GPU upptäcks inte i PCI-E slot i ny dator - fungerar i äldre burk
Hej, fick nyss hem en dator jag satt ihop men som inet byggt åt mig. Allting verkar rulla på fint och har installerat windows och de flesta drivrutiner verkar fungera felfritt. Däremot upptäcks inte mitt gamla RX 580 av datorn och kan inte installera AMDs drivrutiner då den inte upptäcker kortet.
Specs:
Operativsystem: Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 10700K
Processorkylare: Corsair H100i RGB Platinum
Moderkort: Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC
Minne: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Trident Z
Grafikkort: MSI RX580 8gb oc
Hårddisk: Samsung 870 evo 1TB
Nätaggregat: EVGA G5 750W
Övrig kylning: 3x120mm insug fram, 1x120mm utblås bak.
Övriga komponenter:
Temperaturer: ~30C CPU temp i idle.
Har tagit ur kortet och anslutit det igen och sett till att det sitter ordentligt och anslutit 8 pin från PSUn. Tog ur kortet ur den nya datorn och provade i min gamla, där dök kortet upp direkt precis som vanligt. Satte i det i den nya och trippelkollade allting, installerade om Win 10 från usb igen med kortet anslutet i datorn den här gången (hade inte det anslutet första gången). Fortfarande ingen signal.
I enhetshanteraren är där varningstrianglar på flera PCI-enheter men kan inte installera några drivrutiner till dessa för att lösa problemet.
Så nu vet jag inte riktigt hur jag kan gå vidare. Jag har uteslutit att det skulle vara något fel på kortet tycker jag, fläktarna snurrar och fungerar precis som vanligt i den äldre burken med samma prestanda, så jag tycker mig kunna utesluta att det skulle vara fel på grafikkortet.
Någon som har varit med om liknande eller vet hur jag kan gå vidare för att felsöka? Utan att rycka ur PSU och förstöra kabeldragning osv helst. Tacksam för svar!
i7 10700K • 4070 Super