Guide: Prestandatesta ditt grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Guide: Prestandatesta ditt grafikkort

Vet du inte hur du ska prestandatesta ditt grafikkort? Följ SweClockers guide så är du igång på nolltid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Unigine Heaven också, gratis dessutom
https://benchmark.unigine.com/heaven
Mycket bra guide, tummen upp!

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Bra guide. Poäng på den!

Permalänk
Medlem

Brukar överklocka tills det luktar bränt när jag kör Furmark

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk

Mycket bra Kenneth. Även om jag är 45 år gammal, och följt er nästan sen starten (även om jag inte varit reggad). Så är det alltid intressanta artiklar, och videogenomgångar ni lägger ut. Även om just det här, inte i sak. Var nytt för mig. Så var det väldigt intressant, att höra ert tänk. Och själva genomförandet, just ni gör

Fortsätt så

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Ypperligt tillfälle att ställa en fråga som har hemsökt mig ..., nej kanske inte riktigt så illa men ändå;) Jag har konfigurerat och skruvat ihop mängder av datorer till mig själv, men även övriga familjen samt släkt och vänner. Det har handlat om alltifrån vanliga familje- till media- och speldatorer, och min fråga handlar om en upplevelse jag har när det gäller just testning av de sistnämnda. Det har mestadels varit nVidia-kort som monterats, och det är just vid test av dessa och i 3DMark Firestrike som det händer något när själva testet dras igång. Det rycker till i bilden, och detta händer aldrig med Amd-korten, då flyter det på från start. Möjligen är det ett välkänt fenomen, jag har inte sökt efter någon förklaring, om någon vet orsaken (en teori har jag själv) så är jag tacksam för ett svar..

Permalänk
Medlem

Det stora problemet här är att man inte tar hänvisning till antal program i bakrunder som ofta kan vara problemet både med gpu och cpu belastning. Komplettera guiden.

Edit:
Borde det inte heta detta är en Hur vi sammanfattar grafikkort förenklat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det stora problemet här är att man inte tar hänvisning till antal program i bakrunder som ofta kan vara problemet både med gpu och cpu belastning. Komplettera guiden.

Det här är någonting jag undrat över gällande CPU-tester framför allt. Givet hur de två stora nutida CPU-arkitekturerna fungerar, dessutom i olika utföranden, skulle det vara intressant att se några tester med spelprestanda då några olika populära program är igång i bakgrunden. Det kanske inte skulle ge exakta siffror då det kanske inte är repeterbart, men det skulle kunna ge ett hum om hur stor eller liten skillnad det kan göra. Typ Discord igång i ett gruppsamtal medans man spelar, kanske Youtube igång utan hårdvaruacceleration (AV1?), sådana saker. Skulle man då verkligen se processorer med fler kärnor lida mycket mindre av det än en med fyra eller sex kärnor?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Hittar inte någon gratis variant av 3DMark. Någon som har direkt länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Hittar inte någon gratis variant av 3DMark. Någon som har direkt länk?

https://store.steampowered.com/app/223850/3DMark/
"Ladda ner demo"

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Hittar inte någon gratis variant av 3DMark. Någon som har direkt länk?

https://www.guru3d.com/files-details/3dmark-download.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tackar

Tackar

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra Time Spy, Superposition, Valley och Heaven (de två senare av legacyskäl). Och så lite Furmark som stresstest. Men det är bara för skojs skull, som referens när jag uppgraderat något av relevans (senast var det cpu:n).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det ni gör med OCAT finns också innbyggt i afterburner, så slipper ni en programvara till

Det Afterburner är bäst på (tycker jag) är logg av resurser, tex om man slår i strömtaket på grafikkortet. Det är det absolut första jag gör, att få bort den flaskhalsen genom att sänka volt tills det grad att kortet inte längre slår i där. ALLA Nvidia kort (i alla fall sedan Pascal) slår i taket default. Antingen byter man bios eller ändrar volt, eller bägge delar Efter det så benchmarkar jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av spel som har egna inbyggd benchmarking-möjlighet. Dock har jag svårt att komma på något spel rakt av som har det. Det enda jag kan komma på är DiRT - men osäker om det är DiRT Rally 1 eller om det är DiRT 3/4. Jag har för avsikt att kontrollera detta senare idag.

