GPU upptäcks inte i PCI-E slot i ny dator - fungerar i äldre burk

Permalänk

GPU upptäcks inte i PCI-E slot i ny dator - fungerar i äldre burk

Hej, fick nyss hem en dator jag satt ihop men som inet byggt åt mig. Allting verkar rulla på fint och har installerat windows och de flesta drivrutiner verkar fungera felfritt. Däremot upptäcks inte mitt gamla RX 580 av datorn och kan inte installera AMDs drivrutiner då den inte upptäcker kortet.

Specs:
Operativsystem: Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 10700K
Processorkylare: Corsair H100i RGB Platinum
Moderkort: Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC
Minne: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Trident Z
Grafikkort: MSI RX580 8gb oc
Hårddisk: Samsung 870 evo 1TB
Nätaggregat: EVGA G5 750W
Övrig kylning: 3x120mm insug fram, 1x120mm utblås bak.
Övriga komponenter:
Temperaturer: ~30C CPU temp i idle.

Har tagit ur kortet och anslutit det igen och sett till att det sitter ordentligt och anslutit 8 pin från PSUn. Tog ur kortet ur den nya datorn och provade i min gamla, där dök kortet upp direkt precis som vanligt. Satte i det i den nya och trippelkollade allting, installerade om Win 10 från usb igen med kortet anslutet i datorn den här gången (hade inte det anslutet första gången). Fortfarande ingen signal.

I enhetshanteraren är där varningstrianglar på flera PCI-enheter men kan inte installera några drivrutiner till dessa för att lösa problemet.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag kan gå vidare. Jag har uteslutit att det skulle vara något fel på kortet tycker jag, fläktarna snurrar och fungerar precis som vanligt i den äldre burken med samma prestanda, så jag tycker mig kunna utesluta att det skulle vara fel på grafikkortet.

Någon som har varit med om liknande eller vet hur jag kan gå vidare för att felsöka? Utan att rycka ur PSU och förstöra kabeldragning osv helst. Tacksam för svar!

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Så du får bild ur grafikkortet, och det hittas inte av Windows?

Permalänk

@str8forthakill: Nej, får bild genom hdmi via processorns iGPU. Kopplar jag in hdmi eller displayport till grafikkortet med hdmi till moderkortet urkopplat händer ingenting. Byter jag från hdmi via moderkortet till displayport på grafikkortet får jag heller ingen signal och den hoppar tillbaka till hdmi direkt.

BIOS verkar för övrigt vara från release (daterat 03/26) men det borde ju inte göra någon skillnad.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc:
Undra om det har med Fast Boot att göra, Fast Boot skippar att initiera ny hårdvara, oftast instickskort som raid kontroller och ljudkort som inte initieras. Men grafikkort? Inte hört talas om det förut men det går i linje med vad Fast Boot är (en onödig funktion som bör tas bort)

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS till F3 och ta hem alla drivrutiner från
https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z490-AORUS-ELITE-AC-rev-...
Så kommer det nog gå bättre.

Permalänk

@roev: Flashar helst inte bios redan, har inte gjort det förut. Ska prova den andra PCIe-sloten som är 3.0 och se om något händer.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Ska prova den andra PCIe-sloten som är 3.0 och se om något händer.

Alla PCIe-portar på ditt moderkort är 3.0, men det är hur som helst en bra idé att testa den andra x16-porten. Om den fungerar så är problemet sannolikt att du har böjda pinnar i CPU-sockeln som gör att processorns PCIe-banor inte fungerar. Endast den första x16-porten är kopplad direkt till processorn, övriga går via Z490-kretsen.

Permalänk

@perost: Mycket riktigt upptäcks kortet i andra PCIe-sloten (x4). Kan se det både i bios samt i enhetshanteraren. Tror du verkligen att pinsen är böjda på CPUn? Vore märkligt att Inet skulle lyckas med det.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Mycket riktigt upptäcks kortet i andra PCIe-sloten (x4). Kan se det både i bios samt i enhetshanteraren. Tror du verkligen att pinsen är böjda på CPUn? Vore märkligt att Inet skulle lyckas med det.

