TIPS för alla som letar efter bra verktygs-set för datorer/laptops/telefoner!

Permalänk
Avstängd

TIPS för alla som letar efter bra verktygs-set för datorer/laptops/telefoner!

Höll på att bli helt galen när jag sökte runt i diverse butiker, eftersom de flesta Svenska butiker enbart säljer iFixits svindyra överpris kina-kit, och Deltacos mer rimliga verktygs-kit. iFixit kan man ju inte köpa eftersom de utnyttjar sitt kända namn och bara ger en typ 15 mejslar från Kina till ett megahögt pris. Och Deltaco i sig importerar också allt från Kina (med flera kitt av samma kvalitet som iFixit), men har däremot extremt dålig information på sin hemsida (full av fel, t.ex. i basic saker som hur många skruv-bits som ens INGÅR, eller vilka material allt är gjort av).

Men så slog det mig: Högerklicka på bilderna på Deltacos hemsida och välj att söka på Google efter bilden (funkar i Chrome / Brave / Chromium-baserade webbläsare).

Då kommer ni få upp HUNDRATALS ANDRA MÄRKEN som också säljer dessa kinesiska verktyg och har satt sina egna namn på dem.

Leta då efter något märke som säljer "sitt" på Amazon, så att ni kan läsa hundratals recensioner av kunder, och får veta hur kvaliteten på de diverse Deltaco-kitten verkligen är!

Använde denna teknik för att gå igenom alla av Deltacos importerade verktygs-kit, och hittade det absolut bästa av dem:

Deltaco VK-56 (även kallat "KS-8061-A")

Här är den viktiga informationen om detta kit:

  • Detta kitet har den högsta metall-kvaliteten av alla kits som Deltaco säljer.

  • Ett av bara fåtal Deltaco-kits som har fullt magnetiska bits, så att dina skruvar sitter fast på spetsen och inte är extremt jobbiga att skruva i! Skruvarna sitter alltså fast istället för att ramla när du försöker skruva i dem!

  • Det är det enda kit hos Deltaco som är gjort av S2-stål! Alla andra använder billigt CR-V stål. Skillnaden är att CR-V har en HRC (hårdhetsgrad) på 40-54, medans S2 har HRC 58-62, vilket innebär extremt mycket stryktåligare spetsar som klarar hårt inskruvade skruvar (t.ex. Loctite-klistrade skruvar vilket används på de flesta laptops), medans CR-V böjs när det krävs mycket skruvstyrka. Här kan ni läsa mer om CR-V och S2: https://shop.hans-tool.de/WebRoot/Store2/Shops/es10603811/5A8... (länken lär vara död i framtiden men säger i princip bara det jag precis berättade).

  • Kittet innehåller 48 bits (8 rader med 6 bits på varje rad), och 15st mutterdragare (vet ej vad det kallas; de där hexagonala hålen som man trär över muttrar). Alltså totalt 63 olika skruvtyper.

  • De bits som ingår täcker alla behov för laptops, MacBooks, stationära datorer, telefoner, tablets, klockor, glasögon, spelkonsoler, handkontroller till spel, etc. Finns i princip ingenting som inte går att skruva upp med detta. Till och med Nintendos konsolers egna "tri-wing" stödjs här.

  • Varje bit är perfekt angiven med text-etikett i förvaringskartongen så man vet exakt vad man plockar upp.

  • Bitsen lyfts upp och står rakt uppåt för enkel åtkomst när man öppnar behållaren.

  • Handtaget på mejseln går att komprimera så att man får en kort skruvmejsel, eller dras ut för att få en lång. Och det finns dessutom en väldigt lång förlängningspinne för extremt djup skruvning inne i stora chassin.

  • Det finns bra bilder på allting på Amazon-länken jag angav.

  • Skruvmejsel-handtaget är gjort av aluminium-alloy, och är snyggt.

  • För att summera allt så kan man säga att detta är ett prisvärt kit med högkvalitets-metall och alla funktioner till ett relativt lågt pris.

  • Det ingår inget "skräp", som antistatiska armband, sugpropar och spadar för att lyfta upp datorhörn etc. Sånt är till 99% totalt onödigt, och går alltid att lyfta upp utan verktyg. Men vill man så kan man ju separat köpa ett extra "tönt"-kit som enbart innehåller spatlar etc.

Jag gör denna tråden för att jag spenderat 2 timmar med att försöka hitta en enda j-vla recension av Deltaco-verktygskitten. Det var inte förrän jag upptäckte "Google Image Search" och Amazon-tricket som jag gjorde framsteg. Så jag hoppas denna tråd hjälper andra fina människor i framtiden!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Uppskattas

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeedarn:

Bra jobbat! Uppskattas

Tack! Jag är bara glad att sökandet äntligen är över! Fanns ju inte en enda recension på ett enda kit på Svenskar marknaderna! Delar med mig så att folk slipper detta jobbet.

Permalänk
Medlem

TACK! Har också kollat runt efter ett riktigt bra och prisvärt verktygs-set men inte hittat något.
Uppskattas verkligen, denna tråd skulle klistras.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Superbra tips med google image search för att hitta billigare kopior! Borde gå att göra på flera produktkategorier från Deltaco och liknande. Jag har några gånger sett produkter på Aliexpress som är identiska med Biltemas, förutom förpackningen då. Kanske läge för en hel tråd med sådana fynd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omipoen:

Superbra tips med google image search för att hitta billigare kopior! Borde gå att göra på flera produktkategorier från Deltaco och liknande. Jag har några gånger sett produkter på Aliexpress som är identiska med Biltemas, förutom förpackningen då. Kanske läge för en hel tråd med sådana fynd.

Hehe japp. Alla deras produkter är inköpta från kina, och ibland sätter de sitt namn på dem (t.ex. deras kablar), men ofta gör de inte ens det.

Minns för många år sen min chock när jag hade köpt en USB-hårddisk-dock från Deltaco, och sedan surfade på nån Kina-sida typ AliExpress, och plötsligt fick syn på EXAKT samma design. Det var samma.

Deltaco använder ofta Kina-tillverkarens färdiga produktbilder, så detta tricket bör fungera på en hyfsad andel av Deltacos sortiment. Det bara slog mig plötsligt att göra en bildsökning. Skulle ha tänkt på det tidigare!

Vad gäller Biltema så förvånar det mig inte att även de gjort så här. Även t.ex. Webhallen och iNets "egna verktygskit" är OEM-rebranding av kina-produkter. Det är slappt och enkelt att köpa in nåt sånt, sätta sin logga på det, och höja priset.

Grejen Deltaco gör är att de iaf kollar kvaliteten på produkterna så att sakerna de köper in håller en viss kvalitet. Alltså är det säkrare att köpa Deltacos importprodukter än riskerna man tar med random köp direkt på AliExpress. Och man slipper 1-3 månaders leveranstid från Kina! Det är bra att Deltaco finns. Särskilt vad gäller kablar! Hur skulle man leva utan deras 60 krs-kablar? Då hade man ju tvingats köpa andras 250 krs istället.

Permalänk
Avstängd

Jag har tagit emot verktygen nu!

  1. Lådan har märket "King'sdun", och modellen KS-8060 skrivet på papperslådan som det anlände i, samt texten "60 in 1 Precision Screwdriver Set". (En separat påklistrad etikett säger "KS-8061-A" men detta verkar vara ComputerSalgs egna etikett eftersom den bär den butikens varunummer. Den butiks-etiketten var väldigt lätt att ta bort utan klisterspår.) Det exakta modellnamnet verkar alltså vara "King'sdun KS-8060". Detta är alltså inköpt direkt från Kina-fabriken av Deltaco utan att ens be om OEM-relabeling till Deltacos egna namn. Men OBS: Detta behöver inte vara ursprungsmärket. Det kan vara nån annan fabrik i Kina som tillverkar dem, sen att King'sdun satt märke på det, och Deltaco köpt det av dem. Så strunt samma vem som är ursprungsmärket. Vi svenskar får tag i detta kit via Deltaco modellnr. "VK-56" som sagt (se första posten i tråden).

  2. Kvaliteten är helt enkelt: WOW.

  3. Vi börjar med förvaringslådan: Tjock plast (typ 2mm tjock), med genomskinligt plastlock och svart botten. Snyggt och stryktåligt. Och med en metallklämma som stänger igen locket så hårt att det aldrig nånsin kan öppnas av sig själv.

  4. Det går att vända lådan helt uppochner (den genomskinliga framsidan ner mot golvet) och SKAKA LÅDAN utan att något ÖVERHUVUDTAGET kan ramla ner eller lossna ur sina fack. Allting sitter inhägnat med avskiljare som ser till att allting sitter i sina fack stabilt. Och skruvmejslarna och förlängning etc sitter fast i chassits hållare.

  5. På baksidan av förvaringslådan så finns det en snygg, färglagd etikett som visar varje skruvhuvud och listar vilka modeller och storlekar som finns.

