Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Kan inte ljuga och säga att jag inte var lockad och intresserad av att lägga en beställning för några dagar sedan. Trots att jag egentligen inte har något behov av nyare telefon. Efter att ha läst igenom tråden är jag dock glad att jag besparade mig huvudvärken då det verkar minst sagt struligt och otydligt.

Själv sitter jag ner i båten och väntar på klara besked från Elgigantens abonnemangsavdelning. Telefonen har kommit men jag kommer inte hämta upp den om det verkar kört, och Elgiganten verkar stå för returen om man ångrar köp och inte hämtar upp så den skickas tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Själv sitter jag ner i båten och väntar på klara besked från Elgigantens abonnemangsavdelning. Telefonen har kommit men jag kommer inte hämta upp den om det verkar kört, och Elgiganten verkar stå för returen om man ångrar köp och inte hämtar upp så den skickas tillbaka

Jag kommer nog göra samma sak. Det är en stor skillnad på drygt 2000 och drygt 4000 kr. Min P20 Pro duger gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag kommer nog göra samma sak. Det är en stor skillnad på drygt 2000 och drygt 4000 kr. Min P20 Pro duger gott och väl.

Mjo känner samma. Min P10 börjar sjunga på sista versen, men är student och var redo att lägga drygt 2000 men inte 4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Det låter som ett klokt förfarande om man nu befinner sig på båten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Mjo känner samma. Min P10 börjar sjunga på sista versen, men är student och var redo att lägga drygt 2000 men inte 4000.

Som sagt, det låter klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Har en Galaxy S8 som också är inne på sin sista tid, så jag vet inte riktigt. Känns svårt ändå att få en jämbördig telefon för samma pris. Börjar tröttna på att behöva ladda två gånger om dagen med "snabbladdning" som tar 1,5 timme till 100%

Permalänk
Medlem

Den som får svaret från mobil@giganten.se, skriv gärna här. Det ska bli intressant att läsa vad deras synpunkt och vad de ska göra för oss som har fått mobilen...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man returnerar telefonen på korrekt sätt.
Företagspaket skall användas enligt Elgiganten, men vad jag kan se så skickar man då telefonen helt oförsäkrad. Kommer den bort så står posten endast för 150 kr ersättning per kilo.
Försöker köpa en returfrakt sedel på postnord.se. Väljer man paket så ingår "Ansvar upp till 50 000 kr", ändrar man och inkluderar valet "Utkörning till företag (+78 kr)" så ändras ansvar till endast 150 kr per kilo. Det verkar inte gå att kombinera något företagspaket med någon värdeförsäkring?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Någon som vet hur man returnerar telefonen på korrekt sätt.
Företagspaket skall användas enligt Elgiganten, men vad jag kan se så skickar man den då telefonen helt oförsäkrad. Kommer den bort så står posten endast för 150 kr ersättning per kilo.
Försöker köpa en returfrakt sedel på postnord.se. Väljer man paket så ingår "Ansvar upp till 50 000 kr", ändrar man och inkluderar valet "Utkörning till företag (+78 kr)" så ändras ansvar till endast 150 kr per kilo. Det verkar inte gå att kombinera något företagspaket med någon värdeförsäkring?

Bör inte elgiganten stå för transport tillbaka om de är de som misslyckats att hålla avtal?

Permalänk

Ring Elgigantens VD så kanske ni får svar. https://www.hitta.se/niclas+eriksson/kista/person/ixlZ51HboJ
https://www.elgiganten.se/cms/ledningsgruppen/om-elgiganten/

Hittar ingen annan i ledningsgruppen att kontakta via telefon.

Permalänk

Elfjanten försöker bara dra ut på tiden så att ångerrätten tar slut (14-dagar). Det går bara att kontakta deras mobilavdelning med mail vilket låter konstigt. Tycker det är skumt att ingen har fått svar från dem.

Permalänk
Medlem

Jag beställde 04/19 och har fortfarande Orderstatus: Under behandling, tror ni att dom kommer att makulera min order?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxErikssonnnnn:

Elfjanten försöker bara dra ut på tiden så att ångerrätten tar slut (14-dagar). Det går bara att kontakta deras mobilavdelning med mail vilket låter konstigt. Tycker det är skumt att ingen har fått svar från dem.

Ångerrättens tidsbegränsning börjar ticka när man hämtat ut paketet

Permalänk
Skrivet av MrNubcake:

Ångerrättens tidsbegränsning börjar ticka när man hämtat ut paketet

Det stämmer men hämtade ut paketet igår då det kan häva köpet om du inte har hämtat ut paketet. Alltså inte låta dig hämta telefonen samt att det skickas tillbaka till butik/lager.

Därför börjar jag inte skriva till dem innan jag har hämtat ut luren.

EDIT: Läste denna nyss https://lawline.se/answers/kan-saljare-andra-pris-efter-avtal.... Rätt bra förklarat.

