Kan inte installera windows på en nyköpt ssd, varför?

Permalänk
Medlem

Kan inte installera windows på en nyköpt ssd, varför?

Hej

Jag kan inte så mycket om datorer och internet men har den senaste tiden pluggat på lite för att kunna byta ssd till en ny ssd och installera windows 10 på den nya ssd.

Så här har jag gjort..

1. Jag har börjat med att köpa ett usb minne med 16 gb , laddat hem windows 10 på usb minnet. Detta verkar ha fungerat fint.

2. Jag har skruvat upp datorn tittat hur min ssd ser ut(storlek), sen har jag köpt en ny ssd med exakt samma mått fast med ett lite större lagringsminne. Jag har gjort på det sättet för att jag vill köpa en ssd som passar till min dator. Detta verkar ha fungerat fint.

3. Jag har sen tagit lite bilder på en installations guide på hur man installerar windows 10 på en ny ssd. Detta verkar också ha gått fint.

När jag sen startar datorn med det nya ssd och med minneskortet med windows 10 så startar också windows 10 ifrån usb och jag kan börja välja språk, godkänna avtal osv, allt fint.

Problemet kommer när jag ska välja vart windows 10 ska installeras. I installationsguiden jag har läst så bör den nya ssd komma upp direkt som alternativ. Det gör den inte. Istället kan jag välja bläddra för att försöka hitta nya ssd. Detta verkar fungera(namnet boot x kommer bland annat upp) men när jag väljer den nya ssd så kommer bara texten

"det gick inte att hitta några signerade enhetsdrivrutiner. kontroller att rätt drivrutiner finns på installationsmediet och klicka sedan på ok"

Vad betyder detta?
Vad gör jag för fel?
Har jag köpt rätt ssd?

Om någon ger mig en länk till en sida man kan ladda upp bilder på så kan jag ladda om några bilder som visar vad som händer när jag försöker installera windows

Vad är problemet? Jag blir tokig

mvh

Permalänk

@bodil84: Du måste gå in i bios och ändra efteråt och se till att du startar upp datorn med din ssd istället för din usb-sticka

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga ifall det har betydelse att om man tittar på denna videon

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

SÅ ser allt likadant ut fast jag behöver inte statta datorn i det konstiga svarta läget utav datorn startar via usb minnet direkt. samt att när han installerar windows så efter att han har tryckt installera windows kommer en ruta med produktnyckel upp samt efter det en ruta om vilket windows man ska installera . Det gör det inte när jag gör det.
När jag trycker installera windows så hoppar min dator över dem stegen och instället är det bara att godkänna villkor och sen börjar problemen som jag skrev i inlägget

Permalänk
Medlem

Jaha ok så jag måste in i bios? Ok jag får testa det då ...bara trycka delete när datorn startas?

Permalänk
Medlem

jag trodde poängen var att man startade med usb stickan. JAg är förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maramboman:

@bodil84: Du måste gå in i bios och ändra efteråt och se till att du startar upp datorn med din ssd istället för din usb-sticka

Va? Om det är problemet skulle det väl räcka med att bara ta ur USB minnet?

Permalänk
Medlem

@bodil84: Först, se till så du skapar din Windows installations USB via Media Creation Tool, det spar mycket problem. Sen gå in i BIOS och kolla så din SSD syns där, så du vet att den är rätt inkopplad. Sen kan vi ta det därifrån

Beroende på vilken SSD du har så kan du behöva installera drivrutiner innan Windows kan installeras på den, primärt om den är lite ovanliga märke/sort.

Permalänk
Medlem

@bodil84:
En fråga: Du har Windows installerat på en SSD redan?
Finns det någon orsak till att du vill byta till den nya SSD:n?
Annars är det väl bara ha båda? Det är ju inga problem att installera program och spel på den nya och ha Windows installerat på den gamla.
I steam kan du tex skapa en till katalog där spel installeras, sedan när du installerar spel så väljer du bara den nya katalogen så kommer den väljas som första alternativ.

Har du för avsikt att göra dig av med den gamla, så skulle jag rekommendera att du helt enkelt kopplar ur den gamla och bara har den nya inkopplad när du installerar windows, samt placerar den nya på den gamlas position. (den gamlas m.2-port eller SATA-port vilken typ av SSD du nu kan tänkas använda.)

Permalänk
Medlem

Improwise: ok men först och främst så jag bytte ssd nu igen för att testa vad som händer om jag startar i BIOS. Men hur mycker jag äntrycker delete , f1, f2 osv så vill datorn bara starta upp i minneskortet direkt. Vilket är normalt enligt en guide jag har läst.

nu har jag igen bytat till den gamla ssd för att kunna skriva här.

