Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det låter totalt orimligt utan massor andra prylar. En tvätt förbrukar ca 1 kWh exempelvis. Mitt tidigare inlägg #18467351 där jag beskrev min förbrukning över två dygn är med 3 tvättar.

13 kWh är rimligt om golvvärmen ligger på och brassar på 300 W dygnet runt.

En tvättmaskin ja, men en torktumlare kan lätt ta 5-6 kWh.

Tycker siffrorna är helt rimliga faktiskt då man idag har massvis med saker som drar, speciellt om man är hemma lite extra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Tips är att stänga av huvud säkringen i lägenheten och titta så att förbrukningen går ner till noll på mätaren.
En person står vid mätaren och ser vilken förbrukningen är, den bör ju ticka på i maklig takt, nät huvudsäkringen i lägenheten är av så bör den också vara på noll.
På detta slipper du oroa dig för att någon tjuvar el.

Samtidigt så vet du vilken din mätare är och kan ta en bild på den totala förbrukningen för att sedan jämföra.
Automatiska system kan faktiskt bugga ur.

För jämförelse, 440 kWh sista 2 månaderna i hus, 1 person, dator och NAS igång 24/7 samt en del nätutrustning.

Elmätaren och huvudbrytaren sitter båda i elskåpet. Har ingen i trapphuset som vi har tillgång till. Kan däremot stänga av alla automatsäkringar och se vad som händer, eventuellt jordfelsbrytaren som slår ut allt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En tvättmaskin ja, men en torktumlare kan lätt ta 5-6 kWh.

Tycker siffrorna är helt rimliga faktiskt då man idag har massvis med saker som drar, speciellt om man är hemma lite extra nu.

Då jag jobbar hemifrån, och sambon pluggar hemifrån så drar det såklart mer. Har förövrigt jobbat hemifrån hela tiden sen vi flyttade in i lägenheten, så det är inget som borde sticka it extra.

Om nu torktumlaren faktiskt drar sådär mycket så kan det förklara spiken som uppstod, det var säkert en större tvätt där med 2 omgångar i torktumlaren 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Använder du torktumlaren varje dag? Om inte är det något annat. Som jag sa i ett tidigare inlägg, en modern torktumlare behöver inte använda jättemycket energi, men en äldre maskin kan använda en del. Vilken grupp förbrukaren sitter på hittar du enkelt genom att stänga av och sätta på säkringarna. Det finns säkert en hyfsat korrekt gruppteckning då det är en modernare installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Då jag jobbar hemifrån, och sambon pluggar hemifrån så drar det såklart mer. Har förövrigt jobbat hemifrån hela tiden sen vi flyttade in i lägenheten, så det är inget som borde sticka it extra.

Om nu torktumlaren faktiskt drar sådär mycket så kan det förklara spiken som uppstod, det var säkert en större tvätt där med 2 omgångar i torktumlaren 😁

Det beror på vad du har för typ, en med värmepump drar mindre men även där kan de dra över 2 kWh (min är angiven till 1,65 kWh för skåptorrt men jag kör på extratorrt som drar en hel del mer). Kollade på en ny Electrolux kondenstumlare och det var angivet 4.5 kWh i materialet och som jag vet från min är det ju lite glädjekalkyl om man faktiskt vill ha det torrt. En äldre enhet kan ju dra ännu mer också så det beror ju på vad du har för något hemma.

Vårt värmegolv drar t.ex. alltid mycket mer på vintern eftersom hus och stommar och allt är kallare (dock hus byggda på 1800-talet) så det kan vara svårt att se saker när man får stora effekter från sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det beror på vad du har för typ, en med värmepump drar mindre men även där kan de dra över 2 kWh (mib är angiven till 1,65 kWh för skåptorrt men jag kör på extratorrt som drar en hel del mer). Kollade på en ny Electrolux kondenstumlare och det var angivet 4.5 kWh i materialet och som jag vet från min är det ju lite glädjekalkyl om man faktiskt vill ha det torrt.