Permalänk
Skrivet av mir0:

Jag beställde 04/19 och har fortfarande Orderstatus: Under behandling, tror ni att dom kommer att makulera min order?

Tror att de inte skickar ut telefonen just nu innan de har löst situationen. Kommer de behöva betala mellanskillnaden till de kunder som klagar så kommer de att häva ditt köp. (tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxErikssonnnnn:

Tror att de inte skickar ut telefonen just nu innan de har löst situationen. Kommer de behöva betala mellanskillnaden till de kunder som klagar så kommer de att häva ditt köp. (tror jag)

Jo, de skickar ut telefonen, utan att kontakta köparen för att bekräfta abbonnemanget, någon som står att de ska göra i godkännanderutan.. De kanske vet att det är en fuling och vill få iväg så många som möjligt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Var just i kontakt med en kille på Telenors uppsägning, mitt paket ligger och väntar på posten. Han blev först lite irriterad över frågan men gav mig sen en tydlig förklaring. Abonnemanget och telefonen är uppdelade kostnadsmässigt enl följande:

- Abg 269 kr
- Delbetalning tel 150 kr MINUS 70 kr för kampanjen via Elgiganten

Man erhåller rabatten så länge man har kvar abonnemanget hos Telenor. Alltså om man säger upp abonnemanget hos Telenor får man en slutfaktura utan rabatten. Dvs 150 kr x 24 = 3600 kr

Att Elgiganten haft fel minsta totalkostnad på sin hemsida är deras ärende och blev hänvisad dit. Dels eftersom att dom har gjort felet och dels för att abonnemanget faller under ångerrätten första 14 dagarna. Eventuellt att Elgiganten kan göra något om man tar kampen men är tveksamt, troligtvis får man bara häva köpet om man är missnöjd. Hoppas inlägget klargör situation för alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skramen:

Var just i kontakt med en kille på Telenors uppsägning, mitt paket ligger och väntar på posten. Han blev först lite irriterad över frågan men gav mig sen en tydlig förklaring. Abonnemanget och telefonen är uppdelade kostnadsmässigt enl följande:

- Abg 269 kr

Man erhåller rabatten så länge man har kvar abonnemanget hos Telenor. Alltså om man säger upp abonnemanget hos Telenor får man en slutfaktura utan rabatten. Dvs 150 kr x 24 = 3600 kr

Att Elgiganten haft fel minsta totalkostnad på sin hemsida är deras ärende och blev hänvisad dit. Dels eftersom att dom har gjort felet och dels för att abonnemanget faller under ångerrätten första 14 dagarna. Eventuellt att Elgiganten kan göra något om man tar kampen men är tveksamt, troligtvis får man bara häva köpet om man är missnöjd. Hoppas inlägget klargör situation för alla!

Men var framkommer denna info innan köp?!

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: ingenstans egentligen men kan bli tufft att tjata Elgiganten att ändra något, speciellt med tanke på att Telenor absolut ej lär gå med på det. Själv kontaktade jag Elgigantens kundtjänst och de gick direkt med på att låta telefonen gå i retur och sen betala tillbaka startavgiften på 250.

Permalänk
Medlem

Jag som alla andra nappade på detta och tänkte ta bara mobilen o ta bort abonnemanget. Surt nu när priset gick från 80 kr per månad till 150 kr per månad för mobilen.

Är det helt kört och är Elgiganten skyddad med något i det finstilta mot skrivfel eller så fast man fått bekräftelse med order att det ska vara 80 kr per månd?

Eller kan man dra in konsumentverket i detta på något o få rätt och få det priset man fick bekräftelse med?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Uppdatering från mitt håll igen då:

Har löst det med Telenor. De fixade samma abonnemang jag har hos nuvarande leverantör, men för ett mycket bättre pris och sedan telefonen för 80kr/månaden utöver det. Så får alltså telefonen för 2170kr som utsatt + sänkt abonnemangsavgift med ca 30% än vad jag har för tillfället. Win-win för min del alltså.

De la även fakturastarten en månad senare så jag inte behövde få dubbel avgift nu när jag har sagt upp abonnemanget hos nuvarande leverantör. Och har fortfarande 1 månads uppsägningstid hos telenor, så kan säga upp det närsom.

Skriv hur det gick för er andra när ni fått era telefoner och om ni lyckades hitta någon lösning som ni blev nöjda med, eller om ni skickade tillbaka dem

Permalänk
Medlem

Well, well, well…

Fick hem telefon idag - Iphone SE 64

Ringer till Telenor för att säga upp abonnemanget - blir hänvisad till Elgiganten för de kan inte häva köpet (av abonnemanget) från sin sida.

Kör till Elgiganten som hänvisar tillbaka till Telenor - uppenbarligen kan de inte göra en slutbetalning i butik.

Ringer till Telenor igen - denna gång får jag som svar att eftersom jag köpt telefonen+abonnemanget via nätet måste jag ringa till Elgigantens kundservice (0771-115115)

Ringer EG kundservice - ärendet lämnas till avdelningen för hantering av mobil/abonnemangs-ärenden - de skall höra av sig/återkomma snarast.

1 timme senare har ingen hört av sig och jag tvivlar på att jag kommer få besked innan helgen.

Hur som helst spännande då kvittot från EG fortfarande inte nämner något om förhöjt pris på 150:- utan enbart de 80:- som har stått med från början.

Oavsett kommer jag att behålla telefonen.

/Trebban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Har löst det med Telenor. De fixade samma abonnemang jag har hos nuvarande leverantör, men för ett mycket bättre pris och sedan telefonen för 80kr/månaden utöver det. Så får alltså telefonen för 2170kr som utsatt + sänkt abonnemangsavgift med ca 30% än vad jag har för tillfället. Win-win för min del alltså.

De la även fakturastarten en månad senare så jag inte behövde få dubbel avgift nu när jag har sagt upp abonnemanget hos nuvarande leverantör. Och har fortfarande 1 måndags uppsägningstid hos telenor, så kan säga upp det närsom.

Skriv hur det gick för er andra när ni fått era telefoner och om ni lyckades hitta någon lösning som ni blev nöjda med, eller om ni skickade tillbaka dem

Låter som du fick en rejält fin deal. Var det iphone? Var det du som kom med förslaget eller var det Telenor? Skulle kunna tänka mig att gå med på något liknande. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

De la även fakturastarten en månad senare så jag inte behövde få dubbel avgift nu när jag har sagt upp abonnemanget hos nuvarande leverantör. Och har fortfarande 1 månads uppsägningstid hos telenor, så kan säga upp det närsom.

Oj. Vore riktigt nice om jag kunde få 30% på mitt vimla fria samtal med 6 GB surf, som jag just nu betalar 70 kr i månaden för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Oj. Vore riktigt nice om jag kunde få 30% på mitt vimla fria samtal med 6 GB surf, som jag just nu betalar 70 kr i månaden för.

Vimla är egentligen Telenor, FYI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Vad fick du för pris på abonnemanget och hur mycket surf?

Skrivet av PlogarN97:

Har exakt samma som du, och det enda som är nice med Vimla förutom priset är att man kan spara surfen också vilket inte Telenor tillåter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dizzö:

Jag som alla andra nappade på detta och tänkte ta bara mobilen o ta bort abonnemanget. Surt nu när priset gick från 80 kr per månad till 150 kr per månad för mobilen.

Är det helt kört och är Elgiganten skyddad med något i det finstilta mot skrivfel eller så fast man fått bekräftelse med order att det ska vara 80 kr per månd?

Eller kan man dra in konsumentverket i detta på något o få rätt och få det priset man fick bekräftelse med?

Erbjudandet du nappat på är ett abonnemang för 349:- i månaden under 24 månader, det har aldrig varit ett erbjudande att avbetala en telefon på 24 månader á 80:-/månad. "tänkte ta bara mobilen o ta bort abonnemanget" innebär i klarspråk att du borde varit fullt medveten om att denna prisuppgift var felaktig, då en sådan telefon annars kostar 7000:-.

Konsumentveret hanterar inte tvister mellan privatperson och företag utan det är Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) du får vända dig till om du vill dra ärendet vidare. Till Konsumentverket kan du anmäla sådant som felaktiga prisuppgifter, men de kommer aldrig hjälpa dig få telefonen billigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skramen:

- Abg 269 kr

Jag tror dig, men var någonstans ser man att det var en kampanj på 70 kr i månaden?

https://i.imgur.com/M2pN02H.jpg
Siffrorna jag ser är "Spara 170 kr mån!" och "Spara 210 kr mån!", 269 kr månaden för Telenor 8GB verkar vara deras vanliga pris.
Verkar som Elgiganten har sullat en hel del.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiko:

Vimla är egentligen Telenor, FYI

Ptjae. Det går i telenors nät och ägs av telenor men det är inte telenor.

Typ som att kalla en porsche för en volkswagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Erbjudandet du nappat på är ett abonnemang för 349:- i månaden under 24 månader, det har aldrig varit ett erbjudande att avbetala en telefon på 24 månader á 80:-/månad. "tänkte ta bara mobilen o ta bort abonnemanget" innebär i klarspråk att du borde varit fullt medveten om att denna prisuppgift var felaktig, då en sådan telefon annars kostar 7000:-.

Konsumentveret hanterar inte tvister mellan privatperson och företag utan det är Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) du får vända dig till om du vill dra ärendet vidare. Till Konsumentverket kan du anmäla sådant som felaktiga prisuppgifter, men de kommer aldrig hjälpa dig få telefonen billigare.

Vänta va. Anklagar du mig att veta innan att det var något fel i priset? Hur fan ska man veta det? Dummaste jag hört att skylla det på någon av oss som gick med på dealen när det var Elgiganten som själva har angett priset.

Och jo det stod klart och tydligt minsta totalpris 2100 ngt och det är baserat på 80*24 + 251 kr plus en månad på abonnemanget.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X