Spela in ljud från TV till datorn

Permalänk
Medlem

Spela in ljud från TV till datorn

Hej!
Jag skulle vilja spela in ljud från min TV och då föra över det till min dator, t.ex lite ljudsekvenser från när jag spelar på mitt PS4.
Det här är min TV:
https://www.webhallen.com/se/product/173565-Samsung-46-LED-TV...

Har någon förslag på hur man kan göra detta?

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste är att koppla en kabel från hörlursutgången till en mikrofoningång på datorn. Dock viss risk att du inte kan få något ljud direkt ur TVns högtalare samtidigt, vilket kanske eller kanske inte är ett problem beroende på om du har till exempel en hemmabioförstärkare du vanligen kör ljudet genom. Har du en förstärkare kan du antagligen koppla från en hörlursutgång på denna också.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Jubileumsmästare

När du säger ljudsekvenser, menar du bara ljud som kommer ifrån spelet eller ska ljud ifrån typ mic också spelas in?

Ett alternativ jag kommer på på rak arm, om du bara vill ha ljud från spel, är att köpa ett capture card. Då kan du spela in allt och sen klippa i filen och redigera bort bild.
Nackdelen är att det kostar en liten slant.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en Audient ID14, kopplar optiskt från TV till den, kan då välja att få ut ljudet via antingen högtalare eller hörlurar inkopplat i enheten. Denna går också att ansluta optiskt till förstärkare om man så vill, kan få ut ljud från alla konsoller till mina datorhörlurar, samtidigt som man sitter i voice chat

Det är ett externt ljudkort, anslutet till datorn via USB.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det absolut enklaste är att koppla en kabel från hörlursutgången till en mikrofoningång på datorn. Dock viss risk att du inte kan få något ljud direkt ur TVns högtalare samtidigt, vilket kanske eller kanske inte är ett problem beroende på om du har till exempel en hemmabioförstärkare du vanligen kör ljudet genom. Har du en förstärkare kan du antagligen koppla från en hörlursutgång på denna också.

Tack för ditt svar! Jag har en Onkyo AV receiver TX-SR508. Så om jag kopplar från hörlursutgången på den och in i mikroningången på datorn så borde det fungera? Jag behöver då alltså en 3,5 mm kabel med hane, hane?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

När du säger ljudsekvenser, menar du bara ljud som kommer ifrån spelet eller ska ljud ifrån typ mic också spelas in?

Ett alternativ jag kommer på på rak arm, om du bara vill ha ljud från spel, är att köpa ett capture card. Då kan du spela in allt och sen klippa i filen och redigera bort bild.
Nackdelen är att det kostar en liten slant.

Jag vill bara spela in ljudet från TV-spelet. Du tar upp en bra poäng med capture card, jag tänker faktiskt köpa det lite senare i framtiden, då jag planerar att streama. Nu i dagsläget vill jag dock bara "spela in" lite ljud från TV-spelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Själv kör jag med en Audient ID14, kopplar optiskt från TV till den, kan då välja att få ut ljudet via antingen högtalare eller hörlurar inkopplat i enheten. Denna går också att ansluta optiskt till förstärkare om man så vill, kan få ut ljud från alla konsoller till mina datorhörlurar, samtidigt som man sitter i voice chat

Det är ett externt ljudkort, anslutet till datorn via USB.

Vad coolt! Så har jag förstått det rätt man kan via Audient ID14 överföra ljud från TV/Receivern till datorn?
Den här apparaten känns också riktigt bra om man vill producera musik? Det är också ett mål jag har för framtiden hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Jag har en Onkyo AV receiver TX-SR508. Så om jag kopplar från hörlursutgången på den och in i mikroningången på datorn så borde det fungera? Jag behöver då alltså en 3,5 mm kabel med hane, hane?

I princip ja, förutsatt att din förstärkare har just en 3.5 mm hörlursutgång då och inte en sådan större plugg vad de nu heter (som då kräver en adapter).

Dock misstänker jag att den bästa lösningen är att koppla till TVns hörlursutgång, eftersom du då bör kunna få ut ljud genom förstärkaren parallellt. Kopplar du till förstärkarens hörlursutgång så brukar de väl normalt sett endast mata ljud till den utgången och ej längre till högtalarna.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Vad coolt! Så har jag förstått det rätt man kan via Audient ID14 överföra ljud från TV/Receivern till datorn?
Den här apparaten känns också riktigt bra om man vill producera musik? Det är också ett mål jag har för framtiden hehe

Precis Var inte garanterat att fungera när jag beställde, men har testat den ett bra tag nu och fungerar riktigt bra. Notera dock att det inte är ett superstarkt ljudkort för hörlurar, mina är 250ohm och fungerar bra. Vet ej hur det fungerar med högre.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

I princip ja, förutsatt att din förstärkare har just en 3.5 mm hörlursutgång då och inte en sådan större plugg vad de nu heter (som då kräver en adapter).

Dock misstänker jag att den bästa lösningen är att koppla till TVns hörlursutgång, eftersom du då bör kunna få ut ljud genom förstärkaren parallellt. Kopplar du till förstärkarens hörlursutgång så brukar de väl normalt sett endast mata ljud till den utgången och ej längre till högtalarna.

Den har en 3,5 mm: Jag använder en chrome-cast audio för tillfälligt. Perfekt! Ska testa detta! Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Precis Var inte garanterat att fungera när jag beställde, men har testat den ett bra tag nu och fungerar riktigt bra. Notera dock att det inte är ett superstarkt ljudkort för hörlurar, mina är 250ohm och fungerar bra. Vet ej hur det fungerar med högre.

Ett stort tack för ditt inlägg! Jag kanske testar i den närmaste framtiden =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Ett stort tack för ditt inlägg! Jag kanske testar i den närmaste framtiden =D

Gött, en till möjlig konvertit Inte många som testat sådana här lösningar tror jag, försäljaren visste inte heller om det skulle fungera.

Du bör nog bli väldigt nöjd iaf, mkt bättre ljud än via 3.5mm iaf för min del, var en del störningar via det för mig. Har förmodligen dålig el dock.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One