Ah, såklart. Kör alltid extratorrt då det annars är omöjligt att få bort fukten..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Kom ihåg att dom har en gammal 60" plasma + ljudanläggning.
En gammal plasma-TV är inte direkt energisnål.

Stor skillnad mot en ny LCD/LED-TV i samma storlek.

Har själv övertagit en gammal 50" plasma från föräldrarna och den ligger på 325W så en 60" borde kunna dra en hel del mer.
Å andra sidan kanske TS Plasma är moderna än min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ah, såklart. Kör alltid extratorrt då det annars är omöjligt att få bort fukten..

Är det inte hyfsat nya vitvaror du har? En full torktumlare i energiklass B drar ca 4 kWh, en halvfull 2 kWh, en med A++ typ hälften. Torkar du två tvättar i veckan så handlar det alltså om max 8 kWh i veckan, 32 kWh i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det inte hyfsat nya vitvaror du har? En full torktumlare i energiklass B drar ca 4 kWh, en halvfull 2 kWh, en med A++ typ hälften. Torkar du två tvättar i veckan så handlar det alltså om max 8 kWh i veckan, 32 kWh i månaden.

Jo det är nytt alltihop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gör av med ca 500 kwh varje månad. Bor i radhus med barnfamilj, ständig tvätt/tork, diskning, stor kyl och frys, den egna datorn igång alltid, kidsens är igång en hel del varannan vecka när dom är hos mig.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Uppmaningar till brott (sabotage o.l.) undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jo det är nytt alltihop.

Även ny dammsugare eller en köpt under Watt hetsen som kan dra mot 3KW?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fascinerande tråd! Jag kommenterar mest för att jag vill följa

Som referens förbrukar jag i snitt 115kWh/månad, solo på 56kvm. Ny kyl/frys, stationär dator, laptop och en tv. Ingen golvvärme (tyvärr). Har jobbat hemifrån i två månader nu men märker ingen större skillnad på förbrukningen. Jobbar från min laptop på dagen och spelar på desktop på kvällen.

Permalänk
Medlem

Radhus, 85 kvm.
Betalar uppvärmning själv (Känns ju inte relevant i dagsläget med tanke på att det är sommar och allt sånt är avstängt).

Denna månaden 1129 kWh (1491 kr).

Tycker dom flesta här verkar ha små söta elräkningar

Permalänk
Medlem

Gör som alla andra och fliker in med lite statistik, bra tråd f.ö!

Vi bor i Villa, varannan vecka har jag mina barn hos oss och då är vi 5st i familjen således 3 varannan vecka.

Beräknad årsförbrukning enligt vårat energibolag är 9205 kWh, detta gör 767,1 kW/månad.

Detta är senaste fakturan och siffror:
Abonnemang 20A x 61 dgr a´16,11 SEK = 982,50 SEK , beräknat årskostnad 5 895,00 SEK
Elöverföring 1293 kWh x 0,1725 SEK = 223,04 SEK, beräknat årskostnad 1 587,86 SEK
Elberedskapsavgift 61 dgr a´ 9,08 SEK 54,44 SEK (Fast avgift)
Elsäkerhetsavgift 61 dgr a´2,13 SEK 12,75 SEK (Fast avgift)
Elskatt StdNät 1293 kWh x 0,4413 SEK = 570,54 SEK, beräknad årskostnad 4061,71 SEK

Vet inte om det är dyrt eller inte, tvättmaskinen är ifrån 2010 som säkert går 1 gång varannan dag utslaget, luftavfuktare som går igång vid behov, kyl/frys 2012, dator på 3-5 timmar/dygn, tv från 2017 som är på c:a 3 timmar om dagen, spisen/ugn från 2007 ísh, används dagligen, torkskåp används flitigt (vet ej årtal), har LED-lampor överallt (barnen är minst sagt dåliga på att släcka efter sig) samt så är Luftvärmepumpen igång på AC när det är som varmast eller småkallt.

Detta är för 2 månader alltså, 61 dagar, värmen är avslagen (pellets) så elpatronen värmer upp tappvatten enbart, element avslagna.

