Microsoft: "Surface saknar Thunderbolt av säkerhetsskäl"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Det vet jag inte men under de förutsättningarna finns det ju verktyg för Windows som kan fixa det.

Fast frågan var då vad det var man skulle koppla in en USB-port för att göra detta? Har du något exempel för dessa verktyg för att dumpa minnet på en låst windows maskin? För det är ingen liten säkerhetsrisk, fallet med TB finns det som sagt redan åtgårder för att minska problemet.

https://thunderbolttechnology.net/security/Thunderbolt%203%20...

Citat:

Frågan är väl snarare om minnet rensas när datorn stängs av eller startar om. Jag kan ha fel men jag tror inte att det gör det, utan man har helt enkelt utgått ifrån att minnet är volatilt och inte sparar något. I själva verket tar det en liten stund innan det raderas (sekunder till minuter).

Det har jag för mig också stämmer när det kommer till DRAM.

Nu har ju denna några år på nacken, men tror det var denna som citerades när detta var på tapeten för många år sedan (var tuvngen att googla lite, för låg någonstanns långt bak att jag läst om just detta).

https://s3.amazonaws.com/citpsite/wp-content/uploads/2019/01/...

Skrivet av Ase:

@sKRUVARN: extern hårddisk tex

Fast vad ska du göra med den för att komma åt känslig data i primärminnet i ett låst system?

Permalänk
Medlem

När man hänvisar på att frysa minnen med flytandekväve som en säkerhetsrisk så har säkerhetstänkandet gått förlångt...

Säkerhet är bra när den är ett alternativ. Men tvingad säkerhet för de som inte behöver är bara irriterande bromskloss som leder till massa onödigt jobb..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

med detta resonemang så borde de ju ta bort usb portarna också (vem vet kanske ta bort skärmen med)

Nja, det är inte så som det funkar. Varken skärmens kontakt eller usb har DMA. Många som fyllde sina FireWire-portar med epoxy just för att de har DMA, precis som TB har. Så jag tycker att det är vettigt när det gäller TB.

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_memory_access

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nja, det är inte så som det funkar. Varken skärmens kontakt eller usb har DMA. Många som fyllde sina FireWire-portar med epoxy just för att de har DMA, precis som TB har. Så jag tycker att det är vettigt när det gäller TB.

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_memory_access

DMA är ju det som gör TB bra tex för ett ljudkort för att få låg latency. FRA + nsa + Goggle (övervakning) + internet med dess bekymmer är betydligt större säkerhetsrisk. (enligt mig då) ser väldigt liten risk att någon ska kopiera mitt internminne större risk att de tar hela datorracken då. Sen e det ju bara att stänga av thunderbolt funktionen i bios om man e orolig för DMA.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Fast frågan var då vad det var man skulle koppla in en USB-port för att göra detta? Har du något exempel för dessa verktyg för att dumpa minnet på en låst windows maskin? För det är ingen liten säkerhetsrisk, fallet med TB finns det som sagt redan åtgårder för att minska problemet.

https://thunderbolttechnology.net/security/Thunderbolt%203%20...

Jag ser inte riktigt vad som skulle stoppa någon att boota från en USB-sticka och köra lämpligt program för att göra en minnesdump. Det beskrivs ju även i länken du postade.

Citat:

Det har jag för mig också stämmer när det kommer till DRAM.

Nu har ju denna några år på nacken, men tror det var denna som citerades när detta var på tapeten för många år sedan (var tuvngen att googla lite, för låg någonstanns långt bak att jag läst om just detta).

https://s3.amazonaws.com/citpsite/wp-content/uploads/2019/01/...

Precis det jag tänkte på. Nu har det ju många år på nacken så säkerheten har kanske förbättrats sedan dess. Jag vet inte vad aktuell status är.

Permalänk

Börjar med att säga att visst så är detta delvis ett svepskäl när det gäller konsumenter, men lättare för dem att marknadsföra det som ett säkerhetsval än kostnads besparing. För företag kan det däremot vara fullt resonabelt beroende på storlek och industri (tänk försvar och pharma), och det är väl enklare för dem att sälja liknande modeller med minimala ändringar mellan konsument och företags varianter.

