Sony avtäcker Playstation 5-designen – får en digital modell

Permalänk
Medlem

Denna skulle inte se vacker ut bland mina i övrigt svarta prylar på TV-bänken. Xboxen tar hem en poäng på den här punkten.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealhelm:

Är det bara jag eller får de lätt välvda sidopanelerna den att likna 360:n? Annars en ganska framåtsträvande design som jag är säker kommer gå hem hos de flesta bättre än Microsofts motsvarighet. Även om jag personligen föredrar de enkla formerna som nästa generations Xbox erbjuder.

Blir spännande att se hur effektivt den hanterar värmen från komponenterna.

Var själv inget superfan av den kurviga Xb360-formgivningen, men tycker den ändå såg mycket bättre (mindre barnslig och mer stilren) ut än denna PS5:a.

(Dock tror jag den blir mer Ok och lite mindre illa i helsvart - kommer garanterat som alternativ).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Vem fan bryr sig hur en konsoll ser ut? Skärp er.

Jag bryr mig om hur mitt hus, min båt, bilar, möbler, etc. ser ut. Även mina datorer, telefoner och övriga prylar.

Men det är jag det (gillar formgivning och design).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ser ut på designen som det är modellen med skivläsare som kom till i efterhand, den vart inte så diskret implementerad.

Frågan är om man ens behöver skivläsare, det vore isf för begagnade spel men trenden verkar ju ändå gå mot tjänster där man betalar en slant för att få tillgång till en mängd spel.

Skrivet av r3mpuh:

Vem fan bryr sig hur en konsoll ser ut? Skärp er.

Vem riktar du dig till? Deltagarna i forumet som diskuterar designen i tråden "Sony avtäcker Playstation 5-designen" eller redaktören som skrev nyheten?

Personligen tycker jag att det är roligt med design.

Permalänk
Avstängd

Trodde att Alienware hade patent på sådan hemsk design. Tydligen inte.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt snygg design. Kommer passa så bra på tv-bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag bryr mig om hur mitt hus, min båt, bilar, möbler, etc. ser ut. Även mina datorer, telefoner och övriga prylar.

Men det är jag det (gillar formgivning och design).

Varken Xboxet eller PS5an är specielt snygga att kolla på om vi ska vara sådana
Så är man noga med hur det ser ut så ska man nog inte ha någon av dem framför tvn ^^
Tror dock att båda konsolerna blir grymma oavsett, kan ju knappats bli sämre än förra generationen.

Permalänk
Medlem

Första intryck "meeeh" följt av "de har ju snott designen från min torn-fläkt köpt hos Clas Ohlson!".

Det ser ut som att båda sidorna är välvda utåt/konvexa, och att det kommer att ge en ordentlig "gungstolseffekt" placerad horisontellt i TV-bänk eller liknande..? Eller är den inte gjord för att kunna läggas "normalt"? Kan säkert vara så för att lättare disponera bort all värme och göra den tystare..? q|-.-|p

Och en sista fråga, varför har de fortfarande vänster joystick placerad på fel plats? Den skall ju vara ovan d-paden, precis som Xbox gjort rätt i vad som känns som århundraden!

Med det sagt så har jag aldrig ägt en konsol och det känns inte som att jag kommer göra det den närmsta framtiden heller. När jag spelar blir det mest #thepewpewlife spel (dvs FPS/shooters) och det måste man ha mus och tangentbord till och sitta bekvämt vid ett bord för att spela. Inte ligga i soffan som en soffpotatis med kontroll och aim assist..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kanske en hint om priset, men får ändå ses som ett rykte...

Amazon UK satte upp två platshållare för PS5 som Wario64 på Twitter visar.

https://twitter.com/Wario64/status/1270726012217618440

stämmer det så blir priset nog runt 7000 kr här.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kommer den bara gå att ha vertikalt? Ser ut som den kommer vara svår att hålla ren från damm. Hoppas den har bättre ljudnivå denna gång med fläkten!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Och en sista fråga, varför har de fortfarande vänster joystick placerad på fel plats? Den skall ju vara ovan d-paden, precis som Xbox gjort rätt i vad som känns som århundraden!

Det som är bra med Playstations handkontroller, passar oss med mindre händer så dom får gärna fortsätta ha dom men lägga till större som ser ut som Xboxens

Skrivet av Bengt-Arne:

Kanske en hint om priset, men får ändå ses som ett rykte...