  6. Wow, kvaliteten på varje skruv-bits är enorm! Det är galvaniserad S2-metall, verkligen kvalitet, enormt stryktåliga.

  7. Varje bits har en märkning på sidan, stansad in i metallen, och sedan ifylld med svart bläck. Så man ser t.ex. direkt en logga av hur skruvhuvudet ser ut, samt en siffra som beskriver storleken. Så man blir aldrig förvirrad.

  8. Dessutom är det tryckt etiketter på förvaringslådan vid varje fack, så att man vet vart man ska placera dem.

  9. Däremot fick jag först lite panik när jag inte kunde hitta "THE" standard-skruv: Phillips-stjärnmejsel storlek #2, som används för majoriteten av skruvar i PC-datorer och det mesta av konsumentprodukter. Men det visade sig att skruven finns där, men har bara en GRYM, unik design. I facket för "stjärnmejsel 3.5mm" ligger en bits med märkningen "PH2" på sidan. Detta står för Phillips PH2, vilket är standardskruven runt hela världen. Men de har designat om spetsen lite från vad man kan vara bekant med. Istället för en superspetsig pyramid-spets, så är det en plattare topp med enormt tjocka vingar. Detta gör den EXTREMT stryktålig! Jag kan nog använda denna i 40 år för att skruva PH2-skruvar dagligen. Så galet stryktålig ser den ut! När jag tänker efter så har alla mina gammaldags PH2-mejslar med "skarp pyramidspets" alltid slitits sönder precis i spetsen, så det var ett smart val av dem att göra om toppen lite för den absolut mest använda skruvmejseln! Och den funkar PERFEKT för att skruva i datorer med.

  10. OBS: Förvirra ej "PH2"-stjärnmejseln (som ligger i "stjärnmejsel 3.5mm"-facket), med deras "PH2"-fack där det sitter en inverterad PH2-mejsel, som är till för att skruva inverterade PH2-skruvar där skruvhuvudet ser ut som en skruvmejsel och där skruvmejseln ser ut som ett skruvhuvud, hehe. Detta är nog en form av säkerhets-skruv som vissa produkter använder. Det finns verkligen skruv-bits till ALLT i detta kit!

  11. Det stämmer att alla skruv-bits är magnetiska. De håller skruvarna riktigt bra!

  12. Lådan har tillräckligt med plats för att permanent ha den vanligase skruv-bitsen monterad på handtaget. I mitt fall skulle det varit Phillips PH2. Men eh, det är så enkelt att plocka upp bits ur detta chassi så jag lär sortera dem i sina fack ändå.

  13. Alla bits ligger platt i lådan, och med ett litet tryck på en grå knapp så ställer de sig rakt upp och är superlätta att plocka upp.

  14. Skruvmejseln är totalt gjord i metall och känns OTROLIGT bra i handen. Den är också mycket smalare än den verkar på bilderna. Verkligen PERFEKT "precision tool"-storlek.

  15. Den blåa spetsen på skruvmejsel-handtaget är fritt roterande. Syftet är att du ska kunna trycka ner skruvmejselns blåa handtags-spets med ena handen, och ändå kunna skruva handtaget med andra handen, för skruvar som behöver tryck nedåt, t.ex. slitna skruvar vars gängor är opålitliga. Bra!

  16. Den teleskopiska bits-armen på skruvmejseln låses fast med en enkel mekanism: Du drar en hylsa så släpps armen loss, och du drar den sedan till önskad längd och sedan släpper du ner hylsan igen så LÅSES armen fast. Den har små "jack" som garanterar att armen fastnar och inte glider. Man behöver inte spänna något manuellt; hela mekanismen är enkel att använda och du drar alltså bara i en hylsa som får armen att släppas loss.

  17. Den separata, externa förlängnings-armen, som man kan sätta på ovanpå skruvmejseln för ännu djupare skruvande, är gjord av en enormt stryktålig fjäder, vilket gör att man kan böja den en aning och skruva i vinklar.

  18. Det ingår faktiskt en grön plast-spatel (ligger i förvaringsboxen), som man använder för att lyfta diverse ribbon cables, chassin, etc. Så ni som vill använda sånt behöver inte köpa ett separat kit för det. Men de flesta produkter man öppnar behöver aldrig spatlar, hehe. Kanske om man reparerar nåt superkänsligt och ej kommer åt med fingrarna inne i produkten.

  19. Det ingår en "SIM opening tool" spets för att peta ut simkort. Bra om man reparerar någons mobil, t.ex.

Har väl använt ett 20-tal olika verktygs-kit och skruvmejslar i mitt liv och detta är det bästa jag sett hittills. Det finns verkligen allt här och kvaliteten är väldigt hög. Allt är smart designat. De skulle lätt ha krävt 800kr för detta kit om någon Svensk firma hade tillverkat det. Kvaliteten och designen är GRYM!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra tips

Själv är man ju sniknare än en skånsk hästhandlare, så jag sökte på EAN och hittade det ännu lite billigare:

189kr hos ITSajten
https://www.itsajten.se/produkt/Professionell-mejselsats-58-d...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Bra tips

Själv är man ju sniknare än en skånsk hästhandlare, så jag sökte på EAN och hittade det ännu lite billigare:

189kr hos ITSajten
https://www.itsajten.se/produkt/Professionell-mejselsats-58-d...

Haha, smart!

Det var inte lätt för mig att hitta billigaste priset eftersom Prisjakt inte har indexerat verktygslådorna och man fick istället förlita sig på multipla sökningar manuellt, vilket inte heller var lätt eftersom olika butiker döpte dem till olika saker, ej listade modellnummer, etc. Såg faktiskt ingen billigare än ComputerSalg.

Din sidas beskrivning och bild stämmer perfekt med Deltaco så det verkar vara exakt samma, fast jag ser ingen EAN på den sidan! Men ser helt rätt ut, så det är med största sannolikhet samma kit! Snyggt jobbat och tack för tipset!

När du tagit emot det så får du gärna posta här för att bekräfta till potentiella köpare att du fick samma som jag beskrev i förra posten.

Permalänk
Avstängd

På tal om billigaste inköp så kan man köpa King'sdun KS-8060 direkt från tillverkaren i Kina för 72 kronor per paket. Minimiorder 100 paket (alltså 7200kr). Så nu vet vi det om nån här på forumet vill bli grossist eller köpa in till skola eller whatever, hehe.

https://m.alibaba.com/product/60782328004/60-in-1-Precision-S...

PS: Vid detta laget vet jag att Deltaco's "KS-8061-A" beteckning är påhittat. Antagligen la de till en etta och "A" för "Alibaba" så att folk som söker på Deltacos varunummer ej ska hitta ursprunget. Kittet heter egentligen KS-8060.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett snarlikt kit från DealExtreme för något år sedan och jag skulle inte höja det till skyarna på det sätt som andra gör i denna tråd. Första gången vi använde en av de mindre Torx-varianterna (T6) lyckades vi förstöra den. Metallen var helt enkelt för vek och man undrar ju om påståedet om S2-stål verkligen stämmer. Den bruna färgen slits också snabbt bort på de områden som har kontakt med skruvarna.

https://www.dx.com/p/60-in-1-precision-screwdriver-tool-kit-m...

På grund av att jag fick en 150 kr rabattkupong på Wish (undviker den sidan normalt då den är så full av scams, men antar att de ville försöka locka tillbaka mig) så köpte jag kittet nedan. Det känns mycket mer premium.

https://www.amazon.com/ORIA-Screwdriver-Electronics-Kit%EF%BC...

Även det företaget sätter ju dock tillsynes bara sitt märke på prylar som någon annan tillverkar men, men det verkar vara ett märke som är hyfsat enkelt att hitta när man söker.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

@blunden: Hej!

Tråden handlar om vad man kan köpa *i Sverige*, inte i USA eller Kina. Hade vi vidgat oss till alla de andra länderna, med frakt- och tull-avgifter och väntetider, så har vi givetvis andra alternativ att välja på.

För det andra, så är ORIA bara ytterligare ett märke som köper sina prylar från Kina och sätter sitt namn på dem.

- Här är "ORIA Termometer": https://www.amazon.com/ORIA-Refrigerator-Thermometer-Wireless...
- Här är "AMIR Termometer": https://www.amazon.com/VERSION%E3%80%91Indoor-Thermometer-Ref...
- Här är "KeeKit Termometer": https://www.amazon.com/KeeKit-Refrigerator-Thermometer-Wirele...

- Här är "ORIA Screwdriver Kit": https://www.amazon.com/ORIA-Screwdriver-Electronics-Kit%EF%BC...
- Här är "Wukong Screwdriver Kit": https://www.amazon.co.uk/Wukong-Screwdriver-Precision-Electro...
- Här är "KIPRON Screwdriver Kit": https://www.lazada.com.my/products/kiprun-precision-screwdriv...
- Här är någon som inte ens sätter namn på det, direkt från Kina: https://www.ebay.com/c/15011361276

Etc etc, du förstår poängen.