Skrivet av Xinpei:

Vadå? Vem går inte omkring med en kaffetermos fylld med flytande kväve?

Inget behov av det, valfri dosa med tryckluft som hålls uppochner funkar alldeles utmärkt, varit med på demos där detta visats. Även om man inte får det direkt efter datorn har stängts av på sekunden, så har RAM en tendens att förlora minnet i vissa mönster, så det burkar gå att få mycket användbar data.

Skrivet av KattIMössa:

Eller vad sägs om att få välja? Att ett företag med skyddsvärd information tänker så långt på säkerhet förstår jag. Men gemene man skulle väll ändå få välja? USB4/(Thunderbolt3/4) och kunna byta upp sig till mer minne väljer jag alla dagar i veckan istället för nuvarande alternativ om det endast handlar om "säkerhet". Alla dagar i veckan.

Är nog en kostnads fråga, att ha modeller med olika utgångar är dyrare än att byta saker som processor och minnesmängd eftersom man måste fixa både chassi, moderkort och tillhörande chip. (Visst USB-C portar linknar thunderbolt, men jag antar att thunderbolt behöver lite mer strikt design för att klara av 40gbps)

Skrivet av Palme_570:

När man hänvisar på att frysa minnen med flytandekväve som en säkerhetsrisk så har säkerhetstänkandet gått förlångt...

Säkerhet är bra när den är ett alternativ. Men tvingad säkerhet för de som inte behöver är bara irriterande bromskloss som leder till massa onödigt jobb..

Beror på, som jag nämnt ovan så kan det var fullt naturligt för företag inom högrisk industrier att tänka på sånt här. Sen kan man ju fråga hur många användare som faktiskt behöver thunderbolt till sitt workflow, där USB-3 inte är fullt tillräckligt.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

En teknik från Intel (tb) dom har säkerhetsproblem för att öka prestandan, någon som är förvånad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Beror på, som jag nämnt ovan så kan det var fullt naturligt för företag inom högrisk industrier att tänka på sånt här. Sen kan man ju fråga hur många användare som faktiskt behöver thunderbolt till sitt workflow, där USB-3 inte är fullt tillräckligt.

Angående högriskindustrier, så är det värt att notera är tidigare modeller kommer med två kameror (bak och fram) och mikrofon, har inte sett att de har tagit bort dessa i de nya modellerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag ser inte riktigt vad som skulle stoppa någon att boota från en USB-sticka och köra lämpligt program för att göra en minnesdump. Det beskrivs ju även i länken du postade.

Tänkte mer på att då hamnar man ju på andra säkerhetsmetoder för att förhindra att man bootar från en USB-sticka osv? Och då går det ju lite hand i hand med lödda minnen om det blir slutliga utvägen. Och det blir lite svårt också att göra det obemärkt eftersom system måste startas om osv. Dock så blir det ju lite dubbelmoral (både från mitt håll och MS ), ska man försvara USB-porten med att man kan skydda sig mot dom med diverse säkerhetsmetoder så gäller ju även det argumentet för TB som också faktiskt går att låsa ner.

Permalänk

@filbunke: Kameror/mikrofoner är i detta fallet lägre risk, när man har tillgång till dem på permanent basis (temporär access som beror på webbsidor etc. är ofta bara medans användaren är på webbsidan) så är systemet redan under full kontroll av attackern. Dessutom är att kameror inte är en attack vektor som gör det lättare att komma åt systemet när man har fysisk access, vilket thunderbolt i detta fallet är (enligt MSFT dvs, får villigt erkänna att jag inte gjort några detaljerade tester/research på TB själv än).

