Är det svårt att bygga en egen gaming dator?

Permalänk
Medlem

Är det svårt att bygga en egen gaming dator?

Hej!

Jag undrar om det är svårt att bygga en egen dator, jag är ju nu 15 år och ska köpa min första dator, jag undrar då om det är så svårt verkligen har ju som sagt knappat nå koll på grejer inom datorer eftersom detta blir första.

Jag har ju märkt att man måste betala 800 kr för att få den ihopbyggd på inet. Känns lite ”overpriced” i mina ögon.

Permalänk
Avstängd

Nej det är inte speciellt svårt. Men räkna med att det tar lång tid (tror min första tog drygt 4h).

Viktigt att kolla lite guides och läsa manualer för diverse delar så att det blir korrekt (inte glömma distans till moderkortet, klassiker) och att det blir i rätt ordning (så man inte måste skruva bort något).

För mig är 800 kr ingenting för garantin att det blir snyggt och korrekt gjort, men är man 15 förstår jag att det är lite mer tight!

Har du tur kan det finnas en vänlig själ här som bor i rätt stad och kan assistera.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Overpriced - nej. Du saknar inkomst o har inte koll på kostnader därför verkar det overpriced. Jag tyckte samma själv i din ålder. Följ några guider finns massor med videoguider. Du lär dig och kommer in i hobbyn samt spar en slant.
Går alltid ställa frågor i forumet Lycka till med bygget.
Nej det är lätt om vi talar stoppa ihop några standardkomponenter du vet passar ihop. Välja dem och installera tar mer tid generellt

Permalänk
Inaktiv

Klarar du av att bygga en Legobyggsats ålder 4-6 år?
Klarar du av att sätta ihop en Ikeamöbel utan att sätta en mejsel genom handen?

Svarar du Ja på båda frågor så kan du sätta ihop en gamingdator.

Permalänk

Priset för ihopsättning gör mig inget men känns mer najs med egen byggd dator, sen är jag inte så noga med att ha alltför snyggt, ska va enkelt å ta ur å byta saker med,,, possitive pressure på fläktar med mer in än ut så suger det inte in damm i alla små hål men glöm ej filter på fläktar som blåser in..

Permalänk

Började bygga datorer när jag var 12. Tack vare släktingar som redan jobbade med IT då.

Bygga datorer är inte svårt, det kan dock kräva lite tid med första datorn.

800kr dyrt eller ej? Det beror på för vem.

Det som är nice när man bygger sin egen dator är att du lär dig hur allting sitter ihop.

Kunskap går inte att köpa, det är något man lär sig

Om du dessutom tycker det är kul med lego så ska du bara testa på att bygga en egen dator och känslan när du är klar

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

Byggde min första när jag var 14, läs manualen till moderkortet så är det inga problem

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Byggde min första dator när jag var 12 år. Utan hjälp av föräldrar eller youtube (Fanns inte då).
Det är väldigt enkelt, speciellt nu när det finns tusentals videor som visar steg för steg.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Inte supersvårt, och förstår absolut att man vill spara 800!
Finns en tråd där folk erbjuder att hjälpa till att bygga ihop (oftast gratis, framförallt till en 15-åring). Kan vara värt att kolla där om du vill ha hjälp!
#13328884

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Vi får inte glömma sweclockers egna videoguide!

https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Klarar du av att bygga en Legobyggsats ålder 4-6 år?
Klarar du av att sätta ihop en Ikeamöbel utan att sätta en mejsel genom handen?

Svarar du Ja på båda frågor så kan du sätta ihop en gamingdator.

Jag noterar att du inte verkar ha försökt bygga ihop ett Bror arbetsbord själv någongång. Hade tänkt köpa fler saker ur serien men tänkte om efter första bygget. Minns inte sist jag svor så mycket på en möbel! Det blev dock mycket enklare när frun hjälpte till och man ska, enligt manualen, vara två så...

Som svar på frågan är det väldigt enkelt och det finns många bra videoguider på nätet, Swec har sin egen här.

EDIT: Har du en gammal burk som du byter ut kan jag rekommendera att plocka isär den först och känna på saker som t.ex. trycket som krävs för att sätta in en RAM-sticka. Är väl det moment jag kan komma på som faktiskt kan kännas lite jobbigt då det krävs en del tryck vilket kan kännas obekvämt att göra på sin nyköpta dator om man inte redan testat det någon annanstans.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Tid och tålamod är det viktigaste. Som flera har påpekat så tar det lite mer tid första gången och det är viktigt att vara noggrann. Man brukar alltid glömma koppla in någon kabel eller dylikt, så funkar det inte direkt får man bara lugnt gå igenom allt

Permalänk
Medlem

Utöver att du sparar 800:- på att bygga själv så kan du då välja att köpa delar från flera olika butiker vilket gör att du kan komma ner i pris eftersom olika butiker och har kampanj på olika delar. Ett annat hett tips för att komma ner i pris är att köpa datorkomponenter i Netonnets fyndhörna, de är ofta nedsatta till riktigt attraktiva priser. Har man lite tålamod kan man då köpa delar i omgångar till det att man har till en komplett dator.

Angående huruvida det är överprissatt med montering av en dator så skulle jag säga att det är snudd på underprissatt sett till den tid det tar att bygga och konfigurera en dator för att sen packa och skicka den i sin helhet. De som erbjuder byggnation gör det nog snarare som en tjänst och som ett sätt att se till att du köper alla delar hos just dom.

Vad har du för budget till datorn?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

EDIT: Har du en gammal burk som du byter ut kan jag rekommendera att plocka isär den först och känna på saker som t.ex. trycket som krävs för att sätta in en RAM-sticka. Är väl det moment jag kan komma på som faktiskt kan kännas lite jobbigt då det krävs en del tryck vilket kan kännas obekvämt att göra på sin nyköpta dator om man inte redan testat det någon annanstans.

Bästa tipset jag läst på länge, få förståelse för hur allt sitter genom att plocka isär kan hjälpa ordentligt.

Jag hade behövt det när lilla jag var 12 år och skulle, som du säger, "trycka i" RAM stickorna för första gången.
Jag vågade inte trycka för det kändes som att allt skulle gå sönder men lyckades till slut efter mycket svett och stress.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Tid och tålamod är det viktigaste. Som flera har påpekat så tar det lite mer tid första gången och det är viktigt att vara noggrann. Man brukar alltid glömma koppla in någon kabel eller dylikt, så funkar det inte direkt får man bara lugnt gå igenom allt

Samma reaktion varje gång...
"Vad fan har jag glömt nu då..."

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Tycker du fick ett bra förslag i den här tråden som montering ingick i : https://www.sweclockers.com/forum/trad/1598861-soker-en-bra-g...

Men som övriga säger så är det inte speciellt svårt, men det kan vara en hel del att tänka på.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Har en budget på cirkus 11 000 kr