Nu är det så här att allt S2-stål som kommer från kina är likvärdigt, med ytterst små variationer. Den kemiska sammansättningen för det som får kallas "S2" är standardiserad (och består av Järn, Kisel, Kol, Molybden, Mangan, Vanadium, Fosfor och Svavel, i den ordningen, med standardiserade procentandelar av varje). Fabrikerna i Kina köper S2 från ett fåtal råmaterial-leverantörer i Kina, och tillverkar sedan verktygen. Och om alla de kinesiska företag som säljer Kinas standardiserade S2-stål-verktyg OEM till hela världen, hade ljugit, så hade det upptäckts för längesen. Det kit du har hittat är alltså likvärdig metall-sammansättning som det kit jag rekommenderade. Den tunna, bruna ytbeläggningen har ingenting med någonting att göra, och är bara ett estetiskt val som King har gjort för att se lite mer "exklusivt" ut.

Men, bara för att något är S2, det bästa för skruvmejslar, så betyder det inte att materialet är oförstörbart. CRV (det vanligaste, billiga materialet) är väldigt böjbart, är mjukt som smör, och mejsel-spetsar blir snea och ihoptryckta och "skaver av flisor", vilket vi alla har sett. S2 däremot är väldigt hårt och böjer sig inte, vilket har *stora* fördelar när man skruvar, eftersom det innebär att verktygen kan hålla mycket längre om man sköter dem rätt. Men ja, i gengäld - eftersom det ej böjer sig när du gör fel med en sådan mejsel - så kan S2 spricka, om man inte är försiktig med att trycka ner skruvmejseln ordentligt i skruvhållet, använda jämnt fördelat tryck när man skruvar, rätt mängd tryck, etc. Om man råkar belasta en mjuk CRV-skruvmejsel snett så blir den helt sned och smälter som smör och slits ned. Om man belastar en hård S2-skruvmejsel snett och använder en av de mindre, sprödare skruvmejslarna, så kan det istället spricka av en hel vinge på mejseln.

Så bara för att man har det hårdare, bättre materialet betyder inte att det är helt riskfritt att skruva. Man måste alltid tänka efter så att man tar hand om verktygen, håller skruvmejseln stadigt rakt ner, inte använder överdrivet mycket styrka i sitt försök att skruva, etc.

I fallet du tar upp så hade du alltså en Torx T6, en väldigt liten mejsel (1.7mm diameter), med massa små vingar (6st). Diametern på varje individuell vinge är extremt liten (tunnare än 0.25 millimeter). Det är precis sådana supersmå skruvmejslar med super-tunt stål som man *måste* vara noggranna med att skruva jämnt och med försiktig styrka. Hade din mejsel varit gjord av CRV så hade de pyttesmå vingarna på mejseln smält som smör. Med S2-material är de myyyycket mer stryktåliga men man måste ändå vara noggrann med försiktighet och jämnt fördelat tryck så att inte all press hamnar obalanserat på de 0.25mm tunna vingarna och spricker, som din gjorde!

Detta gäller mest de där riktigt pyttesmå mejslarna, som den du använde. Just sådana små mejslar är i princip förbrukningsvaror oavsett tillverkare; det handlar bara om hur länge man kan få dem att fungera om man sköter dem korrekt. Däremot med de grövre mejslarna så blir risken för sprickor mindre och mindre. T.ex. på den vanligast använda, Phillips PH2, så är ytan så stor att jag utan tvekan ser att denna i S2-metall skulle räcka i säkert 40 år vid korrekt skruvande.

Tänk på att även om vi människor kanske tycker att vi tar det lugnt med mejslarna, så utsätter vi faktiskt våra skruvmejslar för väldigt höga tryck. Kan inte hitta några siffror online, och såg till och med att det verkar vara omätbart, men skulle inte förvånas om vi snackar om tiotals kilon per "vinge" om man försöker skruva loss en hård skruv.

Det är jättebra att du tog upp detta i tråden, så att folk kan få mer information om hur man tar hand om S2-mejslar. Reglerna är väldigt simpla och gäller CRV och andra skruvmejselmaterial också. Materialet S2 är hårdare och stryktåligare och håller mycket längre, men i gengäld måste man se till att verkligen följa reglerna för korrekt teknik!

  1. Använd ALLTID rätt mejsel för skruven! Fuska inte med andra mejslar, då du riskerar att totalförstöra dem eftersom belastningen på mejselns vingar blir helt fel! Detta förstör oftast även själva skruven!

  2. Håll skruvmejseln helt rakt så att du får jämn belastning på alla mejselns vingar, så att du inte utsätter någon av dem för majoriteten av trycket!

  3. Skruva inte med hård rotationsstyrka. Överdriven styrka behövs inte om du använder rätt teknik! Ju mindre tryck, desto längre varar mejseln, och S2-mejslar smälter/skaver inte ner sig med tiden som CRV gör.

  4. Kom ihåg att det är bara ett *fåtal* skruvar som är *gjorda för* att ens kunna hantera hård rotationsstyrka! Är mejseln stor och tjock så kan du i princip räkna med att den klarar det. Är den liten och spröd så ska du alltid vara väldigt försiktig. De supersmå skruvarna är *precisions-verktyg* och är alltid ömtåliga!

  5. Var tålmodig när en skruv sitter fast och fundera på andra lösningar... ha särskild respekt för S2-materialet när man använder de *absolut minsta* mejslarna som har tunna vingar.

  6. Kom ihåg att Loctite-klistrade skruvar i konsumentprodukter som laptops etc kan kräva extremt mycket tryck för att få loss. Det är inte smart att försöka skruva upp sådana "helt rått och obehandlat". Du ska försöka värma upp skruven (t.ex. med ett lödhjärn eller en hårtork), eller knacka på skruven med något verktyg, för att mjuka upp eller spräcka Loctite-klistret, innan du börjar skruva upp dem. Annars förstör du vilka verktyg som helst!

  7. Skruva aldrig "i luften", dvs inte tillräckligt nedtryckt i skruvhålet. Då sätts trycket på de yttre delarna av vingarna, vilket förstör verktyg oavsett vad de är tillverkade av.

  8. Var väldigt försiktig med skruvar vars huvuden är slitna. Redan förstörda skruvar, med sina obalanserade och ojämnt slitna skruvgängor, förstör väldigt lätt mejslar! Och trasiga skruvar blir bara värre med tiden! Kolla noga om mejseln får korrekt grepp i skruven eller fundera på andra lösningar som att borra upp skruven eller använda "gummibands-tricket" där du har en bit gummi på skruvhuvudet och skruvar på gummit istället, för att ge dig bättre grepp. Och byt ut trasiga skruvar mot hela skruvar efteråt!

  9. Hamra aldrig på en skruvmejsel (t.ex. för att lossa Loctite-skruvar). Det utsätter spetsen för extremt stort tryck.

Att skruva med rätt teknik är ett *måste* om man vill att sina mejslar ska hålla, oavsett material. Det är inte så komplicerade regler heller. Common sense för hur man tar hand om verktyg.

Det vackra med att följa alla dessa korrekta tekniker är också: Du undviker att slita sönder skruvhuvuden och få en massa sönderflisade, snea skruvar som är helvetiskt svåra att få loss sedan!

Tack för att du tog upp detta så att folk kan lära sig mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

@blunden: Hej!

Tråden handlar om vad man kan köpa *i Sverige*, inte i USA eller Kina. Hade vi vidgat oss till alla de andra länderna, med frakt- och tull-avgifter och väntetider, så har vi givetvis andra alternativ att välja på.

Ja, jag vet men jag tyckte att folk var lite överdrivet positiva till en ganska generisk produkt. Sedan kan den säkert vara bättre till en del annat och jag förstår absolut intresset av att få se recensioner av produkter som finns i butik i Sverige.

Skrivet av dextrodammit:

För det andra, så är ORIA bara ytterligare ett märke som köper sina prylar från Kina och sätter sitt namn på dem.

- Här är "ORIA Termometer": https://www.amazon.com/ORIA-Refrigerator-Thermometer-Wireless...
- Här är "AMIR Termometer": https://www.amazon.com/VERSION%E3%80%91Indoor-Thermometer-Ref...
- Här är "KeeKit Termometer": https://www.amazon.com/KeeKit-Refrigerator-Thermometer-Wirele...

- Här är "ORIA Screwdriver Kit": https://www.amazon.com/ORIA-Screwdriver-Electronics-Kit%EF%BC...
- Här är "Wukong Screwdriver Kit": https://www.amazon.co.uk/Wukong-Screwdriver-Precision-Electro...
- Här är "KIPRON Screwdriver Kit": https://www.lazada.com.my/products/kiprun-precision-screwdriv...
- Här är någon som inte ens sätter namn på det, direkt från Kina: https://www.ebay.com/c/15011361276

Etc etc, du förstår poängen.

Ja, det vet jag mycket väl. Jag påpekade det till och med det i mitt förra inlägg så vet inte varför du känner behovet av att ta upp det igen. Den sista av dem är dock inte ens samma produkt.

Att jag angav ett märke var för att det är enklare att hitta då, samt att man då vet att man får samma version av den generiska produkten. Det är inte ovanligt att det finns en generisk tillverkare som håller hög kvalitet och sedan även en annan tillverkare av den generiska produkten som håller sämre kvalitet men gärna "lånar" den andras produktbilder. Det har jag själv stött på flera gånger när jag förut handlade mycket krimskrams från Kina.