Sen är också skillnaden att video konferenser är ofta ett krav för business, och kameror är lätta att täcka, medans thunderbolt inte har några direkta fördelar mot USB-C för 99% av anställda för daglig business. I riktiga hög risk scenarier har du rätt, där kommer särskild utrustning användas, dock så är det en mycket mindre andel av marknaden.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Tänkte mer på att då hamnar man ju på andra säkerhetsmetoder för att förhindra att man bootar från en USB-sticka osv? Och då går det ju lite hand i hand med lödda minnen om det blir slutliga utvägen. Och det blir lite svårt också att göra det obemärkt eftersom system måste startas om osv. Dock så blir det ju lite dubbelmoral (både från mitt håll och MS ), ska man försvara USB-porten med att man kan skydda sig mot dom med diverse säkerhetsmetoder så gäller ju även det argumentet för TB som också faktiskt går att låsa ner.

Ja, det förstås. Om man stänger av att boota från USB och låser BIOS blir det förstås svårare. Det borde dock fortfarande gå att kyla ner minnet och resetta CMOS... såatteh, jag vet inte riktigt om MS argument håller på någon front här. Huruvida man har fastlödda minnen eller TB-portar verkar i varje fall inte avgörande för säkerheten. Enligt min väldigt amatörmässiga uppfattning då.

Permalänk
Medlem

Attans! Vad skall jag nu göra med alla mina N2-tuber i garaget? Jag som hade långt skridna planer på att trotsa trängselförbuden och ge mig ut i kollektivtrafiken för att se om jag inte kunde spontankyla ner lite minneskretsar med kväve och sedan leta efter komprometterande semesterbilder i utpressningssyfte.

Och mina USB C-stickor som bara ligger och samlar damm i byrålådan... livet som hax0r vore så mycket lättare om inte Microsoft satsade på proprietära lösningar till överpriser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast då handlar det ju om att köra ett program på datorn? Det är ju en helt annan typ av attack...?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är iaf mer benägen att acceptera deras resonemang angående Thunderbolt än de fastlödda minnena...

Sedan kanske det går att hantera Thunderbolt, men problemet är iaf uppenbart.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Ja, det förstås. Om man stänger av att boota från USB och låser BIOS blir det förstås svårare. Det borde dock fortfarande gå att kyla ner minnet och resetta CMOS... såatteh, jag vet inte riktigt om MS argument håller på någon front här. Huruvida man har fastlödda minnen eller TB-portar verkar i varje fall inte avgörande för säkerheten. Enligt min väldigt amatörmässiga uppfattning då.

Dock svårare att genomföra medan någon är på toa, som med en olåst tb-port Det är väl kanske inte riktigt i samma liga som en DMA attack.

https://kalilinuxtutorials.com/pcileech-dma-attack-software/

"Drive-by DMA attacks are attacks that occur while the owner of the system is not present and usually take less than 10 minutes, with simple to moderate attacking tools (affordable, off-the-shelf hardware and software) that do not require the disassembly of the PC. A simple example would be a PC owner leaves the PC for a quick coffee break, and within the break, and attacker steps in, plugs in a USB-like device and walks away with all the secrets on the machine, or injects a malware that allows them to have full control over the PC remotely."

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/information...

Så är ju rätt nasty. Och var väl lite därför jag motsatte likheten med vanliga USB-portar.

Permalänk
Medlem

Här är DEFCON-presentationen av vad man kan göra med PCILeech: https://youtu.be/fXthwl6ShOg

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av danielmw2:

Börjar med att säga att visst så är detta delvis ett svepskäl när det gäller konsumenter, men lättare för dem att marknadsföra det som ett säkerhetsval än kostnads besparing. För företag kan det däremot vara fullt resonabelt beroende på storlek och industri (tänk försvar och pharma), och det är väl enklare för dem att sälja liknande modeller med minimala ändringar mellan konsument och företags varianter.

Inget behov av det, valfri dosa med tryckluft som hålls uppochner funkar alldeles utmärkt, varit med på demos där detta visats. Även om man inte får det direkt efter datorn har stängts av på sekunden, så har RAM en tendens att förlora minnet i vissa mönster, så det burkar gå att få mycket användbar data.

Är nog en kostnads fråga, att ha modeller med olika utgångar är dyrare än att byta saker som processor och minnesmängd eftersom man måste fixa både chassi, moderkort och tillhörande chip. (Visst USB-C portar linknar thunderbolt, men jag antar att thunderbolt behöver lite mer strikt design för att klara av 40gbps)

"Beror på, som jag nämnt ovan så kan det var fullt naturligt för företag inom högrisk industrier att tänka på sånt här. Sen kan man ju fråga hur många användare som faktiskt behöver thunderbolt till sitt workflow, där USB-3 inte är fullt tillräckligt."