Ok du skriver 2 saker.

1. du vill att jag laddar ned windows 10 på mitt usb minne med något som heter "Media creation tool"? Förstår jag rätt? VAd är det för program, länk? Jag har alltså bara laddat ned windows 10 ifrån hemsidan direkt på ett nyköpt usbminne som ska klara att bära ett windows 10.

2. Jaha ok. Det kan ju vara problemet. Jag har köpt denna ssd

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Är den konstig? Behöver jag installera något på datorn för att windows ska kunna installera på denna ssd?

..............................................................................

Hur som helst så tack för svaren. Men det är nog lika bra jag lägger mig för natten för jag kommer inte kunna reda ut detta idag ändå och jag är redan irreterad.

på återseende

mvh

Permalänk
Medlem

viita. Snabbt svar innan jag däckar.

TAck för ditt svar.

Korrekt jag har enn fungerande ssd. SKälet till att jag vill byta är att jag har gammal känslig info som jag ej vill ska kunna återskapas . Jag vill byta ssd och sälja datorn.

Jag har alltså testar att koppla ur den fungerande ssd och på samma plats koppla in den nya.
Så jag borde har gjort så som du beskriver.

Det är mjligt att man kan göra andra saker på sin befintliga ssd som skriver över allt innhåll och sen installera om windows på sin gamla fungerande ssd.
Jag tyckte bara efter att ha läst om det att det var lättare för en idiot som mig att bara köpa en ny ssd.

Men om jag inte får detta att fungera så kan man kanske överväga att testa att snvända något sådant program som killdisk och sen efter det installera windows 10 på sitt nuvarande ssd igen.

Men som sagt jag tyckte det kändes jobbigt....

Permalänk

Formatera den gamla ssd innan du installerar windows eller om ska ha nått frpn den disken koppla ur den och installera Windows på den nya

Permalänk
Medlem

@bodil84: Använd Media Creation Tool från https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 för att skapa installationsmedia på ditt usb-minne. Har själv haft liknande problem när jag skapat installationsmedia felaktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodil84:

viita. Snabbt svar innan jag däckar.

TAck för ditt svar.

Korrekt jag har enn fungerande ssd. SKälet till att jag vill byta är att jag har gammal känslig info som jag ej vill ska kunna återskapas . Jag vill byta ssd och sälja datorn.

Jag har alltså testar att koppla ur den fungerande ssd och på samma plats koppla in den nya.
Så jag borde har gjort så som du beskriver.

Det är mjligt att man kan göra andra saker på sin befintliga ssd som skriver över allt innhåll och sen installera om windows på sin gamla fungerande ssd.
Jag tyckte bara efter att ha läst om det att det var lättare för en idiot som mig att bara köpa en ny ssd.

Men om jag inte får detta att fungera så kan man kanske överväga att testa att snvända något sådant program som killdisk och sen efter det installera windows 10 på sitt nuvarande ssd igen.

Men som sagt jag tyckte det kändes jobbigt....

Ska du bara byta för att sälja datorn, så ta ut den gamla, sätt in den nya, sedan bör det bara vara att installera Windows från USB-sticka.
Du bör få minst problem om du gör på detta sätt.

Vad du sedan väljer att göra med den gamla är helt upp till dig.

Permalänk

Slänger ut i etern att du kan dubbelkolla att din m2-port (porten du kopplat in SSD'n i) är påslagen i BIOS. Om den är påslagen så ska du kunna se SSDn uppradad i BIOS som vilken annan lagringsenhet som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodil84:

Improwise: ok men först och främst så jag bytte ssd nu igen för att testa vad som händer om jag startar i BIOS. Men hur mycker jag äntrycker delete , f1, f2 osv så vill datorn bara starta upp i minneskortet direkt. Vilket är normalt enligt en guide jag har läst.

nu har jag igen bytat till den gamla ssd för att kunna skriva här.

Ok du skriver 2 saker.

1. du vill att jag laddar ned windows 10 på mitt usb minne med något som heter "Media creation tool"? Förstår jag rätt? VAd är det för program, länk? Jag har alltså bara laddat ned windows 10 ifrån hemsidan direkt på ett nyköpt usbminne som ska klara att bära ett windows 10.

2. Jaha ok. Det kan ju vara problemet. Jag har köpt denna ssd

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Är den konstig? Behöver jag installera något på datorn för att windows ska kunna installera på denna ssd?

..............................................................................

Hur som helst så tack för svaren. Men det är nog lika bra jag lägger mig för natten för jag kommer inte kunna reda ut detta idag ändå och jag är redan irreterad.

på återseende

mvh

Ser att den nya SSD:n har SATA interface, hur är det med den gamla, är det också SATA? eller är det NVME?
Om NVME så undras vilket moderkort du har. Supportas både NVME och SATA på samma kontakt?