Byggde Inet ihop den utan grafik-kort, alltså de använde iGPUn?

I så fall kan de ha missat att PCI-e slotten kan vara trasig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Ja, ihopbyggd utan grafikkort då jag hade tänkt uppgradera kommande generation. Men VGA-strömkablar var dragna och redo för ett grafikkort, och meddelade också att jag helst ville ha radiator i toppen för att få plats med ett längre grafikkort. Tänker att den primära PCIe sloten kanske är nåt man testar :/

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc:
Tro mig, när man ska bygga ihop ett antal datorer om dagen, så gör man inte mer än nödvändigt på varje dator.

I vilket fall som helst oavsett om det är fel på PCI-e slotten eller som perost skriver böjda pinnar i CPU sockeln, så är det reklamation som gäller.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Jo, men nu får man ett garantiärende på händerna som man hade kunnat slippa.

Det verkar som att det är x16-sloten som är boven så får ringa Inet imorgon. Tack för hjälpen till allihop i alla fall.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Oftast går det väldigt fort om man reklamerar direkt, tror de flesta butiker har 7 dagar så får du nytt bara då det räknas som doa (dead on arrival)

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt rekommendera att i alla fall testa att flasha nyaste BIOS, samt efter det återställa BIOS-inställningarna till default (alt. än bättre optimerade inställningar). Det behöver absolut inte vara någon fysisk skada utan kan utan tvekan vara en inställnings-/kompatibilitetsgrej. Personligen tippar starkt jag på att det snarare är det än en fysisk skada på moderkortet.

Inte minst då senaste BIOS-versionen (F4c) har "Improve graphic card compatibility" i sin changelog.
(BIOSen på moderkortet hanterar initeringskommunikation med bl.a. kompatibla PCIe-enheter, och det räcker med någon inkompatibilitet för att inte kortet ska initeras som det ska. Att kortet fungerar i PCH-slotten och inte i CPU-slotten behöver inte som @Perost säger indikera fysisk skada.)

På moderna moderkort är det för övrigt i regel väldigt säkert att flasha BIOS, och det finns oftast flera återställningsmöjligheter även om du mot all förmodan skulle råka göra en misflash*. Det brukar vara enkelt att dra hem BIOS-filen, lägga på ett USB-minne och använda sig av ett inbyggt verktyg i UEFIn (Q-Flash heter Gigabytes/Aorus sådant).

*Gigabyte brukar bland annat ha dubbla fysiska BIOS-chip (främst på dyrare modeller iofs), samt metoder att återställa även en helt kraschad BIOS.
Ser inte någon info om det på just ditt moderkort, dock - så precis som @HeroiX nämner nedan kan det vara värt att åtminstone bolla idén med Inet. Risken för misflash är i dag såpass låg att de sannolikt inte motsätter sig det.

Permalänk

@Pettson88: Ska testa att uppdatera till den versionen, dock fungerar ju den nedre PCIe-sloten. Då borde väl ingen av slotsen fungera om det handlat om mjukvara?

Testade för övrigt med ytterligare två grafikkort ett 280X och ett äldre nvidia med samma resultat som förut, bara för att utesluta att det är fel på kortet.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

@Pettson88: Ska testa att uppdatera till den versionen, dock fungerar ju den nedre PCIe-sloten. Då borde väl ingen av slotsen fungera om det handlat om mjukvara?

Testade för övrigt med ytterligare två grafikkort ett 280X och ett äldre nvidia med samma resultat som förut, bara för att utesluta att det är fel på kortet.

Med tanke på att BIOS på mjukvarunivå hanterar initiering av grafikkortet kan det vara en kompatibilitetsgrej. Då första slotten går genom CPU och andra går genom chipset skiljer sig även hanteringen av signalerna på mjukvarunivå. Grafikkortet har en egen BIOS som måste kommunicera med moderkortets, och om den kommunikationen failar oavsett anledning kan det visa sig genom att du inte får bild, till exempel.

Man kan leka felsöka lite mer med det där för att se vad som påverkar - CSM-läge på/av i BIOS, ex., samt hur initiering och prioritering av grafiksignaler görs i BIOS. Sådant har en tendens att ställa till det ibland. På ditt moderkort finns det en del inställningar jag hade tittat lite extra på;

I settings:
ASPM (strömhantering/strömsparfunktioner), speciellt PEG ASPM (som hanterar strömsparfunktioner för just PCIe-slotten som går till CPUn.
Initial Display Output (det här kan enkelt missas, framförallt om den testats med iGPUn) - dock borde Windows upptäcka grafikkortet och slänga ut nån output till det.
PCIE Bifurcation Support - osannolikt att det skulle ställa till något, den borde vara ställd till auto. Däremot kan en del sådana inställningar beroende på moderkort och grafikkort ge udda problem.

I bootinställningar:
Fast Boot - är alltid värt att stänga av.
VGA Support - kan vara värt att testa så väl UEFI-läge som legacy-läge, samma sak gäller dock som ovan. Windows borde upptäcka och lösa oavsett.
CSM Support - om det är någon komponent som inte gillar UEFI-läget kan CSM hjälpa, det här är ett BIOS-alternativ som är värt att testa i random felsökning ibland.

Ändra dock bara inställningar i BIOS om du känner dig trygg med det - om du inte gör det skulle jag rekommendera att bara flasha och sen välja "Load optimized defaults". Om du vill känna dig lite tryggare kan du även spara BIOS-inställningarna på ett USB-minne innan du flashar. (Se Save Profiles under Save & Exit i BIOS.)

Uff, jag minns när liknande typer av inkompatibilitet var något vanligare än idag - vissa grafikkort fungerade helt enkelt inte med vissa chipset/moderkort alls. Men jag misstänker primärt att det är en inkompatibilitet i BIOS, och någon defekt sekundärt (det är inte omöjligt, om än mindre sannolikt).

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc:

Det kanske är den inställningen i uefi som står på PCIe 2 Slot?

ja just d @Pettson88 skrev visst det om Initial Display Output såg ej det.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Ingen info att ge direkt då det finns flera bra alternativ i tråden redan. Men om du tänkt flasha bios så fråga Inet först så de inte blir något strul där. Bios kan ju bricka moderkortet och då kanske det ses som självförvållat eller liknande om de inte godkänt att du testar.

Permalänk

@HeroiX: Jo, funderar på att låta dom flasha bios om det är något dom känner att dom vill testa/tror kan hjälpa. Pratade med dom nyss och dom tyckte jag kunde testa att flasha men är inte jättesugen på det.

@fAkkFejz:
@Pettson88:

Kollade allt det där igår men det såg ut som det skulle, pcie x16 var primär och iGPU var på auto.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc: Ja, att det skulle vara något kompabilitetsproblem med BIOS låter osannolikt, ditt RX 580 är ju tre år äldre än moderkortet och de andra korten du testat ännu äldre. Att Asus skulle släppa ett moderkort med ett BIOS som är så trasigt måste ses som väldigt osannolikt, och det skulle i så fall finnas mängder av klagomål på nätet om det.

Att flasha nytt BIOS skulle ändå kunna hjälpa om BIOS:et blivit korrupt av någon anledning, men jag tror fortfarande att det mest sannolika är något hårdvarufel.

Permalänk

@perost: Nej jag håller med, ska ju inte vara några problem. Vet inte när det släpptes exakt men kortet är köpt nytt i butik i september 2018.

Gigabyte är det som tillverkare på moderkortet för övrigt men poängen kvarstår.