Köpa surface för hög risk industrier va det roligaste jag hört någonsin.

Har några som jag känner som jobbar med industri tillverkning av prototyper av olika saker som ej får komma ut någonsin jag kan säga ingen kör vanliga märken allt är custom built och allt är låst dom har oftast ingenting som kan skicka en signal dvs wifi etc bluetooth kamera är borttagen fysiskt och alla portar funkar bara när man är på plats på kontoret och får temporära koder som låser upp PCn om du är på rätt WLAN och får rätt nätverks ID på rätt port för rätt PC.

Surface och säkerhet går inte ihop för 5 öre.

Folk som bryr sig om USB säkerhet beställer PCs med bort lödda USB kontaktdon på chipset / moderkort.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Anledningen jag inte har en surface är att den inte har TB hade köpt en för ljudproduktion om den haft TB (som arbete med ljud när jag inte är hemma, alternativet e en mac men är ingen stor anhängare av vare sig mac eller bärbara så en surface hade varit ett ok alternativ)
P.S på alla företag jag jobbat så har usb stickor varit förbjudet område.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av KattIMössa:

Eller vad sägs om att få välja? Att ett företag med skyddsvärd information tänker så långt på säkerhet förstår jag. Men gemene man skulle väll ändå få välja? USB4/(Thunderbolt3/4) och kunna byta upp sig till mer minne väljer jag alla dagar i veckan istället för nuvarande alternativ om det endast handlar om "säkerhet". Alla dagar i veckan.

Det fina i kråksången är ju att du faktiskt kan välja att lägga pengarna på en laptop med Thunderbolt och uppgraderingsbart minne. Det finns gott om datorer där ute som matchar de kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Frågan är väl snarare om minnet rensas när datorn stängs av eller startar om. Jag kan ha fel men jag tror inte att det gör det, utan man har helt enkelt utgått ifrån att minnet är volatilt och inte sparar något. I själva verket tar det en liten stund innan det raderas (sekunder till minuter).

Så vitt jag vet är det precis så, åtminstone med Windows. Det görs ingen aktiv blankning, och beroende på omständigheter kan det som sagt ta ganska lång tid innan minnet tömts av sig självt.

Har dock för mig att jag läst något om snabbtömning av minnet (instant a'la' spänningsspiken som tömmer nand i ssd:er) som var på väg att utvecklas, rent hårdvarumässigt. Det kanske var något som skulle komma med DDR5? Minns inte var jag läste om det tyvärr, och inte heller när jag läste det, och jag kan ha missförstått det.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Finns det någon känd DMA-attack mot TB, eller är det bara teoretiskt potentiellt möjligt?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

DMA är ju det som gör TB bra tex för ett ljudkort för att få låg latency. FRA + nsa + Goggle (övervakning) + internet med dess bekymmer är betydligt större säkerhetsrisk. (enligt mig då) ser väldigt liten risk att någon ska kopiera mitt internminne större risk att de tar hela datorracken då. Sen e det ju bara att stänga av thunderbolt funktionen i bios om man e orolig för DMA.

Inte på en stor arbetsplats med många arbetsplatser och dagliga besökare.

Det kanske är lugnt hemma i din källare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Finns det någon känd DMA-attack mot TB, eller är det bara teoretiskt potentiellt möjligt?

Beror på. Detta var krångligt 2016 och krävde att thunderbolt kördes i legacy mode eller att du godkände extern PCIe- enhet.
http://blog.frizk.net/2016/10/dma-attacking-over-usb-c-and.ht...
Detta var ju ett tag sen så både attacker och skydd borde ha kommit längre.

Permalänk
Medlem

De glömde dock bort detta när de stoppade i en Intel-processor i bygget...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"Beror på, som jag nämnt ovan så kan det var fullt naturligt för företag inom högrisk industrier att tänka på sånt här. Sen kan man ju fråga hur många användare som faktiskt behöver thunderbolt till sitt workflow, där USB-3 inte är fullt tillräckligt."

