Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Jag slog till på denna (En Canvac CPA6901V) i mitten av förra sommaren och den gör en otrolig skillnad för inomhusklimatet i min lägenhet.
Från över 30 grader inne dom varmaste dagarna till 20-23.
De enda jag ångrar är att jag inte skaffat en tidigare, dom är värd varenda krona enligt mig då man kan njuta av sommaren och sova som en prins.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD73:

@H_Bozz: Jag tycker tvärt om faktiskt. 4kw minst och ha den i sovrummet och ha dörren öppen så man får kallt i resten av lägenheten. När man lägger sig stänger man av och har ett väl nedkylt sovrum. Så gjorde jag när jag hade portabel.Nu har jag luftvärmepump som gör jag får mindre besvär av pollenallergi också.

Vad är poängen med det? Att komma ner i angivna temp någon minut snabbare? Både en 4000w eller mer basnivå 3000w kommer kunna kyla ner ett vanligt 60-80kvm svenskt hem till inställd temperatur utan några större problem.

Permalänk
Medlem

Ghetto for life! ACn uppställd på en stol från förrådet, slangen ut genom fönstret uppställd med en gammal kartong och "isolerad" med en jacka och en gammal kudde.

Funkar förövrigt skitfint, sänker temperaturen flera grader på någon kvart eller två. Billigt och bra, så det ska va'!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

TIPS

" Airblock Fönstertätning för portabel ac används i detta foto. Fungera galant

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Här är ett alternativ på fönstertätning med nedsatt pris som fungerar väldigt väl. Det finns i tre olika storlekar och jag använder själv Airlock 1000!

https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Luftvärmepump med AC i vardagsrummet. Bästa investeringen jag gjort sen vi flyttade in. Helt perfekt inomhusklimat, även om det är kokhett ute. Love it.

Får jag vara fräck nog att fråga vad för sort du köpte och ungefärlig kostnad?

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk

Duger denna whirlpool? Den verkar ju ha en fönsteranslutning med i paketet? Har länge velat ha ac över sommaren, men aldrig kommit mig för... https://www.computersalg.se/i/5634787/whirlpool-pacw212co-a-2... 4800:- Nån som använder just en sån kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Marcsod:

Helt galet energislöseri att använda en AC som skickar ut varm luft genom en slang. Samma mängd luft som blåser ut vill komma in på annat sätt och är det varmare ute än inne kan det mycket väl bli så att det blir varmare någon annanstans i huset/lägenheten. Går att använda dessa mackapärer på kvällen när tempen ute oftast är svalare än inne ... men på det hela taget fruktansvärt ineffektiva ...

Har två AC. Bästa köpet jag gjort. Absolut inte varmare någonstans, kyler hela lägenheten med öppna dörrar mellan rummen. Brukade innan ha 30 grader varma sommardagar. Förra sommaren kunde jag ha 21 om jag ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Har två AC. Bästa köpet jag gjort. Absolut inte varmare någonstans, kyler hela lägenheten med öppna dörrar mellan rummen. Brukade innan ha 30 grader varma sommardagar. Förra sommaren kunde jag ha 21 om jag ville.

Haha, det måste vara en liten bostad om det kyler mellan rummen, eller så har du drag.

I vilket fall som helst, antingen pratar du i nattmössan eller så fyller din ventilation på med luft - så enkelt är det. Luften du skickar ut måste nämligen ersättas med ny, annars skulle du få vakuum i din bostad. Och då har du andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Vilken pump har ni? Har gått i samma funderingar, men är lite osäker på om det skulle gå att ordna i efterhand. Den gamla pumpen som vi "ärvde" från förra ägaren pensionerade sig själv under sensommaren för snart två år sedan och blev då ersatt med en Nibe F1255-12.

Värme kan vi producera utan problem. Men kyla är det lite värre ställt med

Har även kikat på väggmonterad AC-pump, men tydligen måste en installatör utföra installationen. Vill inte gärna ta in någon främling i huset under rådande omständigheter så den lösningen går bort direkt.

det spelar inte så stor roll vad det är för pump som jag förstår det, det som görs är att man använder samma slinga som används för värme, dvs man sätter en cirkulations pump sedan konvektor (en kylare med fläkt, ser ut som en inne del från luft/luft pump)

Jag kör en thermia g2

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Haha, det måste vara en liten bostad om det kyler mellan rummen, eller så har du drag.

Jag märker en klar skillnad i temperatur i mitt sovrum när min AC är igång i vardagsrummet och då är min lägenhet 62 kvm.

Skrivet av Curik:

I vilket fall som helst, antingen pratar du i nattmössan eller så fyller din ventilation på med luft - så enkelt är det. Luften du skickar ut måste nämligen ersättas med ny, annars skulle du få vakuum i din bostad. Och då har du andra problem.