Kommer att lämna in datorn och uppdatera hur det gick

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@ReconHavoc: Ja, att det skulle vara något kompabilitetsproblem med BIOS låter osannolikt, ditt RX 580 är ju tre år äldre än moderkortet och de andra korten du testat ännu äldre. Att Asus skulle släppa ett moderkort med ett BIOS som är så trasigt måste ses som väldigt osannolikt, och det skulle i så fall finnas mängder av klagomål på nätet om det.

Att flasha nytt BIOS skulle ändå kunna hjälpa om BIOS:et blivit korrupt av någon anledning, men jag tror fortfarande att det mest sannolika är något hårdvarufel.

Nej, det är inte alls osannolikt. Att ett random RX 580 (något har sannolikt testats under utvecklingen, men samtidigt har det några år på nacken, vilket ökar risken för inkompatibilitet - fokus ligger i regel på komponenter tillverkade ungefär samtidigt) fungerar med moderkortet betyder inte att alla automatiskt gör det, även om kompatibiliteten anno 2020 är bra är den inte felfri. Kort från olika tillverkare har inte identisk VBIOS, och kompatibilitet är mer än bara ett chipset kombinerat med en GPU. Och första revisionen av en BIOS även på moderna moderkort kan dessutom innehålla buggar och inkompatibiliteter - med äldre så väl som nya komponenter. Att det skulle innebära att BIOSen är "trasig" eller att mängder av användare skulle uppleva problem är rent befängt.
Jag har testat tillräckligt med hård- och mjukvara på professionell nivå för att se inkompatibilitet på mjukvarunivå (BIOS) som sannolikt i det här fallet. Men återigen, ett hårdvarufel är absolut inte uteslutet.

Och det är f.ö. inte ett Asus-moderkort.

OnT: Jag släpper det där och låter TS göra som denne känner är bäst - om Inet säger att det är ok att köra på en flashning (risken för det i dag är låg) skulle jag vidhålla rekommendationen att göra det. Om datorn/moderkortet lämnas in och det inte är något fel på det (vilket är fullt möjligt att det inte är) kan det kosta en slant. Säg gärna till hur det går!

Skrivet av ReconHavoc:

@perost: Nej jag håller med, ska ju inte vara några problem. Vet inte när det släpptes exakt men kortet är köpt nytt i butik i september 2018.

Gigabyte är det som tillverkare på moderkortet för övrigt men poängen kvarstår.

Kommer att lämna in datorn och uppdatera hur det gick

Köpte du kortet hos dem också, och lämnar du in burken med det monterat?

Permalänk

@Pettson88: Nej, jag lämnade datorn som den kom i princip med strömsladd och en extra vga-strömsladd om dom ville testa med ett grafikkort med mer än 8 pins.

I alla fall så var det inget fysiskt fel, fick hjälp av en jätteschysst kille på Inet i Malmö som tog datorn bak i butiken, var borta i en tio minuter och testade med ett 1060. Sa att det var nån bugg med bios och att han installerat om bios (samma version som det kom med, F2) och därefter fungerade deras 1060 som det skulle. Testade med mitt RX 580 här hemma och fick direkt signal via Displayport och kortet dyker upp i bios.

Alltså var det något lurt med mjukvaran, som du trodde. Hade jag uppdaterat bios själv (till version F4c) hade det säkert löst problemet också.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc: Gött att det är löst, det är det viktiga. Också skönt att det som jag misstänkte var mjukvara och inte hårdvara, oftast bökigare att lösa hårdvaruproblem.

Hoppas den fortsätter tuffa på bra!

Permalänk

@Pettson88: Ja, det är skönt. Så mycket som kan gå fel med elektronik så det är alltid jobbigt när nåt strular när man inte vet vad felet är exakt.

Gick väldigt smidigt och verkligen bra service att åta sig just mitt problem direkt sådär. Tänkte egentligen bara lämna av datorn så att dom kunde titta på det när dom hade tid. Återigen tack för all hjälp och förslag i tråden. Nu ska jag prova att belasta den lite med något, kan inte bara stå här och se fin ut

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super