Intresseundersökning för EXTREMT chassi

Permalänk

OFF TOPIC:

Carpe jugulum
Fånga halsen?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

OT

Carpe Jugulum är en bok an Terry Pratchett - rekommenderas! Kanonkul!
Han har även slängt ur sig andra klassiska citat typ, "Fabricate Diem, Pvnk", "Excretus Est Ex Altitudine" och "Depositatum De Latrina".

CJ= Fånga halsen
FDP är en version av Dirty Harry's klassiska "Make My Day, Punk"
EEEA = Nedskiten från en hög höjd.
DDL = Nedspolad i toaletten

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk
Medlem

Jugulum: hals, strupe,
Jugular vein = halspulsåder = att boken handlar om vampyrer

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk

Nog var det en bra bok alltid. Jag tycker bättre om hans första böcker, de senaste känns lite krystade.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Ja, de är inte lika naturliga som de första på något vis.

Fan, måste börja läsa lite mer Pratchett igen, har missat en del böcker den senaste tiden.

Oj, denna tråd har bytt spår

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk

Precis...mer ON TOPIC!!!

Permalänk

Kom gärna med förslag på hur vi ska konstruera luckan för cd-spelare och dylikt utan att ljuddämpningen blir lidande.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [dannzig]
ni har inte funderat på att hjuta högtalare kanske ? DÄR har ni pengar att göra.

helt rätt.......
massor med pengar..
lovar

Permalänk

Vi kanske provar att bygga en högtalare eller två till oss själva. Trevligt med ett matchande par till chassit...

Ingen som har några chassi ideér?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

hur pass tunnt kan materialet bli utan att gå för långt....då menar jag bara ett litet hål...fast inte rätt igenom....hmm.....
om vi säger såhär: går det att borra ett hål för lysdiod inifrån som inte syns utifrån utan så att man bara ser att det lyser igenom stenen om man säger...(=mycket tunn vägg)?

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
hur pass tunnt kan materialet bli utan att gå för långt....då menar jag bara ett litet hål...fast inte rätt igenom....hmm.....
om vi säger såhär: går det att borra ett hål för lysdiod inifrån som inte syns utifrån utan så att man bara ser att det lyser igenom stenen om man säger...(=mycket tunn vägg)?

Jag tror att det kan gå, men det är en MYCKET stor chansning. Du får inte borra upp hålet utan använda dig av en lite slipsten. Visst..du kanske kan få ett så pass tunt hål på 10 försök...inget vört att testa. Dessutom så är det inte säkert att du träffar en sten, och lysa igenom cementen går inte då den är mycket tät. Om det ska gå att lysa igenom så ska det nog vara en vit sten, som är mycket tunn....

däremot kan man gjuta in små plexiglasstavar i väggarna å sätta en lysdiod på dom på insidan...så att själva snittytan är synlig från utsidan

Permalänk

Leds med tillhörande elkabel skulle ju kunna gjutas in.. bara en tanke

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drillseargent
Leds med tillhörande elkabel skulle ju kunna gjutas in.. bara en tanke

blir jobbigt att byta, om man skulle vilja eller behöva göra det.

Jag tror på plexistavarna

edit: vad gäller plats för 5 1/2"s enheter och ljuddämpning

någon fom av list mellan luckan och chassit för att eliminera vibrationer. Kanske kan hållas stängd mha magneter?

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av core
Ja, jag tänkte på samma sak, men den pjäsen blir nog ack så otymplig =P

Idén är och otroligt bra

ja den kommer ju bli rätt tung men man ska ju inte flytta på den... eftersom den ska stå där bredvid tven hela tiden!!!!

men jag fattar vad du menar

Visa signatur

Its nice to be important but its more important to be nice!!!! Respect to the man in the icecream van - HP (Scooter)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av core
blir jobbigt att byta, om man skulle vilja eller behöva göra det.
Jag tror på plexistavarna
edit: vad gäller plats för 5 1/2"s enheter och ljuddämpning
någon fom av list mellan luckan och chassit för att eliminera vibrationer. Kanske kan hållas stängd mha magneter?

Ja, det blir nog bättre med plexistavarna.

En list i luckan räcker nog inte. Men de små cd-luckorna är nog inget problem eftersom de är just små. Däremot så är en större lucka för att komma åt hela datorn ett större problem. Massiv ljuddämpning krävs + att det ska göras snyggt enkelt och praktiskt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Glömsk

Mycket intressant.

När ni börjar tillverka de här chassina i större skala kan vi säkert fixa med en recension här på Swec.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Inaktiv

Några av matrialen ser ut som portuppgångar.
Men min tanke är att skolor som har hundratals datorer i samma rum skulle vara intreserade. Får man ner ljudnivån är detta bra, Vikten gör så de inte blir stöld begärliga. Vatenkylning i skalen tror jag inte är så lyckat av olika anledningar.

Permalänk
Medlem

Finns det någon idé på hur komponenterna ska monteras?
Moderkort, HD, CD...

Undrar framförallt hur PCI/AGP-korten skulle monteras.
Det går ju inte att gjuta sådana små spalt-uttag i betong, eller hur?

Eller är det tänkt att det ska vara ett kabinettsskåp... i betong, där man ställer in ett vanligt chassi?
Det senare löser ju mycket av konstruktionsproblemen och gör det mer flexibelt och framtidssäkert.

Permalänk

Vi har haft fullt upp med Roskilde festivalen, arbete och flytt till lägenhet senaste tiden. Men vi ska ta tag i chassiprojektet snarast. Har precis knåpat ihop mitt nya datorsystem så det vore trevligt med ett fett chassi att stoppa det i

För att testa olika lösningar kommer jag och Rockmater förmodligen att göra varsit chassi med olika specs utifrån vara egna specifika krav och önskemål. Jag kör med vatten,Rockmater med luft och jag tänkte därför bygga mitt chassi efter vattenkylningens egenskaper. Ingjutna vattenledningar med uttag/intag ovanför moderkort vore inte dumt...

Vi återkommer med mer info..

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker att det börjar dra ut på tiden?

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

nä jag håller med också... blir det nått av det eller????

Visa signatur

Its nice to be important but its more important to be nice!!!! Respect to the man in the icecream van - HP (Scooter)

Permalänk

Hehe, det tar lite tid Jag har haft fullt upp med mitt nya jobb och lägenhet. Har inte ens haft tid över att möblera och måla.
Rockmater har pysslat lite med olika material och så fort vi får tid över ska slämga gjuta ett chassi så att ni får se lite bilder.

Stay tuned och kom gärna med förslag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag inte är något bra på att rita sånt där, och dessutom bara krafsade jag ihop det, men något sånt där tycker jag skulle vara tufft.
Alltså, ccfl på sidorna. Som är injutna. Vore bra om man kunde byta dem också eftersom de inte håller i all evig tid.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

trevligt att http:n är uppe så man kan se bilderna =( =( =(

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk

Jag har inget problem med bilderna...

Vi hade tänkt oss lite mer komplicerade lösningar än så. En "luft-labyrint" spetsad med ljudisolering med fläktar i centrum för att få bort oljud. Någon slags lucka för 5,25" med ljudisolering. och dubbelglasat fönster.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

några bilder?... bara "tankar"? =P

Visa signatur

:: xp 3000+, Asus a7n8x Deluxe, 2*256mb Samsung pc-3200, Hercules Radeon 9500 pro, IBM 180gxp totalt 300gb ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drillseargent
Jag har inget problem med bilderna...

Vi hade tänkt oss lite mer komplicerade lösningar än så. En "luft-labyrint" spetsad med ljudisolering med fläktar i centrum för att få bort oljud. Någon slags lucka för 5,25" med ljudisolering. och dubbelglasat fönster.

Jag har problem med bilderna......

Låter bra med "Luft-Labyrint" tror det är en bra lösning för att minska ljud som läcker ut ut chassiet.

Kommer bild på hur man kan lösa det där med öppningsbar lucka (för åtkomst/installation av datorn) och få det snyggt....

[Edit] var kan jag ladda upp bilder?

[EDIT2] En sån här låda kan ju bli perfa som serverlåda...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sypher
några bilder?... bara "tankar"? =P

Tyvärr mest tankar för tillfället. Jag tjatar på Rockmater som f#n men det händer ingenting. Han é den som har access till all utrustning och material.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag har problem med bilderna......

Låter bra med "Luft-Labyrint" tror det är en bra lösning för att minska ljud som läcker ut ut chassiet.

Kommer bild på hur man kan lösa det där med öppningsbar lucka (för åtkomst/installation av datorn) och få det snyggt....

[Edit] var kan jag ladda upp bilder?

[EDIT2] En sån här låda kan ju bli perfa som serverlåda...

Jag kan ju höra med Rockmater om han kan hosta lite bilder. Ska bli kul att se vad du har på G, har grubblat mig halvt galen över dom där luckorna.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Hade varit maffigt med en stor kub i marmor-look eller en blank svart färg, utan knappar, med både dator och baslåda, eller var för sig, en på vardera sida om tvn Dvs ett stort as som säkert lär väga runt 50-60 kilo (mindre stöldbegärligt för folk som gör snabba inbrott) eller 2 mindre som väger hälften, vad som nu passar bäst. Allt detta i någon form av B&O stil. Ingen powerknapp för vanligt bruk, men en huvudströmbrytare på baksidan vid behov. Sen kör man med ir eller nått och styr datorn med fjärrkontroll....

Bilden jag tänker mig är en koloss som står på nått vibrationsdämpande trä eller nån form av plast/gummi, som går in nån centimeter under, där på nått finurligt sätt kan man ha alla kablar gömda i ett hörn. Sen om man gör ett hål med ir mottagaren eller kör med en extern mottagare som man strategiskt placerar på en plats som man omöjligt kan missa hur man än gör.
Om det nu ska vara fläkt så gömmer man allt detta på baksidan eller bakom nått motiv format hål på framsidan om man vill ha genomströmmande luft.

Låter iaf som en jätte rolig ide. Arbeta på det. Ni kanske blir ett varumärke att räkna med i framtiden. Har inte hört om nått liknande iaf. Vem vet, ni kanske blir rika som troll

DVD-brännaren (ja givetvis måste det vara dvd-brännare) vore häftigast om den vore slot-in av nått slag, om det nu finns, eller i en extern enhet nära tv-soffan så man slipper gå fram till den när man ska byta dvd skiva. Då kan man äntligen bli den ultimate soffliggaren

Humm... detta låter som nått man skulle se på tv när mtv besöker rika sångare och videofilmar deras bostad (cribs eller vad det nu heter). Många av dom kör ju med datorer vid tvn... aja, tillbaka till jorden. Ni har det säkert nog svårt, men när ni väl vet hur man konstruerar "insidan" på ett bra sätt så är det nog 1000 gånger lättare att tänka på utsidan. Den sidan som folk kommer att betala för

Visa signatur

Antec Sonata | P4C 2.4 GHz | Adata 3200 2x512 | Abit IC7 | Connect3D 9800SE AIW |

Permalänk

jag och drillseargent snackades vid igår angående projektet. Vi är fortfarande intresserade av att genomföra det och förhoppningsvis så kommer jag att börja fiffla med former och dyl. för att få fram en prototyp. När jag väl kommer till skott så kommer det inte ta många dagar innan jag har bilder att lägga upp.