Vilket moderkort passar till MSI Trident 3 Arctic
Hej!
Det är mycket jag inte kan så behöver lite vägledning.
Igår plötsligt stängdes min dator av och det gick inte att starta längre.
När jag öppnade upp den såg jag att kylflänsen var 100% blockerad av damm och jag hade spelat senaste callofduty under en längre period såhär. Väntade tills datorn kylde ner helt men det gick inte att starta.
Så först kollade jag PSU'n
PSU'n är extern på den här datorn en separat adapter.
Lampan på PSU adaptern lyste grönt men såfort jag koppla strömkabeln i datorn så slocknade PSU lampan. Jag var tvungen att dra ur kontakten helt o sätta in den igen för att få PSU adaptern att lysa igen.
Jag testade koppla ur grafikkort/rammine/hårddisk/processor och satte tillbaka allt. Samma problem, ingen ström. Fläkten snurrar ett kort varv precis när jag kopplar strömmen till datorn men det gick inte att sätta på den.
Något jag märkte va att när jag kopplade bort CPU fläkten från moderkortet då kunde jag sätta in strömkabeln i datorn utan att strömadapter-lampan släcktes. Det dröjde lite längre men lampan slockna till slut. Så jag testade en andra gång, utan att cpu fläkten var ikopplad. Drog ur kotakten, satte in den igen, satte sen in strömkabeln i datorn och BOOM en liten del på moderkortet blixtrade till. Luktade bränt tydligt och klart dog mitt moderkort.
Så nu ska jag köpa nytt moderkort.
Innan jag gör det. Kan det vara så att någon annan del än moderkortet var trasigt och att när jag drog ur fläkten från moderkortet och satte i strömmen, så avaktiverades någon strömöverbelastnings-säkring? Så inte det händer igen på det nya moderkortet.
Det andra är, hur ska jag veta vilket moderkort passar? På MSI's sida står det att chipset är intel h110. Söker jag det på prisjakt hittar jag några alternativ men ingen är MSI. Spelar det någon roll? Jag vill egentligen ha exakt samma moderkort men hittar inte.
https://www.prisjakt.nu/search?search=intel%20h110
Datorn använder DIMM ram-minnen. En smal avlång ssd hårddisk (Vad heter de? m2? Optane?) och en 2'5 hdd.
Grafikkortet är gtx1070 aero.
Tack!