta och ibland pipande andningsljud. Vid det första infektionstillfället får drygt en fjärdedel av barnen tecken på lunginflammation eller obstruktiva besvär som vid astma (bronkiolit). De flesta av infektionerna läker ut på en till två veckor. Hos 1–2 procent av spädbarnen blir symtomen så svåra att sjukhusvård krävs. RS-virus kan orsaka upprepade luftvägsinfektioner livet igenom, oftast med måttliga till svåra övre luftvägssymtom. Svår nedre luftvägsinfektion kan uppträda i alla åldrar, men ses främst (förutom hos spädbarn) bland äldre eller patienter med nedsatt hjärt-/lungfunktion eller immunförsvar."

Låter detta bekant?

"Vid mild infektion krävs inte någon specifik behandling. Svåra luftvägssymtom kan kräva behandling med syrgas, och i vissa fall respiratorbehandling. Svår infektion behandlas ibland med antivirala läkemedel i inhalationsform, men dessa har ingen bevisad positiv effekt."

Mer om RSV går att läsa här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blacksheep:

Det vore ju riktigt illa, (läs, läskigt), om flockimmunitet, i slutänden inte fungerar, att man inte blir immun, och kan bli smittad igen.

Nä, här är orgnalartikeln och det kan man ju ta sig en fundera över som guru

https://www.smh.com.au/national/herd-immunity-is-a-myth-infec...

FHM har nog en stor utmaning framför sig.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej, jag ser inte den uttalade strategin mer än att sjukhusen ska hinna med!

Man måste tala klarspråk om det här med målet (om det är så) dvs flockimmunitet.

Sen får vi då lägga ner alla snyfterier kring människor som avlider.

Vi ska ju nå Målet!

Sen finns det då alternativ att bli mer en kontrolllstat!

Alltså, som jag har uppfattat det så har man som tydligt mål att hitta en balans där man inte överbelastar sjukvården samt skyddar de som är i riskgrupperna men samtidigt inte stänger ner samhället mer än nödvändigt. Flockimmunitet är ett framtida mål för alla, helst då i form av vaccination.

Men jag får intrycket av dig att du har bilden att man siktar på att folk ska bli sjuka så vi når flockimmunitet den vägen? I så fall så skulle jag faktiskt vilja veta vad du baserar den uppfattningen på? Jag har sett folk spekulera om att det är något vi kommer att nå om tillräckligt många blir sjuka, men jag har inte sett någon antydan om att det är ett uttalat mål med nuvarande strategi.

Vad är det du ironiserar kring med att "Vi ska ju nå målet!"? Skriv vad du menar istället för att gömma det bakom insinuationer och ironier.

Skrivet av plunn:

Jag håller inte med eftersom Kina har sett till att inte tusentals dör i onödan av Covid-19.
Samma sak med Syd-Korea, HongKong samt Taiwan som följer samma strategi.

Sen är det då omöjligt att väga demokrati mot liv, i det här fallet ser jag det som självklart att tusentals liv är viktigare än att någon har rätten att säga att Kina är ruttet.

(vi ska göra upp med ruttenheten i Kina men i post-corona)

EDIT (sen ska vi stänga Handels och deras marknadsliberaler i minst 10 år så slipper vi deras dårskaper)

Hur ska vi kunna göra upp med Kina om vi själva blir Kina på kuppen? Jag tror det är svårt att föreställa sig hur det är att leva i ett samhälle där man övervakas hela tiden...

Skrivet av anon76929:

Det gör man ju redan idag. Antalet IVA vårdade i spannet 70+ minskar ju från dag till dag. Medelåldern på de som IVA-vårdas är ju nu 58,9 år.

Alltså, det innebär inte att de äldre väljs bort för att det inte finns plats. Det kan mycket väl bero på att de någorlunda friska 70-plussarna håller sig isolerade enligt rekommendationerna och att de äldre som nu dör är de som är riktigt sköra och inte skulle hjälpas av intensivvård. Ifall det du säger stämmer så KAN det bero på att man aktivt prioriterar bort, men det är en slutsats som du inte kan dra bara genom att titta på siffrorna. Hade det varit fullbelagt på IVA så hade det varit troligt, men med tanke på att man säger att det fortfarande finns en viss kapacitet så är det mindre troligt. Finns säker enstaka fall när det finns tveksamheter, men det lär det alltid göra då det i slutändan är en bedömningsfråga om vem som faktiskt har en chans att överleva intensivvård.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Om du inte spekulerar, var har du för källa till dina påståenden?

Jag vet att du bara spelar dum men ok

tex efter 2 sekunders googlande
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/04/nej-sveriges-strate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo , men jag har ju redan ställt dessa frågor och du tjötar vidare med ett massivt ordskiteri utan någom form av koncensus och vart du vill komma.

ELLER:

Det är helt ok av våra myndigheter att vara helt flummiga om vårt mål. det kan ju göra folk rädda.

Jefla nonsens!

Vadå flummiga? Jag upplever ingen som helst oklarhet i vad deras mål och strategi är. När folk skriver om detta till dig så svarar du hela tiden att man är otydliga, inte vill berätta osv. Vad är det med den officiella linjen som du upplever som otydligt? Vad är det med våra svar som du upplever är otydligt?

Permalänk
Medlem

Att få ner smittspridningen kräver hårda tag.

Tvivlar på att vi kan få ett snitt på mindre än 4%/dag med dagen "lätta" restriktioner. Frågan är om kostnaden överstiget nyttan med att låsa in folk och få ner spridningen till under 2%/dag i snitt.

(12 april till 21 april så har vi en snittökning på 4,21%/dag som testade positivt)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Litar du på allt myndigheter säger?

Jag har ingen anledning till att misstro våra svenska myndigheter och litar mer på dem än på konspirationsteoretiker och domedagsprofeter.

Litar du på något myndigheter säger?

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Inaktiv

Jag länkade en studie i slutet på Mars där man som bifynd sett att rökare och x-rökare var underrepresenterade i gruppen Covid-19 sjuka.
Nu kommer motsvarande uppgifter från Franska läkare. Intressant.
https://bgr.com/2020/04/23/mind-boggling-study-says-smoking-m...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

För att det inte ska bli överbelastning i sjukvården. Om IVA platser tar slut så får man börja välja vilka som ska få respiratorvård.

Skrivet av anon76929:

Det gör man ju redan idag. Antalet IVA vårdade i spannet 70+ minskar ju från dag till dag. Medelåldern på de som IVA-vårdas är ju nu 58,9 år.

Skrivet av Hurtigbullen:

En teori kan ju vara att:
a) de som Covid-19 på ålderdomshemmen har avlidit nu, och
b) vi har en lägre tillströmning av 70+ nu

Att åldern sjunker behöver inte betyda att man prioriterar mellan äldre och yngre. Det kan vara så att man har äldre patienter som inte bedöms klara av respiratorvård alls och därmed inte får det.

Skrivet av Frispel:

Massa text:
Alltså, det innebär inte att de äldre väljs bort för att det inte finns plats. Det kan mycket väl bero på att de någorlunda friska 70-plussarna håller sig isolerade enligt rekommendationerna och att de äldre som nu dör är de som är riktigt sköra och inte skulle hjälpas av intensivvård. Ifall det du säger stämmer så KAN det bero på att man aktivt prioriterar bort, men det är en slutsats som du inte kan dra bara genom att titta på siffrorna. Hade det varit fullbelagt på IVA så hade det varit troligt, men med tanke på att man säger att det fortfarande finns en viss kapacitet så är det mindre troligt. Finns säker enstaka fall när det finns tveksamheter, men det lär det alltid göra då det i slutändan är en bedömningsfråga om vem som faktiskt har en chans att överleva intensivvård.

