Google chrome eller microsoft edge, vad kör ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Firefox primärt och nya Edge och Brave som andra alternativ. Har confat FF så att den tillåter inga cookies, blockar olika scripts och sparar ingen historik. Det gör att jag ser nästan inga reklam och minimerat spårningen. Edge och Brave använder jag till sajter när jag behöver logga in nånstans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Edge Chrome

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Har använt chrome enda sen jag hörde talas om den, men nu häromdagen så provade jag på nya edge och har inte hittat något att klaga på än. Kommer att använda båda de närmsta veckorna innan jag bestämmer vilken jag ska behålla. Ni som är lite mer avancerade användare, finns det någon egentlig klar fördel med endera valet?

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020

Chrome med ett par tillägg.
Efter flera års vana känner jag inget sug att testa något annat då jag är mer än nöjd!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av qwzxqwzx:

Har använt chrome enda sen jag hörde talas om den, men nu häromdagen så provade jag på nya edge och har inte hittat något att klaga på än. Kommer att använda båda de närmsta veckorna innan jag bestämmer vilken jag ska behålla. Ni som är lite mer avancerade användare, finns det någon egentlig klar fördel med endera valet?

Kör ingendera, tycker Firefox har bättre säkerhets lösningar, har helt och hållet slutat med Chrome och Edge har jag testat men jag gillar Firefox bättre och jag kan synka den mellan Windows och Linux.

Kollar man diverse tester så ligger Firefox i topp då de gäller säkerheten medan Chrome och Edge är sämre.

http://utanvirus.se/den-sakraste-webblasaren/

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Dec 2008

Körde Chrome men hoppat tillbaka till Firefox

• Ryzen R7 1700 @ 3.7Ghz + Celsius S24 • G.Skill FlareX 16gb @ 3200Mhz • 250GB SSD + 2TB HDD • Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 • Palit GTX 1080Ti Jetstream • EVGA G2 Supernova 650w • Corsair K70 RGB Brown • Steelseries Rival 300 •
• Beyerdynamic DT 770 Pro 80Ω • NZXT S340 Elite Black • Predator XB271HU • Nintendo Switch •

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker att jag varit öppen för förslag och provat flera varianter, men faller alltid tillbaka på Chrome.

Förutom privacy, varför väljer man en annan webbläsare? T.ex. Hastighetsaspekten finns väl inte kvar längre då webbläsarna idag redan är så snabba som dom kan vara med rätt utrustning?

Skrivet av qwzxqwzx:

Det är fortfarande ett lotteri att starta om Chrome för man vet aldrig hur många fönster och flikar som stängs, Edge har jag egentligen inte provat nått seriösare för det är helt enkelt inte nödvändigt eftersom Firefox är stabil och kan komma ihåg fönster och flikar även om man startar om den.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Mar 2014

Opera alla gånger

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av CrazyDriver:

Någon som vet när Edge kommer till Linux?

Lär knappast hända, Edge är huvudsakligen tillkommet för att hjälpa Microsoft snoka efter användardata.

Ignorante

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Ignorante:

Lär knappast hända, Edge är huvudsakligen tillkommet för att hjälpa Microsoft snoka efter användardata.

Haha, exakt det är faktiskt på väg att hända.
https://www.omgubuntu.co.uk/2019/11/its-official-microsoft-ed...

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2002

Ingen kör Linux som Operativ och Firefox som webbläsare då den ingår i distron sen föredrar jag Firefox över Chrome.

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

Webbläsare som inte övervakar.

Firefox och Opera. Man vill ju inte att Google och Microsoft ska snoka i ens förehavanden...

Intel i7 4930K 4,2 Ghz, Nvidia 980 GTX, Corsair 32Gb, Samsung SSD Pro, Fractal 1000W, Corsair vätskekylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Korova Milkbar
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av mrqaffe:

Det är fortfarande ett lotteri att starta om Chrome för man vet aldrig hur många fönster och flikar som stängs, Edge har jag egentligen inte provat nått seriösare för det är helt enkelt inte nödvändigt eftersom Firefox är stabil och kan komma ihåg fönster och flikar även om man startar om den.
https://i.imgur.com/rlZwOpy.png

Wow. Hur surfar ni egentligen? Jag tror max att jag har haft kanske ett tiotal flikar uppe, haha.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 860 500GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
Philips 276E

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Aug 2012

Kör Chrome mest för att jag har allt kopplat via googles ekosystem med mail och molntjänst mm. Gillar Chrome väldigt mycket kan dock dra en del minne särskilt om man har många flikar igång samtidigt. Har förr i tiden innan Chrome fanns alltid kört Firefox vilket är också en av de absolut bästa webbläsarna och väldigt snabb. Så skulle jag inte köra chrome så är firefox ett givet andra val

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sveg
Registrerad
Mar 2010

Privat så använder jag bara Chrome, men i arbetet så använder jag Chrome, Edge och Internet Explorer. En del viktiga arbetsverktyg funkar bara med specifika webbläsare.

En vis man pissar inte i motvind

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Okt 2010

Opera sedan 20 år snart, på alla OS inklusive mobil (men då oftast opera mini, sedan, öh... 2005 kanske, tror jag var tidigt ute där), synkar bokmärken osv.

Kör även Safari ibland på MacOS då den tycks dra mindre kräm eventuellt. Firefox och Chrome för korkade websiter och chromecast.

MSI Z77MA-S01 i7 2600K@4.2, HD7750 Silent, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, OSX Mojave, Win 10, Linux Mint

HTPC GA-P55-USB3 Core i7 870, HD6670 silent, TV, Samsung SSD, Seagate SSHD, LiteOn iHBS112, Win 10, Linux Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2005

Edge

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC |
Noctua NH-U12A | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB ELITE | ASUS VG35VQ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hooden
Registrerad
Aug 2005

Just nu är det Brave som används mest eller Bromite på mobilen.

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 1700 @ 3,9GHz | RAM: 2x8GB G.Skill Trident 3200 MHz | GFX: GTX 1080 Ti | OS: Windows 10 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX370UA i7-7500U/8 GB/512 GB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011

På min stationära: Chrome primärt och använder Firefox och Chromium Edge för att felsöka/jämföra olika sidor om något är på tok.

På min sega laptop: Chromium Edge beta och Firefox. Men vissa sidor funkar bara inte så bra med CE så måste köra med Firefox ibland. De två webbläsarna som funkar bäst för mig när man kollar på Twitch, Youtube, Netflix och Viaplay.