Skrivet av dextrodammit:

Nu är det så här att allt S2-stål som kommer från kina är likvärdigt, med ytterst små variationer. Den kemiska sammansättningen för det som får kallas "S2" är standardiserad (och består av Järn, Kisel, Kol, Molybden, Mangan, Vanadium, Fosfor och Svavel, i den ordningen, med standardiserade procentandelar av varje). Fabrikerna i Kina köper S2 från ett fåtal råmaterial-leverantörer i Kina, och tillverkar sedan verktygen. Och om alla de kinesiska företag som säljer Kinas standardiserade S2-stål-verktyg OEM till hela världen, hade ljugit, så hade det upptäckts för längesen. Det kit du har hittat är alltså likvärdig metall-sammansättning som det kit jag rekommenderade. Den tunna, bruna ytbeläggningen har ingenting med någonting att göra, och är bara ett estetiskt val som King har gjort för att se lite mer "exklusivt" ut.

Jag säger inte att det är något fel på allt S2-stål från Kina eller att alla producenter av verktyg skulle ljuga om det. Det hindrar dock inte potentiellt vissa av dem från att göra det. Att ha missvisande eller felaktiga specifikationer, använda ord som "genuine", "original" och liknande ord för att beskriva sin kopia av en produkt är dock inget ovanligt på billiga produkter från Kina. Det vet man om man varit med ett tag. Sedan kan det ju dock i många fall vara säljaren av varan som är lite kreativ med specifikationerna, inte nödvändigtvis tillverkaren.

Nej, det är klart att att färgen är ett sätt att skilja ut sig från de andra generiska varianterna av detta kit som har silverfärgare bits. På bilderna ser det dock ut som att det är någon mer integrerad beläggning, inte bara att de doppat dem i lite färg.

Skrivet av dextrodammit:

Men, bara för att något är S2, det bästa för skruvmejslar, så betyder det inte att materialet är oförstörbart. CRV (det vanligaste, billiga materialet) är väldigt böjbart, är mjukt som smör, och mejsel-spetsar blir snea och ihoptryckta och "skaver av flisor", vilket vi alla har sett. S2 däremot är väldigt hårt och böjer sig inte, vilket har *stora* fördelar när man skruvar, eftersom det innebär att verktygen kan hålla mycket längre om man sköter dem rätt. Men ja, i gengäld - eftersom det ej böjer sig när du gör fel med en sådan mejsel - så kan S2 spricka, om man inte är försiktig med att trycka ner skruvmejseln ordentligt i skruvhållet, använda jämnt fördelat tryck när man skruvar, rätt mängd tryck, etc. Om man råkar belasta en mjuk CRV-skruvmejsel snett så blir den helt sned och smälter som smör och slits ned. Om man belastar en hård S2-skruvmejsel snett och använder en av de mindre, sprödare skruvmejslarna, så kan det istället spricka av en hel vinge på mejseln.

Så bara för att man har det hårdare, bättre materialet betyder inte att det är helt riskfritt att skruva. Man måste alltid tänka efter så att man tar hand om verktygen, håller skruvmejseln stadigt rakt ner, inte använder överdrivet mycket styrka i sitt försök att skruva, etc.

Ja, visst är T6 en väldigt liten mejsel som är väldigt tunn vilket självklart har en påverkan. Den sprack dock inte som du beskrivet utan toppen på den skalades av och blev helt rund och metallen som satt där blev bara lite metallspån. Själva skruven fick inga som helst synbara skador vilket indikerar att den tillverkats i någon hårdare metall än dessa mejslar som ska vara så fantastiska. Det är framför allt därför som jag ifrågasätter om de verkligen är så hårda som specifikationerna anger.

Skrivet av dextrodammit:

I fallet du tar upp så hade du alltså en Torx T6, en väldigt liten mejsel (1.7mm diameter), med massa små vingar (6st). Diametern på varje individuell vinge är extremt liten (tunnare än 0.25 millimeter). Det är precis sådana supersmå skruvmejslar med super-tunt stål som man *måste* vara noggranna med att skruva jämnt och med försiktig styrka. Hade din mejsel varit gjord av CRV så hade de pyttesmå vingarna på mejseln smält som smör. Med S2-material är de myyyycket mer stryktåliga men man måste ändå vara noggrann med försiktighet och jämnt fördelat tryck så att inte all press hamnar obalanserat på de 0.25mm tunna vingarna och spricker, som din gjorde!

Detta gäller mest de där riktigt pyttesmå mejslarna, som den du använde. Just sådana små mejslar är i princip förbrukningsvaror oavsett tillverkare; det handlar bara om hur länge man kan få dem att fungera om man sköter dem korrekt. Däremot med de grövre mejslarna så blir risken för sprickor mindre och mindre. T.ex. på den vanligast använda, Phillips PH2, så är ytan så stor att jag utan tvekan ser att denna i S2-metall skulle räcka i säkert 40 år vid korrekt skruvande.

I det aktuella fallet hade jag lånat ut mejseln till en kollega (därav "vi" tidigare) eftersom det var hans bärbara dator vi öppnade. Jag var dock närvarande. Det är absolut möjligt att han lyckades sätta i skruven snett eller någonting men då tycker jag att det borde ha synts någonting på skruven också.

Skrivet av dextrodammit:

Tänk på att även om vi människor kanske tycker att vi tar det lugnt med mejslarna, så utsätter vi faktiskt våra skruvmejslar för väldigt höga tryck. Kan inte hitta några siffror online, och såg till och med att det verkar vara omätbart, men skulle inte förvånas om vi snackar om tiotals kilon per "vinge" om man försöker skruva loss en hård skruv.

Ja, det är absolut lätt att göra fel, men då ingen som helst åverkan på själva skruven uppstod så var den uppenbarligen betydligt hårdare än själva mejseln.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av dextrodammit:

Höll på att bli helt galen när jag sökte runt i diverse butiker, eftersom de flesta Svenska butiker enbart säljer iFixits svindyra överpris kina-kit, och Deltacos mer rimliga verktygs-kit.

Har själv gått i tankarna på att köpa in ett bra set, men det har aldrig blivit av tills nu!

Segt bara att Bank-ID har problem, kunde inte genomföra köpet (än).

Tack för tipset!

Edit: Klart! Beställningen förväntas levererat torsdag 25-06. Snart ska de skruvas!

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Ja, jag vet men jag tyckte att folk var lite överdrivet positiva till en ganska generisk produkt. Sedan kan den säkert vara bättre till en del annat och jag förstår absolut intresset av att få se recensioner av produkter som finns i butik i Sverige.

Absolut. Det är stor brist på bra produkter som säljs i Sverige, så det var värt att dela med sig när det äntligen hittats ett bra kit vars kvalitet är precis lika bra som t.ex. iFixit's dyra kits. Finner folk andra bra verktyg inom Sverige så är det bara att dela med sig i tråden!

Vill man så kan man ju försöka skaffa ett svindyrt Wiha-kitt, som är världens bästa verktygsmärke och de definitivt *garanterar* att du inte kan hitta bättre skruvmejsel-kvalitet någonstans i världen. Men även DERAS garanti frånsäger sig ansvar för skador pga felanvända skruvmejslar ("Failures due to misuse, abuse or normal wear and tear are not covered by this guarantee."), och deras garanti exkluderar skruv-bits på grund av att det räknas som lättförstörd förbrukningsvara ("Wiha Tools has the right to exclude bits, Tweezers and Ceramic Screwdrivers. These products are either consumable or wear easily."). Se: https://www.wihatools.com/no-hassle-guarantee (och för att undvika att nån förvirras av den andra meningen som säger "All torque tools are designed for 5,000 cycles or 1 year (whichever comes first)", och tror att det betyder 5000 skruvar, så är detta ej fallet. Deras "Torque Tools" refererar till speciella skruvmejsel-handtag som slutar skruva när de har nått en viss spännings-styrka, och de handtagen är alltså certifierade att klara 5000 användningar, men det säger ingenting om bits-spetsen på dem.)

Tittar man då på de högsta-kvalitets Torx-skruvmejslarna i hela världen, med den absolut bästa metallen (deras helt egna "CVM S2 modified tool steel", vilket är en dyrare metallblandning som är bättre än både S2 och CR-V), dvs Wihas Torx-kit, och sorterar på negativa recensioner, så ser man t.ex. detta: https://www.amazon.com/product-reviews/B000T9W4TC/ref=cm_cr_a...

Person 1. "I use these to disassemble pocket knives. The T5 bit teeth cracked off when unscrewing a Brian Tighe pivot screw. I thought these were supposed to be good drivers"

Person 2. "Got this a long time ago but never had any opportunity to use it until now. I needed Torx T6 to unscrew my mid 2012 Macbook Pro and lo and behold the screws were so tight and the torx t6 screw driver could not even manage to unscrew it.....worst of all, the tip of the torx screw driver gave in (it cracked) and I had to give up doing what I intend to do...........I was so disappointed I can't finish the job with this simple unit........"