Vad exakt är det du menar med detta? Luften kommer in från brevinkast, nyckelhål och andra glipor i lägenheten. Eller så har han kanske något fönster på glänt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sedan när används BTU som enhet inom Si systemet eller Sverige?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Har ingen AC hemma och planerar inte att skaffa en. Är det för varmt för att vara hemma är jag inte hemma utan vid sommarstugan och vattnet eller något sånt. Sen när det svalnar framåt kvällen brukar det vara drägligt framför datorn eller TVn iaf även utan AC

Men visst, 2018 var det duktigt varmt och fuktigt så jag förstår ju om många vill vara förberedda om du skulle bli en sån sommar igen.

Varför startar du då inte egen tråd som handlar om Vi som inte vill ha AC?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Sedan när används BTU som enhet inom Si systemet eller Sverige?

varför använder vi hästkrafter när vi pratar bilar, tum när vi pratar mått på högtalare och bildskärmar och när man köper träplank och spik eller stativ och rackbyggen eller måtten mellan pinnarna på IDC-kontakter och hur fel det blir när det är 2.5 mm mellan pinnarna i jämförelse med 2.54 mm på stiftlisterna när det är mer än 4 stift långt...

Nya företeelser är lätta att måttsätta enligt SI - men gamla och i breda lagren välkända och historiskt använda måttenheter är näst intill omöjliga att utrota...

sedan är det lite trist att BTU följer med in i europa med olika kylaggregat mm. även om det är bekvämt att säga att 10000 BTU är det minsta man skall välja och maskin med 7000 BTU kommer vara för liten oavsett hur litet rum man tänker kyla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Haha, det måste vara en liten bostad om det kyler mellan rummen, eller så har du drag.

I vilket fall som helst, antingen pratar du i nattmössan eller så fyller din ventilation på med luft - så enkelt är det. Luften du skickar ut måste nämligen ersättas med ny, annars skulle du få vakuum i din bostad. Och då har du andra problem.

Mitt kök blir minst 2-3 grader, ofta mer, svalare på en varm sommardag när jag har ACn igång i sovrummet (en lågpresterande portabel electrolux 2.6kW 9000 btu) detta i en liten tvåa på 46 kvadrat.

Anledningen att det går att sänka ganska många grader i hela lägenheten med en så pass liten portabel AC är för att jag bor på högsta våningen i ett gammalt lägenhetshus utan någon egentlig central ventilation. Taket och i förlängningen min lägenhet fångar mycket sol, och det kan bli runt 35 grader inne som värst. Min granne våningen under åtnjuter svalkande 30 grader som högst i jämförelse. Med fönstrena öppna har jag också svårt att skapa drag, vilket ibland gör situationen olidlig.

I detta sammanhang är en portabel AC som skapar undertryck faktiskt inte helt fel, eftersom att luften utomhus nästan garanterat kommer att vara flera grader svalare än i lägenheten. Förvisso är dessa enheter väldigt ineffektiva i fler än ett avseende, men när temperaturen inomhus är flera grader varmare än utomhus kommer de verkligen till sin rätt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd

AC-apparaterna här från Tyskland:
https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...

Är de något att hänga upp i julgranen eller rekommenderas man att köpa sin AC-apparat direkt i Sverige?

Jag tänkte att priset verkar så himla "lågt" så då är frågan om det är prisvärt. Har en lägenhet på 88 kvm men det är just cirka 40kvm där solen ligger på som värst som behöver kylas.

Jag har kikat på denna: https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione... och undrar om 1,1 kW förbrukning anses energieffektivt. Kylningseffekten ligger på 2,9kW.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur sitter den fast med silikon?

Nej inget silikon. Lyckades måtta in den så pass bra så att det går att pressa in den utan någon större glipa

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Varför startar du då inte egen tråd som handlar om Vi som inte vill ha AC?

"Sommaren närmar sig och med det börjar temperaturerna krypa uppåt. Har du säkrat hemmet med luftkonditionering än?"

Detta läste jag på förstasidan. Tänkte att jag deltar och svarar på frågan? Har du något problem med det eller?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Själv bor jag i hus med bergvärmepump och installerade frikyla för 3-4 år sedan. Bästa köpet ever. (kostade runt 25k) kostar knappt något att ha igång då den använder vätskan från borrhål att kyla med och det är bara en cirkulationspump och själva fläkten i väggenheten som drar ström, ingen kompressor mm. Luften som kommer ur den är 15-16 grader (beror ev på borrhålet) men det är stooooe volym luft.

