Permalänk
Medlem

Får inte upp raminnena i 3200MHz

När jag väljer XMP i BIOS så hittar den rätt inställningar direkt och ser att ramminnena kan gå i 3200MHz.
När jag sen startar om så hör man hur datorn "varvar upp" typ 3 ggr, varje gång så varvar den ner igen. Till slut startar den om och säger att det inte gick att starta upp och att jag får gå in i BIOS och justera.

Använder jag moderkortets egna "ez tune" i BIOSen och väljer gaming så kör den typ 43% upp på CPU och 28% upp på minnena, och det går bra. Landar då på typ 2733MHz eller något sånt..

Supertacksam för hjälp om varför jag inte bara kan välja XMP (där den ser direkt 3200MHz som sagt) och använda det.

I butik trodde de mitt nätagg var för snålt, så provade sätta in ett 850W istället, precis samma problem då med så är tillbaka på 650W.

Moderkort: ASUS ROG Z390-H Gaming
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X
PSU: EVGA 650W GQ Gold
CPU: i7-9700K 3.6GHz
RAM: Corsair vengeance LPX Black 32GB, 3200MHz DDR CL16
Har en SSD och en vanlig disk.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Är dina minnen med i QVL (lista för kompatibla minnen, ska finnas i manualen till moderkortet)?

Avråder automatisk överklockning. Min erfarenhet med Asus överklockning är att de öser på med spänningen för en medioker frekvensökning på processorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidem:

I butik trodde de mitt nätagg var för snålt, så provade sätta in ett 850W istället, precis samma problem då med så är tillbaka på 650W.

Det där var det märkligaste rådet jag hört, får man fråga vilken butik som rekommenderade det?

Testa att uppdatera till senaste BIOS om du inte gjort det redan:
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-H-GAMING/...
"ROG STRIX Z390-H GAMING BIOS 2606
Improve DRAM compatibility"

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D-ryd:

Det där var det märkligaste rådet jag hört, får man fråga vilken butik som rekommenderade det?

Ja, eftersom RAM minnen på moderkortet är inte direkt så törstiga av sig.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidem:

När jag väljer XMP i BIOS så hittar den rätt inställningar direkt och ser att ramminnena kan gå i 3200MHz.
När jag sen startar om så hör man hur datorn "varvar upp" typ 3 ggr, varje gång så varvar den ner igen. Till slut startar den om och säger att det inte gick att starta upp och att jag får gå in i BIOS och justera.

Använder jag moderkortets egna "ez tune" i BIOSen och väljer gaming så kör den typ 43% upp på CPU och 28% upp på minnena, och det går bra. Landar då på typ 2733MHz eller något sånt..

Supertacksam för hjälp om varför jag inte bara kan välja XMP (där den ser direkt 3200MHz som sagt) och använda det.

Moderkort: ASUS ROG Z390-H Gaming
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X
PSU: EVGA 650W GQ Gold
CPU: i7-9700K 3.6GHz
RAM: Corsair vengeance LPX Black 32GB, 3200MHz DDR CL16
Har en SSD och en vanlig disk.

Vilken spänning får du när du väljer SPD?

Om detta är rätt minnen så kräver de ökad spänning till 1.35V med inställningarna i XMP: https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/VENG...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Prova en sak:
Sätt den lägre XMP fast ändra volt på minnena till 1.35. Spara, starta om till bios och se så att den mindre XMP fungerar. Om det gör det, sätt på manuell i stället för XMP, men sätt hastigheten till 3200. bibehåll 1.35V och de timings från den lägre XMP. Spara och starta igen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Är dina minnen med i QVL (lista för kompatibla minnen, ska finnas i manualen till moderkortet)?

Tack för tipset. Ja minnena var med.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z390-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Webhallen. De sa att eftersom det handlar om överklockning så behövs en del kräm. Tror han höjde på ögonbrynen när jag nämnde 1080 Ti, att den skulle sluka rejääääält.

Fan, fick upp hoppet där. Men jag hade vissst redan installerat den BIOS:en. Tack för tipset ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vilken spänning får du när du väljer SPD?

