Hur ska jag göra med min motherboard då den bara har två fläkt kopplingar?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra med min motherboard då den bara har två fläkt kopplingar?

Hej!

Tänkte köpa denna Motherboard:https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/B450M-DS3H-rev-10#kf

Grejen är att jag läst på mångavägar att den bara har två fläkt kontakter. Min dator har 5 fläktar sammanlagt (Grafikkort och cpu inräknad). Jag har gjort lite reasearch och begrepp som "PWM", "fan header" och "cpu fan header" har använts. Jag har även sett att ma kan köpa en grenkabel, t.e.x: https://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4....

Frågor:
Vad innebär de begrepp som jag skrev?
Vad har moderkortet jag länkade för fläkt portar, hur många portar, hur många pins?
Skulle grenkabeln fixa mitt problem?

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

wow de var snålt med 2 fan headers:) har du 5.25" plats i ditt chassi?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Det moderkortet har som du säger två uttag för fläktar, en avsedd för CPU-kylaren och en avsedd för övriga fläktar. Om du inte har någon specialkylare på ditt grafikkort så sköter det dock sina fläktar själv, så de behöver du inte räkna.

Så frågan du egentligen borde ställa dig är alltså hur du ska koppla in dina chassifläktar, endast ett uttag på moderkortet för det är rätt snålt. En splitterkabel kan fungera, men lite svårt att ge några exakta råd utan att veta vad du har för chassi + fläktar.

PWM är för övrigt metoden som används för att styra hastigheten på vissa fläktar, PWM = Pulse Width Modulation och handlar om att man slår av och på motorn väldigt snabbt. Tiden som motorn är avslagen i genomsnitt påverkar hur snabbt fläkten snurrar. Fläktar som inte har PWM styrs genom att justera spänningen till dem, men man kan då oftast inte komma ner i lika låga hastigheter. PWM-fläktar har 4-pin kontakter medan icke-PWM har 3-pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det moderkortet har som du säger två uttag för fläktar, en avsedd för CPU-kylaren och en avsedd för övriga fläktar. Om du inte har någon specialkylare på ditt grafikkort så sköter det dock sina fläktar själv, så de behöver du inte räkna.

Så frågan du egentligen borde ställa dig är alltså hur du ska koppla in dina chassifläktar, endast ett uttag på moderkortet för det är rätt snålt. En splitterkabel kan fungera, men lite svårt att ge några exakta råd utan att veta vad du har för chassi + fläktar.

PWM är för övrigt metoden som används för att styra hastigheten på vissa fläktar, PWM = Pulse Width Modulation och handlar om att man slår av och på motorn väldigt snabbt. Tiden som motorn är avslagen i genomsnitt påverkar hur snabbt fläkten snurrar. Fläktar som inte har PWM styrs genom att justera spänningen till dem, men man kan då oftast inte komma ner i lika låga hastigheter. PWM-fläktar har 4-pin kontakter medan icke-PWM har 3-pin.

Tack så hemskt mycket för svaret! Kanske en dålig fråga men finns det något sätt att kolla om mina fläktar styrs av pmw eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

wow de var snålt med 2 fan headers:) har du 5.25" plats i ditt chassi?

Det vet jag ej men jag vet att mitt chassi är en midtower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Det vet jag ej men jag vet att mitt chassi är en midtower

5.25" är platsen där man oftats har CD/DVD enhet och det brukar vara 2-3st. på ett Miditower, dock så skippar många chassi tillverkare dessa platser idag, så är det ett relativt nytt chassi så har du troligtvis inga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Tack så hemskt mycket för svaret! Kanske en dålig fråga men finns det något sätt att kolla om mina fläktar styrs av pmw eller ej?

Som jag skrev så har PWM-fläktar en 4-pin kontakt, är de inte PWM så har de en 3-pin kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

5.25" är platsen där man oftats har CD/DVD enhet och det brukar vara 2-3st. på ett Miditower, dock så skippar många chassi tillverkare dessa platser idag, så är det ett relativt nytt chassi så har du troligtvis inga.

Jag är inte helt hundra på vad du syftar på i och men om det hjälper så har jag NZXT guardian 921 chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Jag är inte helt hundra på vad du syftar på i och men om det hjälper så har jag NZXT guardian 921 chassit

Om jag istället ställer frågan.
Har du någon CD/DVD spelare/brännare i datorn?

Men om det är detta NZXT Guardian 921 så har det 3st. 5.25"

Anledningen till att Adnerhill troligtvis frågade om detta är för att det finns fläktkontroller man sätter i en av dessa nämnligen, och kan då koppla fläktar till den istället för moderkortet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om jag istället ställer frågan.
Har du någon CD/DVD spelare/brännare i datorn?

Men om det är detta NZXT Guardian 921 så har det 3st. 5.25"

Anledningen till att Adnerhill troligtvis frågade om detta är för att det finns fläktkontroller man sätter i en av dessa nämnligen, och kan då koppla fläktar till den istället för moderkortet.

Jajamensan, det är chassit jag har. Och ja, jag har en CD spelare