Köpa surface för hög risk industrier va det roligaste jag hört någonsin.

Har några som jag känner som jobbar med industri tillverkning av prototyper av olika saker som ej får komma ut någonsin jag kan säga ingen kör vanliga märken allt är custom built och allt är låst dom har oftast ingenting som kan skicka en signal dvs wifi etc bluetooth kamera är borttagen fysiskt och alla portar funkar bara när man är på plats på kontoret och får temporära koder som låser upp PCn om du är på rätt WLAN och får rätt nätverks ID på rätt port för rätt PC.

Surface och säkerhet går inte ihop för 5 öre.

Folk som bryr sig om USB säkerhet beställer PCs med bort lödda USB kontaktdon på chipset / moderkort.

Som sagt var, vissa områden skulle aldrig använda Surface, och prototyp tillverkning är en av dem. Glöm dock inte att det finns alltid det administrativa (marketing, försäljning, ekonomi etc.) och icke-tekniska chefer. Du skulle troligtvis bli förvånad om jag gick igenom alla (ibland sådär genomtänkta) ställen där företag bara köpt in nya laptops utan att fråga sin säkerhets avdelning, bara för att vendorn sa att det va säkert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Well, chansen att någon tar sig in till rätt dator vid rätt tid obemärkt är rätt så befängd...

Om någon vill ha lösenordet i den skalan tar man valfritt bultsax sätter runt pekfingret på den med lösenordet och "snällt" ber om det...

Vad gäller USB3 så ja / nej, Har man 2st högupplösta skärmar å lite tillbehöver räcker det inte.. 1st extern ssd så är kvoten fylld.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna förstå detta om dessa datorer klassades som "MS Secured-core PCs" (https://www.microsoft.com/en-us/windowsforbusiness/windows10-...), för då skall all möjlig säkerhetstänk tas i beaktande. Men eftersom det inte är fallet, så ter detta sig närmast löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Inte på en stor arbetsplats med många arbetsplatser och dagliga besökare.

Det kanske är lugnt hemma i din källare

Och vilket bekymmer vore thunderbolt där (på en stor arbetsplats) där har de anställda personer som hindrar data genom brandväggar servrar koll på internettrafik osv (kunder skrivs in ingen obehörig kutar runt ) så förstår ej vad som e problemet defenitivt inte på en stor arbetsplats det finns förordningar begränsningar vad folk kommer åt osv vet inte om du har haft nåt annat intryck men funkar så i min branch åtminstånde (däremot e usb stickor ej godkänt) Jag gillar TB det enda intressanta sen SSD

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Och vilket bekymmer vore thunderbolt där (på en stor arbetsplats) där har de anställda personer som hindrar data genom brandväggar servrar koll på internettrafik osv (kunder skrivs in ingen obehörig kutar runt ) så förstår ej vad som e problemet defenitivt inte på en stor arbetsplats det finns förordningar begränsningar vad folk kommer åt osv vet inte om du har haft nåt annat intryck men funkar så i min branch åtminstånde (däremot e usb stickor ej godkänt) Jag gillar TB det enda intressanta sen SSD

Jag har varit på många sådana företag då jag är konsult. Öppna kontorslandskap! Man sitter med några andra och jobbar. De går på fika, möten, etc. Ibland sitter man ensam med lätt tillgång till 10-20 datorer. Man går förbi massa ensamma arbetsstationer på väg till toa, lunch, kaffet, etc.

Inga problem att ploppa i något i en tb-port där på en laptop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som många säger låter det långsökt att företag som jobbar med känslig data kommer använda Surface. För över 12 år sedan visade ett antal forskare att man kan komma åt kyrpteringsnyckeln till hårddisken om man fryser minnet och flyttar den till en ny enhet och dumpar ner minnet. Forskarna visade att data från minnet försvinner inte i samma ögonblick som man stänger av enheten. Jag trodde att man hade löst problemet med nyare minnesteknik men tydligen inte.