Amazon UK satte upp två platshållare för PS5 som Wario64 på Twitter visar.

https://twitter.com/Wario64/status/1270726012217618440

stämmer det så blir priset nog runt 7000 kr här.

Inte så farligt ändå, PS3an var ju inte speciellt billig den heller.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Jo men det känns väl som en grej som man förr eller senare måste ta bort? Visst gör det ont men känns oundvikligt... Kan inte sitta med skivor i 100 år

Är ju även rätt bra för de med kass internet att ha större delen av spelen på en skiva för PS5 ska ju endast ha typ 800GB att lagra spel på. Kunder borde inte vilja bli av med skivspelaren så länge de inte börjar sälja spel på usb minnen.
Men soby/ms är nog väldigt sugna på att ta bort det och döda begagnat marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nej fy fan. Hur tänkte dom med designen? Ser ju för jävligt ut.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Själv har jag ingenting emot denna design, men håller med om att det kommer att finnas många hem där den inte går ihop med inredningen. Gissar att den även kommer att släppas i en svart utgåva för att passa fler hem.

Videon var ful och kändes billig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sonys nya konsol följer samma futuristiska stilpråk som kontrollen Dualsense, och sällskapas av en billigare digital konsol.

Läs hela artikeln här

Hmm.. kan tro det blir någon annan skillnad istället för priset. Det är lite marknadsföringsmässigt vanskliga att lansera något som en budgetmodell samtidigt.

Det såg man ju hur det gick med PS3.

Skrivet av anon52343:

Något som jag kräks lite på är 3D-renderingar av produkter. Det är inget koncept, det ä en färdig produkt. Ändå visar man en 3D animation.

Verkar bli mer och mer standard, och de flesta ser väl inte skillnad på verklighet och 3D heller så ja... maybe I'm just old and grumpy.

Lättare att slippa dammkorn vid kameraåkningen med CGI.

Skrivet av the squonk:

Nej, himlen faller inte ner över våra huvuden om man lägger dom ner, men båda blir varmare. Dom är gjorda för att ha fritt utblås uppåt, och värme stiger uppåt naturligt.

Låter inte troligt. Alla PS någonsin har haft utblåset enbart bak, och intagen antingen fram eller på samtliga tre övriga kanter.

Skrivet av ipac:

De är även gjorda för att ligga ner, även om det förmodligen är en del effektivare om de får stå ja.

Oavsett, väldigt långt ifrån "behöver stå för att inte överhettas".

Skrivet av the squonk:

Exakt det har vi ingen aning om ännu, vi kan bara se hur designen ser ut att vara tänkt och vi vet att Microsoft har skrutit om hur bra Xbox ventilerar ut värmen uppåt!

Det dom flesta glömmer i tråden är att det inte är traditionell konsolhårdvara, båda konsolerna motsvarar en high end PC i prestanda. Hur mycket värme genererar en high end PC? Skulle ni klämma in den i TV-bänken och stänga glasdörren?

Det kan vara värt att tänka på att förmodligen använder de olika kylsystem denna gång med. Vi vet inte vad det är i PS, men vi vet att XB använder vad de brukar. (axialfläkt)

Gör även PS som vanligt (centrifugalfläkt) innebär det en annan sorts genomströmning, med högre lufttryck.

Riktigt snygg, fast..

Skrivet av Apelsinsaft:

The first digitally recorded optical disc was a 5-inch audio compact disc (CD) in a read-only format created by Sony and Philips in 1975.

Laserdisc. Det borde vara formatet nästa gång när densiteten blivit för knapp på blueray!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ser mindre påträngande ut i liggande.
Kul med unika lådor och den här drar ju verkligen ögonen till sig.

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med designen är ju att om den överhettas och smälter lite så märks det inte så mycket.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Fy fan vad ful.
Blir Xbox endast av denna anledningen.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Avstängd

Inget speciellt i mina ögon. Lite "futurism från 2005"-vibbar. Kommer att tänka på Marvin från Liftarens Guide (filmversionen alltså).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patan77:

Verkar som den den delar design språk med portal spelen, sen är vit + svart + blå också ganska stereotypisk sci-fi.
https://i.imgur.com/P0W1dDO.jpg

Personligen känns designen lite utdaterad, typ framtids gaming koncept 2010.

