Aorus FI27Q-P – elegant magplask i HDR

Permalänk
Melding Plague

Aorus FI27Q-P – elegant magplask i HDR

Aorus FI27Q-P är IPS-skärmen med Displaysports HBR3-bandbredd för att kunna köra HDR i 2 560 × 1 440, 165 Hz och 10 bitar. Rätt tänkt, men fel utfört då HDR inte ser bra ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nackdelar
...men HDR-bilden blir tydligt överskärpt och du kan inte ändra detta
Rejält överdrivna färger
sRGB-läget som minskar överdrivna färger är nedlåst
Menymjukvaran speglar inte alltid de faktiskt tillgängliga reglagen

Har du en aning om varför dessa nackdelar existerar?
Är det verkligen inget som går att göra något åt med ny firmware/mjukvara?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vem ser till att släppa en sån här produkt med nedlåst mjukvara? Jag förstår verkligen inte logiken bakom alls. Det får dom ju bara att se osmarta ut. HDR problemwn skulle ju kunna lösas av mindre sharpness/edge enhancement och at alla reglage fungerar som de ska...

Permalänk
99:e percentilen

...men HDR-bilden blir tydligt överskärpt och du kan inte ändra detta

Men alltså …

Jag kan bara inte förstå varför man släpper en produkt som inte ens klarar godkänt betyg på sin största USP.

Varför?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Det är tydligt förfulande med HDR på, någon form av hjärnsläpp när dom släppte skärmen för tillverkning.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

Har du en aning om varför dessa nackdelar existerar?
Är det verkligen inget som går att göra något åt med ny firmware/mjukvara?

Rimligtvis för att kvalitetskontrollen brister och de som trycker på "OK!"-knappen är personer som inte är helt kvalificerade att bedöma hur väl produkten faktiskt fungerar.

De flesta spelskärmar är förvillande lika. Jag ser exakt samma typer av finesser och funktioner med samma typer av fel och återkommande buggar. Det som skiljer sig är vad funktionen kallas i menyerna. Varför är till exempel nästan alla sRGB-lägen på nästan alla skärmar jag testar nedlåsta och dessutom låsta till fel sorts bild? Varför är det så vanligt med buggar som hänger kvar tills man ändrar menyn då allting plötsligt hoppar rätt? Varför är alla Movie-lägen någonsin på alla skärmar blåturkosa med galet mycket skärpefilter pålagt? Och så vidare.

Förmodligen för att det är ganska få företag som faktiskt tillverkar skärmarna. Företagsnamnen du som konsument möter bygger sina varumärke runt design och marknadsföring... ...som man kopierat av någon annan. Sedan går alla till samma fabrik med varsin lista på önskemål, sin design på menyerna och så vidare. Och får det man betalar för. I grunden är det samma produkter, bara tweakade efter lite olika önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rimligtvis för att kvalitetskontrollen brister och de som trycker på "OK!"-knappen är personer som inte är helt kvalificerade att bedöma hur väl produkten faktiskt fungerar.

De flesta spelskärmar är förvillande lika. Jag ser exakt samma typer av finesser och funktioner med samma typer av fel och återkommande buggar. Det som skiljer sig är vad funktionen kallas i menyerna. Varför är till exempel nästan alla sRGB-lägen på nästan alla skärmar jag testar nedlåsta och dessutom låsta till fel sorts bild? Varför är det så vanligt med buggar som hänger kvar tills man ändrar menyn då allting plötsligt hoppar rätt? Varför är alla Movie-lägen någonsin på alla skärmar blåturkosa med galet mycket skärpefilter pålagt? Och så vidare.

Förmodligen för att det är ganska få företag som faktiskt tillverkar skärmarna. Företagsnamnen du som konsument möter bygger sina varumärke runt design och marknadsföring... ...som man kopierat av någon annan. Sedan går alla till samma fabrik med varsin lista på önskemål, sin design på menyerna och så vidare. Och får det man betalar för. I grunden är det samma produkter, bara tweakade efter lite olika önskemål.

Kan bilden se bra ut i butik. Samt att målgruppen inte direkt är tekniknördar som granskar sin skärm direkt så kan man väl förstå. Det är ju skitsynd att det är så. Samtidigt börjar vi få ips 144 Hz till låga priser. Detta var ju drömmen för bara några år sedan.
Det finns för lite bra standarder som gemene man kan följa.
Vi vet ju redan att HDR och alla möjliga slagord inte direkt säger ett skit.
Vi har ju sett premium skärmar på 15k+ som även dom verkar ha seriösa problem

Permalänk
Medlem

Dags för sweclockers egna HDR certifiering? 😉 Väldigt tråkigt att det ska vara så svårt att få det rätt, speciellt när det är mjukvaran och inte panelerna i sig som problemen ligger i.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

"IPS" skulle vi kunna undvika ovårdat språk på forumet?
Får mig att må illa! som att snurra kristaller runt och runt och hoppas att folk skulle bli glada!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

...

De flesta spelskärmar är förvillande lika. Jag ser exakt samma typer av finesser och funktioner med samma typer av fel och återkommande buggar. Det som skiljer sig är vad funktionen kallas i menyerna. Varför är till exempel nästan alla sRGB-lägen på nästan alla skärmar jag testar nedlåsta och dessutom låsta till fel sorts bild?...

Känns bekant!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Bildexpert 📺

@aholman: Tror inte det är butiksfenomenet som det är för TV-apparater där man står på avstånd och tittar på flera apparater samtidigt. Datorskärm i butik är mer att gå nära och känna på varje skärm. Då vore det uppenbart att text i windows har ljusa kanter och att symboler och gränssnitt får mörka skuggor.

En annan bugg som förekommit i ett par tester är att skärmen frame-skippar 144 Hz till 60 Hz pga av snäva toleranser i hur den synkar så att skärmen går in något slags defaultläge. För mig är det uppenbart efter 5 sekunder att något är fel bara man drar muspekaren över skärmen. Men stora företag som Asus och Benq lyckas ändå släppa igenom sådana skärmar ut på marknaden. Där fixen är en ny firmware som endast kan installeras av servicepersonal.

Någon har förmodligen inte ens kvalitetstestat att produkten lever upp till grundläggande förväntan. Utan det går direkt från en ODM-tillverkare ut till butiker.

Permalänk

Till Thomas ytterberg

Hej!

Lite konstruktiv kritik såhär på en onsdag!

Inget illa menat, gillar dina deep dives i skärmteknologi, men det vore kanske bra om du artikulerade lite mer!
I denna samt dina tidigare videos så får man fokusera lite extra på att verkligen lyssna eller slå på subtitles.

Men som sagt, keep doing what you're doing! Gillar innehållet!

/M

Permalänk
Bildexpert 📺

@Klockmaster: Jag vet. Det är så jobbigt att prata. Tar ju flera minuter att prata om det som jag mentalt går igenom på ett par sekunder.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord så betalar man drygt 3000 Kr för mycket för denna spelskärm? Eftersom HDR läget är så värdelöst att man kan glömma att det ens existerar då blir detta som en spelskärm utan HDR funktion och därmed jämbördig med skärmar som saknar HDR. Så denna borde kostat kring 4000-5000 Kr. Snacka om FAIL!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@ThomasYtterberg Skulle gärna ser en recension av Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34". Är en rätt billigt VA 144hz 1440p ultrawide på 4500kr. Undra om skärmen förtjäna en så pass lågt pris..

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Permalänk
Medlem

@laxpudding oh cool tack!

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!