Låt inte kabeln dra i ert VR-headset. Lyft upp kablen till midjan med något som denna bilden.

Permalänk
Medlem

Låt inte kabeln dra i ert VR-headset. Lyft upp kablen till midjan med något som denna bilden.

EDIT: Med "headset" menar jag VR-glasögon, inser nu att det inte syns så tydligt vilken forumdel tråden ligger i. Jag har inte en 8mm tjock kabeln till mina hörlurar.

Vissa personer har lagt ner tiden och energin på att hänga upp kabeln, vissa kör trådlöst, men för oss andra så hjälper det att i alla fall lyfta upp kabeln en bit. Om ni fäster kabeln så att den går som en båge från svanken till nacken så avlastar ni headsetet från att dra med sig eller lyfta kabeln när ni rör eller vrider er. Det gör en stor skillnad och tar mindre än 2 min.
För min del så kan jag ha headsetet sittande mycket löst i jämförelse med innan då det inte dras i sidled och det blir mycket bekvämare och ökar inlevelsen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
99:e percentilen

Hänger inte riktigt med; det kan bero på att jag brukar ha min kabel liggande på skrivbordet. Var fäster du karbinhaken?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hänger inte riktigt med; det kan bero på att jag brukar ha min kabel liggande på skrivbordet. Var fäster du karbinhaken?

I kanten av byxorna eller ett bälte. Tänk så att den går som en båge från midjan till headsetet. Om du menar att du spelar sittande så skulle detta givetvis inte ha så stor effekt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hänger inte riktigt med; det kan bero på att jag brukar ha min kabel liggande på skrivbordet. Var fäster du karbinhaken?

Jag gjorde en mycket avancerad grafisk framställning av effekten:

Tänk dig att figurerna rör sig. en figur drar och kanske lyfter kabeln från marken med själva headsetet, den andra drar med midjan och märker inte det. Samma sak gäller om man vrider på huvudet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Spelar du ståendes? - Grym bild btw!

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Spelar du ståendes? - Grym bild btw!

Ja? Detta är VR-forumdelen, tror det är ganska vanligt. Jag spelar inte vanliga spel stående.

Tack

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ja? Detta är VR-forumdelen, tror det är ganska vanligt. Jag spelar inte vanliga spel stående.

Tack

Detta är OT men om man besöker Swec via en mobil webbläsare och hittade denna tråd genom "nytt i forumet" på förstasidan så ser man inte att denna tråd ligger under "virtuell verkliget" när man väl är inne på inlägget.
Man ser att den ligger under "virtuell verkliget" innan man klickar sig in på inlägget.
Det är en lite irriterande oversight från Sweclockers håll tyvärr.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av johanandersson:

I kanten av byxorna eller ett bälte. Tänk så att den går som en båge från midjan till headsetet. Om du menar att du spelar sittande så skulle detta givetvis inte ha så stor effekt.

Det är klart att jag spelar sit…

Vänta nu …

>kollar forumdelen

nevermind.jpg

Hela tråden makear såklart perfekt sense bara man inser att den handlar om VR-headset och inte vanliga headset. Jag föreslår motsvarande förtydligande i rubriken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är klart att jag spelar sit…

Vänta nu …

>kollar forumdelen

nevermind.jpg

Hela tråden makear såklart perfekt sense bara man inser att den handlar om VR-headset och inte vanliga headset. Jag föreslår motsvarande förtydligande i rubriken.

Ja, jag inser att jag borde skrivit "VR headset", men tror inte att jag kan ändra det nu efteråt? Om någon moderator känner för att putsa till det så är ni välkomna att göra det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ingen dum ide faktiskt.
när jag spelade med sladd så hade jag på Lenovo headsetet ett buntband som satte fast kabeln på baksidan och på så sätt avlastade men kunde så klart känna att det "drog" lite bakom skallen.
Samma sak med Oculus Link, man har ett litet clips som man kan sätta kabeln håller sig "låst" i headstrapen.
Nu kör jag dock 100% trådlöst så synd man inte set t eller kom tänka på detta tidigare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har så liten roomscale typ mindre än 2x2 meter kanske så kabeln hinner aldrig bli tung eller dra någonstans. Men bra och enkel ide jämfört med att hänga upp i taket och ha sig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@oqvist: Känner lite samma men har ändå funderat på den trådlösa varianten, hade nog känts coolt om inte annat. Mer immersive liksom