Har ni några förslag på spel som har inbyggda benchmarks? Skriv dem gärna titel här i tråden, om du vet vilka API:s som stöds (DX11, DX12, Vulcan) samt gärna länk till spelet på Steam/Origin/Battle.net/Epic games/Uplay eller spelets hemsida, så ska jag försöka att sammanställa en lista ungefär i den här stilen: http://www.ampy.eu (Google docs).

Jag tycker det vore smidigt för privat bruk då man leker runt med lite OC eller vid byte av hårdvara, och om man som jag har över 750+ titlar är det inte alltid lätt att hålla koll på vilka som erbjuder den funktionen.

Skrivet av hACmAn:

Det stora problemet här är att man inte tar hänvisning till antal program i bakrunder som ofta kan vara problemet både med gpu och cpu belastning. Komplettera guiden.

Edit:
Borde det inte heta detta är en Hur vi sammanfattar grafikkort förenklat.

Jag ser inte riktigt problemet här - du benchar ju inte, byter ut/överklocka tex GFX för att sedan installera massa skräpprogram och sedan bencha igen. Du kommer ha samma program igång i bakgrunden vid testtillfällena.

De flesta gör väl som så att de stänger ner alla program som inte är väsentliga, och det är ju inte svårt att komma ihåg (om annat finns det postit-lappar/mobiltelefoner för att anteckna). Gör du det för egen kunskap så krävs ju inte samma miljö och förutsättningar som om du jämför med andra. Men som sagt är det ju "good practice" att stänga av så mycket som möjligt för att få så konsekventa och jämförbara resultat som möjligt.

Men om du jämför med andra och vill ha jämförbara resultat, försöker slå rekord på HWBOT eller liknande så kör du självfallet med en klon av en helt fräsch installation utav Windows 10 för att få samma testmiljö över samtliga setups och riggar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag är intresserad av spel som har egna inbyggd benchmarking-möjlighet. Dock har jag svårt att komma på något spel rakt av som har det. Det enda jag kan komma på är DiRT - men osäker om det är DiRT Rally 1 eller om det är DiRT 3/4. Jag har för avsikt att kontrollera detta senare idag.

Har ni några förslag på spel som har inbyggda benchmarks? Skriv dem gärna titel här i tråden, om du vet vilka API:s som stöds (DX11, DX12, Vulcan) samt gärna länk till spelet på Steam/Origin/Battle.net/Epic games/Uplay eller spelets hemsida, så ska jag försöka att sammanställa en lista ungefär i den här stilen: http://www.ampy.eu (Google docs).

Jag tycker det vore smidigt för privat bruk då man leker runt med lite OC eller vid byte av hårdvara, och om man som jag har över 750+ titlar är det inte alltid lätt att hålla koll på vilka som erbjuder den funktionen.

Jag ser inte riktigt problemet här - du benchar ju inte, byter ut/överklocka tex GFX för att sedan installera massa skräpprogram och sedan bencha igen. Du kommer ha samma program igång i bakgrunden vid testtillfällena.

De flesta gör väl som så att de stänger ner alla program som inte är väsentliga, och det är ju inte svårt att komma ihåg (om annat finns det postit-lappar/mobiltelefoner för att anteckna). Gör du det för egen kunskap så krävs ju inte samma miljö och förutsättningar som om du jämför med andra. Men som sagt är det ju "good practice" att stänga av så mycket som möjligt för att få så konsekventa och jämförbara resultat som möjligt.

Men om du jämför med andra och vill ha jämförbara resultat, försöker slå rekord på HWBOT eller liknande så kör du självfallet med en klon av en helt fräsch installation utav Windows 10 för att få samma testmiljö över samtliga setups och riggar.