Men det jag skulle tipsa om med golvmodeller av ac är att köpa en med en uteenhet istället skämt å sido men att täta så inte varmluft kommer in igen, ev byta till isolerad slang och ev öppna ett fönster lite på en skuggsida. Då enheten blir varm i sig skulle man ju helst velat haft den ute i skuggan och bara trycka in kalluften alt i ett annat stängt rum.

Men om jag kommer ihåg kan jag posta aftonbladets test av enheter samt kolla rådochrön om dom testat så påminn mig

Permalänk
Medlem

Efter några nätter riktigt dålig sömn pga värme är jag med sugen på en AC.. I denna takten tar det inte många dagar innan man sparat in pengarna för ACen i effektivare arbetstid.

Hur som så har jag en lägenhet när vi har tilluft via 3 ventiler i taket och sen frånluft via två vetiler på väggen, en i badrum och en i köket/vardagsrummmet (öppen planlösning).
Jag har en termostat på väggen i hallen och den är såklart nedställd till så lågt det går (inga siffror eller något som avslöjar vad det kan vara). Detta är alltså enda uppvärmning vi har, så på vintern kommer det varm luft via de tre tilluft ventilerna.

Jag anser att när vi har över 24 grader om nätterna redan (med glipa på fönstret och dörr öppen för korrekt cirkulation) så är något fel i lgh men det tycker inte min hyresvärd..

Där av AC. Men kommer det fucka upp med min ventilation? Hur kommer undertrycket i lghn påverka tilluften?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har även kikat på väggmonterad AC-pump, men tydligen måste en installatör utföra installationen. Vill inte gärna ta in någon främling i huset under rådande omständigheter så den lösningen går bort direkt.

Men Det är ju ofarligt. Installatören jobbar givetvis endast om denne är frisk och har du symptom skjuter ni upp installationen. Är du i riskgrupp håller du dig i ett annat rum. Lovar att alla som pysslar med sådant här är extremt förstående.
Bokar en hel del installationer på jobbet så jag har brottats med dessa frågor ett tag nu...

Fler att återgå till ämnet. Har ett hus med källare och på entréplan en LvP. Det är fantastiskt! När den lägger av blir det till att investera i frikyla för bergvärmen för har man bott i ett hus med AC varma sommardagar vill man inte vara utan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Där av AC. Men kommer det fucka upp med min ventilation? Hur kommer undertrycket i lghn påverka tilluften?

Då du verkar ha aktiv (troligtvis en fläkt monterad någonstans i fastigheten som sköter det) tillförsel av luft, så kommer troligtvis inte det ökade undertryck en AC skapar påverka det något nämnvärt.

Men du bör fråga hyresvärden om frånluft systemet också är aktivt, då ett ökat undertryck i bostaden kan påverka det om det är passivt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Efter några nätter riktigt dålig sömn pga värme är jag med sugen på en AC.. I denna takten tar det inte många dagar innan man sparat in pengarna för ACen i effektivare arbetstid.

Hur som så har jag en lägenhet när vi har tilluft via 3 ventiler i taket och sen frånluft via två vetiler på väggen, en i badrum och en i köket/vardagsrummmet (öppen planlösning).
Jag har en termostat på väggen i hallen och den är såklart nedställd till så lågt det går (inga siffror eller något som avslöjar vad det kan vara). Detta är alltså enda uppvärmning vi har, så på vintern kommer det varm luft via de tre tilluft ventilerna.

Jag anser att när vi har över 24 grader om nätterna redan (med glipa på fönstret och dörr öppen för korrekt cirkulation) så är något fel i lgh men det tycker inte min hyresvärd..

Där av AC. Men kommer det fucka upp med min ventilation? Hur kommer undertrycket i lghn påverka tilluften?

Jag bor i ett lägenhetshus byggt på 30-talet, och den enda ventilationen som finns är ett litet passivt "schakt" som ansluter badrummet och köket till ett utlopp/inlopp på taket, samt små justerbara ventiler under fönstrena.

Undertrycket från min 2.6kW electrolux portabla AC går att bli av med ganska lätt genom att låta den suga in luft från hela lägenheten (46 kvadrat) istället för bara sovrummet. Om inluften från din ventilation inte är aktivt kyld på sommaren kanske du inte har nytta av den ändå.

Ifall undertrycket har potential att bli ett problem för ventilationssystemet i hela huset skulle jag ha ett fönster öppet lite på glänt så långt borta från ACns utlopp som möjligt. Kanske kan vara lämpligt att fråga bovärden/hyresvärden om/hur det kan påverka.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

varför använder vi hästkrafter när vi pratar bilar, tum när vi pratar mått på högtalare och bildskärmar och när man köper träplank och spik eller stativ och rackbyggen eller måtten mellan pinnarna på IDC-kontakter och hur fel det blir när det är 2.5 mm mellan pinnarna i jämförelse med 2.54 mm på stiftlisterna när det är mer än 4 stift långt...