Här är en design som känns mer modern / 2020, dom kunde ha gjort en "throw back" till PS1, fast en modern version:
https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/fs/677a4852981873.59240216e45da.jpg
https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/fs/48dc8b52981873.59240216e3ae8.jpg
https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/fs/65ccd752981873.59240216e4b54.jpg
https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/fs/6bed2052981873.59240216e62f3.jpg

och skulle kunna inkluderat lite moderna design detaljer som "diffus plast"
https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/fs/7c9fcd94740017.5e86254f83414.jpg
https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/fs/ddb08b92911081.5e5762bd57744.jpg

https://uploads-ssl.webflow.com/59dab96fbcf3990001939efa/5e266bbb5f16d0ec864151b3_lapis_portrait_04_ice_e_opt.jpg

https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/fs/95815767053853.5b2bddec68041.png

och material "matt slät stål grå", och detaljen som var diffuse plast skulle kunna ha bakom en animerad LED-strip, så när man startar konsolen är det en "cool" puls animation.

https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/fs/b5796e65905611.5b0521513e35e.jpg

Är iallafall den vinkeln jag skulle tagit om jag designade den.

PS3 var väl något transparent när den kom? De flesta missade nog det dock då den inte var upplyst på något sätt inifrån utan det syntes bara om ljuset träffade den precis rätt.

Permalänk
Inaktiv

Ful och konstigt designval, att Xbox Series X har formen den har är mycket pga av kyllösningen. Folk har redan fått plocka isär och bygga ihop den. Väldigt intressant att se hur denna är designad. Formen och allt krafs på PS5 ser ut som ett galet feltänk. Nu ser dem dessutom ut att vara högre än XSX ironiskt nog men verkar också som den kommer gå att lägga ner.

Spelen som visades upp tilltalade inte, även om det blev lite intressantare på slutet. Horizon 2. Får se vad som hittar till PC, någon PS5 blir det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jo men det känns väl som en grej som man förr eller senare måste ta bort? Visst gör det ont men känns oundvikligt... Kan inte sitta med skivor i 100 år

Varför inte?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

det var då en riktigt fjul pjäs, ser riktigt överarbetad ut.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Tycker designen var riktigt snygg och modern! Men bara när den står upp... liggandes ser den lite konstig ut.
Blir ett köp oavsett. PS4;an känns väldigt utdaterad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Fulaste jag sett och den får ingen plats i mitt hem

Därför man har en TV-bänk och ställer in all elektronik.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

det var ungefär 95% av alla spel såg ointressanta ut förutom Demon Souls Remake pluss nya Resident Evil... Sen är det så roligt att se presentationen , we got SSD raaay tracing wooo blinking lights! håller mig till PC och det bästa var VI SKA PORTA GTA5 till PS5 hahah 7 år gammal spel what... Rockstar vill ha ännu mer pengar såklart...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jo men det känns väl som en grej som man förr eller senare måste ta bort? Visst gör det ont men känns oundvikligt... Kan inte sitta med skivor i 100 år

Böcker har överlevt i århundraden som media 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Designen ser ut som en Sims-konsol där de dyraste modellerna alltid ska vara over the top futuristiska..

Kommer troligtvis köpa den ändå bara för att få spela Demon’s Souls igen. Design ligger lågt prioriterad för mig.

Skrivet av lind:

https://i.redd.it/6o0tlar8wc451.jpg

Ser mindre påträngande ut i liggande.
Kul med unika lådor och den här drar ju verkligen ögonen till sig.

Ett grönt Dbrand skin och googly eyes så ser det ut som en gäddkäft i liggande läge.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Fy fan vad jag älskar denna designen och färgschemat, även färgschemat på handkontrollerna är nice. Inget helsvart mög längre.
Min tanke gick direkt till EVE.

Sjukt mycket snyggare än soptunnan Xbox series X.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den ser helt ok ut, för mig blir ljudnivå väldigt intressant, ifall man blir sugen att satsa på en spelkonsol igen. Nu har jag inte haft spelkonsol sen PS2 som ligger och skräpar någonstans i källaren och den lät något fruktansvärt (som en hårtork), det måste vara bland mina sämsta köp någonsin. Blir intressant att läsa recensioner när den väl släpps.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200