Doom portas till handvevad spelkonsol

Permalänk
Melding Plague

Doom portas till handvevad spelkonsol

En spelutvecklare meddelar att han lyckats med konsten att porta Doom till den handvevade spelkonsolen Playdate.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha riktigt häftigt, att den är handvevad dessutom

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Mer anmärkningsvärt att nån tror att dylik tingest kommer göra nått annat än att floppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mer anmärkningsvärt att nån tror att dylik tingest kommer göra nått annat än att floppa.

Precis, om jag betalar 1500kr för en handhållen spel-enhet räknar jag med att få en färgskärm och ett batteri stort nog att jag slipper veva igång den...

EDIT: jämför med https://www.nordichardware.se/nyheter/sega-game-gear-micro.ht..., en tredjedel av priset

Permalänk
Medlem

1500:- för en sån??

Nej tack. Tvivlar på att nyhetsfaktorn varar längre än batteriet.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Alltså egentligen inte jätteimponerande. Konsolen har 16 MB RAM, 2 GB lagring och en 180 MHz CPU. Doom kräver en 386:a, 4 MB RAM och tar 2,4 MB hårddiskutrymme. Den borde klara Quake utan problem, troligen även Quake 2.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hade en kompis som lyckades installera Doom på en iPod Mini typ 2005.
Minns att jag var sjukt imponerad då!

Permalänk
Medlem

Svårt att inte gilla en sådan produkt om man är lite retro-galen.
Men samtidigt måste jag ju hålla med dem som påpekar att priset är en aning svårmotiverat...

Undantaget hade ju varit om det vuxit sig till en större kultur, likt hur Raspberry's popularitet frodats under årens gång. Var många som inte visste vad man skulle med en sådan klen pryl till när den först dök upp.
Vet flera som har Pi's liggandes i lådor då de inte vet vad de skall ha dem till, likväl har de ändå införskaffat dem.
Mjukvara och communities som breddar användningsområdena är i princip vad som garanterar sådana produkter ett mervärde i det långa loppet.

Gott om anslutningar har den ju också, så en viss potential kan man definitivt ana.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pepsin:

Alltså egentligen inte jätteimponerande. Konsolen har 16 MB RAM, 2 GB lagring och en 180 MHz CPU. Doom kräver en 386:a, 4 MB RAM och tar 2,4 MB hårddiskutrymme. Den borde klara Quake utan problem, troligen även Quake 2.

Beror på vad man menar med "kräver"... Här är en video av Doom time-demo på en 40 MHz 386 DX samt en 25 MHz 486 SX, vet inte om de ens de 12,9 FPS 486:an mäktar med (i 320x200 mind you) kan anses vara spelbart. För den som orkar titta till dess 386:an blir klar så når den 8,7 FPS. Ungefär som att köra en modern AAA-titel med "ultra" inställningar med iGPUer

Det lär flyta lite bättre på den handvevade konsolen, CPUn verkar vara baserad på ARM Cortex M7F. Den CPUn är utrustad med en flyttalsenhet (vilket saknas hos i alla fall 486 SX) och den är mer jämförbar med ursprungliga Pentium i prestanda per cykel (fast man måste ha i bakhuvudet att Cortex M serien är mikrokontrollers, d.v.s. knappast hårdoptimerade för generell CPU-kraft).

Har svårt för retro-HW, bäst att låta det stanna som sköna minnen för om man verkligen testar dessa idag är det bara långsamt och tekniskt dåligt (rätt säker att alla goda minnen man har av t.ex. Amiga 500 skulle åka rakt ut genom fönstret om man körde ett sådan system idag). Ser en poäng med att designa/programmera obskyra enheter om målet är att själv lära sig saker, lite svårare att se varför man som konsument skulle skulle bry sig då det brukar bli dyrt och dåligt ur den aspekten...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Doom med co-op. Du spelar och kompisen vevar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tror inte det finns någon stor marknad för denna tingest. Fast som man hör om i Afrika så är det inga problem att hitta ett wifi men många gånger så är det svårt att ladda sin telefon eller liknande. Så den rätta kunden är alltså en Afrikan med gravt spelberoende som bara måste få spela lite varje dag fast han bor i en hydda utan el men med bra wifi (som denna maskin också saknade vad jag kan se).