Nya företeelser är lätta att måttsätta enligt SI - men gamla och i breda lagren välkända och historiskt använda måttenheter är näst intill omöjliga att utrota...

sedan är det lite trist att BTU följer med in i europa med olika kylaggregat mm. även om det är bekvämt att säga att 10000 BTU är det minsta man skall välja och maskin med 7000 BTU kommer vara för liten oavsett hur litet rum man tänker kyla...

Håller med @Pimmp du citerade. Visst, vi använder inte alltid SI-enheter, men inom branschen används kW som enhet för kyleffekt, vet inte varför alla leverantörer anger dom portabla luftkonditioneringarna i BTU? Dom anger ju inte splitarna i BTU.

Permalänk
Lego Master

@Arthur Bongo:
Oj, hoppsan.
Det är en Mitsubishi iallafall, så mycket vet jag. Köpte den från https://varmepumpshopen.se inkl installation. Tror vi gav totalt 18kkr för hela rasket.

Men syftet var inte bara AC i vardagsrummet. Huset vi köpte har golvvärme. Överallt. Utom i vardagsrummet (?!). Idiotlösning, men så var det. Så vi behövde primärt något som värmde upp det rummet vintertid, och då passade vi även på att se till att den hade AC.

Det liknar den här:
https://varmepumpshopen.se/luftvarmepump/mitsubishi-fh35-vehz...
Men kan inte lova att det är exakt samma modell.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Då du verkar ha aktiv (troligtvis en fläkt monterad någonstans i fastigheten som sköter det) tillförsel av luft, så kommer troligtvis inte det ökade undertryck en AC skapar påverka det något nämnvärt.

Men du bör fråga hyresvärden om frånluft systemet också är aktivt, då ett ökat undertryck i bostaden kan påverka det om det är passivt.

Korrekt. Det sitter en värmeväxlare på vinden som tar värmen från varmluften från badrum och kök och för över den till tilluften. Detta sker dock inte på sommaren som jag har förstått det.

Fall frånluften då är passiv eller aktiv vet jag inte..

Skrivet av Niczo:

Jag bor i ett lägenhetshus byggt på 30-talet, och den enda ventilationen som finns är ett litet passivt "schakt" som ansluter badrummet och köket till ett utlopp/inlopp på taket, samt små justerbara ventiler under fönstrena.

Undertrycket från min 2.6kW electrolux portabla AC går att bli av med ganska lätt genom att låta den suga in luft från hela lägenheten (46 kvadrat) istället för bara sovrummet. Om inluften från din ventilation inte är aktivt kyld på sommaren kanske du inte har nytta av den ändå.

Ifall undertrycket har potential att bli ett problem för ventilationssystemet i hela huset skulle jag ha ett fönster öppet lite på glänt så långt borta från ACns utlopp som möjligt. Kanske kan vara lämpligt att fråga bovärden/hyresvärden om/hur det kan påverka.

Jag kan inte bara stänga tilluften tyvärr, så luft kommer jag få via dem vare sig jag vill eller ej.
Såklart går det att öppna lite för att motverka men då drar man ju in den varma luften vilket inte är helt optimalt.
Tack för infon hur det fungerar hos dig!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Jag får gå igenom lite när alla som kommer med tips om fast AC har lugnat sig lite då jag inte har en aning om vad som gäller där.

Jag tror att alla vet att fast AC är mycket bättre men för oss i lägenhet / bostad som inte kan ha det så har vi inte mycket att välja på. Jag ber er lägga den diskussionen åt sidan och fokusera på att hjälpa varandra få en prisvärd AC som passar för den enskilde.

Respektera varandra och hjälp till så kommer vi få en behaglig sommar!

Själv startade jag min AC (Electrolux EXP35) igen igår och njöt i mina 20c istället för 26c efter bara en kvart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

AC-apparaterna här från Tyskland:
https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...

Är de något att hänga upp i julgranen eller rekommenderas man att köpa sin AC-apparat direkt i Sverige?

De hade en två slangs variant många av oss i tråden köpte (mig inkl.), den är tyvärr slut. Jag har inte kört den mycket än men är nöjd hittills.
Tänkte bara påminna om att frakten går på runt 900kr också, eftersom det skickas från Tyskland. Så du inte missar det i kalkylen.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Musikälskare

Kryper värmen upp mot 25 grader sätter jag på min, katten och jag klarar inte sommaren utan AC

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag köpte typ en igår och det är svalare nu - Luftkonditionering
Canvac CPA5121V