Dom jag kommer på på rak arm är:
Hitman (minns dock inte vilka i serien)
Middle earth: Shadow of Mordor
Middle earth: Shadow of War
Assetto Corsa
Grand Theft Auto: IV
Grand Theft Auto: V
Assassins Creed: Origins
Assassins Creed: Odyssey
Sleeping Dogs
Dirt Rally 2.0. <- Man kommer åt den genom att skriva -bench eller något sånt i launch options.
Jag är rätt säker på att även Grid 1 eller Grid 2 har det också, eller båda.
Far Cry 5

Edit: Hittade en lista
https://xsreviews.co.uk/news/games-with-built-in-benchmarks-2...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Borderlands 3 har inbyggt benchmark.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom jag kommer på på rak arm är:
Hitman (minns dock inte vilka i serien)
Middle earth: Shadow of Mordor
Middle earth: Shadow of War
Assetto Corsa
Grand Theft Auto: IV
Grand Theft Auto: V
Assassins Creed: Origins
Assassins Creed: Odyssey
Sleeping Dogs
Dirt Rally 2.0. <- Man kommer åt den genom att skriva -bench eller något sånt i launch options.
Jag är rätt säker på att även Grid 1 eller Grid 2 har det också, eller båda.
Far Cry 5

Edit: Hittade en lista
https://xsreviews.co.uk/news/games-with-built-in-benchmarks-2...

Stort tack som f**! Jag kommer lägga till de som till 100% kan bekräftas ha inbyggda tester. Det blir lite detektivarbete från min sida men du pekade mig definitivt i rätt riktning.

Tack för listan du länkade, den kan nog komma till nytta här. Det blir nog en till kolumn med vilket år respektive spel släpptes. Min vision är att samla så mycket det går - nya som gamla och så får man sortera efter årtal om man enbart är intresserade av nysläpp. Är det någon mer där ute som känner att det kan komma till nytta någon gång?

Hade inte Crysis (originalet) ett inbyggt test? När jag tänker efter är jag hyggligt säker på det ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Borderlands 3 har inbyggt benchmark.

Tackar tackar, även den läggs till i listan inom kort.

Kommer någon annan på ännu fler spel med tester är det bara att skriva här eller i PM.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@aMp
FarCry 4.
Metro spelen. De gamla inte redux varianterna då. Är extremt tungt för några få trådar så kan vara intressant för lite IPC test och boost hastigheter.

Crysis har en inbyggd test. Tre snarare, De ligger i Bin32 samt Bin64. Benchmark_CPU.bat Benchmark_CPU2.bat samt Benchmark_GPU.bat.

Steam varianten har inte Bin64, den togs bort i senare patchar, men finns återigen i Warhead.
Origin varianten har med Bin64, men den verkar försöka starta 32bits varianten ändå. Trotts att man manuellt startar 64bitars exen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@aMpari
FarCry 4.
Metro spelen. De gamla inte redux varianterna då. Är extremt tungt för några få trådar så kan vara intressant för lite IPC test och boost hastigheter.

Crysis har en inbyggd test. Tre snarare, De ligger i Bin32 samt Bin64. Benchmark_CPU.bat Benchmark_CPU2.bat samt Benchmark_GPU.bat.

Steam varianten har inte Bin64, den togs bort i senare patchar, men finns återigen i Warhead.
Origin varianten har med Bin64, men den verkar försöka starta 32bits varianten ändå. Trotts att man manuellt startar 64bitars exen.

Tack till dig och er andra som hjälpt till! Nu börjkar det iaf bli lite utav en lista. Om någon känner att de vill hjälpa med denna inofficiella SweC-lista både med att fylla på spel och göra förbättringar (kanske en kolumn för notes, tex att "spel X är väldigt IPC-krävande över ett fåtal trådar" osv. Var man hittar bench-filerna om det inte är inbyggt i själva spelet är ett annat exempel.

Skicka ditt Gmail-konto så kan jag lägga till access till några stycken om de känner för att göra den bästa och mest kompletta listan för spel med benchmarks där ute som hela internet har skådat!

http://www.ampy.eu

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Intressant, det visste jag inte. Kan du beskriva mer nogrannt hur du gör för att kolla att det inte slår i taket?

Permalänk
Medlem

@Loopy6:

Finns en funktion som heter power limit som du kan välja att logga eller inte.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz