Streama film från PC till smart TV på samma nätverk - tips?

Permalänk

Streama film från PC till smart TV på samma nätverk - tips?

Har sökt runt men blir inte klok på hur man bäst löser detta.

Har en ny Samsung QE75Q85R, kopplad till nätverk via sladd. Skulle vilja ladda ner 4K filmer på min PC med win 10 och sen spela upp de på TVn smidigt, båda är anslutna med sladd på samma nätverk (100/10 Mbit, går att öka hastighet)

Plex? Apple TV finns inbyggd i TVn?

Samsung Smart View? (Verkar sluta uppdateras detta året)

Någon som har haft samma problem? Hur löste ni det?
Gärna utan att behöva köpa något nytt, förstår att bygga ett mediacenter för några tusen vore bäst!

Tacksam för ev hjälp/synpunkter!

Permalänk
Medlem

Jag kör med KODI

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Jag tror inte riktigt detta är sättet du vill lösa det på men...
Ett simpelt sätt att casta film från datorn är att ha en delad mapp på nätverket och VLC på telefonen, bläddra fram till filmen med VLC, starta filmen och tryck på Cast knappen.

Det är en snabb lösning med minimalt pill men inte den bästa långvariga lösningen.

Permalänk
Medlem

Eller du kan koppla datorn med hdmi till tv ( om din pc har 4k ).

Permalänk
Medlem

En hdmi-kabel från dator till tv är ju bäst. Men de kanske inte står nära varandra. Sen kan det vara lite pill med att få uppspelning av 4k med allt lulllull att funka på datorn. En del spelare funkar inte hdr som det ska. Andra fixar inte surroundljud osv.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Cassay:

Jag kör med KODI

Tack.

Så KODI på datorn och TV, så KODI funkar som ett mediacenter?

Räcker 100MBIT?

Skall testa!

Permalänk
Skrivet av Masseman:

En hdmi-kabel från dator till tv är ju bäst. Men de kanske inte står nära varandra. Sen kan det vara lite pill med att få uppspelning av 4k med allt lulllull att funka på datorn. En del spelare funkar inte hdr som det ska. Andra fixar inte surroundljud osv.

Tack! Dessvärre står PC i annan del av huset så därför jag måste hitta en lösning över nätverket :/ Skall testa med KODI och/eller VLC direkt och se om det kan funka.

Tack!

Permalänk
Medlem

@Carlsson1986: ja, och så klart det räcker med 100mb

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Plex fungerar kanske, men Androidappen är väldigt kinkig, ofta det inte fungerar.

Håll ett öga på Jellyfin. Demo

Permalänk
Medlem

Jag kör plex, plexappen samt xplay-appen (bara för lg) på tvn och filer från min DLNA Media Server på PCn, båda funkar för 4k hdr. Har använt den inbyggda mediaservern i windows, och lg smartshare för att skapa en DLNA Media Server.

https://www.howtogeek.com/215400/how-to-turn-your-computer-in...

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Medlem

Funkar inte högerklick på filmen på datorn -> skicka till Samsung Tv? Kört så här hemma senaste åren då datorn är på övervåningen och tvn nere. Funkar prima!

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har provat med Plex och det funkar bra! Det finns app till min Samsung TV, lär finnas till din med.

När jag ska visa en film slår jag på datorn, startar Plex på datorn, sedan startar jag Plexappen på TVn och väljer film med fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem

Jag röstar också på plex. Det är enkelt, smidigt och snyggt. Oftast i alla fall.

Permalänk
Medlem

har kört med plex för detta ändamål i flera år. just nu kör jag med android app i tv'n. Tidigare har jag kastat via deras mobil app (mobilappen kostade någon 50 lapp om jag minns rätt)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske inte behöver strömma utan helt enkelt bara kan dela ut mappen där filmen ligger och låta mediaspelaren i tvn spela upp den helt utan strömning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske inte behöver strömma utan helt enkelt bara kan dela ut mappen där filmen ligger och låta mediaspelaren i tvn spela upp den helt utan strömning.

Tack! Menar du att använda Win10’s egna media center delning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Carlsson1986:

Tack! Menar du att använda Win10’s egna media center delning?

Nej vanlig nätverksdelning helt utan att blanda in strömning.
Det går att helt enkelt gå in på nätverket och välja vilken fil man vill spela upp på många tvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.