Våran del av kakan och vet inte om det är bra eller dåligt.

@ Editerad 16:30

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Även ny dammsugare eller en köpt under Watt hetsen som kan dra mot 3KW?

Inget kärnkraftverk här inte 😂, ligger på 650W maxeffekt - Bosch ProSilence 57.

Skrivet av Izenoz:

Gör som alla andra och fliker in med lite statistik, bra tråd f.ö!

Vi bor i Villa, varannan vecka har jag mina barn hos oss och då är vi 5st i familjen således 3 varannan vecka.

Beräknad årsförbrukning enligt vårat energibolag är 9205 kWh, detta gör 767,1 kW/månad.

Detta är senaste fakturan och siffror:
Abonnemang 20A x 61 dgr a´16,11 SEK = 982,50 SEK , beräknat årskostnad 5 895,00 SEK
Elöverföring 1293 kWh x 0,1725 SEK = 223,04 SEK, beräknat årskostnad 1 587,86 SEK
Elberedskapsavgift 61 dgr a´ 9,08 SEK 54,44 SEK (Fast avgift)
Elsäkerhetsavgift 61 dgr a´2,13 SEK 12,75 SEK (Fast avgift)
Elskatt StdNät 1293 kWh x 0,4413 SEK = 570,54 SEK, beräknad årskostnad 4061,71 SEK

Vet inte om det är dyrt eller inte, tvättmaskinen är ifrån 2010 som säkert går 1 gång varannan dag utslaget, kyl/frys 2012, dator på 3-5 timmar/dygn, tv från 2017 som är på c:a 3 timmar om dagen, spisen/ugn från 2007 ísh, används dagligen, torkskåp används flitigt (vet ej årtal), har LED-lampor överallt (barnen är minst sagt dåliga på att släcka efter sig).

Våran del av kakan och vet inte om det är bra eller dåligt.

Är det en månadsfaktura eller är det flera månadsperioder på samma faktura? Lät ju ganska högt om nu det inte är inklusive uppvärmning?

Har lyckats snitta strax under 11 kWh/dygn sedan vi stängde av golvvärmen i badrummet nu.
Detta kan jämföras med 20.7 kWh/dyn i snitt den här månaden - fram tills dess att vi stängde av golvvärmen. Det är alltså nästan en halverad elförbrukning bara av att strunta i golvvärmen - som dessutom ska vara "smart" och inte köra konstant dygnet runt. Låter ju inte direkt som att den är speciellt smart om den ska köra på 10 kWh/dygn 😅 Det motsvarar en effekt på ~400 W (!?).

Golvvärmen är av EBECO och termostaten är EB-Therm 55. Varje steg på reglaget är 5 C (börjar på 10 C i steg 1), vi använder steg 2 vilket då ska vara 15 C och är vad vi anser en trevlig värme för badrummet. Termostaten har en LED-indikator som visar när den är aktiv och när den "pausat" (det är här det "smarta" kommer in i bilden) - Röd = aktiv, Grön = inaktiv/pausad.
Tror jag aldrig sett den på grön (men den kanske är så smart att den vet när man är i badrummet! /sarkasm) och har alltså alltid varit igång när jag sett den.

Tänkte lista upp de vitvaror vi har i lägenheten:

• Tvättmaskin - Gram WDE 3714-90

• Torktumlare - Gram TLS 3751-90

• Spis/ugn - Gram EK 6610-90 X

• Dismkasin - Gram 63-30 RT X

• Kyl+frys (2x) - Gram KF 3226-90 N X

• Mikro - Gram IM 2611-90 X

Utöver detta har vi såklart egen utrustning, men det viktigaste här är TV:n som är angiven tidigare i tråden, en 60" Plasma med effekt på ca 320W. 2st datorer (signaturen) samt en annan som har i7 4790k och GTX 980.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte torktumlaren är så farlig i ditt fall iaf.

Du borde alltså kolla så att golvvärmen inte drar el även fast den är avstängd. Sitter den på en egen grupp? Stäng i så fall av säkringen.

Inlägget du citerar pratar om årsförbrukning på 9205 kWh. Det är alltså utan uppvärmning, men oklart om de har varmvattenberedare som går på el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte torktumlaren är så farlig i ditt fall iaf.

https://i.imgur.com/i6dT5dX.png

Du borde alltså kolla så att golvvärmen inte drar el även fast den är avstängd. Sitter den på en egen grupp? Stäng i så fall av säkringen.

Inlägget du citerar pratar om årsförbrukning på 9205 kWh. Det är alltså utan uppvärmning, men oklart om de har varmvattenberedare som går på el.

Ah missade det, såg fakturans förbrukning.

Golvvärmen drar ingenting när den är avstängd som tur är

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är det en månadsfaktura eller är det flera månadsperioder på samma faktura? Lät ju ganska högt om nu det inte är inklusive uppvärmning?

Med tanke på att det står 61 dagar så kan vi nog förutsätta att det är två månader.

Permalänk
Avstängd

Bor två stycken i villa utan barn. Fjärrvärme indraget så bara hushållsel där de flesta vitvaror är av nyare modell. Ligger mellan 5000-6000 kWh per år. Kommer gissningsvis öka lite i år då vi satt in två luft/luft pumpar som kan köra AC.

Via mitt elbolag kan jag se faktisk förbrukning varje timme, kolla om du har den möjligheten?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Med tanke på att det står 61 dagar så kan vi nog förutsätta att det är två månader.

Det stämmer, tänkte det framgår av 61 dgr, men lade till lite mera info (borde tänkt på det från början).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade min förbrukning per år.
2010 - 7900kWh
2011 - 8100kWh
2012 till 2019 - mellan 15000kWh och 21000kWh.

Väldigt märkligt tyckte jag, 100kvm villa, pellets med elpatron på sommar (snitt 60 dagar/år enligt Nibe Pellux 200). Är 2st vuxna i husållet, ett kylfrys från 2009 och en liten server (tillkom 2017) är igång dygnet runt. Tv max 2 timmar per dag.
Jämfört med en kollega som har dubbelt så stort hus, bergvärme, 2 kylfrys, avfuktare och laddar elbil, 4st i hushållet så förbrukar, enligt elmätaren, mitt hushåll 2-3kWh mer per dygn än min kollega.

Efter lite forskande såg jag att mätarnumret skiljer med en siffra på Vattenfalls hemsida mot vad som står på min mätare.
Men jag är i processen att mäta varje enskild appart med strömtång. Göra huset helt strömlöst ett par timmar och sedan mäta igen.
Att jag inte reagerat på detta tidigare beror helt på att vi har varit mitt uppe i karriär men när senaste fakturan kom på nära 6000kr för två månader då tyckte jag det var lite väl mycket.
Oavsett vilket så måste jag hitta vad som skulle dra så förbannat mycket för detta verkar helt orimligt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

2010 - 7900kWh
2011 - 8100kWh

Väldigt märkligt tyckte jag, 100kvm villa, pellets med elpatron på sommar (snitt 60 dagar/år enligt Nibe Pellux 200). Är 2st vuxna i husållet, ett kylfrys från 2009 och en liten server (tillkom 2017) är igång dygnet runt. Tv max 2 timmar per dag.

Att jag inte reagerat på detta tidigare beror helt på att vi har varit mitt uppe i karriär men när senaste fakturan kom på nära 6000kr för två månader då tyckte jag det var lite väl mycket.

Har samma pelletspanna som dig och en PB10 brännare (som förövrigt fungerar så otroligt bra), kör du elpatronen som "hjälpare" samtidigt med brännaren under de månaderna vi har som kallast? Det ökar givetvis på förbrukningen men ser inte hur det skulle generera en kostnad på 3000/månaden. Den fakturan låter otroligt fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Har samma pelletspanna som dig och en PB10 brännare (som förövrigt fungerar så otroligt bra), kör du elpatronen som "hjälpare" samtidigt med brännaren under de månaderna vi har som kallast? Det ökar givetvis på förbrukningen men ser inte hur det skulle generera en kostnad på 3000/månaden. Den fakturan låter otroligt fel.

Elpatron går in vid 55 grader och det har varit väldigt sällan pelletsbrännaren inte värmt snabbt nog när det är vinter. Nu med den senaste fakturan har elpatron inte varit i bruk eftersom jag bytte brännare till en med modulerande drift och vill se hur den håller tempen utan ev stöttning av el. Så ingen elpatron sedan mars detta året. Ändå var min faktura nästan all time high.

När jag gjort klart mätningarna ikväll eller imotgon så kan jag ta lite screenshots på graferna från elbolaget.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ibland vara fel på elmätarna, Actaris har tex haft ett designfel som gjort att de felade vid vissa typer av last.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1268390-elavlasning-2-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du gjort något för att lista ut vad det är som förbrukar effekten än?

Hur länge går datorerna? Hur många timmar står plasman på? Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

2010 - 7900kWh
2011 - 8100kWh

Jämfört med en kollega som har dubbelt så stort hus, bergvärme, 2 kylfrys, avfuktare och laddar elbil, 4st i hushållet så förbrukar, enligt elmätaren, mitt hushåll 2-3kWh mer per dygn än min kollega.

Efter lite forskande såg jag att mätarnumret skiljer med en siffra på Vattenfalls hemsida mot vad som står på min mätare.
Men jag är i processen att mäta varje enskild appart med strömtång. Göra huset helt strömlöst ett par timmar och sedan mäta igen.
Oavsett vilket så måste jag hitta vad som skulle dra så förbannat mycket för detta verkar helt orimligt.

Den första åtgärden är väl att se efter på fakturan om mätarställningen på själva mätaren stämmer med det som står på fakturan, så att de inte har lyckats blanda ihop din mätare med en annan.

Permalänk
Medlem

@Pamudas:

Det låter lite mycket. Kanske ni har handdukstork som drar el? Kör inte denna hela tiden då. En handdukstork drar ca 90W. Har ni den igång 24/7 blir det ca. 90WX24hX30dagar=64800Wh=64,8 kWh per månad. Inte hela förklaringen men tvättmaskin och torktumlare kan dra en hel del. Även halogenbelysning typ spotar i taket kan dra en hel del. 30W per spot är inte ovanligt. Ofta har man många av dessa. LEDlampor ligger på ca 5W eller ofta mindre så där är problemet mycket mindre. Elektrisk golvvärme är också en bov som kan dra flera hundra kWh per månad. Har ni det?
Ibland kör fastighetsägaren en "fuling" och låter ventilationsfläktar gå på de boendes hushållsel. Detta kan dra en hel del om man har avancerat fläktsystem med både mekanisk till och frånluft. 300-450 W per månad är inte helt orimligt om det är ett nyare och inte så energikrävande system. Äldre system kan dra mycket mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Radhus, 85 kvm.
Betalar uppvärmning själv (Känns ju inte relevant i dagsläget med tanke på att det är sommar och allt sånt är avstängt).

Denna månaden 1129 kWh (1491 kr).

Tycker dom flesta här verkar ha små söta elräkningar

Du betalar kanske också varmvattnet själv? Det behövs även på sommaren och påverkar såklart elräkningen om du har värme/varmvatten via el. Har du värmepump till varmvattnet blir det nästan halverad elförbrukning men annars kan det gå några hundra kWh per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Du betalar kanske också varmvattnet själv? Det behövs även på sommaren och påverkar såklart elräkningen om du har värme/varmvatten via el. Har du värmepump till varmvattnet blir det nästan halverad elförbrukning men annars kan det gå några hundra kWh per månad.

Ja jag betalar varmvatten själv. Har en 300 liters varmvattenberedare i huset.
Tyckte mest det var roligt att se dom som bodde likvärdigt som mig, eller större som hade avsevärt lägre förbrukning än jag men som ändå tyckte dom hade för mycket