Detta är alltså världens bästa märke, Wiha. Finns inga starkare och stryktåligare skruvmejslar någon annanstans i hela världen. Och den andra personen ovan använde till och med Torx T6-mejseln för *första gången*, och den mejseln sprack när han skulle öppna en MacBook Pro.

Att supersmå skruvmejsel-bits går sönder är alltså inte konstigt. Det sker oavsett hur bra metallen är. Man måste som sagt se till att vara försiktig med de absolut minsta, som t.ex. Torx T6 med sina vingar som är tunnare än en fjärdedels millimeter. De är inte gjorda för hårda skruvar, och om en skruv har klistrats med Loctite så är det lätt att förstöra en mejsel.

Tack för att du gav mer information om hur mejseln har använts! Med just Torx T6 är det logiskt att skruvmejseln utsätts för större skada än skruvhuvudet, eftersom vingarna på mejseln är tunnare än gängorna i skruven (som är rätt tjocka och stöttas av hela skruvens topp också). Här är en bild på Torx T6 skruv, med blå Loctite-klister, från en MacBook Pro, och tänk då på att mejsel-hålet är 1.7mm i diameter och vingarna ca 0.25mm i diameter:

Den stora faran med skruvar på laptops är att de nästan alltid använder Loctite, vilket är ett klister från helvetet. Skruva aldrig sådana skruvar utan att först bryta isär klistret med lite hamrande eller en lödkolv på skruven. Då glider skruven lätt sen och garanterar att inga mejslar eller skruvhuvuden går sönder. Om skruven tar emot och kräver kraft, så ska man sluta skruva och ta hand om klistret först. Så här gör man kom man vill smälta klistret:

Har man inte en lödkolv/värmepistol så går det nästan lika bra att ta någon form av smal spik och hamra rakt ner i skruven ett par gånger med ganska lätt tryck, vilket spräcker det torkade klistret! Det är dock bäst att smälta klistret, eftersom sprucket klister i gängorna fortfarande utgör motstånd vid skruvande.

Och sedan bara skruvar man med ett jämnt fördelat tryck, håller mejseln stabilt rakt ner i skruvhålet, och drar försiktigt när det gäller såna små, ömtåliga skruvar.

Sen så är det ju bra att upprepa att den absolut *mest* använda och viktigaste skruvtypen, Phillips PH2, som används av vartenda skruv i stationära datorer, är en mycket stor, stabil och tjock S2-mejsel i detta kit, som lätt kommer hålla i årtionden om man använder korrekt skruvteknik!

Bra att vi fick täckt lite nyttiga användnings-tipsen i tråden eftersom det är många som läser den!

Ha en bra dag och fin midsommar!

Permalänk
Medlem

Jag hade ju tänkt slå till på något iFixit-kit på Inet nu när dom hade lite rea, men det kanske inte blir av nu då
Hur stora skillnader, utöver priset, är det på seten från Deltaco och iFixit?
Antar att detta är det som liknar mest.
Visserligen hade jag tänkt slå till på det stora setet som har lite allt möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Jag hade ju tänkt slå till på något iFixit-kit på Inet nu när dom hade lite rea, men det kanske inte blir av nu då
Hur stora skillnader, utöver priset, är det på seten från Deltaco och iFixit?
Antar att detta är det som liknar mest.
Visserligen hade jag tänkt slå till på det stora setet som har lite allt möjligt.

Bara att titta på ett av deras kits på Amazon, sorterat efter kritiska recensioner, för att se vilken kvalitetsgrad iFixits dyra kits håller: https://www.amazon.com/product-reviews/B01MRNIFR6/ref=cm_cr_a...

iFixit har sämre kvalitet än kittet jag rekommenderade. Du får mindre verktyg, och sämre kvalitet.

iFixit köper in allting från Kina och sätter bara sitt namn på det. Du får betala ett högt överpris om du köper iFixit, eftersom de sätter sina prisnivåer baserat på sitt kända namn (de är superkända i USA pga att de säljer reparationsdelar till gamla datorer och sånt, som folk behöver).

Verktygen som de köper in från Kina-tillverkare kostar inte mer än typ 35 kronor för hela kittet, sen säljer de det för 600kr. Galet.

Deras skruvmejselhandtag i många av deras kits är gjorda av superbillig plast (dvs varken gummi eller metall). Jämfört med kittet jag rekommenderar i tråden vars handtag är gjort av aluminium. Tänk då efter varför ett dyrt, "fint" (*host, host*) märke som iFixit överhuvudtaget säljer ett enda kit med plasthandtag, när de tar sådana överpriser? De har alltså *noll* respekt för att kräva kvalitet i de Kina-kits de säljer dyrt i sitt namn.

Magneterna i bits-spetsarna är svaga på iFixits kit.

Du får med en massa onödiga sugproppar och spatlar. Vill man ha det så kan man köpa ett separat kit med enbart platspatlar och sugproppar. Det finns många såna att välja på i Svenska butiker ( till exempel https://www.itsajten.se/produkt/Kingsdun-spetsset-8-delar-ESD... ). Men själva mejslarna skulle jag aldrig köpa från iFixit.

Vad gäller exakt det iFixit-kit du tittade på, "iFixit Pro Tech Toolkit", så har det stora brister. Titta på kritiska recensionerna: https://www.amazon.com/product-reviews/B01GF0KV6G/ref=cm_cr_a...

En av de galnaste bristerna med det kittet är att de inte överhuvudtaget inkluderar en Torx T6-mejsel. Hur fan kan man vara så korkad/inkompetent att man säljer ett "professionellt dator-reparations kit" och inte inkluderar den *absolut vanligaste* skruvstorleken för laptops? T.ex. *alla* MacBooks och likvärdiga Windows-laptops använder Torx T6. Flera folk nämner att Torx-skruvmejslarna dessutom inte är korrekta storlekar och inte passar i t.ex. iPhone-skruvar. Andra recensioner att det saknas vissa platta mejslar som behövs för att öppna iPhones. Klagomål på att magneterna i bits-spetsarna är för svaga för att hålla skruvar. Någon annan nämner att skruvspetsarna inte ens är härdade och kommer gå sönder hur lätt som helst. En annan person som driver en reparations-shop säger att metallen är mjuk och går sönder lätt (det står att det är "6150"-stål, vars stryktålighet bara är snäppet över billigaste CRV). Och sedan nämner många folks recensioner även det vanliga klagomålet "skruvmejseln gick sönder efter bara 3 skruvar", vilket säkerligen återigen är någon som försökt skruva upp en Loctite-klistrad laptopskruv med fel teknik. Men poängen kvarstår: Det finns NOLL anledning att köpa iFixit överhuvudtaget. Bara massa onödiga skräpverktyg till ett megahögt överpris (det där "Pro Tech" kittet som kostar 649kr i Sverige kostar definitivt nånstans i 90krs-klassen för dem att köpa in), och saknar flera kritiskt viktiga mejslar och inte kan öppna dyra laptops eller iPhones.

Så nej, skippa iFixit!

Edit: Titta även på Aphex inlägg ovan. Han hittade det rekommenderade kittet till ett ännu lägre pris i en annan butik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Så nej, skippa iFixit!

Det blir så! Lät verkligen inte trevligt på Amazon. Tack!

Permalänk
Expertgissare

Har länge letat efter ett bra skruv-set, men inte hittat något, alltid varit något som saknats eller varit bristfälligt på något vis.
Nu gjorde jag lite grisen i säcken och köpte utan att läsa på tok mycket denna gång (det verkar du redan gjort ) skummade igenom och såg ut att ha allt jag behöver och lite till
Nu håller jag bara tummarna att det är så bra som det låter, iaf bättre än det jag haft tidigare

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Detta är alltså världens bästa märke, Wiha. Finns inga starkare och stryktåligare skruvmejslar någon annanstans i hela världen. Och den andra personen ovan använde Torx T6-mejseln för *första gången* och den mejseln sprack när han skulle öppna en MacBook Pro.

Att supersmå skruvmejsel-bits går sönder är alltså inte konstigt. Det sker oavsett hur bra metallen är. Man måste som sagt se till att vara försiktig med de absolut minsta, som t.ex. Torx T6 med sina vingar som är tunnare än en fjärdedels millimeter. De är inte gjorda för hårda skruvar, och om en skruv har klistrats med Loctite så är det lätt att förstöra en mejsel.

Tack för att du gav mer information om hur mejseln har använts! Med just Torx T6 är det logiskt att skruvmejseln utsätts för större skada än skruvhuvudet, eftersom vingarna på mejseln är tunnare än gängorna i skruven (som är rätt tjocka och stöttas av hela skruvens topp också).

Den stora faran med skruvar på laptops är att de nästan alltid använder Loctite, vilket är ett klister från helvetet.

Har man inte en lödkolv/värmepistol så går det nästan lika bra att ta någon form av smal spik och hamra rakt ner i skruven ett par gånger med ganska lätt tryck, vilket spräcker det torkade klistret!

Där ser man. Tycker att T6 och mindre känns som ganska värdelösa standarder när det är så lätt att ha sönder skruvmejslarna.

Ja, jag minns inte säkert men det kan mycket väl ha varit loctite på skruvarna.