Om detta är rätt minnen så kräver de ökad spänning till 1.35V med inställningarna i XMP: https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/VENG...

Åh, jag har ingen aning om vad SPD
Hur kollar jag upp det du frågar?

Så här ser det ut om jag väljer XMP

Permalänk
Medlem

Pröva ta bort ez tune.
Kan va det som strular.
Och välj sedan xmp, eller vad det veter för minnena. Och sätt 3200 där.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Prova en sak:
Sätt den lägre XMP fast ändra volt på minnena till 1.35. Spara, starta om till bios och se så att den mindre XMP fungerar. Om det gör det, sätt på manuell i stället för XMP, men sätt hastigheten till 3200. bibehåll 1.35V och de timings från den lägre XMP. Spara och starta igen.

Hur menar du den lägre XMP?

Om jag går in i "Advanced AI" eller vad det nu hette i BIOS, då finns "XMP" och "XMP II". Menar du att XMP är "den lägre" ?

Ingen av XMP-profilerna går att välja och starta om, utan att datorn bara startar om och om och om.. varvar upp, och sen varvar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Pröva ta bort ez tune.
Kan va det som strular.
Och välj sedan xmp, eller vad det veter för minnena. Och sätt 3200 där.

Jag har kört "load optimized defaults" och sen kört endast XMP som förändring. Didn't work.

Jag har en amatör-teori-gissning..som är att mem-test grejen man kan slå på/av på moderkortet kanske inte fungerar om man vill köra XMP. Långsökt?

Permalänk

Har du installerat minnena på korrekt modul?

Läs i manualen.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av solidem:

Webhallen. De sa att eftersom det handlar om överklockning så behövs en del kräm. Tror han höjde på ögonbrynen när jag nämnde 1080 Ti, att den skulle sluka rejääääält.

Fan, fick upp hoppet där. Men jag hade vissst redan installerat den BIOS:en. Tack för tipset ändå

1080 Ti drar inte oroväckande mycket, knappt 400W som mest när redaktionen testade med 8700K @ 4.7 GHz

Klicka för mer information
Visa mer
Skrivet av solidem:

Jag har kört "load optimized defaults" och sen kört endast XMP som förändring. Didn't work.

Jag har en amatör-teori-gissning..som är att mem-test grejen man kan slå på/av på moderkortet kanske inte fungerar om man vill köra XMP. Långsökt?

Testa att köra MEMOK och se ifall det hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, om du nu har dem i a2 och b2, sätt sem då i a1 och b1 slot.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Har du installerat minnena på korrekt modul?

Läs i manualen.

Kolla bilden några inlägg upp. Dom sitter i A2 och B2.

Vad jag förstått spelar det ingen roll om de skulle sitta i A1/B1 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

1080 Ti drar inte oroväckande mycket, knappt 400W som mest när redaktionen testade med 8700K @ 4.7 GHz

Testa att köra MEMOK och se ifall det hjälper.

Försökte läsa på vad MEMOK är. Vad jag förstått så är den påslagen jämt.

I samma veva trillade jag in på den här länken
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?110654-ASUS-ROG-STR...

Shit, han beskriver ju något som antingen är väldigt likt eller exakt samma grej som jag har.
Sista kommentaren där verkar tycka att 2x16 är sämre än 4x8GB minnen... inte för det egentligen ska vara en issue för att nå upp i 3200MHz.

Permalänk
Medlem

@solidem:
Enligt pdf'n man kan ladda ner här Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP) så finns inte ditt moderkort med på listan, som kan köra RAM i 3200Mhz via XMP med en i7-9700K.
(Fast denna lista är förmodligen lite som QVL listor från moderkorts tillverkare, dvs. inte alla som finns har testats).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Hmm, om du nu har dem i a2 och b2, sätt sem då i a1 och b1 slot.

Kikade i manualen och jag har satt dem enligt deras rekommendation.

Det här går mig lite över huvudet, men säger det er något?

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z390-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@solidem:
Enligt pdf'n man kan ladda ner här Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP) så finns inte ditt moderkort med på listan, som kan köra RAM i 3200Mhz via XMP med en i7-9700K.
(Fast denna lista är förmodligen lite som QVL listor från moderkorts tillverkare, dvs. inte alla som finns har testats).

Det är för mycket runt allt det här som jag inte riktigt fattar. Att kunna överklocka minnena hänger ihop med CPU:n?

Supertrist om det är så att det inte fungerar. Trodde jag skulle vara safe när jag köpte lite dyrare prylar. Guess not

Permalänk
Medlem

Nästan alla moderkort är bättre med 4 än med 2, i alla fall med överklockning, vilket inte du gör så det spelar ingen roll. 3200 skall inte vara problem alls. Vid det här laget hade jag gjort rma på minnena, för dom skall inte bete sig så här.

Här är en bild från SPD fliken på min ena sticka. Som du ser är det bara en XMP, mångga har två. Men vid olika hastigheter är det också olika timings programmerade, vilket också kallas för SPD. Ibland kan moderkort fucka upp timings från en hastighet och låta de bli kvar även om man sätter en annan XMP/ hastighet. Var det jag menade, även om det var dåligt förklarat av mig.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidem:

Det är för mycket runt allt det här som jag inte riktigt fattar. Att kunna överklocka minnena hänger ihop med CPU:n?

Supertrist om det är så att det inte fungerar. Trodde jag skulle vara safe när jag köpte lite dyrare prylar. Guess not

Ja, överklocking av RAM hänger ihop med CPU'n speciellt när det kommer till XMP.
Din CPU klarar av att köra RAM i upp till 4000Mhz via XMP så det är inte den som är problemet, utan det beror troligtvis på moderkortet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nästan alla moderkort är bättre med 4 än med 2, i alla fall med överklockning, vilket inte du gör så det spelar ingen roll. 3200 skall inte vara problem alls. Vid det här laget hade jag gjort rma på minnena, för dom skall inte bete sig så här.

https://i.imgur.com/6RRd4hm.jpg

Här är en bild från SPD fliken på min ena sticka. Som du ser är det bara en XMP, mångga har två. Men vid olika hastigheter är det också olika timings programmerade, vilket också kallas för SPD. Ibland kan moderkort fucka upp timings från en hastighet och låta de bli kvar även om man sätter en annan XMP/ hastighet. Var det jag menade, även om det var dåligt förklarat av mig.

Tack för att du tar dig tid och förklarar

Fast visst överklockar vi ju ramminnena? De går egentligen i 2133Mhz (basfrekvensen), sen överklockas de till 3200MHz

Så här ser min ut

Permalänk
Medlem

Provade köra manual och sätta 3000 MHz och 1.35 V och det gick att starta då.. får väl nöja mig

Permalänk
Medlem

En liten instickare, min ryzen 2600X vägrar också boota med XMP igång. Fick klocka allt själv och då fungerade det prima. Jag har dock en ASRock bräda.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av solidem:

Provade köra manual och sätta 3000 MHz och 1.35 V och det gick att starta då.. får väl nöja mig

Du kommer ihåg att ställa in timings också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Du kommer ihåg att ställa in timings också?

Nej. Det tänkte jag inte på. Men gick in nu och försökte sätta det där 16-18-18-36 men hittade inte RAS Precharge, tRAS eller tRC
Ska fortsätta labba runt med att sätta allt manuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

En liten instickare, min ryzen 2600X vägrar också boota med XMP igång. Fick klocka allt själv och då fungerade det prima. Jag har dock en ASRock bräda.

Ok, tack för tipset

Permalänk

Hej!
Har också suttit med samma problem idag. Med samma fel att datorn varvade upp ett par gånger och sen startade med 2133mhz. Det som löste det för mig var att jag återställde default inställningar i BIOS, tog ut minnena, satte minnet som satt i b2 i a2 (alltså bara ett av dem). Startade datorn, in i BIOS och sätt XMP på 3200mhz, starta om. Funkar det, stäng av datorn och sätt i det andra minnet.