Ja man kan göra olika tolkningar på varför det ser ut som det gör. Röster från IVA säger olika saker.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/andelen-aldre-covidpatienter-har-minskat-kraftigt
Och
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rosterna-inifran-hon-larmade-om-tuffa-prioriteringar-i-intensivvarden

Men det är ju ett intressant resonemang att man inte ska ge IVA-vård till de äldre för att de klarar inte av det och kan dö vilket de garanterat gör om de inte får IVA-vård.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sesese:

Att få ner smittspridningen kräver hårda tag.

Tvivlar på att vi kan få ett snitt på mindre än 4%/dag med dagen "lätta" restriktioner. Frågan är om kostnaden överstiget nyttan med att låsa in folk och få ner spridningen till under 2%/dag i snitt.

(12 april till 21 april så har vi en snittökning på 4,21%/dag som testade positivt)

Just det blir dock inte alls ett rättvisande sätt att mäta. Eftersom vi (Sverige) testar allt fler varje vecka så skulle antalet bekräftat smittade stiga även om antalet faktiskt smittade varit konstant (vilket det inte är, men du fattar poängen).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag länkade en studie i slutet på Mars där man som bifynd sett att rökare och x-rökare var underrepresenterade i gruppen Covid-19 sjuka.
Nu kommer motsvarande uppgifter från Franska läkare. Intressant.
https://bgr.com/2020/04/23/mind-boggling-study-says-smoking-m...

Eftersom det där misstänks vara nikotinet som kan ha hjälpande effekt borde vi i Sverige kunna se huruvida snusare (som inte röker) skulle klara sig bättre än gemene man.

*anekdot* Konstigare saker har hänt. Kände en rökare som aldrig hostade i dammiga miljöer märkligt nog - han skyllde på att alla flimmerhår i luftrören hade strukit med för många år sedan och att han typ tappat hostreflexen förutom på morgonen. *anekdot*

Intressant också med teorier om att Röda Hund liknar sars-cov-2 så mycket att man kanske får mildare covid 19 om man är vaccinerad mot röda hund. Det kommer givetvis att undersökas, och finns den kopplingen borde det upptäckas kan man tycka. Själv hade jag röda hund innan jag blev vaccinerad, så gammal är jag, får hoppas att det är lika bra som vaccinering. Vanligen är det ju bättre, men helt säker kan man ju inte vara i alla fall.

En annan sak jag funderar över är om "viss immunitet", innebär att man inte smittar. Exempelvis Rota-virus, som främst barn får magsjuka av, där man blir immun - men inte alltid efter första infektionen. Men kanske efter andra, som då brukar vara mildare än den första. Man kanske bara känner sig snuvig. Men smittar man då med Rota-virus? En del är även immuna (pga gener) mot vinterkräksjuka. Men är de egentligen immuna mot symptomen, smittar de ändå? Fast det är nog O-T. Google är inte min vän.
Herregud, jag behöver kaffe.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo det ser väl helt ok ut... kan du göra en tur till Rinkeby samt söderut?

Video som inkluderar klipp från Rinkeby (5:27)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Verkar som viruset nu är uppe i 33 olika mutationer, varav en sort är betydligt mer aggresiv än andra.

https://news.sky.com/story/coronavirus-has-mutated-into-more-...

"Coronavirus: Scientists in China find 33 mutations of virus in warning to vaccine developers"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Verkar som viruset nu är uppe i 33 olika mutationer, varav en sort är betydligt mer aggresiv än andra.

https://news.sky.com/story/coronavirus-has-mutated-into-more-...

"Coronavirus: Scientists in China find 33 mutations of virus in warning to vaccine developers"

33 räcker väl inte långt. Det är väl närmare 3500 kända mutationstrådar idag.
Mutationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

33 räcker väl inte långt. Det är väl närmare 3500 kända mutationstrådar idag.
Mutationer

Hur ska man då kunna få fram ett vaccin egentligen?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av CubaCola:

Utan att vara insatt alls, ett vaccin behöver väl inte matcha 1:1. Så länge mutationstakten är tillräckligt låg och varianterna hyfsat lika varandra fungerar vaccin ändå, eftersom mekanismerna det använder fortfarande är snarlika.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av AplAy:

Den franska studien om hydroxychloroquine är tydligen skräp gällande behandling av covid-19:
https://sciencebasedmedicine.org/are-hydroxychloroquine-and-a...

Med andra ord så verkar hydroxychloroquine inte vara någon potentiell behandlingsmetod för covid-19:
https://theness.com/neurologicablog/index.php/hydroxychloroqu...

Dags också att massmedian tar ett viktigt samhällsansvar (och föräldrar att lära sina barn & ungdomar skeptiskt tänkande) för när massmedia hypar upp något så kan det hamna hos beslutsfattare som sedan får sina följare att fatta bokstavligen dödligt livsfarliga livsbeslut.

Det var ett fall där några gick på detta "hälsotips" och till och med köpte fel variant av hydroxychloroquine, dvs., chloroquine phosphate, för de kunde knappt skilja på dem.

Från andra länken: "The author is also a climate change denier who initially mocked China for taking steps to mitigate Covid-19. He does not exactly have street cred within the scientific community." - Det här är varför det är viktigt att ställa sig frågan när Aftonbladet & Expressen intervjuar random "forskare":

- Varför ställer de upp på en interjvu med tidningar som de vet vill vinkla saker och ting?
- Vad är deras personliga motiv bakom varför de säger det de säger till dessa tidningar?
- Fick de någon form av ersättning och/eller kompensation för sina "intervjuer"?

Du måste tänka på att Trump sa att han hade hört bra saker om det, det gör att media tar första bästa chans dom får för att säga något motsägande oavsett om det är sant eller ej. "Studien" verkar vara baserad på att dom givit hydroxychloroquine till personer som redan var svårt sjuka.
https://youtu.be/dLSYRqcg0wo?list=TLPQMjMwNDIwMjDWcUNtkBROpg&...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Video som inkluderar klipp från Rinkeby (5:27)
https://youtu.be/pzzVxw5FyYs

Trevligt och balanserat reportage. Bra också att Lena Einhorn fick lägga fram sin kritik på ett lite mer sansat sätt, jag tycker hennes budskap hittills drunknat i oseriöst tjafs (mest till sin egen förskyllan). Man behöver inte hålla med eller tro på henne, men det blev ju åtminstone tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det är inte tillräckligt stora mutationer för att vaccin inte ska funka. De flesta experter jag hört uttala sig säger att det är väldigt stabilt jämfört med andra virus och att det är lovande för ett eventuellt vaccin.

Problemet är att i media framställs det som någon form av supervirus bara för att det är nytt. Superdödligt, supersmittsamt, man blir inte immun med mera. Börjar bli rätt tröttsamt. Skulle all skit som skrivs vara sann så kan vi ju lika gärna bara ge upp nu..........

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Du måste tänka på att Trump sa att han hade hört bra saker om det, det gör att media tar första bästa chans dom får för att säga något motsägande oavsett om det är sant eller ej. "Studien" verkar vara baserad på att dom givit hydroxychloroquine till personer som redan var svårt sjuka.
https://youtu.be/dLSYRqcg0wo?list=TLPQMjMwNDIwMjDWcUNtkBROpg&...

"USA:s president Donald Trump öppnar för att spruta in desinfektionsmedel i lungorna på patienter som insjuknat i covid-19, rapporterar flera medier.

– Jag ser hur desinfektionsmedel slår ut viruset på bara en minut. Finns det något sätt vi kan göra något liknande, genom en injektion, nästan som en invärtes städning? frågade sig presidenten under sin dagliga presskonferens.

Men tanken får genast mothugg från medicinskt håll. En läkare som NBC News har pratat med säger att det är en vanlig metod för att ta livet av sig.

Trump resonerade också kring hur ljus skulle kunna attackera viruset inne i kroppen."

https://omni.se/trumps-nya-forslag-injicera-desinfektionsmede...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

"USA:s president Donald Trump öppnar för att spruta in desinfektionsmedel i lungorna på patienter som insjuknat i covid-19, rapporterar flera medier.