Permalänk
Medlem

basse: Du menar att ladda ned det programet på usb:et där jag redan har laddat ned windows 10 antar jag. Säkert dum fråga men ni snackar med någon som inte fattar något.

viita: Hehe ja man tycker ju det:) Det är det som hela topicen egentligen handlar om men du förklarade det på 2 meningar. Det är ju det som är problemet att det är inte bara att installera på den nya ssd. Av någon anledning kommer texten citat om när jag försöker ...

"det gick inte att hitta några signerade enhetsdrivrutiner. kontroller att rätt drivrutiner finns på installationsmediet och klicka sedan på ok"

SneakyButcher: Ok , intressant svar. Vet någon exakt hur jag kommer in i bios för jag försöker på alla möjliga sätt - delete, f1 , f2 osv. MIn dator verkar vilja gå igång i minneskortet med windows 10 direkt.

SAFA: JA du är nog kanske på rätt väg, tack.

Jag ser på min andra ssd att det är en NVME. Knn det vara problemet?

Hur tar jag reda på vilket moderkort jag har ? Om det inte supportas vilken typ av ssd ska jag leta efter? Det måste heta NVME eftersom min gamla är en NWME ssd?

------------------------------------------------------------------

tack för era svar . Det känns som att jag kanske har köpt fel ssd. Hoppas inte det men är det så så är väl lösningen en NWME ssd. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt så att jag borde köpt denna istället?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/har...

JAg tänkte att jag köper den billigast och så länge den har samma storlek så fungerar det ju. Men där tänkte jag knaske lite fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodil84:

Kan det vara så enkelt så att jag borde köpt denna istället?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/har...

JAg tänkte att jag köper den billigast och så länge den har samma storlek så fungerar det ju. Men där tänkte jag knaske lite fel?

Vad har du för dator, modell, märke? Eller kan du redan nu säga vad du har för tillverkarmodell av moderkort? Lite svårt att ge råd om passande HD och procedur, när man inte vet vilken hårdvara som sitter i din dator...!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

eller jag ser förresten att inte den på länken hade fungerat helller för den jag har har "2 gropar in " och inte 1 som på bilden där manska kopla in den

Permalänk
Medlem

orginallinus

Jag ska kolla upp vad jag har för dator..vänta lite

Permalänk
Medlem

Denna datorn har jag

acer aspire 3 a315-42-r09r

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodil84:

orginallinus

Jag ska kolla upp vad jag har för dator..vänta lite

Bra, då föreslår jag att du googlar modellnamnet först, så kanske du hittar den information du behöver. Eller så postar du det här så får vi se vem som svarar först...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

denna kanske skulle fungera

https://shop.westerndigital.com/en-ie/products/outlet/interna...

Det skulle ju i vart fall vara intressant att veta ifall jag har köpt fel ssd.

Sen eventuellt så kanske det blir lättare att köra program som killdisk ifall jag annars ändå måste köpa ytterligare än ny ssd om den jag nu köpte är felköpt

Permalänk
Medlem

Hej jag har postat modelnamnet ovanför din post

Permalänk
Medlem

Det är alltså en laptop det handlar om. De brukar ha ett Serienummer "S/N" eller kanske i fallet Acer ett "SNID" printat på sig. Kanske i närheten av modellnamnet, som du postat tidigare?

Eller: kan du ta ett foto av innanmätet och posta? Antar du behöver plocka loss undersidan av laptopen för att komma åt komponenterna?

Om jag bara tar och tittar på denna:

så ser jag ingen M.2 eller NVME-ssd utan en 2,5" SATA-disk. Men det kanske inte ser ut så i din dator?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

denna hade ju också varit mer intressant att köpa eftersom dem tar klarna

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Borde den passa till datorn acer aspire 3 a315-42-r09r ?

Förlåt men för mig är allt bara en salig röra av nummer och koder och jag förstår inte snacket.

Det var alltså denna jag köpte titigare och det var kanske fel i och med att jag har en Nvme ssd i datorn ifrån början.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Permalänk
Medlem

hej ja det står snid 93200404534

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut ta bilder om det behövs men jag vet inte vart man laddar upp dem

det står även s/n nxhh8ed00193200fcd3400

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodil84:

Det var alltså denna jag köpte titigare och det var kanske fel i och med att jag har en Nvme ssd i datorn ifrån början.

Och det är du säker på? Se post på video ovan...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Nej nej min ser inte ut så . Jag har garanterat en ssd i den som är en Nwme

följande står på ssd som sitter i datorn western digital pc sn520 nvme ssd
m 2 2280-s3-b-m 128 gb