Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Snart tycker alla som Sverige.

https://nypost.com/2020/04/29/who-lauds-sweden-as-model-for-r...

"WHO lauds lockdown-ignoring Sweden as a ‘model’ for countries going forward"

told'ya so!

Jaså, har de stått emot deras "pappa" (aka Kina) nu?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Lite folk är det gott om idag.

Skummat igenom videon och inte sett mycket folk nån gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Skummat igenom videon och inte sett mycket folk nån gång.

Kolla parkeringen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Kolla parkeringen.

Var ser du nån trängsel mellan människor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Var ser du nån trängsel mellan människor?

Med tanke på beläggningen på parkeringen så är det rätt mycket folk inne i varuhuset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Med tanke på beläggningen på parkeringen så är det rätt mycket folk inne i varuhuset.

Du har aldrig varit på ullared eller? Det där är ingenting.

Det som syns på videon är ungefär 1/20 av parkeringen om ens det. Resterande har varit gapande tomt sen riktlinjerna om resor.

Till och med burger King som ligger längst upp till vänster i videon har stängt på heltid då kunderna är borta.

Butiken är 35 000 kvadratmeter stor. Det finns absolut ingen trängsel där, sluta larva dig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du har aldrig varit på ullared eller? Det där är ingenting.

Det som syns på videon är ungefär 1/20 av parkeringen om ens det. Resterande har varit gapande tomt sen riktlinjerna om resor.

Till och med burger King som ligger längst upp till vänster i videon har stängt på heltid då kunderna är borta.

Butiken är 35 000 kvadratmeter stor. Det finns absolut ingen trängsel där, sluta larva dig nu.

Nej men jag har varit i Ullared.
Åker normalt dit 3-4 gånger/mån.

Skulle tippa på att det är 4-5k pers där nu på 40k kvm.
Åker man tidigt på morgonen eller sen eftermiddag under vardagar är det väldigt lugnt.

Permalänk
Medlem

Det har varit uppe förr i tråden men undrar fortfarande hur USA gör med alla hemlösa människor. Här i LA för en vecka sedan men tycker mig se att de håller avstånd utom utanför deras socialservice.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Skulle tippa på att det är 4-5k pers där nu på 40k kvm.

Verkligen inte. Några hundra ser det ut att vara, max!

Permalänk
Medlem

Jag hörde någon intervju på P1 tidigare idag och då föreslogs det att många har länder har så ung befolkning att sjukdomen covid-19 aldrig lär få riktigt fäste. Ok, det lät ju rimligt tänkte jag. Så jag tänkte testa det påståendet.

Data hämtades från worldometer.info som har både medianåldern och antalet döda i covid-19 och populationens storlek. Jag räknade ut antal döda per en miljon invånare själv.

Korrelationen ligger på 0,258 vilket inte är helt lågt i sammanhanget, med många samverkande variabler. Jag testade internationella flygresor och urbanisering tidigare i tråden för några veckor sedan och de låg på drygt 0,3 om jag inte missminner mig.

Men, på sikt är nog åldern viktigare för spridningen än både flygtrafik och urbanisering. Ser man på länderna med en medianålder på under 20 så inser man varför de inte drabbats, men också då de sannolikt inte heller hade någon flygtrafik mot Kina eller Alperna att tala om för några månader sedan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du har aldrig varit på ullared eller? Det där är ingenting.

Det som syns på videon är ungefär 1/20 av parkeringen om ens det. Resterande har varit gapande tomt sen riktlinjerna om resor.

Till och med burger King som ligger längst upp till vänster i videon har stängt på heltid då kunderna är borta.

Butiken är 35 000 kvadratmeter stor. Det finns absolut ingen trängsel där, sluta larva dig nu.

Skrivet av anon42512:

Verkligen inte. Några hundra ser det ut att vara, max!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbvxG4/trangsel-pa-ullar...

Permalänk
Medlem

@sAAb
Har du testat mot BNP?

Permalänk
Inaktiv

Ja då hade vi tydligen fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@sAAb
Har du testat mot BNP?

Jag har lekt med tanken. Men, jag misstänker att det ger ett resultat som visar något i stil med - ju fler läkare vi har per capita desto mer dödsfall får man. Risken är att det saknas kausalitet.

Ålder, alpresor och flygresor ger alla en rimlig utgångspunkt för dödsorsaker och spridningen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har lekt med tanken. Men, jag misstänker att det ger ett resultat som visar något i stil med - ju fler läkare vi har per capita desto mer dödsfall får man. Risken är att det saknas kausalitet.

Ålder, alpresor och flygresor ger alla en rimlig utgångspunkt för dödsorsaker och spridningen.

Ja, precis. Jag är lite nyfiken på resultatet, inte för att jag förväntar mig kausalitet.
Jag kan tänka mig att man kan få intressanta resultat genom att kombinera variabler... men det blir ju automatiskt mer jobb istället.

Permalänk
Medlem

Här finns intressant information om vaccinframtagning och tidsscenarier.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/30/opinion/corona...

Troligen behövs en fri och förbehållslös registrering,
för att se COVID-relaterade artiklar på NYT.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Här har det mer el mindre exploderat de senaste dagarna

Knökfullt överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Här finns intressant information om vaccinframtagning och tidsscenarier.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/30/opinion/corona...

Troligen behövs en fri och förbehållslös registrering,
för att se COVID-relaterade artiklar på NYT.

Intressant, tack!

Skrivet av anon910:

Här har det mer el mindre exploderat de senaste dagarna

Knökfullt överallt.

Mjo samma hos mig. Folk har gett upp totalt.

-------
https://www.expressen.se/nyheter/skracken-pandemin-kan-paga-u...
Inte sett dom där i tråden, är det så självklart numera att det inte ens nämns? Intressant att det äntligen börjar komma lite "long term" / "big picture" analyser som jag efterfrågat sen typ februari
Vågar fan knappt tänka på hur det kommer "se ut" om det inte blivit business as usual innan 1-2 år, folk som står och skriker "panik / räddningspaket" över företag och jobb nu lär ju ha svimmat av syrebrist om 1-2 år :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Här har det mer el mindre exploderat de senaste dagarna

Knökfullt överallt.

Vart då? Jag bor oxå där. Har inte sett mer folk än vanligt på största mataffären här i staden, du vet i Nacksta.

Har ej varit nere på stan dock. Har hört från polare att det är max 50 personer tillåtna på restauranger och man får ej lämna sin plats så värdelöst att dra ut och ragga på krogar då.

Tur att jag laddat med 8 kg fullkornspasta och skall fylla på ännu mer nu!

Detta kmr som sagt var att pågå i minst 1 år och vi ser redan att en andra våg är potentiellt på väg i vissa delar av landet på grund av folks oförmåga att ta sig till att detta är vår tids Spanska sjuka i smittsamheten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ja, precis. Jag är lite nyfiken på resultatet, inte för att jag förväntar mig kausalitet.
Jag kan tänka mig att man kan få intressanta resultat genom att kombinera variabler... men det blir ju automatiskt mer jobb istället.

Det variabler jag faktiskt hade testat var nedanstående och där ser vi att medianålder är den faktor som har högst förklaringsvärde av dessa. Jag hade bara inte inkluderat dem.

Data för variabler och populationen kommer härifrån https://www.worldometers.info/world-population/population-by-... och för covid-19 härifrån https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Ålder är dessutom en faktor som har en väl känd överdödlighet från och med runt 50 år, och där det finns en rimlig tolkning. Att vi inte riktigt vet varför äldre dör ofta eller att yngre inte blir sjuka är en annan historia.

Variable

Covid-19-deaths

Covid-19 deaths per million

Covid-19-deaths

1.0000

0.4715

Covid-19 deaths per million

0.4715

1.0000

Covid-19-cases

0.8879

0.3757

Population (2020)

0.1164

-0.0535

Yearly change

-0.1749

-0.2239

Net change

0.0209

-0.0988

Density per km2

-0.0319

0.0330

Area km2

0.1047

-0.0686

Migrants

0.1636

0.1759

Fertility rate

-0.1857

-0.2593

Median Age

0.2701

0.3791

Urbanization

0.1636

0.2463

World share pop

0.1165

-0.0534

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Vart då? Jag bor oxå där. Har inte sett mer folk än vanligt på största mataffären här i staden, du vet i Nacksta.

Har ej varit nere på stan dock. Har hört från polare att det är max 50 personer tillåtna på restauranger och man får ej lämna sin plats så värdelöst att dra ut och ragga på krogar då.

Tur att jag laddat med 8 kg fullkornspasta och skall fylla på ännu mer nu!

Detta kmr som sagt var att pågå i minst 1 år och vi ser redan att en andra våg är potentiellt på väg i vissa delar av landet på grund av folks oförmåga att ta sig till att detta är vår tids Spanska sjuka i smittsamheten.

Birsta, stan är ju rätt död, men det har den varit länge, och på resturangerna är det betydligt mindre än vanligt i stan,det har du rätt i.

Det var kö från XXL och in till Ikea runt 11:30, kö hela vägen från Bauhaus och ner till rondellen, fullt på Ica Maxi osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Birsta, stan är ju rätt död, men det har den varit länge, och på resturangerna är det betydligt mindre än vanligt i stan,det har du rätt i.

Det var kö från XXL och in till Ikea runt 11:30, kö hela vägen från Bauhaus och ner till rondellen, fullt på Ica Maxi osv.

http://www.bilddump.se/bilder/20200502160103-85.11.18.220.jpg

Helt sinnessjukt. Trots det läste jag nyss i tidningen att 10 affärer stängts i Birsta på sistone. Fast det är ju typ alltid fullt där på lönehelgerna och helger för den delen. Inte undra på att IKEA fortsätter med sitt värdelösa utbud på nätet som tar 2 veckor innan det ens skickas fast det finns i lager hur länge som helst.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tror inte denna länkats till tidigare i tråden - en sansad debattartikel om det svenska valet av strategi:

https://www.dn.se/debatt/alternativ-coronastrategi-for-sverig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tror inte denna länkats till tidigare i tråden - en sansad debattartikel om det svenska valet av strategi:

https://www.dn.se/debatt/alternativ-coronastrategi-for-sverig...

Betalvägg

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Frispel: Japp, håller med om att det är lite surt när folk i tråden länkar till DN:s betalartiklar. Vet att jag kan regga mig gratis nu men får då deras marknadsföringsavdelning på mig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Betalvägg

Skrivet av yrfhar:

@Frispel: Japp, håller med om att det är lite surt när folk i tråden länkar till DN:s betalartiklar. Vet att jag kan regga mig gratis nu men får då deras marknadsföringsavdelning på mig.

Ah, har själv prenumeration så jag vet inte vad som är betalvägg hos dn. Allt om corona ska ju vara upplåst så tänkte att även denna var öppen för allmänheten. Ber om ursäkt för det.

Permalänk
Medlem

Citat från artikeln

Citat:

– Jag upplevde inte det du beskriver. Vi går runt och kollar så människor inte samlas i grupp, så att det inte är trångt någonstans. Vi hade till och med hälsoinspektionen på besök som kollade, säger han.

Tänker du att ni på något sätt ska ändra på era restriktioner efter den här upplevda trängseln?
– Om det är 40 000 kvadratmeter varuhus med 3 000 kunder inne så har varje kund runt 20 kvadratmeter. Eget ansvar måste bestämma resten. Det är mer yta än i vilken matbutik i det här landet en fredag som helst. Om man då upplever trängsel, och inte känner sig bekväm med det, då kanske man helt enkelt inte ska åka hit just nu, säger Boris Lennerhov.
– Jag har varit här hela dagen, så jag måste säga att jag är lätt förvånad över den upplevelsen.

Permalänk
Avstängd

Gratulerar till över 10 000 inlägg! Är det rekordet för flest inlägg i en tråd på Sweclockers?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Citat från artikeln

Ja?
Vad förväntar du dig att en VD skall säga?
Att de skall ta in mindre folk och sälja ännu mindre?

Skrivet av AplAy:

Gratulerar till över 10 000 inlägg! Är det rekordet för flest inlägg i en tråd på Sweclockers?

Nej. långt ifrån.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta länkats tidigare men i Sörmland så har kommunerna gått ihop för att medvetet mörka siffrorna om hur många som drabbats i äldrevården. Inte konstigt att viruset sprids på äldreboenden. Undrar om det förekommer på annat håll i landet.

https://ekuriren.se/nyheter/sormland/coronakrisen-bland-aldre...

https://ekuriren.se/nyheter/sormland/msb-viktigt-med-oppenhet...

https://ekuriren.se/nyheter/sormland/professor-starkt-kritisk...

https://ekuriren.se/nyheter/sormland/kommunchefernas-svar-vi-...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/kommunerna-undanho...