Utifrån beskrivningen är det högst oklart om den har något slags dynamo öht.

Produktbeskrivningen säger:
"It flips out from the side, a rotating analog controller that puts a whole new spin on games."

Dvs, det verkar höra till spelmekanik att man vevar snarare än att man laddar batterier eller liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilket skit dom hittar på.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utifrån beskrivningen är det högst oklart om den har något slags dynamo öht.

Produktbeskrivningen säger:
"It flips out from the side, a rotating analog controller that puts a whole new spin on games."

Dvs, det verkar höra till spelmekanik att man vevar snarare än att man laddar batterier eller liknande.

Stoppa i accelerometer och färgskärm så hade den blivit perfekt för fiskespel då.

Permalänk
Medlem

Ska kanske förtydligas att veven har inget med laddning eller batteri att göra utan är en inmatningsmetod, tänk en udda joystick.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Utifrån beskrivningen är det högst oklart om den har något slags dynamo öht.

Produktbeskrivningen säger:
"It flips out from the side, a rotating analog controller that puts a whole new spin on games."

Dvs, det verkar höra till spelmekanik att man vevar snarare än att man laddar batterier eller liknande.

Då missuppfattade jag hela prylen kan jag säga.
Inget jag kommer köpa iallafall och absolut inte för 1500 kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Beror på vad man menar med "kräver"... Här är en video av Doom time-demo på en 40 MHz 386 DX samt en 25 MHz 486 SX, vet inte om de ens de 12,9 FPS 486:an mäktar med (i 320x200 mind you) kan anses vara spelbart. För den som orkar titta till dess 386:an blir klar så når den 8,7 FPS. Ungefär som att köra en modern AAA-titel med "ultra" inställningar med iGPUer

Sant, men deras 180 MHz CPU är troligen bra mycket snabbare än någon 486:a...även minnesbandbredd och latency är troligen ofantligt mycket bättre. Processorer kring 166 - 200 MHz kom inte förrän flera år efter att Doom släppts...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Stefflo:
Tror denna är riktad mot hipsters! Finns en hel del av dem.

Permalänk
Medlem

Har någon portat Doom till Minecraft än? Känns som en rimlig utveckling.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

By the way, the crank came from our friends at Teenage Engineering. They were our partners for Playdate’s design. Isn’t it nice?

Tyckte designen såg bekant ut.

Permalänk
Sötast

Ganska modern cpu - check
Ganska modern mängd ram- check
Ganska modern diskstorlek - check
Mycket modern I/O - check

Löjligt dålig skärm som ingen någonsin kommer vilja använda - check

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Precis, om jag betalar 1500kr för en handhållen spel-enhet räknar jag med att få en färgskärm och ett batteri stort nog att jag slipper veva igång den...

EDIT: jämför med https://www.nordichardware.se/nyheter/sega-game-gear-micro.ht..., en tredjedel av priset

Veven är bara en sorts joystick, det har inget att göra med att veva fram ström. Det hade faktiskt varit intressant, att ha med på camping, i skogen eller vad som helst. Men nu är det bara en gimmick.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte göra en special utgåva så att konsolen ser ur att komma från 1800/ början på 1900 talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Snippat bort lite text....

Har svårt för retro-HW, bäst att låta det stanna som sköna minnen för om man verkligen testar dessa idag är det bara långsamt och tekniskt dåligt (rätt säker att alla goda minnen man har av t.ex. Amiga 500 skulle åka rakt ut genom fönstret om man körde ett sådan system idag). Ser en poäng med att designa/programmera obskyra enheter om målet är att själv lära sig saker, lite svårare att se varför man som konsument skulle skulle bry sig då det brukar bli dyrt och dåligt ur den aspekten...

Kan bara hålla med!
När jag får mitt retroabstinens brukar det räcka med att starta en Atari eller Spectrumemulator i typ 5-10min innan skiten stängs av.
Det var inte bättre förr, men en eloge till alla inom demoscenen som pressade hårdvaran till max, speciellt Atari 1040 o 520STF(M) som inte hade några hjälpprocessorer.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Det måste vara fler än jag som tyckte det var plågsamt att se att han använde samma hand till styrkorset som till knapparna. Även om det bara var för att lira en snutt för att spela in.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0