– Jag ser hur desinfektionsmedel slår ut viruset på bara en minut. Finns det något sätt vi kan göra något liknande, genom en injektion, nästan som en invärtes städning? frågade sig presidenten under sin dagliga presskonferens.

Men tanken får genast mothugg från medicinskt håll. En läkare som NBC News har pratat med säger att det är en vanlig metod för att ta livet av sig.

Trump resonerade också kring hur ljus skulle kunna attackera viruset inne i kroppen."

Vilket skämt han är 😂

Flera timmar långa presskonferenser varje dag där han står och raljerar och kommer på diverse idéer och babblar strunt. Känns som en parodi!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Här kommer en uppdatering av gårdagens andra sammanställning, med nya data från USA igen. De har kompletterat eftersläp från 30 mars och framåt.

Linus Torvalds sade för tjugo år sedan på https://lkml.org/lkml/2000/8/25/132, "Talk is cheap. Show me the code."

Det gäller fortfarande, fast här med data. De som menar att Sverige drabbats hårdare pga att vi inte har haft karantän behöver se på nedastående nio (9) diagram (klicka på Visa innehåll för att se alla) och förklara hur karantän skulle ha hjälpt.

"Talk is cheap. Show me the data."

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: gillar dina grafer! Kan du förklara för en matte-idiot exakt hur vad man kan läsa ut ur andra derivatan och hur man ska titta på dessa?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Dockland:

Tur att han har experter som han kan fråga. Tror att dom flesta skulle säga till han att det troligen inte är så bra ide att använda UV och något som löser lim och plaster innutí kroppen.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

@Nioreh83:
Ja, alltså... jag lyssnade lite på Steven Colbert på väg till jobb imorse.
Deras myndigheter känns mer som att de krigar mot varandra istället för mot viruset. Nog för att man kan ha åsikter på hur svenska myndigheter samordnar och kommunicerar, men vi är ju praktiskt taget helt samstämmiga om man jämför med den totala anarkin som verkar råda på högre nivåer i USA. Vad i helvete är det frågan om där egentligen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

För att det inte ska bli överbelastning i sjukvården. Om IVA platser tar slut så får man börja välja vilka som ska få respiratorvård.

Jo det är jag med på. Men det går utan massövervakning och tvingande lagar. Jag menar att samhället bör informera vad man kan göra för att minska smittspridningen. Men inte tvinga människor. Hittills har IVA-platserna räckt till så då har Sverige alltså inte gjort något fel i det stora hela?

Permalänk
Inaktiv

@ronnylov:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg väljer man ju redan bort patienter som inte får IVA-vård utan får dö.
Så nej jag tycker inte Sverige gör rätt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Jo det är jag med på. Men det går utan massövervakning och tvingande lagar. Jag menar att samhället bör informera vad man kan göra för att minska smittspridningen. Men inte tvinga människor. Hittills har IVA-platserna räckt till så då har Sverige alltså inte gjort något fel i det stora hela?

Strategiskt, nej. Jag tror vi har en sund inställning till hela kaoset. Men det är fortfarande människor som jobbar i vården. Människor blir trötta och utbrända om man pushar dem hårt för länge. Och det är människor ute i samhället. På det stora hela tar folk detta på allvar, men inte alla. Det senaste "men för helvete"-exemplet var ju studenterna här i Helsingborg som skulle "göra kaos" för att de inte får ta studenten som normalt. Barnsligt och i min mening ett tydligt tecken på att dom de facto inte är vuxna (som studenten normalt är starten på).

Men om vi inte kan tvinga människor att faktiskt hålla sig till de förhållandevis mjuka förhållningsregler som gäller här jämfört med många andra länder, så kommer vi överlasta vården till slut. Bara en tidsfråga, om vi inte lyckas fortsätta hålla oss inne och ifrån varann, även när solen kommer krypande.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield