Skulle denna kombination av delar funka?

Permalänk
Medlem

Skulle denna kombination av delar funka?

Hej! Detta kommer från en människa som ej har jättemycket kunskaper inom området så jag är ledsen om frågorna är onödiga.

Dator delar jag har nu:
- Motherboard: B150M-A/M.2
- RAM: Crucial 4 GB DDR4 2133 1,2 v CL 15
- Processor: Intel(R) Pentium(R) CPU G4400 @ 3.30GHz, 3300 Mhz, 2 kärnor, 2 logiska processorer (1151 sockel)
- Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 950
- Operativsystem: Windows 10 Pro 64 Bitar
- Bios: 0403 (UEFI)
- Case: NZXT GUARDIAN 921 RB Midi Tower

Moderkort, processor och RAM som jag vill köpa:
- ASUS Prime B365-PLUS
- Intel core I5-9400F 2,9 GHz
- Corsair Vengeance LPX 8 GB DDR4 3000 MHz ELLER HyperX Fury Black 16 GB DDR4 2666 MHz

Frågorna som jag har:
- Kommer delarna som jag vill köpa vara kompatibla med varandra?
- Kommer delarna vara kompatibla med resten av datorn?
- Kommer dessa delar vara bra för gaming på en okej nivå (Säg DayZ, Pubg, RSS6, Minecraft with shaders osv)?

Permalänk
Medlem

16GB Ram är minimum, sedan borde du överväga Ryzen 3600 över 9400F.

Föreslår detta istället om du har råd

Dold text

"Budgetuppgradering" nedan, sämre än det jag skrev ovan men ändå mer framtidssäkert än intel 9400 F + B360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

"Budgetuppgradering" nedan, sämre än det jag skrev ovan men ändå mer framtidssäkert än intel 9400 F + B360.

Tack! Ska kolla in i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Skulle denna funka istället?:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

Permalänk
Medlem

@Gappy:

Inte lika bra VRM kylning och strömförsörjning som asrock men om du har tajt budget funkar det, lägger en brasklapp dock eftersom det är äldre än asrock kanske det ej har senare bios som stödjer ryzen 3600.

Från en recension på webhallen

"Köpte i samband med AMD Ryzen 5 3600, tyvärr var den ej kompatibel med processorn förens man uppdaterar bios till F40... så se till att du har en gammal AM4 processor om du vill köra denna med nyare processorer."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Gappy:

Inte lika bra VRM kylning och strömförsörjning som asrock men om du har tajt budget funkar det, lägger en brasklapp dock eftersom det är äldre än asrock kanske det ej har senare bios som stödjer ryzen 3600.

Från en recension på webhallen

"Köpte i samband med AMD Ryzen 5 3600, tyvärr var den ej kompatibel med processorn förens man uppdaterar bios till F40... så se till att du har en gammal AM4 processor om du vill köra denna med nyare processorer."

Förlåt om jag är tjatig men har titta så länge och verkar ej hitta något. Har du några tips på lite billigare moderkort som skulle funka?

Permalänk
Medlem

@Gappy:

Asrock b450 m pro4 kostade 850-900 kr förut.
Smärtgränsen tycks gå vid 1000 kr för ett vettigt b450 som kan klara en starkare cpu än 3600, se länken nedan, leta efter moderkort som finns under TIER E eller bättre.

Tier E: 75A current draw on little ambient airflow, maxed out 1600X and 3600X, a bit more than maxed out 2500X

https://linustechtips.com/main/topic/1137619-motherboard-tier...

Permalänk
Medlem

@Gappy: Nåt åt det här hållet kanske. Inet är en tia dyrare på moderkort, billigast på RAM. CPU ligger i standardrpris, Komplett är billigare men har inte i lager. Men ärligt talat hade jag helst lagt en hundring till på moderkortet från ASrock. https://komponentkoll.se/produkt/71382-asrock-b450m-pro4-mode...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13645260

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Tack så hemskt mycket för all hjälp! Uppskattar det verkligen

Permalänk
Medlem

@Kvarnis: Tack för all hjälp! Uppskattar det

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av tBiorrith:

MSI B450M PRO-M2 MAX

På vilket sätt skulle det vara bättre än Gigabyte B450M DS3H???

MSI B450M Pro-M2 Max VS Gigabyte GA-B450M DS3H

• Ingen VRM kylning

• Endast 2 RAM slots

• Max 32GB RAM

• Endast 1 fullsor PCIe plats

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|