Skrivet av dextrodammit:

Sen så är det ju bra att upprepa att den absolut *mest* använda och viktigaste skruvtypen, Phillips PH2, som används av vartenda skruv i stationära datorer, är en mycket stor, stabil och tjock S2-mejsel i detta kit, som lätt kommer hålla i årtionden om man använder korrekt skruvteknik!

Bra att vi fick täckt lite nyttiga användnings-tipsen i tråden eftersom det är många som läser den!

Ha en bra dag och fin midsommar!

Vem köper ett kit som detta för Philips PH2 dock? För sådant använder jag fortfarande en separat mejsel. Personligen skulle jag säga att detta kit har en lite för trubbig variant av den mejseln. Blir lite osäker på om den skulle klara vissa av de mindre datorskruvar som vanliga PH2-mejslar klarar utan problem.

Skrivet av dextrodammit:

iFixit har sämre kvalitet än kittet jag rekommenderade. Du får mindre verktyg, och sämre kvalitet.

iFixit köper in allting från Kina och sätter bara sitt namn på det. Du får betala ett högt överpris om du köper iFixit, eftersom de sätter sina prisnivåer baserat på sitt kända namn (de är superkända i USA pga att de säljer reparationsdelar till gamla datorer och sånt, som folk behöver).

Deras skruvmejselhandtag i många av deras kits är gjorda av superbillig plast (dvs varken gummi eller metall). Jämfört med kittet jag rekommenderar i tråden vars handtag är gjort av aluminium. Tänk då efter varför ett dyrt, "fint" (*host, host*) märke som iFixit överhuvudtaget säljer ett enda kit med plasthandtag, när de tar sådana överpriser? De har alltså *noll* respekt för att kräva kvalitet i de Kina-kits de säljer dyrt i sitt namn.

Det är ytterst få som inte köper in eller kontrakttillverkar sina produkter i Kina just för att det är där alla fabrikerna finns. Det är klart att de tar bra betalt för det för att de kan, precis som alla andra märkesprodukter. I det priset erbjuder de också mig veterligen fria byten för saker som går sönder, åtminstone om man köper direkt från dem. Kan dock hålla med om att det är lite i överkant men samtidigt tyckte du att det kit vi pratar om här kunde säljas för 800 kr, vilket är löjligt. Säga vad man vill om iFixit-kittet men det känns betydligt mindre plastigt än detta. Plasten i förpackningen på Kina-kitet känns knappast premium och i mitt fall hade en av de två clips som håller fast locket innan man låser fästet i mitten gått sönder redan när jag fick det. Där är skillnaden mot Oria-kittet jag nämnde innan som natt och dag. Detta har dock fler olika bits så där har det ju en fördel. En sak som är trevlig rent generellt är dock att hex-delen som sätts i handtaget är samma, vilket låter en blanda fritt mellan olika paket.

Skrivet av dextrodammit:

Du får med en massa onödiga sugproppar och spatlar. Vill man ha det så kan man köpa ett separat kit med enbart platspatlar och sugproppar. Det finns många såna att välja på i Svenska butiker. Men själva mejslarna skulle jag aldrig köpa från iFixit.

Dessa håller ju dock hög kvalitet, till skillnad från många liknande generiska man kan beställa direkt från Kina. De är väldigt användbara om man vill öppna hemelektronik, som tillverkaren inte tycker att man ska öppna, utan att skada plasthöljet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Går det inte att fixa titanium bits för den vanligaste sorten? Jag har nog byggt 20 datorer med en endaste skruvmejsel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag hade ju tänkt slå till på något iFixit-kit på Inet nu när dom hade lite rea, men det kanske inte blir av nu då
Hur stora skillnader, utöver priset, är det på seten från Deltaco och iFixit?
Antar att detta är det som liknar mest.
Visserligen hade jag tänkt slå till på det stora setet som har lite allt möjligt.

Har beställt stora settet från iFixit från Inet, haft olika billiga som varit en besvikelse i allt förutom bitsen, så funkar ifixit setet bra så hoppas jag att jag kan ta bitsen från mina gamla delar och lägga till iFixit = win win om nu bitsen är så pass dåliga som vissa påstår.
Tyckte mest det var ett bra kit för jag kommer i princip använda 80% av delarna som följer med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvin-89:

Har länge letat efter ett bra skruv-set, men inte hittat något, alltid varit något som saknats eller varit bristfälligt på något vis.
Nu gjorde jag lite grisen i säcken och köpte utan att läsa på tok mycket denna gång (det verkar du redan gjort ) skummade igenom och såg ut att ha allt jag behöver och lite till
Nu håller jag bara tummarna att det är så bra som det låter, iaf bättre än det jag haft tidigare

Du kommer definitivt ha alla skruvmejseltyper du behöver i detta kit, och metallen är väldigt stark. Handtaget är också i metall. Allt är bra kvalitet. Så du blir säkert nöjd!

Tänk bara på att använda korrekt teknik om du ska skruva med de pyttesmå mejslarna. Detta gäller alla verktygs-kit då små skruv-bits räknas som lättförstörda förbrukningsvaror oavsett om du har världens bästa metall i dem. Här är 2 poster om korrekt teknik, ifall du kommer använda de minsta mejslarna:

#18471814

#18472625

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Där ser man. Tycker att T6 och mindre känns som ganska värdelösa standarder när det är så lätt att ha sönder skruvmejslarna.

Ja, jag minns inte säkert men det kan mycket väl ha varit loctite på skruvarna.

Mac-laptops och iMacs och liknande har alltid Loctite på skruvarna. Rent generellt har även dyra Windows-laptops det, eftersom det hjälper förhindra att skruvarna vibrerar och skruvar loss sig själva med tiden (vilket är sällsynt men jag har varit med om det). Sen så gillar de förstås även att det gör hemmareparationer mycket svårare. Störde mig *rejält* när Lenovo hade använt extremt mycket Loctite på de interna hårddisk-monteringen och SSDn inuti en laptop. *Inuti* finns det *noll* anledning att använda detta. Det hade de gjort enbart för att jävlas med kunder som vill byta ut dåliga komponenter till bättre priser själv.

Och håller med, de minsta Torx är inte roliga. Det är säkerligen girighet för att hindra majoriteten vanliga människor från att öppna produkterna de har köpt. Hade de brytt sig om hållbara skruvar så hade en vanlig, liten, stjärn/kryss-skruv varit mer hållbar.

Skrivet av blunden:

Vem köper ett kit som detta för Philips PH2 dock? För sådant använder jag fortfarande en separat mejsel. Personligen skulle jag säga att detta kit har en lite för trubbig variant av den mejseln. Blir lite osäker på om den skulle klara vissa av de mindre datorskruvar som vanliga PH2-mejslar klarar utan problem.

Jag blir förvirrad här. Förstår inte vilka skruvar du refererar till i "Blir lite osäker på om den skulle klara vissa av de mindre datorskruvar som vanliga PH2-mejslar klarar utan problem"? Allting i en stationär dator är PH2-storlek, så självklart fungerar PH2-mejseln i en dator. Det är standardiserat. Sök på ordet "Phillips" här, så nämner de storlek #2 överallt: https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_case_screws

Eller du kanske menar i en laptop? I dem är det definitivt vanligt med mindre Phillips-skruvar. Men dem använder man ju inte PH2-mejseln till (för då förstörs skruvarna). Kittet innehåller alla de mindre Phillips-standarderna också: PH000, PH00, PH0, PH1, och PH2. Så det finns allting för att hantera små skruvar i laptops. Här är en bra exempelbild (en random bild på helt andra bits) som visar storleksskillnaden på de olika phillips-standarderna: https://i.imgur.com/F1oMg5c.jpg

Skrivet av blunden:

Det är ytterst få som inte köper in eller kontrakttillverkar sina produkter i Kina just för att det är där alla fabrikerna finns. Det är klart att de tar bra betalt för det för att de kan, precis som alla andra märkesprodukter. I det priset erbjuder de också mig veterligen fria byten för saker som går sönder, åtminstone om man köper direkt från dem.

Absolut. Det är jättevanligt att företag köper in saker från Kina-fabriker, menar inte att det i sig är nåt negativt. Men att iFixit bara köper OEM-produkter från Alibaba som de inte ens designar själva (förutom loggorna på handtaget), och sedan döljer ursprunget (står inget på paket eller webbsida) och tar megapriser för nåt de köpt in för typ 30-50 kronor är det löjliga. Och japp iFixit erbjuder "limited lifetime warranty" utbyten av saker som går sönder, "unless the defect is caused by owner/user abuse or negligence or if the product was not used as intended". Deras bits kostar dock dem mindre än en krona styck, och ger man deras överpriser så tycker jag definitivt de gör rätt i att erbjuda utbyten när det går sönder. Man får verkligen hoppas att de inte tjafsar om utbytena också, eftersom iFixit's garanti inte gäller om de tycker att man använt mejseln fel...

Sen är det ju vissa toppföretag som helt undviker Kina för varumärkes-ryktets skull. Wiha's produkter t.ex. tillverkas främst i Tyskland: https://www.wihatools.com/wiha-features/made-in-germany

Skrivet av blunden:

Kan dock hålla med om att iFixit är lite i överkant men samtidigt tyckte du att det kit vi pratar om här kunde säljas för 800 kr, vilket är löjligt.

Vad jag sedan menade med "800kr" för kittet i denna tråd framgick i hela citatet av vad jag skrev. "De skulle lätt ha krävt 800kr för detta kit om någon Svensk firma hade tillverkat det." Dvs om Svenskar designade ett lika stort S2-kitt i Sverige och siktade på den Europeiska/Svenska marknaden. Då är 800kr inte det minsta "löjligt". När det gäller västerländskt designade produkter så är det såna priser som gäller.

Här är det ett annat märke med priser som ger lite exempel på detta: https://www.bauhaus.se/varumarken/teng-tools De har många kits med väldigt liten mängd metall/plast/gummi rent konstruktionsmässigt, men ändå tar de priser som 2200kr, 8000kr, etc. Än så länge har jag inte sett något där de specificerar vilken sorts metall de använder, vilket är nåt man nämner ifall det är speciella saker, så det är antagligen "vanliga" 6150-stål eller CR-V. Lådorna är oftast bara plast med billigt skumgummi-inlägg. Detta är ett perfekt exempel på vilka priser västerländska verktygs-designers tar.

Vad är då Teng Tools? Jo ett Svenskt företag (skapat av Henri Tengvall) som designar verktyg i Sverige och tillverkar dem i Taiwan och Kina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Går det inte att fixa titanium bits för den vanligaste sorten? Jag har nog byggt 20 datorer med en endaste skruvmejsel...

Jodå det går. Finns ett annat känt, Tyskt märke som heter Wera Tools, som gör bits som är täckta med TiN (Titanium-nitrid). De säljer till och med mejslar med diamantspetsar. Tillverkas i fabrik i tjeckien.

Syftet med deras titaniumbeläggning är för skruvmejslar som monteras i fabriker och där robotar skruvar tusentals skruvar per dag, och ska hålla väldigt väldigt länge.

Men hur mycket tänker du skruva Phillips-skruvar? Stationära datorer skruvas ihop med Phillips PH2-skruvar. Och Phillips PH2 biten i all-in-one kittet jag rekommenderade lär hålla i flera årtionden pga sin konstruktion och metall, om man skruvar med korrekt teknik.

Om du verkligen allvarligt talat vill ha titanium så kan du ju isåfall köpa Wera's Titanium Phillips PH2-bit. Detta är den du vill ha isåfall:

https://products.wera.de/en/bits_holders_adaptors_the_range_o...

Derras produktnamn syftar på vilken Phillips storlek det är. Medans "25mm" bara syftar på längden på själva biten.

05073512001 2x PH 1x25 mm
05073513001 2x PH 2x25 mm
05073514001 2x PH 3x25 mm
05073515001 1x PH 1x25 mm; 1x PH 2x25 mm; 1x PH 3x25 mm

De säljer alltså tre olika kit som innehåller två bits styck, varav ett kit är PH1, ett kit är PH2 och ett kit är PH3. Sedan säljer de ett annat kit som har en av varje PH1/PH2/PH3.

Priserna för dessa små två-pack är dessutom rätt okej, med tanke på att det är titanium. Verkar hamna på 60 kronor i Sverige, eller däromkring.

Edit: Vill man även ha platta bits så finns detta Phillips Titanium-kit från dem som innehåller PH1, PH2, platt mejsel 5.5mm och 6.5mm, samt en hex-mejsel, och Pozidriv PZ1 och PZ2:

https://products.wera.de/en/bits_holders_adaptors_bit_sets_bi...

(Undvik deras andra multi-bit "Universal PZ kit" eftersom det bara innehåller PZ, vilket ej är Phillips-skruvmejslar.)

Vad gäller allt detta med Titanium så skulle jag nog enbart köpa det om jag drev en verkstad som höll på med stationära datorer. Men nu vet du iaf vart det finns!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Har beställt stora settet från iFixit från Inet, haft olika billiga som varit en besvikelse i allt förutom bitsen, så funkar ifixit setet bra så hoppas jag att jag kan ta bitsen från mina gamla delar och lägga till iFixit = win win om nu bitsen är så pass dåliga som vissa påstår.
Tyckte mest det var ett bra kit för jag kommer i princip använda 80% av delarna som följer med.

Ja, som länkarna till recensionerna visar så är iFixit ett vanligt billigt Kina-kit med låg metallkvalitet till högt pris.

Men deras bits kan definitivt ändå hålla ganska bra om man använder rätt teknik när man skruvar, så att man inte överbelastar och sliter sönder dem. Bra teknik är nödvändigt för alla kits oavsett kvalitet. Se denna post för tips: #18474010

iFixit har iaf en mycket bra utbytesgaranti. Men ta väldigt väl hand om dem och var försiktig så lär du inte behöva garantiutbyten.

Det mest tråkiga är tyvärr att det stora kittet från iFixit helt saknar de vanligaste skruvarna för laptops (MacBooks, dyra Windows-laptops) och iPhone-skruvar. Nämns här: #18472696

Deras spatlar och sådant i det kittet har iaf bra kvalitet! Mycket metallspatlar, plastspatlar, diverse bändverktyg, sugproppar, etc. Definitivt en komplett uppsättning. Jag reparerar aldrig saker som "behöver" sådant, så jag har varit lite överdrivet kritisk i tråden mot sådana "bändverktyg" (eftersom jag istället bara brukar ta en bit vikt A4-papper eller liknande och stoppa in i chassi-springorna för att uppnå samma effekt av att kunna bända loss saker)... men sådana verktyg är ju specialbyggda och lättanvända för att undvika att skada chassin när man öppnar moderna, komplext ihopsatta telefoner, laptops, etc, och det är lättare att använda en spatel än min pappersteknik, så de verktygen har ju ett fint syfte när man är i den situationen!

Ser att du tänker använda diverse delar från iFixit (spatlar och sånt) och kombinera detta med bra bits som du redan har, så förhoppningsvis får du sammantaget en väldigt bra blandning som täcker alla dina reparationsbehov! Lycka till och hoppas för din skull att allt blir väldigt bra!

PS: Här är en rolig, klassisk, superdålig video om PC-byggen, för de som vill skratta efter att läst så mycket information i denna tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Jodå det går. Finns ett annat känt, Tyskt märke som heter Wera Tools, som gör bits som är täckta med TiN (Titanium-nitrid). De säljer till och med mejslar med diamantspetsar. Tillverkas i fabrik i tjeckien.

Syftet med deras titaniumbeläggning är för skruvmejslar som monteras i fabriker och där robotar skruvar tusentals skruvar per dag, och ska hålla väldigt väldigt länge.

Men hur mycket tänker du skruva Phillips-skruvar? Stationära datorer skruvas ihop med Phillips PH2-skruvar. Och Phillips PH2 biten i all-in-one kittet jag rekommenderade lär hålla i flera årtionden pga sin konstruktion och metall, om man skruvar med korrekt teknik.

Om du verkligen allvarligt talat vill ha titanium så kan du ju isåfall köpa Wera's Titanium Phillips PH2-bit. Detta är den du vill ha isåfall:

https://products.wera.de/en/bits_holders_adaptors_the_range_o...

Derras produktnamn syftar på vilken Phillips storlek det är. Medans "25mm" bara syftar på längden på själva biten.

05073512001 2x PH 1x25 mm
05073513001 2x PH 2x25 mm
05073514001 2x PH 3x25 mm
05073515001 1x PH 1x25 mm; 1x PH 2x25 mm; 1x PH 3x25 mm

De säljer alltså tre olika kit som innehåller två bits styck, varav ett kit är PH1, ett kit är PH2 och ett kit är PH3. Sedan säljer de ett annat kit som har en av varje PH1/PH2/PH3.

Priserna för dessa små två-pack är dessutom rätt okej, med tanke på att det är titanium. Verkar hamna på 60 kronor i Sverige, eller däromkring.

Edit: Vill man även ha platta bits så finns detta Phillips Titanium-kit från dem som innehåller PH1, PH2, platt mejsel 5.5mm och 6.5mm, samt en hex-mejsel, och Pozidriv PZ1 och PZ2:

https://products.wera.de/en/bits_holders_adaptors_bit_sets_bi...

(Undvik deras andra multi-bit "Universal PZ kit" eftersom det bara innehåller PZ, vilket ej är Phillips-skruvmejslar.)

Vad gäller allt detta med Titanium så skulle jag nog enbart köpa det om jag drev en verkstad som höll på med stationära datorer. Men nu vet du iaf vart det finns!

Tack, med tanke på hur många bits jag lyckats ta död på så är det nog värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Ja, som länkarna till recensionerna visar så är iFixit ett vanligt billigt Kina-kit med låg metallkvalitet till högt pris.

Men deras bits kan definitivt ändå hålla ganska bra om man använder rätt teknik när man skruvar, så att man inte överbelastar och sliter sönder dem. Bra teknik är nödvändigt för alla kits oavsett kvalitet. Se denna post för tips: #18474010

iFixit har iaf en mycket bra utbytesgaranti. Men ta väldigt väl hand om dem och var försiktig så lär du inte behöva garantiutbyten.

Det mest tråkiga är tyvärr att det stora kittet från iFixit helt saknar de vanligaste skruvarna för laptops (MacBooks, dyra Windows-laptops) och iPhone-skruvar. Nämns här: #18472696

Deras spatlar och sådant i det kittet har iaf bra kvalitet! Mycket metallspatlar, plastspatlar, diverse bändverktyg, sugproppar, etc. Definitivt en komplett uppsättning. Jag reparerar aldrig saker som "behöver" sådant, så jag har varit lite överdrivet kritisk i tråden mot sådana "bändverktyg" (eftersom jag istället bara brukar ta en bit vikt A4-papper eller liknande och stoppa in i chassi-springorna för att uppnå samma effekt av att kunna bända loss saker)... men sådana verktyg är ju specialbyggda och lättanvända för att undvika att skada chassin när man öppnar moderna, komplext ihopsatta telefoner, laptops, etc, och det är lättare att använda en spatel än min pappersteknik, så de verktygen har ju ett fint syfte när man är i den situationen!

Ser att du tänker använda diverse delar från iFixit (spatlar och sånt) och kombinera detta med bra bits som du redan har, så förhoppningsvis får du sammantaget en väldigt bra blandning som täcker alla dina reparationsbehov! Lycka till och hoppas för din skull att allt blir väldigt bra!

PS: Här är en rolig, klassisk, superdålig video om PC-byggen, för de som vill skratta efter att läst så mycket information i denna tråden!

https://www.youtube.com/watch?v=M-2Scfj4FZk

Blir ett perfekt test sen, har lite projekt som jag ska dra igång som custom vattenkyling till datorn, polaren gamla MacBook som han spillde kaffe på sen en mobiltelefon som jag tänkte städa ur då den knasar
Återkommer med ett betyg för setet senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Mac-laptops och iMacs och liknande har alltid Loctite på skruvarna. Rent generellt har även dyra Windows-laptops det, eftersom det hjälper förhindra att skruvarna vibrerar och skruvar loss sig själva med tiden (vilket är sällsynt men jag har varit med om det). Sen så gillar de förstås även att det gör hemmareparationer mycket svårare. Störde mig *rejält* när Lenovo hade använt extremt mycket Loctite på de interna hårddisk-monteringen och SSDn inuti en laptop. *Inuti* finns det *noll* anledning att använda detta. Det hade de gjort enbart för att jävlas med kunder som vill byta ut dåliga komponenter till bättre priser själv.

Och håller med, de minsta Torx är inte roliga. Det är säkerligen girighet för att hindra majoriteten vanliga människor från att öppna produkterna de har köpt. Hade de brytt sig om hållbara skruvar så hade en vanlig, liten, stjärn/kryss-skruv varit mer hållbar.

Ja, jag stötte på det på min Samsung Ultrabook också när jag uppdaterade WiFi-chippet så är nog mycket möjligt att det var det även på den där andra datorn.

Håller med om att det känns larvigt att ha det internt, särskilt när det gäller montering av något som i sig själv inte skapar vibrationer. Rörande de små Torx-varianterna så kan man absolut undra om det är så. Jag har som du säger haft bättre erfarenhet av små stjärn-skruvar.

Skrivet av dextrodammit:

Jag blir förvirrad här. Förstår inte vilka skruvar du refererar till i "Blir lite osäker på om den skulle klara vissa av de mindre datorskruvar som vanliga PH2-mejslar klarar utan problem"? Allting i en stationär dator är PH2-storlek, så självklart fungerar PH2-mejseln i en dator. Det är standardiserat. Sök på ordet "Phillips" här, så nämner de storlek #2 överallt: https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_case_screws

Eller du kanske menar i en laptop? I dem är det definitivt vanligt med mindre Phillips-skruvar. Men dem använder man ju inte PH2-mejseln till (för då förstörs skruvarna). Kittet innehåller alla de mindre Phillips-standarderna också: PH000, PH00, PH0, PH1, och PH2. Så det finns allting för att hantera små skruvar i laptops. Här är en bra exempelbild (en random bild på helt andra bits) som visar storleksskillnaden på de olika phillips-standarderna: https://i.imgur.com/F1oMg5c.jpg

Det är skruvar som är lite grundare där mindre av mejseln går ner i skruven, skruvar jag har stött på i chassin där en vanlig PH2 passar utmärkt men där denna som har mindre spets än vanligt kanske knappt går ner i skruven. Jag har dock inte testat eftersom jag som sagt inte ser något behov av att använda ett multi-set när jag har en separat PH2-mejsel som fungerar utmärkt redan.

Skrivet av dextrodammit:

Absolut. Det är jättevanligt att företag köper in saker från Kina-fabriker, menar inte att det i sig är nåt negativt. Men att iFixit bara köper OEM-produkter från Alibaba som de inte ens designar själva (förutom loggorna på handtaget), och sedan döljer ursprunget (står inget på paket eller webbsida) och tar megapriser för nåt de köpt in för typ 30-50 kronor är det löjliga. Och japp iFixit erbjuder "limited lifetime warranty" utbyten av saker som går sönder, "unless the defect is caused by owner/user abuse or negligence or if the product was not used as intended". Deras bits kostar dock dem mindre än en krona styck, och ger man deras överpriser så tycker jag definitivt de gör rätt i att erbjuda utbyten när det går sönder. Man får verkligen hoppas att de inte tjafsar om utbytena också, eftersom iFixit's garanti inte gäller om de tycker att man använt mejseln fel...

Sen är det ju vissa toppföretag som helt undviker Kina för varumärkes-ryktets skull. Wiha's produkter t.ex. tillverkas främst i Tyskland: https://www.wihatools.com/wiha-features/made-in-germany

Har du bevis för att de bara köper en OEM-produkt och sätter sitt märke på den? Med andra ord, kan du länka till en produkt som är identisk förutom loggan som fanns tillgänglig innan iFixit började sälja sitt? De var ju tidiga med pentalobe-mejslar exempelvis, något som skulle indikera att det kanske jobbar lite tätare med en tillverkare snarare än att bara göra ordrar av standard-produkter.

Även deras bits inte kostar så mycket att tillverka så kostar det fortfarande en hel del att lagra och sedan frakta dem en och en, troligen flera gånger kostnaden för tillverkningen etc. Oavsett vad man tycker om deras pris är för högt (vilket jag håller med om) måste man ändå inkludera sådana saker om det ska vara en rättvis jämförelse. Sedan kan jag tänka mig att det är ett sätt finansiera allt material i form av guider etc. som de producerar och släpper gratis. Det är nog därmed tänkt att man ska se delar av priset som en ersättning eller donation för det.

Skrivet av dextrodammit:

Vad jag sedan menade med "800kr" för kittet i denna tråd framgick i hela citatet av vad jag skrev. "De skulle lätt ha krävt 800kr för detta kit om någon Svensk firma hade tillverkat det." Dvs om Svenskar designade ett lika stort S2-kitt i Sverige och siktade på den Europeiska/Svenska marknaden. Då är 800kr inte det minsta "löjligt". När det gäller västerländskt designade produkter så är det såna priser som gäller.

Här är det ett annat märke med priser som ger lite exempel på detta: https://www.bauhaus.se/varumarken/teng-tools De har många kits med väldigt liten mängd metall/plast/gummi rent konstruktionsmässigt, men ändå tar de priser som 2200kr, 8000kr, etc. Än så länge har jag inte sett något där de specificerar vilken sorts metall de använder, vilket är nåt man nämner ifall det är speciella saker, så det är antagligen "vanliga" 6150-stål eller CR-V. Lådorna är oftast bara plast med billigt skumgummi-inlägg. Detta är ett perfekt exempel på vilka priser västerländska verktygs-designers tar.

Vad är då Teng Tools? Jo ett Svenskt företag (skapat av Henri Tengvall) som designar verktyg i Sverige och tillverkar dem i Taiwan och Kina.

Jag glömde bort ditt exakta citat eftersom jag inte hittade det snabbt när jag svarade. Den fulla varianten är mer rimlig.

Teng Tools var ett intressant exempel. Har aldrig hört talas om dem förut men priserna ser ju minst sagt hutlösa ut.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har kitet från ITSajten dykt ner i min brevlåda och upp på mitt skrivbord. King'sdun KS-8061 står det på kartongen och plastboxen.

Det är som beskrivet, klart högre kvalitet och finare lir än jag hade väntat för ~ 200 spänn. De bruna bitarna är S2, hylsorna CRV 6150. HRC 51-54 enligt klisterlappen på baksidan.

Bitsen går ungefär från små till omöjligt små och även om skaftet är i metall så får man känslan att det är gjort för fingerprecision snarare än något jag vill applicera en vanlig snickares vridmoment med. Jag kommer nog komplettera med en grovmejsel för vanliga chassiskruvar och liknande, även om den största philips som följer med skulle passa.

Bildbevis bifogat:

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion